کار با سیستم‌عامل‌های لینوکس معمولا برای تازه‌وارد‌ها دشوار است. حتی با وجود نسخه‌هایی نظیر ChaletOS و Manjaro برای کسانی که از ویندوز به لینوکس مهاجرت کرده‌اند، باز هم یادگیری کار با سیستم‌عامل جدید سخت است.

اما از طرفی لینوکس برای یادگیری کودکان بی‌نظیر است و اگر از سن کم کار با این سیستم‌عامل را یاد بگیرند در ادامه‌ی کار مشکلی نخواهند داشت. به همین منظور در این مطلب سیستم‌عامل Sugar on a stick(SoaS) را معرفی خواهیم‌کرد.

SoaS چیست؟

SoaS یک سیستم عامل کم حجم

SoaS یک سیستم‌عامل بر پایه لینوکس است که برای استفاده‌ی کودکان تهیه شده‌است. این سیستم‌عامل یک رابط کاربری ساده‌تر به همراه آیکون‌های متنوع دارد که کار با آن را بسیار راحت‌تر کرده‌اند. از مزایای این سیستم‌عامل می‌توان از حجم کم نام برد که بارگذاری آن بر روی فلش یا CD را امکان‌پذیر کرده‌است. همچنین به همین دلیل استفاده از آن بر روی سیستم‌های مجازی هم ممکن است.

نصب کردن SoaS

نصب کردن SoaS

حتی نصب کردن SoaS هم کاری بسیار راحت است؛ به طوری که سخت‌ترین بخش آن مانت کردن یک فایل ISO است! بعد از اجرای فایل ISO، شما وارد یک صفحه‌ی بسیار پویا می‌شوید و به جای وارد کردن تنظیمات سیستم‌عامل، به سوالاتی نظیر اسم، سن و جنسیت پاسخ می‌دهید که این موارد از کودکان خردسال تا بزرگسالان را شامل می‌شوند.

نصب کردن SoaS

حتی در طی نصب هم شما وارد سیستمی بر پایه‌ی یادگیری و کنکاش می‌شوید که شما را به ارتباط بیشتر با سیستم‌عامل خود ترغیب می‌کند. به طوری که نصب کردن این سیستم‌عامل از همان مونت کردن فایل ISO که به آن اشاره کردیم زمان کمتری می‌گیرد! از مراحل لذت‌بخش نصب کردن این سیستم‌عامل، انتخاب رنگ آواتار خود است که شکلی نظیر یک کودک به خود می‌گیرد.

شروع به کار کردن

بعد از انتخاب یوزرنیم و آواتار، شما تصویر کودکانه‌ی خود را در مرکز صفحه می‌بینید که برنامه‌های مختلف در اطراف آن قرار دارند و از مرورگر تا بازی‌های ساده را شامل می‌شوند. آیکون‌ها به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که فقط از روی ظاهر آن‌ها می‌توان به عملکردشان پی‌برد.

رابط کاربری

از ویژگی‌های خاص SoaS، ظاهر بی‌همتای آن است. با بردن موس بر روی آیکون‌ها، می‌توانید طریقه‌ی چینش آن‌ها را به لیست یا دیگر روش‌های مورد علاقه‌ی خود تغییر دهید.

نرم‌افزار‌ها

نرم‌افزار‌های Soas

برنامه‌ها به شدت متنوع و کاربردی هستند. برای مثال برنامه‌ی آموزش و تمرین تایپ سریعا جلب توجه می‌کند و با ظاهر دلنشین خود یادگیری را به امری لذت‌بخش تبدیل می‌کند.

از دیگر برنامه‌ها می‌توان به نرم‌افزار نقاشی و حتی زبان‌های برنامه‌نویسی ساده اشاره کرد که بر اساس پایتون کار شده‌اند. مسلما این زبان‌ها از قدرت چندانی برخوردار نیستند، اما برای کودکان پیش‌زمینه‌ای باکیفیت برای ورود به دنیای برنامه‌نویسی ایجاد می‌کنند.

SoaS کاربر را به جستجوی بیشتر تشویق می‌کند با گذراندن وقت به امکانات بیشتری پی می‌برید. برای مثال با پیشروی در برنامه‌ی آموزش تایپ با چالش‌های مشکل‌تری روبرو می‌شوید و سیستم‌عامل به همراه شما پیشرفت می‌کند. این ترکیب مسائل حرفه‌ای با تفریحات لذت‌بخش، SoaS را به سیستم‌عاملی چندمنظوره تبدیل کرده‌است که هم برای لذت و هم برای یادگیری مسائلی مثل برنامه‌نویسی می‌تواند به کار برود.

کاربرد

محیط کاربری SoaS

SoaS هم در ظاهر و هم در باطن برای کار کودکان ساخته شده‌است. جدای رابط کاربری ساده و کودکانه، این سیستم‌عامل در باطن هم بسیار ساده کار شده‌است و دیگر خبری از نصب و رفع‌اشکال های معمول لینوکس نیست. شما یک آواتار می‌سازید و تمام! به همین راحتی به ور رفتن با برنامه‌ها مشغول می‌شوید.

این سیستم‌عامل خیلی مسائل را بدون توضیح آموزش می‌دهد. برای مثال بعد از خروج از هر برنامه، متوجه می‌شوید که رنگ آیکون آن نیز تغییر می‌کند و این بیانگر اجرا شدن آن برنامه است. برنامه‌ها حتی توضیح هم ندارند. فقط یک آیکون و یک اسم و به همین دلیل برای کودکانی که خواندن نوشتن بلد نیستند هم قابل استفاده می‌باشند.

رده‌های سنی کاربران

با وجود امکان استفاده برای تمام سنین، کار با این سیستم‌عامل برای بزرگسالان توصیه نمی‌شود و بهتر است مستقیم سراغ یک سیستم‌عامل کامل‌تر بروند. برای شروع Elementary، Manjaro، Ubuntu Desktop، Linux Mint و ChaletOS توصیه می‌شوند. حتی نوجوانان هم ممکن است از کار با SoaS خسته شوند.

برای کودکان SoaS بهترین گزینه است، شاید مستقیما در آن چیزی در مورد لینوکس آموزش داده‌ نشود، ولی این سیستم‌عامل که بر پایه لینوکس ساخته شده‌، یک ابزار آموزش عالی برای کودکان است.

آن‌ها را با دنیای کامپیوتر به خوبی آشنا می‌کند و می‌توان از آن به عنوان پلی بین سنین پایین و ابزارهای پیشرفته تکنولوژی نظیر کامپیوتر‌های کامل و گوشی‌های هوشمند یاد کرد.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *