علی‌رغم تاکید مک بر آسان بودن، بسیاری از کاربرانی که به ویندوز عادت دارند در کار با آن به مشکل بر می‌خورند. بنابراین در این مطلب به صورت کوتاه تفاوت‌های اصلی این دو سیستم‌عامل را برای شما ذکر کرده و آموزش می‌دهیم.

تفاوت‌های اصلی مک و ویندوز

سیستم عامل مک منوی استارت ندارد و به جای آن از Dock در پایین صفحه استفاده می‌کند. نرم‌افزارها در چپ Dock و پوشه‌ها و پنجره‌های کوچک‌شده در سمت راست آن دیده می‌شوند. نرم‌افزارهای در حال اجرا نیز نقطه‌ای در پایین لوگوی خود دارند.

در بالای صفحه نیز نوار منو را می‌بینید که بخشی از آن(File، Edit یا View) مشابه نسخه‌ی ویندوز است. این نوار بیشتر موارد موجود در System Tray ویندوز مثل ساعت، تنظیمات شبکه یا باتری را در خود جای داده‌است.

سرچ توسط Spotlight

سیستم سرچ مک Spotlight نام دارد و با Cmd + Space باز می‌شود. پس از باز کردن آن کافسیت در نوار مربوطه هر چیزی که می‌خواهید را تایپ کنید تا به سرعت برای شما پیدا شود. لازم به ذکر است که Spotlight توانایی انجام محاسبات ریاضی، تبدیل واحد و درک زبان ساده را هم دارد.

پس از یافتن برنامه، فایل یا پوشه‌ی مورد نظر با نگه داشتن Cmd حین کلیک و یا فشردن Cmd + Enter می‌توانید محل آن را ببینید.

تفاوت‌های موس و کیبورد

دکمه‌ی Cmd بسیاری از کارهای دکمه‌ی ویندوز را انجام می‌دهد. دکمه‌ی Option مشابه Alt است و دکمه‌ی Delete هم نقش Backspace را بازی می‌کند. Cmd + Tab هم همان کار Alt + Tab را می‌کند.

کلیک راست در مک همان کارهای سیستم عامل ویندوز را می‌کند و در صورت عدم دسترسی به موس، با فشردن Control حین کلیک می‌توانید آن را مشاهده کنید.

در صورت استفاده از مک‌بوک و Magic Trackpad می‌توانید کارهای متفاوتی را تنها با لمس انجام دهید. برای دیدن لیست این کارها(و نیز تغییر آن‌ها) می‌توانید به Trackpad در System Preferences مراجعه کنید.

Finer، فایل‌ها و درایو USB

Finder نسخه‌ی مک Windows File Explorer است و با کلیک بر روی شکلک سمت چپ Dock قابل دسترسی است. برای باز کردن تب‌های جدید در آن می‌توانید از Cmd + Double Click استفاده کنید.

Cmd + C و Cmd + V همان کپی‌پیست در مک هستند و جهت کات‌پیست باید حین کپی کردن دکمه‌ی Option را نگه دارید. برای نام‌گذاری مجدد یک فایل هم پس از انتخاب آن دکمه‌ی Return را بزنید.

حافظه‌های خارجی مثل فلش را در منوی سمت چپ Finder و نیز در دسکتاپ می‌بینید. ضمنا در صورت عدم مشاهده‌ی یک حافظه، به این نکته دقت داشته باشید که مک فرمت NTFS را شناسایی نمی‌کند.

نرم‌افزارهای و تنظیمات

با رفتن به پوشه‌ی Applications و کشیدن یک برنامه به Dock، آن را به این منو اضافه خواهید کرد. برای حذف کردن آن هم کافیست که برنامه را به بیرون از Dock کشیده و به بخش Remove ببرید.

سه دایره‌ی بالا سمت چپ هر پنجره همان علامت‌‌های بستن(قرمز)، کوچک‌کردن(زرد) و بزرگ‌کردن(سبز) است. ضمنا نگه داشتن رنگ سبز قابلیت مشاهده‌ی چند پنجره در صفحه را به شما می‌دهد.

بستن یک پنجره معمولا آن را به صورت فعال در پس‌زمینه نگه می‌دارد که این مورد با یک نقطه در زیر اسم آن‌ها در Dock مشخص است. برای بستن کامل برنامه روی آن کلیک راست کرده و Quit را بزنید.

برای بستن یک برنامه‌ی هنگ‌کرده، دکمه‌ی Option را نگه دارید. همچنین نیاز است بدانید که Activity Monitor همان Task Manager ویندوز است و برای باز کردن آن باید نام آن را سرچ کنید.

تقریبا تمامی تنظیمات مک از جمله تنظیمات ظاهری و یا شبکه در بخش System Preferences قابل مشاهده‌اند.

چند نکته‌ی دیگر

نرم‌افزار پیش‌فرض جهت باز کردن و نوشتن متن، TextEdit است که فرمت فایل خروجی آن RTF است و برای تغییر آن باید به بخش Format هنگام ذخیره‌سازی دقت کنید.

Terminal تقریبا همان cmd در ویندوز است. Siri هم نقش Cortana را بازی می‌کند.

برای پاک کردن فایل‌ها آن‌ها را به آیکون سطل برده و یا Cmd + Delete را بفشارید. برای پاک کردن دائمی فایل هم از Cmd + Option + Delete استفاده کنید.

نهایتا برای خاموش یا ریست کردن مک هم به منوی Apple در بالا سمت چپ صفحه مراجعه کنید.

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *