یکی از فاکتورهای بسیار مهم در بازاریابی و تولید محتوا، افزایش بازدید آن و نمایش محتوا به مخاطبان حوزه موردنظر است. در واقع اگر شما تمام بخش‌های بازاریابی محتوا را به درستی انجام داده باشید اما محتوای شما به دست مخاطب نرسد، هرگز نمی‌توانید بگویید که بازاریابی محتوای موفقی داشته‌اید. یکی از راه‌های رساندن محتوا به مخاطب هدف، استفاده از کمپین بازاریابی محتوا است. با استفاده از کمپین بازاریابی محتوا به راحتی می‌توانید محتوای ارزشمند خود را به دست مخاطب موردنظر برسانید و نتیجه خوبی بگیرید. در این مقاله قصد داریم به بررسی کمپین بازاریابی محتوا، اهمیت آن و ارزش‌هایی که برای کسب‌وکارتان ایجاد می‌کند بپردازیم. پس اگر به بازاریابی محتوا اهمیت دارید و می‌خواهید نتیجه خوبی از آن بگیرید، در این مقاله همراه ما باشید.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا را میتوان یکی از تکنیک های مدرن بازاریابی در فضای اینترنت دانست. البته عمر این روش بازاریابی بسیار بیشتر از اینترنت است زیرا که از دوره انسان های غارنشین آغاز شده و همواره با پیشرفت جوامع بشری رشد کرده است. یکی از نمونه های بسیار موفق بازاریابی محتوا را میتوان منشور کوروش کبیر دانست. کتیبه ای که همچنان بعد از صدها سال توانسته ارزش و اعتبار ایران را در مجامع بین المللی بالا ببرد. بسته به فضایی که محتوا در آنها انتشار می یابد متفاوت هستند ولی همگی در یک نقطه اشتراک دارند. اینکه قدم اول تولید محتوای با کیفیت است. در کنار این محتوای باکیفیت معمولا یکی از ارزش های مجموعه شما نیز به مخاطب معرفی میشود این ارزش میتواند یک محصول، یک خدمت و یا هرچیزی که کاربر را به مشتری تبدیل میکند باشد. به بیان دیگر میتوان گفت بازاریابی محتوا با هدف ایجاد ارتباط با کاربر آغاز شده و در ادامه به دنبال تبدیل آنها به مشتری است.

سئو و بازاریابی محتوا؛ دو عبارت متفاوت یا یک ترکیب جادویی؟ بسیاری معتقدند که سئو و تولید محتوا دو امر مجزا هستند در حالی که این دو زوجی ایده آل برای موفقیت در فضای رقابتی اینترنت محسوب میشوند. سئو بدون محتوا و محتوا بدون سئو بی معنی است. تولید محتوا نقش مهمی در موفقیت شما در زمینه سئو خواهد داشت ولی تدوین استراتژی صحیح برای بازاریابی محتوا میتواند علاوه بر جذب کاربر بر فروش شما نیز اثر گذار باشد. به همین دلیل مقاله اهمیت بازاریابی محتوا در دیجیتال مارکتینگ را به عنوان بخشی از مجموعه آموزش سئو مبتدی قرار داده ایم.

با یک جستجوی ساده مقالات بسیاری پیدا میکنید که معتقدند محتوای اختصاصی و غنی نیازی به سئو ندارد، ما مخالفیم! بهتر است به جای فکر کردن در مورد تفاوت های سئو و بازاریابی محتوا، بدانیم چگونه مکمل یکدیگر خواهند بود. تصور کنید محتوای ارزشمندی که استانداردهای سئو را رعایت نکرده باشد یا هیچ سایتی به آن لینک نداده باشد. سایتی را تصویر کنید که جایگاهی مناسب در نتایج گوگل داشته باشد ولی محتوای آن برای کاربران جذاب نباشد. آیا ممکن است؟ باورهای کهنه ای هست که میگوید سئو مجموعه ای تکنیک ها برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل است و محتوا تنها برای جلب رضایت کاربر تولید میشود.

در حالی که این دو کاملا همزمان مورد نیاز هستند.

بهترین تکنیک های کمپین بازاریابی محتوا چیست؟

اولین و مهمترین سوال این است؛ بازاریابی محتوا را چگونه انجام دهیم؟ و پاسخ به آن بسیار ساده است؛ با تولید محتوای اختصاصی. تولید محتوای غنی، سوال برانگیز و جذاب میتواند خشتی محکم برای ساخت دیوار سئو باشد. در ادامه رایج ترین و موفق ترین روش های بازاریابی محتوا را با هم بررسی میکنیم.

یک) بازاریابی محتوا بوسیله وبلاگ نویسی

محبوب ترین روش بازاریابی محتوا در چند سال اخیر وبلاگ نویسی بوده است. فروشگاه های اینترنتی، شرکت های صنعتی و ارایه دهندگان خدمات از این فرصت به خوبی بهره برده اند. همچنین وبلاگ نویسی برای برخی به راهی مستقیم برای کسب درآمد تبدیل شده است. یک وبلاگ قدرتمند میتواند شما را به لیدر بازار تبدیل کند.

سه نکته کلیدی در بازاریابی محتوا به کمک وبلاگ نویسی:

  • تعداد کلمات و مقالات هدف نیست. مهم تمرکز بر موضوعی مشخص و چگالی بالا در یک موضوع است.
  • متفاوت باشید، بهتر است بگوییم خودتان باشید!
  • استراتژی مشخصی در انتخاب موضوع و تولید محتوا داشته باشید.

از نمونه های موفق در زمینه وبلاگ نویسی میتوان به وبسایتی مانند سوخت جت که موفق شده با هدف گذاری روی فضایی پرمخاطب و البته کم رقابت به درآمدزایی مناسبی دست یابد اشاره کرد.

دو) معرفی و بررسی تخصصی محصولات

به طور معمول صفحات مربوط به محصولات بعنوان لندینگ تبلیغات بنری و کلیکی استفاده میشوند در حالیکه همزمان میتوانند هدف مناسبی برای استراتژی سئو شما باشند. هرچقدر محتوای تولید شده معرفی بهتری از مزایا و معایب آن محصول به کاربر ارایه دهد شانس شما برای جلب اعتماد مشتریان افزایش خواهد یافت. در یک فروشگاه اینترنتی جلب اعتماد به معنی افزایش فروش است و بازاریابی محتوا ارزان ترین راه برای رسیدن به این هدف خواهد بود.

نکات کلیدی در بازاریابی محتوا برای محصولات:

  • سادگی از هر چیز مهمتر است. خیلی واضح و روشن محصول را معرفی کنید و روش های خرید و دریافت را برای کاربر شرح دهید.
  • از تصاویر اختصاصی و با کیفیت استفاده کنید و توضیحات کاربردی و تخصصی به کاربر ارائه دهید.
  • در صفحه یک محصول سرعت سایت اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

عموما فروشگاه های اینترنتی از این تکنیک استفاده میکنند و شاید اولین و موفق ترین نمونه آن سایت دیجی کالا باشد. حجم محتوای تولیدی برای هر محصول در این سایت بسیار بالا بوده و مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد.

سه) معرفی، نقد و گزارش از خدمات و برندها

دوست دارید تاثیر گذار باشید؟ نقد و گزارش نویسی تکنیک جدیدی نیست ولی بسیار کارآمد است. شما میتوانید در مورد هر چیزی گزارش بنویسید. فیلم، رستوران، خودرو، همایش، موزیک و حتی استارت آپ ها. به سرعت مخاطب جذب میکنید و درآمد خوبی از مقالات سفارشی یا ریپورتاژ آگهی خواهید داشت. این تکنیک حتی در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام نیز بسیار رایج است. افرادی که تلاش میکنند بر روی یک حوزه خاص مانند موسیقی یا فیلم تمرکز کرده و با ارایه گزارش و نقد کاربردی مخاطبین زیادی به خود جلب میکنند. عموما درآمدزایی این تکنیک بازاریابی محتوا از تبلیغات خواهد بود.

نکات کلیدی در بازاریابی محتوا از طریق نقد و معرفی:

  • در مورد یک موضوع مشخص و تخصصی بنویسید. جامع بودن در این کار دشمن شماست.
  • برای خوب و بد استانداردهای مشخصی بسازید و همه چیز را با آن مقایسه کنید.
  • حتما یک لینک به محصول یا وب سایت مورد بررسی داشته باشید.
  • مشارکت کاربران در سایت با شبکه اجتماعی ارزش و اعتبار شما را مشخص میکند. حتما فضایی برای ابراز نظر کاربران در نظر بگیرید.

از این دست وب سایت ها در ایران بسیار وجود دارد و میتوان به موارد موفقی مانند دیجیاتو، پدال، فیدیلیو و … اشاره کرد که مستقیما با معرفی محصولات و خدمات دیگران و بررسی تخصصی آنها برای خود بازاریابی محتوایی میکنند. همچنین این تکنیک در فروشگاه های اینترنتی نیز رایج شده است و علاوه بر بررسی تخصصی محصول فضایی برای ابراز نظر کاربران نیز در نظر می‌گیرند.

چهار) بازاریابی محتوا با تکینک چطور و چگونه!

اینها سوالاتی رایج در ذهن مخاطبین هستند که میتوانند هر عبارتی را به دنبال داشته باشند. ممکن است در مورد سلامتی، نظافت، غذا و یا حتی قبولی در کنکور بنویسید. کافیست هر سوالی که در ذهن کاربر نقش میبندد پاسخی در سایت شما داشته باشد. سایت هایی که در حال حاضر بر روی این عبارات سرمایه گذاری میکنند استراتژی بازاریابی خود را براساس تولید محتوای زیاد و بازدید کم از هر عبارت هدف برنامه ریزی میکنند. ممکن است عباراتی که جستجو میشوند کم باشند ولی گستردگی بسیار بالایی دارند.

سه نکته کلیدی در بازاریابی محتوا با تکینک پاسخ به سوالات:

  • می‌توانید خیلی حرفه ای باشید ولی کار را از ابتدا و با آموزش نکات ساده آغاز کنید.
  • مسیرهای دسترسی و ابزارهای جستجو در سایت شما باید کارآمد باشند.
  • کاربران را در سایت درگیر کنید و فضایی برای رد و بدل اطلاعات میان آنها مانند بخش نظرات یا فروم فراهم کنید.
  • اگر یک موضوع تخصصی مانند آشپزی، خودرو، کنکور یا مواردی از این دست را انتخاب کنید سریعتر به نتیجه میرسید.

معمولا سایت های تخصصی کمی در ایران به چنین موضوعاتی میپردازند و با جستجوی این عبارات به سایت های جامع و قدیمی مانند سیمرغ، بیتوته و … میرسیم. به تازگی تمرکز و تخصص در این قبیل سایت ها به چشم می‌خورد و مواردی موفق از بازاریابی محتوا در زمینه مد و پوشاک، بیمه، خدمات و بانکی و …. مشاهده می‌شود.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *