در هر جای دنیا که باشید، همیشه برندهایی وجود دارند که اعتبار زیادی نزد افراد مختلف دارند! حال برخی از آن ها شهرت جهانی دارند و برخی دیگر در یک کشور یا حتی شهر خاص برجسته هستند. برندسازی کار ساده ای نیست و گاهی اوقات ممکن است ده ها سال طول بکشد تا بتوانید به شهرت برندهای برتر در ایران یا دنیا برسید! از طرف دیگر، برندهای قدرتمند طرفداران و درآمد بسیار زیادی دارند؛ بنابراین برندسازی ارزش زیادی دارد و تلاش برای آن ارزشمند است. اگر یک کسب و کار اینترنتی دارید، بازاریابی محتوایی یکی از راه های عالی برای برندسازی است که با هزینه کمتر نسبت به سایر روش ها، می تواند یک برندسازی قدرتمند برای شما انجام دهد. در این مقاله می خواهیم به بررسی مفهوم برندسازی با بازاریابی محتوا، عملکرد آن و در نهایت 6 راه کار عالی برای آن بپردازیم.

برندسازی با بازاریابی محتوا چیست؟

اگر بخواهیم به ساده ترین مفهوم برندسازی بپردازیم، به این معنی است که کاربران چقدر برند شما را می شناسند! در واقع تلاشی که شما برای مشهور و شناخته شدن برند خود می کنید، برندسازی است. روش های مختلفی برای برندسازی وجود دارد که برخی از آن ها به صرفه تر هستند و تاثیر بیشتری دارند. گاهی اوقات برندسازی با بازاریابی محتوا صورت می گیرد که این مسئله علاوه بر به صرفه بودن، تاثیر زیادی دارد. مهم ترین مزیت بازاریابی محتوا این است که نه تنها در سایت، بلکه در شبکه های اجتماعی هم قابل اجرا است. در واقع شبکه های اجتماعی هم بر پایه محتوا هستند؛ با این تفاوت که محتوای سایت عمدتاً محتوای متنی است اما محتوای شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، بر پایه عکس و فیلم است.

برندسازی به کمک تولید محتوا

در گذشته افراد از تبلیغات محیطی نظیر بیلبوردهای تبلیغاتی برای برندسازی استفاده می کردند اما در حال حاضر برندسازی ساده تر شده است! البته نباید فراموش کنید که شرکت هایی که قبلاً از روش های محیطی برای برندسازی استفاده کرده اند، امروزه در فضای آنلاین هم فعالیت زیادی دارند؛ بنابراین بحث رقابت همیشه وجود داشته است و در حال حاضر هم وجود دارد. اگر قصد برندسازی با بازاریابی محتوا را دارید، باید به دنبال ارائه ارزش باشید! ارزشی که کاربران واقعا به آن نیاز دارند و این مسئله نیازمند یک استراتژی قدرتمند و قوی است. در بخش بعدی به بررسی عملکرد بازاریابی محتوا روی برندسازی می پردازیم تا راحت تر این موضوع را درک کنید.

بازاریابی محتوا چگونه به برندسازی کمک می کند؟

هر کاربر در اینترنت به دنبال محتوا است! حال بعضی از افراد به دنبال محتوای زرد هستند و برخی دیگر به دنبال محتوای ارزشمند. اگر یک کسب و کار اینترنتی دارید، افراد زیادی به دنبال محتوا در حوزه تخصصی شما هستند که به کمک گوگل و شبکه های اجتماعی آن را پیدا می کنند. شما می توانید در بلاگ سایت خود، محتوای ارزشمند تولید کنید و با استفاده از آن، مخاطبان را از طریق موتورهای جستجو وارد سایت خود کنید. سرمایه گذاری روی تولید محتوا نه تنها به برندسازی کمک می کند، بلکه اگر محصول یا خدماتی داشته باشید می توانید در صفحات بلاگ خود آن را معرفی کنید و به افزایش فروش خود کمک کنید! فراموش نکنید که گوگل بزرگ ترین و کم هزینه ترین راه برای جذب ترافیک و مشتریان است.

بازاریابی محتوا و برندسازی

اگر یک برند تازه تاسیس هستید، احتمال آن که کاربران نام برند شما را جستجو کنند نزدیک به صفر است! اما احتمال آن که محتوای تخصصی در حوزه کاری شما را جستجو کنند، بسیار زیاد است. شما با تولید محتوای ارزشمند و با کیفیت می توانید کاربران را به سایت خود هدایت کنید و با بازاریابی درست محتوا، نام برند خود را در ذهن کاربران سایت ماندگار کنید.

روش های استفاده از بازاریابی محتوا برای برندسازی قدرتمند

برندسازی با بازاریابی محتوا چند سالی است که مورد استفاده کسب و کارهای مختلف قرار می گیرد! البته ناگفته نماند که بسیاری از کسب و کارها به کمک محتوا توانستند نام خود را در ذهن صدها هزار کاربر در کمتر از چند سال ماندگار کنند. در حالی که اگر بخواهید نام برند خود را به کمک تبلیغات محیطی ماندگان کنید، باید صدها میلیارد هزینه کنید که برای کسب و کارهای نوپا اصلاً امکان پذیر نیست. در این بخش می خواهیم به بررسی 6 روش عالی در زمینه استفاده از بازاریابی محتوا برای برندسازی بپردازیم که با استفاده از آن می توانید کاربران زیادی را با برند خود آشنا کنید:

  1. پاسخ به سوالات مخاطبان

کاربران هر حوزه ای، سوالاتی دارند که باید پاسخ خود را بگیرند؛ بنابراین کاربران به کسب و کارهایی اعتماد می کنند که پاسخ سوال یا نیاز آن ها را می دهند. بنابرانی اصلاً تفاوتی ندارد که شما در چه حوزه ای فعالیت می کنید، مهم این است که بتوانید پاسخ سوالات و نیازهای کاربران خود را بدهید. پاسخ به سوالات کاربران باعث می شود تا کاربران شما را به عنوان یک مرجع قدرتمند دنبال کنند! به همین دلیل اگر نتوانید پاسخ سوالات کاربران حوزه فعالیتی خود را بدهید، هیچ گاه به یک برند بزرگ تبدیل نخواهید شد. دلیل این مسئله، این است که پاسخ به سوالات کاربران دلیلی برای اعتماد کردن کاربران به کسب و کار شما است.

برای آن که ببینید کاربران چه سوالاتی دارند، ساده ترین کار تحقیق در مورد آن است! اگر بخش بلاگ شما فعال است، قطعاً کاربران سوالاتی در بخش نظرات از شما می پرسند و برخی از این سوالات بسیار پر تکرار هستند. به راحتی می توانید همین سوال را به یک عنوان برای بلاگ خود تبدیل کنید و پاسخ آن سوال را به صورت کامل و دقیق به کاربران ارائه کنید. نکته مهمی که باید رعایت کنید، این است که سوالات باید مرتبط با محصولات یا خدمات شما باشد تا اگر کاربران پاسخ سوال خود را گرفتند و به شما اعتماد کنند، به راحتی بتوانند محصولات یا خدمات شما را خریداری کنند.

  1. ارائه گزارش مطالب ارزشمند

یکی از مشکلاتی که در وب سایت های فارسی زبان وجود دارد، کیفیت پایین محتوا است! در واقع اکثر سایت ها مطالب مشابهی دارند اما برخی از موضوعات در هیچ سایتی وجود ندارد. یکی از انواع محتوا که کمتر در سایت ها دیده می شود، گزارش ها و مطالعات ارزشمند است! بسیاری از کسب و کارها فکر می کنند همیشه باید یک محتوای آماده وجود داشته باشد که بخش نوشتن آن را انجام دهند؛ در حالی که باید محتوای جدید و بروز تولید کنید تا برندسازی با بازاریابی محتوا به خوبی انجام شود. در حوزه کاری خود نظرسنجی برگزار کنید، از رویدادهای مرتبط گزارش تهیه کنید، اطلاعات ارزشمند و جدید به کاربران ارائه کنید و در نهایت، محتوایی به کاربران ارائه کنید که جدید و کاربردی است.

اهمیت ارائه مطالب ارزشمند به کاربران در برندسازی

یکی از بهترین مثال هایی که می توان برای این مورد زد، سایت هایی است که اطلاعاتی در مورد شغل و درآمد مشاغل مختلف ارائه می کنند! این سایت ها هم اطلاعاتی از ابتدا نداشته اند اما با تحقیق روی شغل های مختلف اطلاعات بسیار خوبی در سایت خود قرار داده و امروز میلیون ها کاربر در سراسر دنیا از اطلاعات این سایت ها استفاده می کنند. بنابراین ارائه اطلاعات بسیار ارزشمند است و به برندسازی کسب و کارتان کمک زیادی می کند.

  1. استفاده از شهرت افراد دیگر

بسیاری از ما، اطلاعات زیادی در مورد شرکت های بزرگ دنیا نداریم و شرکت ها را با نام بنیان گذار آن می شناسیم؛ از هر کاربری بپرسید که شرکت اپل را چه کسی تاسیس کرده است، نام استیو جابز را می آورد. این مسئله می تواند نوعی استراتژی برای کسب و کارها نوپا و متوسط باشد که با استفاده از آن نام برند خود را در دنیا مطرح کنند. هر چقدر یک شخصیت بزرگ تر باشد و کسب و کار شما را معرفی کند، برند شما نزد کاربران محبوب تر می شود. البته این مسئله ساده نیست و برای رسیدن به چنین جایگاه باید تلاش زیادی کنید تا افراد مشهور حاضر به معرفی کسب و کار شما شوند؛ اما به این فکر کنید که کافی است یک بار یکی از اشخاص بزرگ حوزه کاری خودتان، شما را معرفی کند! پس از آن نه تنها مشتریان شما زیاد می شود، بلکه افراد مشهور دیگری هم با شما آشنا می شوند و این کار را مجدداً انجام می دهند.

برای این کار می توانید آن ها را یک پادکست که مربوط به کسب و کارتان است، دعوت کنید. پس از انتشار پادکست قطعاً چنین افرادی هم در سایت یا شبکه های اجتماعی خود منتشر می کنند و این مسئله را می توان یک برندسازی بسیار عالی از طریق بازاریابی محتوا دانست.

  1. برجسته کردن برند با استفاده از نقد و بررسی

یکی از بهترین راه های برندسازی، قدرتمند نشان داده کسب و کارتان است! برجسته کردن کسب و کار با استفاده از راه های مختلفی امکان پذیر است. از توصیف کسب و کار تا رضایت مشتریان همگی از مواردی هستند که به برجسته کردن کسب و کار شما کمک زیادی می کند. در یک کسب و کار دو طرف وجود دارد؛ طرفی که شما قرار دارید و طرفی که مشتریان هستند! اگر بتوانید از مشتریان خود در مورد محصولات یا خدمات خود ویدیو یا صدا ضبط کنید و آن را در اختیار کاربران دیگر قرار دهید، این مسئله به برندسازی و همچنین افزایش فروش کمک می کند. بسیاری از کاربران هستند که به خرید محصول یا خدمات شما شک دارند اما پس از آن که نظر سایر مشتریان را می خوانند، تشویق می شوند تا آن را خریداری کنند.

شاید تا کنون بارها و بارها نماد اعتماد الکترونیک را دیده باشید! نماد اعتماد الکترونیک هم ابزاری برای جلب اعتماد کاربران است و به راحتی می توانید از آن استفاده کنید. در واقع هر راهی که بتواند نظر کاربران را جلب کند، می تواند در برندسازی مفید باشد؛ دلیل آن هم این است که هر چقدر شما برای یک کاربر قابل اعتماد تر باشید، شما را به دوستان دیگر خود هم معرفی می کند و این مسئله می تواند به برندسازی کسب و کارتان کمک زیادی کند.

  1. ارتباط گرفتن با برندهای معتبر

در بخش های قبلی گفتیم که ارتباط گرفتن با افراد مشهور هر حوزه می تواند در برندسازی تاثیر بسیار زیادی داشته باشد! اما در نهایت، قدرت برند از قدرت اشخاص مشهور بیشتر است. برای برندسازی کسب و کار خود، می توانید با برندهای معتبر دیگر ارتباط برقرار کنید؛ معمولاً کاربران زیادی با برندهای معروف در هر کشور و حتی دنیا تعامل دارند و این مسئله قدرت برند را نشان می دهد. برای بررسی صحت این موضوع، می توانید صفحه های اجتماعی مربوط به برندهای بزرگ را ببینید که کاربران چقدر با آن صفحات تعامل دارند.

تاثیر همکاری با برندهای موفق در برندسازی

در سایت خود می توانید بخشی به نام همکاران ما داشته باشید و لوگوی برندهای معتبر را قرار دهید! به خصوص برندهایی که از محصولات یا خدمات شما استفاده می کنند. همچنین می توانید نظرات آن ها را در مورد کسب و کار، محصولات یا خدمات خود در سایت قرار دهید تا کاربران دیگر راحت تر بتوانند به شما اعتماد کنند. همچنین می توانید از برندهای همکار بخواهید لوگوی شما را در سایت خود قرار دهند و شما هم لوگوی آن ها را قرار دهید! این کار به افزایش تعامل میان برندها و همچنین افزایش مشتریان هر دو برند کمک زیادی می کند.

  1. ارائه برخی اسرار برند

کمتر کسب و کاری حاضر می شود اسرار خودش را در اختیار کاربران قرار بدهد اما این مسئله اعتماد زیادی در کاربران ایجاد می کند! به خصوص کسب و کارهایی که به مشتریان خود اطلاعات ارائه می کنند! چنین کسب و کارهایی می توانند بخش کوچکی از اسرار خود را فاش کنند؛ مثلاً می توانند به کاربران بگویند که چگونه به این حجم از اطلاعات دست پیدا کرده اند یا چگونه از داشتن چنین اطلاعاتی کسب درآمد می کنند.

کسب و کارهای دیگر که محصول یا خدماتی ارائه می کنند، می توانند به راحتی در مورد میزان فروشی که پست های بلاگ برای آن ها ایجاد می کند به صورت سر بسته اطلاعاتی ارائه دهند! البته هر چقدر اطلاعات شفاف تر باشد، اعتماد کاربران بیشتر جلب می شود و این مسئله به افزایش فروش شما کمک زیادی می کند.

یک داستان جذاب از مارکوس شریدار؛ بنیان‌گذار سایت ریور!

مارکوس شریدر یکی از افرادی است که در به همراه دوست خود یک شرکت استخرسازی تاسیس کرد! در بازه زمانی خاصی همه شرکت های فعال در این زمینه ورشکست شدند اما شریدر یک وبسایت ایجاد کرد و سوالات مهم کاربران را در آن قرار داد. این مسئله باعث شد نه تنها این شرکت ورشکست نشود، بلکه تیم خود را گسترش داد و به شماره یک بازار خودش تبدیل شد. اگر دقت کرده باشید، مارکوس هم از روش بازاریابی محتوا برای رشد کسب و کار و حتی برندسازی شخصی خودش استفاده کرد و چند سالی است که کارگاه های بسیار مفیدی برگزاری می کند.

مهم ترین عامل موفقیت مارکوس، این بود که اطلاعات را به صورت جزئی در اختیار کاربران قرار می‌داد. به عنوان مثال، در مورد هزینه ساخت استخر تمام ریز هزینه ها را به صورت جزئی در اختیار کاربران قرار داده بود و همین مسئله منجر به افزایش اعتماد کاربران شده بود. در کسب و کارها، هر چقدر اطلاعات بیشتر و جزئی تری در اختیار کاربران قرار بدهید، اعتماد آن ها را بیشتر افزایش می دهید و به راحتی می توانید یک کسب و کار بسیار موفق را تجربه کنید.

نتیجه گیری

بازاریابی محتوا بخش جدا نشدنی از هر نوع کسب و کاری (سایت، اینستاگرام) است! در واقع بازاریابی محتوا می تواند کسب و کار شما را تا حدی موفق کند که به شماره یک بازار خود تبدیل شوید. همچنین بازاریابی محتوا می تواند به برندسازی کسب و کارها کمک زیادی کند که در این مقاله به بررسی کامل این موضوع پرداختیم. اگر سوالی در مورد این مقاله دارید، در بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *