Parallels Desktop برنامه‌ای برای ساخت کامپیوتر مجازی در سیستم‌عامل مک است و به شما اجازه می‌دهد سیستم‌عامل‌های مختلفی همچون ویندوز۱۰، لینوکس و یک مک دیگر روی آن نصب کنید.

داشتن یک دستگاه مجازی مزیت‌های زیادی دارد، از جمله اینکه می‌توانید به چند سیستم‌عامل دسترسی داشته باشید، بدون اینکه نیاز به راه‌اندازی دوباره دستگاه برای عوض کردن آن‌ها وجود داشته باشد. اما باید در نظر بگیرید که در نهایت کار با این برنامه‌ها به اندازه‌ی نسخه‌های نصب شده به صورت مستقیم نیست. اما برسیم به عملکرد Parallels Desktop؛

ایده‌آل برای کاربران تازه‌کار و حرفه‌ای

یکی از خوبی‌های این برنامه در اول کار  این است که نصبش هیچ پیچیدگی خاصی ندارد. نیازی نیست حتما میزان منابعی که می‌‌خواهید به آن اختصاص دهید را جایی وارد کنید یا اینکه تعیین کنید از کدام بخش هارد و به چه اندازه استفاده کند.

نصب ویندوز۱۰ بر روی Paralles Desktop

چند بار Next می‌زنید و در نهایت ویندزو ۱۰ یا Linux distros یا Linux distros و … به راحتی شروع به نصب می‌کند. اگر تا قبلا یک کامپیوتر مجازی روی مک داشته بودید، می‌دانستید که کار با آن کند و وقت گیر است اما یک ویندوز۱۰ روی Parallels Desktop در حدود نیم ساعت نصب و راه‌اندازی شد و در این بین می‌شد که از برنامه‌های دیگر دستگاه هم برای انجام کار استفاده کرد.

نصب ویندوز ده بر روی Parallels Desktop

البته تمام این گفته‌ها به این معنی نیست که شما نمی‌توانید تنظیمات برنامه را با جزییات تغییر دهید. حرفه‌ای‌ها می‌توانند از میزان رم تا شکل استفاده از کارت گرافیک را نیز تعیین کنند.

تنظیمات حرفه ای Paralles Desktop

ویژگی‌های مهم Parallels Desktop

کپی‌، پیست و کشیدن و رها کردن

یکی از مزیت‌های این برنامه امکان کپی کردن فایل‌ها از روی مک به ویندوز و برعکس است. حتی با کشیدن و رها کردن هم می‌توانید فایل‌ها را بین دو دستکتاپ جا‌به‌جا کنید.

اجرای برنامه‌های ویندوزی در کنار اپلیکیشن‌های مک

مود Coherence یک ویژگی خارق‌العاده‌است که به کمک آن وقتی برنامه‌ای را در محیط ویندوز اجرا می‌کنید، حاشیه‌های سیستم‌عامل حذف می‌شوند، گویی که برنامه در محیط خود مک اجرا شده‌است. به این ترتیب به راحتی می‌توانید بین برنامه‌های دو سیستم‌عامل جا‌به‌جا شوید.

اجرای برنامه‌های ویندوزی در کنار اپلیکیشن‌های مک

تمام صفحه به همراه میانبرهای کیبورد

وقتی از منوی View گزینه‌ی Enter Full Screen را انتخاب کنید، ویندوز۱۰ به صورت تمام صفحه اجرا می‌شود و مهم‌تر از همه امکان استفاده از میانبرها هم در آن عملی می‌شود.

تمام صفحه به همراه میانبرهای کیبورد

پین کردن برنامه‌های ویندوزی بر روی داکِ مک

برنامه‌‌های نصب شده به راحتی بر روی داک پین می‌شوند و بعد از اجرای دستگاه‌مجازی می‌توانید با کلیک‌ بر روی آیکون آن‌ها از داک، به اجرای برنامه‌های ویندوزی اقدام کنید.

پین کردن برنامه‌های ویندوزی بر روی داکِ مک

نمایش هارد اکسترنال و امکان پشتیبان‌گیری بر روی آن

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم Parallels Desktop نمایش هارد اکسترنال در فایل منیجر است. غیر از این مورد ابزارهایی در برنامه گنجانده شده که با چند کلیک ساده می‌توان از ویندوز خود نسخه پشتیبان بگیرید. فقط باید مد نظر بگیرید که هارد شما فرمت FAT باشد.

نتیجه گیری

Parallels Desktop برای تازه‌کاران ایده‌آل است. به صورت پیش‌فرض ۲ گیگ رم و ۲۵۶ مگابایت از حافظه کارت گرافیک را در اختیار می‌گیرد و برای حرفه‌ای‌ها هم همه چیز قابل تنظیم است. امکان همزیستی بسیار خوبی بین ویندوز و مک ایجاد می‌کند و بعید است که برنامه‌ای به گرد پای آن هم برسد !

Parallels Desktop

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *