بسیاری از کسب و کارها به دنبال راهی هستند که بتوانند مخاطبان هدف خود را با هزینه کم یا رایگان جذب کنند و بهترین راه کار برای چنین هدفی، جذب مخاطبان از طریق موتورهای جستجو است. موتورهای جستجو چندین فاکتور بسیار مهم دارند که لینک سازی داخلی و خارجی از جمله این فاکتور ها است. در واقع لینک سازی داخلی نه تنها صفحات مرتبط با صفحه مورد نظر را به موتور های جستجو معرفی می کند، بلکه باعث می شود تا کاربران بیشتر در سایت شما بمانند و از این نظر هم می توانید محبوبیت خود را نزد موتورهای جستجو افزایش دهید. در این مقاله قصد داریم به بررسی لینک سازی داخلی، لینک سازی خارجی و نکاتی که باید رعایت کنید بپردازیم.

لینک سازی چیست؟

لینک سازی مفهومی بسیار مهم در وب و سئو محسوب می شود که با استفاده از آن می توانید صفحات مختلف یک یا چند سایت را به هم لینک کنید. در واقع با استفاده از لینک سازی می توانید یک صفحه مهم از سایت خود را در صفحات دیگر معرفی کنید تا کاربران با کلیک بر روی آن، وارد آن صفحه شوند. لینک سازی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا یکی از فاکتور های بسیار مهم گوگل و سایر موتورهای جستجو، متصل کردن صفحات مهم سایت به یک دیگر است. با این کار سیگنالی برای گوگل ارسال می کنید که این صفحات لینک شده مهم هستند و به راحتی می توانید رتبه آن صفحه را افزایش دهید.

موتورهای جستجو منبع بسیار خوبی برای جذب ترافیک هستند و تا زمانی که در صفحات اول قرار گرفته باشید، به راحتی می توانید ترافیک بالایی از کاربران را جذب کنید. البته این کاربرانی که از طریق گوگل جذب می کنید، اکثرا مخاطبان هدف شما هستند و به محتوای آن صفحه نیاز دارند! مثلاً اگر کاربری در گوگل عبارت طراحی سایت را جستجو می کند، به این معنی است که به طراحی سایت نیاز دارد و اگر بتوانید محتوای خوبی در آن صفحه ارائه کنید، کاربران از خدمات شما استفاده می کنند و به مشتریان دائمی کسب و کارتان تبدیل می شوند.

لینک سازی داخلی چیست؟

اولین و مهم ترین مفهومی که در لینک سازی وجود دارد، لینک سازی داخلی است. در واقع لینک سازی داخلی نوعی لینک سازی محسوب می شود که در همان سایت صورت می گیرد. ساده ترین نوع لینک سازی داخلی، لینک دادن به دسته بندی مربوط به همان محتوا است! مثلاً اگر در زمینه افزایش فروش، محتوایی در سایت خود منتشر کرده باشید، می توانید به دسته بندی افزایش فروش در همان محتوا لینک بدهید. البته شما باید استراتژی خوبی برای این کار داشته باشید و لینک دادن به هر صفحه ای نمی تواند منجر به افزایش اعتبار سایت شما شود.

لینک بیلدینگ ( Link Building ) یا همان لینک ‌‌سازی به مجموعه اقداماتی گفته می‌‌شود که برای بالا بردن تعداد و کیفیت لینک‌‌های ورودی به یک صفحه وب سایت  انجام می‌‌شوند.

در بیان ساده‌‌تر Link Building (لینک‌‌سازی) می‌‌تواند تعداد لینک‌‌های با کیفیت در یک وب سایت را افزایش دهد و این کار احتمال افزایش رتبه سایت را در موتورهای جستجو بالا می‌‌برد. همچنین لینک سازی یک تکنیک بازاریابی ثابت شده برای شناساندن یک برند است. از جمله کارهایی که در مبحث لینک سازی باید انجام دهیم بهینه کردن داخلی و خارجی سایت است. بهینه‌‌سازی داخلی یا سئو On Page ، مجموعه اقداماتی است که در صفحات داخلی سایت خود به منظور بالا بردن افزایش ترافیک سایت و کسب جایگاه برتر در گوگل انجام می‌‌دهید. یکی از این موارد لینک‌‌سازی یا Link Building است. علاوه بر بهینه کردن داخلی، باید سایت را از لحاظ خارجی هم بهینه کنید. به این امر بهینه‌‌سازی خارجی یا سئو Off Page گفته می‌‌شود. در سئو Off Page  با انجام یک سری فعالیت‌‌ها در شبکه‌‌های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و پیام‌‌رسان‌‌هایی مثل تلگرام سعی در بهینه کردن سایت خود می‌‌کنید. یعنی می‌‌توانید از این صفحات به سایت خود لینک دهید. لینک‌‌های متنوع و درست به گوگل و کاربران این امکان را می‌‌دهد که در بین صفحات سایت شما در حرکت باشند و بدیهی است که هر چه این چرخش مداوم‌‌تر باشد، کسب امتیاز از جانب گوگل برای شما بیشتر خواهد بود.

چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

اگر یک سایت اینترنتی دارید و می خواهید به افزایش رتبه محتوای خود کمک کنید، لینک سازی داخلی یکی از بهترین گزینه ها است. با استفاده از لینک سازی داخلی به راحتی می توانید از یک محتوا، به صفحات و مطالب مرتبط خود لینک بدهید و با این کار، کاربران را ترغیب به خواندن آن محتوا کنید. به عنوان مثال اگر مطلبی در مورد بازاریابی محتوا نوشته اید، می توانید در همان صفحه به محتوای بازاریابی دیجیتال هم لینک بدهید؛ زیرا بازاریابی محتوایی بخشی از بازاریابی دیجیتال است و با این کار، احتمال آن که کاربران علاوه بر محتوای بازاریابی محتوا، محتوای بازاریابی دیجیتال را هم بخوانند. این کار باعث می شود تا کاربران مدت زمان بیشتری در سایت شما باقی بمانند و یکی از فاکتور های مهم سئو که همان مدت زمان ماندن کاربران در سایت است، به افزایش رتبه شما در گوگل کمک کند.

یکی از مهم ترین مزایای لینک سازی داخلی، زنده نگه داشتن محتوای قدیمی است. هر سایتی محتوایی دارد که مدتی قبل تولید شده است و در حال حاضر توسط کاربران زیادی خوانده نمی شود. شما می توانید در محتوای جدید خود محتوای قدیمی را هم لینک کنید تا کاربران علاوه بر محتوای جدید، محتوای قدیمی شما را هم بخوانند. این کار باعث می شود تا علاوه بر افزایش مدت زمان ماندن کاربران در سایت، محتوای قدیمی شما هم توسط کاربر خوانده شود و گوگل بداند که این صفحات قدیمی هم ارزش خود را حفظ کرده اند.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *