سیستم‌عامل مک خود بسیار قابل شخصی‌سازی است، اما قدرت آن همچنان به اندازه دیگر نرم‌افزارهای عرضه شده در این زمینه نمی‌رسد. از همین رو در این مطلب به معرفی ۳  داک  زیبا و کاربردی برای کامپیوتر شما می‌پردازیم.

SuperTab

این برنامه شباهت چندانی به Dock ندارد و دیگر به جای قرارگیری در پایین صفحه، با فشردن Option + Tab باز می‌شود. با این وجود، SuperTab را می‌توان یک جایگزین مناسب برای Dock به حساب آورد که برای باز کردن دیگر نرم‌افزارها همان کار را انجام می‌دهد.

این برنامه چندین ردیف Dock‌ مختلف دارد که هر کدام آن‌ها یک مجموعه‌ی کامل از برنامه‌های استفاده‌شده توسط شما و نیز نرم‌افزارهای در حال اجرا را نمایش می‌دهد.

همچنین شما می‌توانید مواردی مثل وبسایت‌ها و پوشه‌ها را به آن اضافه کنید و بدین ترتیب هر ردیف را شخصی‌سازی و هدفمند کنید.

از نکات مثبت این برنامه آسان بودن آن است که کار را برای هر کاربری راحت می‌کند. اضافه کردن ردیف، تغییر آن و به طور کلی مدیریت برنامه هیچ سختی ندارد و برای هر کسی مناسب است.

از دیگر ویژگی‌های این برنامه قابلیت تایپ خودکار آن است که می‌تواند منوها را برای شما انتخاب کند و حتی به آن‌ها دکمه و یا صدای میانبر اختصاص دهد.

SuperTab برای همه‌ی ورژن‌های مک عرضه شده‌است و تنها سختی آن نصب و راه‌اندازی‌اش است و پس از آن به راحتی می‌توانید به بررسی امکانات منحصر به فردش بپردازید.

ActiveDock

این مورد بیشتر به یک Dock شباهت دارد و پس از نصب منوی استارت را به کامپیوتر شما اضافه می‌کند.

از نکات مثبت ActiveDock در مقایسه با SuperTab، می‌توان به ظاهری ویندوز مانندش اشاره کرد که تغییر پنجره‌ها را بسیار آسان می‌کند.

گزینه‌ی Show/Hide Desktop نیز از دیگر موارد جالب توجه این برنامه است.

ActiveDock دسته‌بندی اطلاعات و فایل‌ها را آسان می‌کند و برای افرادی که به اجرای پروژه‌های خاص می‌پردازند بسیار مناسب است و برای اضافه کردن آن‌ها به Dock، تنها کافیست آن‌ها را به پایین صفحه بکشید!

ضمنا این نرم‌افزار قابلیت شخصی‌سازی را نیز تا حدی در خود جای داده‌است و چندین پوسته‌ی متفاوت دارد که آیکون‌های هر کدام قابل تغییر است.

TabLauncher

این برنامه منوییDockمانند را به سمت راست صفحه کامپیوتر شما اضافه می‌کند که البته این منو به راحتی و طبق سلیقه‌ی شما قابل جابه‌جایی است.

آیکون‌ها در TabLauncher در دسته‌هایی نظیر Tools، Net و Main‌ جای گرفته‌اند و از شلوغی داک جلوگیری می‌کنند. همچنین کاربران توانایی تغییر این دسته‌ها را دارند و می‌توانند به سلیقه‌ی خود برنامه‌هایشان را طبقه‌بندی کنند.

این نرم‌افزار نیز توانایی نمایش پنجره‌مانند دارد و کنترل ظاهر تب‌ها را امکان‌پذیر می‌کند.

نصب TabLauncher بسیار راحت بوده و کار کردن با آن نیز سختی‌ای ندارد. قابلیت Special Tabs هم از دیگر ویژگی‌های TabLauncher است و دسته‌بندی انواع فایل‌ها در تب‌های جداگانه را امکان‌پذیر می‌کند.

سخن آخر

اگر به دنبال کامپیوتری ساده هستید، بهتر است Dock‌خود را تغییر ندهید. اما در صورت علاقه به ایجاد تغییر ظاهری اساسی در سیستم خود، بد نیست که این سه مورد ذکر شده را امتحان کنید و به امتحان ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن‌ها بپردازید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *