پردازشگر اینتل Core i9 سریع‌ترین پردازشگری است که تا به این لحظه برای کاربران عرضه شده‌است. این CPU تا ۱۸ هسته را پشتبیبانی کرده و برای مشتاقان صنعت سخت‌افزار یک گزینه‌ی جالب است. اما سوالی که پیش می‌آید مقایسه‌ی عملکرد این پردازشگر با نسخه‌های قدیمی‌تر شرکت Intel است.

به زبان ساده، این پردازشگر از Core i7 و آن هم از Core i5 سریعتر است. اما باید دقت داشته‌باشید که سریعتر لزوما به معنای بهتر نیست و بسیاری از افراد نیازی به این قدرت بیشتر که مسلما باتری را هم بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد ندارند.

مقایسه‌ی سه خانواده پردازشگر

Core i9 قدرت اضافه‌ی خود را از هسته‌های اضافی خود می‌گیرد. هر هسته در حقیقت خود یک پردازشگر(و نه یک چیپ) است که در مجموع با هم پردازشگر نهایی را می‌سازند.

سری Core i9 با Core i9-9900Kی هشت هسته‌ای شروع شد که قیمتی معادل ۴۸۸ دلار دارد. پرچمدار این دسته از پردازشگرها هم Core i9-9980XE است که قیمت نجومی ۱۹۹۹ دلار را دارد. بدیهی است که مدل‌های متفاوتی هم در این میانه عرضه شده‌ند.

البته لازم به ذکر است که Core i9 تغییرات جزیی دیگری از جمله یک رم DDR4 و Turbo Boost جدید را هم در خود دارد که اکثرا به لطف چیپست جدید X299 ممکن شده‌اند. برخی نسخه‌های Core i7 و Core i5 هم بر اساس همین چیپست ساخته شده‌اند که البته هیچ‌کدام در حد و اندازه‌های Core i9 ظاهر نمی‌شوند.

سیستم Hyper-Threading نیز از مواردی است که تنها توسط Core i9 و Core i7 پشتبیانی شده و استفاده از آن در Core i5 امکان‌پذیر نیست.

کدام یک را بخریم؟

سوالی کی پیش می‌آید این است که هر کاربر به کدام CPU نیاز دارد. در همین ابتدا دقت کنید که Core i9 به ندرت بر روی لپتاپ‌ها یافت می‌شود و بنابراین اگر فقط به دنبال خواندن توضیحات مربوط به این پردازشگر بر روی لپ‌تاپ هستید، بهتر است به ادامه این مطلب مراجعه کنید.

ادارات

اگر انتظارتان از سیستم خود در حد پشتیبانی از وب‌گردی، ایمیل، فضای مجازی، Microsoft Office و گاها مشاهده‌ی یک فیلم است نیازی به خرید سیستمی با پردازشگری قوی ندارید و یک Core i3 مثل Intel Core i3-8100 کار شما را به خوبی راه می‌اندازد.

این پردازشگر نسل هشتمی بوده و با توجه به قدرت ۳٫۲ GHz و چیپست UHD Graphics 630 خود از بسیاری از دیگر موارد نسل خود قوی‌تر است.

اگر به دنبال لپتاپ می‌گردید، به دنبال Intel Core M باشید که پردازشگری با چیپ HD 5300 است و قیمتی بینابین Core i3 و Core i5 دارد.

دانش‌آموزان و دانشجویان

اگر به دنبال موارد بخش قبلی به اضافه‌ی چند مورد دیگر مثل کمی بازی و همچنین نرم‌افزارهای تخصصی مربوط به درس خود هستید، بهتر است به سراغ Intel Core M یا Intel Core i5 بروید.

اگر به بازی و گرافیک خوب نیاز ندارید همان Intel Core M کافی است و مصرف برق کم آن هم گزینه‌ی مثبت دیگری برای افرادی است که مدام در حرکتند.

اما پیشنهاد ما به بیشتر دانشجویان همان Intel Core i5 است که علاوه بر روان بودن، برای بازی کردن هم تا حدی پاسخگواند. ضمنا توجه داشته‌باشید که CPUهای دارای برچسب Turbo Unlocked از اورکلاک هم پشتیبانی می‌کنند.

در صورت قصد خرید یک کامپیوتر خانگی، به دنبال Core i5 نسل ۸ یا ۹ باشید. برای مثال Intel Core i5 9600K که بدون اورکلاک حدود ۳٫۷GHz قدرت دارد یک گزینه‌ی مناسب برای این دسته از کاربران به حساب می‌آید.

گیمرها

برای گیمرها دو حالت کلی وجود دارد؛ ممکن است در پی ساخت یک کامپیوتر جدید باشند و یا تنها قصد ارتقا CPU خود را داشته‌باشند.

برای ارتقای CPU بدون دست زدن به دیگر قطعات بهتر است بیخیال چیپست X299 شوید چرا که خرید آن احتمالا به معنای تعویض مادربورد است.

اما اگر به دنبال ساخت یک کامپیوتر جدید هستید، بهتر است با سری جدید Skylake-X شروع کنید که در آینده هم از شما پشتیبانی کند. همچنین اگر بودجه‌ی محدودی دارید هم بد نیست که به سراغ Core i3، Core i5 و یا Ryzen بروید.

به گفته‌ی اینتل، پردازشگر جدید Core i9-9900K بهترین CPUی کنونی برای بازی است. این پردازشگر ۸ هسته‌ای از Hyper-Threading تا ۱۶ هسته مجازی هم پشتیبانی کرده و رم چهار کاناله‌ی DDR4 هم در خود دارد. در صورتی که این پردازشگر به بودجه‌ی شما می‌خورد حتما آن را خریداری کنید، چرا که هیچ کاری نیست که این محصول جدید Intel از پس آن برنیاید.

حرفه‌ای‌ها

اگر به دنبال سیستمی بسیار قوی جهت برنامه‌نویسی، تدوین و یا کار سه‌بعدی هستید به سراغ Intel Core i9 7920X بروید. البته اگر زمانتان محدود نیست، بهتر است تا عرضه‌ی Core i9 9920X صبر کنید.

دلیل اصلی انتخاب سری X رم و کش بالای آن است. کش پردازشگر از جمله بخش‌های کمتر شناخته شده‌ای است که می‌تواند سرعت سیستم را پایین بیاورد. یکی از نقاط قوت سری X روش متفاوت کار با کش است؛ این مورد در کنار ۱۹مگابایت کش L3 خیال شما را تا حد زیادی از بابت سرعت سیستم خود راحت می‌کند.

مورد دوم رم این سری است که به صورت تئوری تا ۶۴ گیگابایت رم را پشتیبانی می‌کند.

بد نیست در اینجا از Xeon هم یادی کنیم؛ این پردازشگرها محافظت از اطلاعات را در اولویت اول قرار داده و باعث می‌شوند که عملا هیچ وقت اطلاعات کاربر از دست نروند.

ایده‌آل‌گرایان!

اگر به دنبال بهترین سخت‌افزار ممکن هستید، همین الآن Core i9 7980XE را بخرید که با ۲۰ هسته‌ی خود راه رقابت را بر حریفان خود تنگ کرده‌است. لازم به ذکر است که مدت زیادی تا انتشار نسخه‌ی Core i9 9980XE هم نمانده‌است و بنابراین بهتر است قبل از خرید ۷۹۸۰ به صبر کردن برای نسخه‌ی جدید هم فکر کنید.

این پردازشگر بهترین مدل عرضه شده‌است که البته در بسیاری موارد پیشرفت‌های آن عملا به چشم نمی‌آید و برای استفاده‌ی کامل از آن باید به کارهای بسیار سنگین بپردازید.

Intel Core i9 بر روی لپتاپ

این پردازشگر بیشتر برای دسکتاپ‌های خانگی عرضه شده‌است؛ اما برخی لپتاپ‌ها هم از آن بهتره می‌برند. بهترین لپتاپ‌های امروزی Intel Core i9-8950HK را بر روی خود نصب دارند که از بهترین مدل Core i7 حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد قوی‌تر است.

البته علی‌رغم این تفاوت، شما این قدرت را به خوبی دسکتاپ‌های خانگی تجربه نمی‌کنید؛ چرا که این تفاوت بین پردازشگرهای i7 و i9 کامپیوترهای خانگی چیزی حدود ۴۰ درصد است و شدیدا به چشم می‌آید.

پس به صورت خلاصه، در صورت علاقه به داشتن بهترین و قوی‌ترین لپتاپ ممکن یک نسخه‌ی دارای i9 را بخرید و در غیر این صورت، به سراغ گزینه‌های دیگر بروید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *