اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد آموزش سیستم مدیریت هاستینگ whmcs را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این سیستم، مشتریان کسب‌وکار خود را مدیریت کنید و راحت‌تر فروش خود را افزایش دهید.

چگونه WHMCS را آپدیت کنیم؟

ما همیشه توصیه می کنیم سیستم WHMCS خود را بروز نگه دارید تا بتوانید از مزایای آخرین نسخه ها و بیشترین کاربرد و کارایی سیستم WHMCS استفاده نمایید. با بکارگیری مراحلی که در این آموزش ارائه شده اند می توانید سیستم WHMCS خود را بدون بروز مشکلی بروز رسانی کنید.

چند نکته در مورد Update سیستم‌های مختلف

هنگامی که چیزی را آپدیت می‌‌کنیم، تغییراتی در برنامه ایجاد می‌شود اما این تغییرات بر ساختار اصلی تأثیر نگذاشته و از همین روی تغییراتی که اغلب در کامپیوترتان ایجاد می‌شود، مثل رفع اشکالات فنی، پَچ‌های امنیتی و اضافه شدن پشتیبانی برای درایورها و سخت‌افزارهای جدید، را می‌توان Update در نظر گرفت. آپدیت‌های مختلف اغلب رایگان است و شما فقط یک بار برای خرید برنامه (اگر غیررایگان باشد) مبلغی را می‌پردازید و از آن پس به سادگی آپدیت‌ها را دریافت خواهید کرد و به‌ خاطر همین است که مثلاً اگر ویندوز را اورجینال تهیه کنید، کلی هزینه‌بر خواهد بود اما آپدیت‌ها از آن به‌ بعد رایگان در اختیار شما قرار خواهند گرفت. برخلاف آپدیت، برای آپگرید کردن شاید نیاز به پرداخت هزینه باشد اما امروزه اکثر اپلیکیشن‌ها و سیستم‌عامل‌های غیر رایگان آپگرید را هم به‌ صورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. همان‌طور که گفته شد، زمان لازم برای نصب یک آپدیت کمتر از زمان لازم برای نصب یک آپگرید است چرا که حجم به‌ مراتب کمتری نیز دارا است اما در عین حال آپگرید پیچیده‌تر و زمان‌برتر است زیرا حجم دیتایی که باید جایگزین دیتای قبلی شود نسبتاً زیاد است به‌ طوری‌ که شاید این کار چند ساعت هم طول بکشد.

نحوه ارتقا WHMCS

شما به دو روش Full Release و Patch Sets می توانید عملیات بروز رسانی را انجام دهید.

  • Full Release شامل تمامی فایل های WHMCS می باشند و این روش بدون در نظر گرفتن نسخه قبلی انجام می‌شود که جهت بروز رسانی باید از نصب جدید استفاده کنید.
  • Patch Sets شامل فایل هایی می باشد که تغیییر کرده‌اند. یعنی یک Patch Sets برای ورژن ۱٫۱٫۲ برای نسخه نصب شده ی ۱٫۱٫۱ معتبر است و سایر نسخه‌ها را پشتیبانی نمی‌کند. این نوع بروز رسانی به این منظور است که به صورت سریع تر و کار آمدتر مشتریان بتوانند سیستم خود را ارتقا دهند و همیشه آپدیت باشند.

با توجه به اینکه Patch Sets فقط شامل فایل های تغییر یافته است، حجم کمی دارد و به سرعت آپلود می‌شود و به همین دلیل پراستفاده تر از Full Release است.

ارتقا whmcs به صورت Full Release ورژن

قبل از هر کاری یک فول بکاپ تهیه کنید . همیشه قبل از هر نوع آپگریدی حتما یک فول بکاپ تهیه کنید که شامل فایل های WHMCS و همچنین پایگاه داده ی شما باشد تا در صورت بروز مشکل بتوانید محتویات اصلی را بازگردانی کنید.

نسخه ی Full Release را از طریق لینک زیر دانلود کنید:

https://download.whmcs.com/

فایل دانلودی ZIP را دانلود کرده و در کامپیوتر خود اکسترکت کنید.

فایل php.new را حذف کنید. اگر پوشه admin شما سفارشی شده است مطمئن شوید مسیر /whmcs/admin در فایل های جدید به همان نام سفارشی شده تغییر یابد. اگر مسیر پوشه Cron در هاست شما تغییر داده شده است نیز مطمئن شوید فایل های جدید در همان مسیر سفارشی شده آپلود شوند. کلیه فایل های جدید را در مسیر نصب whmcs در هاست آپلود کنید و در مواردی که پرسیده می شود فایل جدید با فایل قدیمی جایگیزین شوند، شما Replace را تایید کنید. به صفحه نصب به لینک com/install بروید! مشاهده می‌کنید به صورت خودکار به صفحه آپدیت منتقل می‌شوید. توافقات نشان داده شده را تایید نمایید و اطلاعات لایسنس خود را وارد نموده و مراحل آپگرید را دنبال کنید تا پایگاه داده ی شما نیز بروز رسانی شود. زمانی که درخواست حذف پوشه install داده شد، این پوشه را از مسیر نصب حذف کنید. هم اکنون whmcs شما آپگرید شده و جهت اطمینان می‌توانید به ادمین whmcs مراجعه کرده و نسخه فعلی سیستم را از صفجه home چک کنید.

ارتقا whmcs به صورت Patch Sets ورژن

حتما قبل از شروع اطمینان حاصل کنید که نسخه ی Patch دریافتی دقیقا نسخه ی بعدی از سیستم whmcs شما باشد زیرا اگر فایل پچ نسخه ی دیگری بجز نسخه ی بعدی باشد عملیات آپگیرد اعمال نخواهد شد. فایل Patch Sets را از طریق لینک زیر دانلود کنید.

https://download.whmcs.com/

فایل ZIP را دانلود و در کامپیوتر خود اکسترکت کنید. اگر پوشه admin شما سفارشی شده است مطمئن شوید مسیر /whmcs/admin در فایل های جدید به همان نام سفارشی شده تغییر یابد. سپس کلیه فایل ها را به مسیر نصب whmcs آپلود کنید. هم اکنون سیستم whmcs شما آپگرید شده است و جهت اطمینان کافی است وارد ادمین whmcs شده و از صفحه home ورژن آن را بررسی کنید. توجه داشته باشید در این روش هیچ نیازی به فرآیند نصب و آپگرید نیست، whmcs سیستمی است که همواره از سمته شرکت سازنده آپدیت می‌شود و باگ‌های بسیاری که داخلش است، برطرف می‌شود! بنابراین همیشه توصیه ما این است که از whmcs اورجینال و لایسنس دار استفاده کنید تا بتوانید همیشه آن را آپدیت کنید.

واژه WHM مخفف عبارت Web Host Manager و به معنای مدیریت میزبانی وب است. WHM یک برنامه قدرتمند است که اجازه دسترسی مدیران ارشد و میانی به هاستینگ و مدیریت آن را صادر می کند. در جلسه قبلی انواع سطوح cPanel را معرفی کردیم و ذکر کردیم سه نوع سطح دسترسی به هاستینگ وجود دارد که عبارت اند از:

  • دسترسی کاربران نهایی (user)
  • دسترسی نماینده ها (reseller)
  • دسترسی مدیران کل (root)

WHM چیست و چه کسانی به آن دسترسی دارند؟

نمایندگان: نمایندگی که به فروش هاستینگ و مدیریت کاربران مشغول هستند در سطح میانی قرار می گیرند و دسترسی های سطح وسط را دارند این افراد از پنل فروش WHM استفاده می کنند.

مدیران ارشد: مدیران کل در سطح بالاتری قرار دارند و دارای دسترسی بیشتری هستند. آن ها می توانند بر سرور، نمایندگان و کاربران نهایی نظارت کنند. مدیران سرور اختصاصی و VPS به root WHM که به صورت اختصار rWHM نامیده می شود، دسترسی دارند. شایان ذکر است نمایندگان فروش نمی توانند rWHM داشته باشند.

مزایای استفاده از whm چیست؟

این پنل دارای انعطاف پذیری بالا، سهولت استفاده، کارایی، امکان ساده سازی امور و… است به همین دلیل میان مدیران هاستینگ محبوب شده است. مهم ترین دلایل محبوبیت این پنل به شرح زیر است:

  • امنیت: اگر یکی از سایت های شما هک شده یا مورد حمله قرار گیرد، احتمال اینکه هکر بتواند به سایت های دیگر شما دسترسی پیدا کند، به طرز چشم‌گیری کاهش می‌یابد که این امر امنیت شما را افزایش می‌دهد.
  • حریم خصوصی: حساب ها cPanel کاربران که به یک حساب WHM متصل شده‌اند، هیچ راهی برای دسترسی به WHM ندارند. این مورد باعث حفظ حریم خصوصی شما می‌شود.
  • هزینه: استفاده از WHM موجب صرفه جویی در وقت، استرس و هزینه می‌شود.
  • مدیریت ساده تر: مدیریت تعداد زیادی دامنه در یک cPanel می تواند خسته کننده باشد، مخصوصا اگر فایل ها به طور مرتب به روزرسانی شوند.

اتصال whm به سیستم whmcs

در صورتی که شما هم تصمیم گرفته‌اید یک سایت هاستینگ راه اندازی کنید و به ارائه خدمات هاست و دامنه بپردازید حتما آگاه هستید در صورتی که بتوانید whm را به whmcs متصل کنید در این صورت بلافاصله بعد از خرید هاست از سمت مشتری، سریعاً مشخصات هاست خریداری شده برای مشتری ارسال می‌شود! پنل نمایندگی به سیستم WHMCS به منظور خودکار سازی وظایف ساخت و تحویل سرویس ها پس از پرداخت ضروری بوده و لازم است حتما ارتباط بین این دو کنترل پنل برقرار باشد. همچنین به منظور مسدود کردن و حذف سرویس ها و یا ارتقا پلن سرویس ها نیز این ارتباط بسیار مهم و حیاتی است.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *