پوشه‌های هوشمند یکی از ویژگی‌های کمتر استفاده شده سیستم عامل مک هستند. و این حقیقت باعث تاسف است، زیرا آن‌ها پیدا کردن فایل‌های درون کامپیوتر شما را بسیار آسان‌تر می‌کنند.

آن‌ها می‌توانند مقدار زیادی از زمان شما را ذخیره کرده و نحوه استفاده شما از کامپیوتر مک را تغییر دهند. اما پیکربندی درست آن‌ها چندین مرحله دارد.

پوشه هوشمند چیست؟

پوشه‌های هوشمند مک در واقع پوشه نیستند و در واقع می‌توان گفت که این پوشه‌ها یک جست‌وجوی ذخیره شده‌اند اما مک‌ این جست‌وجوهای ذخیره شده را برای دسترسی راحت‌تر به عنوان پوشه نمایش می‌دهد.

در هنگام ایجاد یک پوشه هوشمند، شما یک یا مجموعه‌ای از تنظیمات را انتخاب می‌کنید. پس از آن سیستم عامل مک، کامپیوتر شما را برای فایل‌هایی که با این تنظیمات مطابقت دارند جست‌و‌جو و آن‌ها را در یک پوشه واحد نمایش می‌دهد.

نحوه استفاده از پوشه‌های هوشمند

یک پنجرهFinder  باز کنید و به File> New Smart Folder بروید.

یک پنجره جدید با نوار جست‌وجویی که قبلا وجود نداشت، باز خواهد شد. در اینجا شما می‌توانید تمامی مک، پوشه  Finder فعلی یا فایل‌های اشتراک گذاری شده را جست‌وجو کنید.

برای اضافه کردن معیارهای جست‌وجو روی نماد Plus در سمت راست پنجره کلیک کنید:

دو منو برای شما باز خواهد شد که در این مورد، آن‌ها Kind و Any هستند. ممکن است در کنار این دو، مجموعه‌های دیگری از منوی کشویی مانند ‌Name و Matches را مشاهده کنید. مراحل زیر با هر کدام از آن‌ها کار می‌کنند.

با کلیک کردن بر روی Kind برخی از پارامترهای جست‌وجو نمایش داده می‌شود. گزینه های پیش فرض نوع (فرمت فایل)، آخرین تاریخ باز شدن، آخرین تاریخ تغییر ، تاریخ ایجاد، نام و محتوا است.

انتخاب‌های منوی دوم به آنچه که در منوی اول انتخاب می‌کنید بستگی دارد. اگر شما Kind را انتخاب کرده‌اید، تعدادی از انواع فایل‌هایی را که می‌توانید پیدا کنید می‌بینید. و اگر آخرین تاریخ تغییر را انتخاب کرده‌اید، برخی از گزینه‌های زمانی را مشاهده خواهید کرد:

وقتی که امروز انتخاب شده است، فایل‌هایی که امروز ویرایش کرده‌ام نمایش داده می‌شود:

ذخیره و دسترسی به پوشه های هوشمند

شما می‌توانید جست‌وجوی خود را با کلیک کردن بر روی نماد Plus در سمت راست صفحه و اضافه کردن پارامترهای بیشتر، دقیق‌تر کنید. برای مثال، می‌توان Kind / Image / PNG را انتخاب کرده تا فقط PNG هایی را که امروز ویرایش شده اند نمایش داده شوند.

برای ذخیره پوشه هوشمند خود روی دکمه Save در سمت راست صفحه کلیک کنید. مکان ذخیره پیش فرض در پوشه User> Library> Saved Searches است:

همچنین می‌توانید  پوشه هوشمند را به نوار کناری Finder خود اضافه کرده تا بتوانید به سرعت به آن دسترسی پیدا کنید.

توجه داشته باشید که می‌توانید پوشه هوشمند را هر جا که می‌خواهید ذخیره کنید. و User> Library> Saved Searches مکان چندان مناسبی نیست (زیرا پوشه Library به طور پیش فرض پنهان است)، اما حداقل همه پوشه‌ها را در یک مکان نگه می‌دارد.

اگر نمی‌توانید پوشه Library را مشاهده کنید، این دستور را در ترمینال تایپ کرده و Enter را بزنید:
open ~/Library/Saved Searches
این دستور پوشه جست‌وجوهای ذخیره شده را باز می‌کند. برای صرفه جویی در وقت، جستجوهای ذخیره شده خود یا پوشه جست‌وجوهای ذخیره شده را به نوار کناری Finder اضافه کنید.

نحوه حذف پوشه‌های هوشمند

پاک کردن پوشه‌های هوشمند در مک بسیار آسان است. فقط به پوشه جست‌وجوی‌های ذخیره شده (با استفاده از فرمان ترمینال بالا یا هر روش دیگری که دوست دارید) رفته، یک پوشه هوشمند را انتخاب کرده و آن را به سطل زباله بفرستید.

شما نمی‌توانید موارد نوار کناری را حذف کنید، بنابراین این روش را یاد بگیرید (یا یک میانبر به پوشه جست‌وجوهای ذخیره شده در نوار کناری بسازید).

نحوه ویرایش پوشه‌های هوشمند

شما می‌توانید معیارهای جست‌وجو در یک پوشه هوشمند را تنها با چند کلیک تغییر دهید. پوشه هوشمند را باز کرده و روی چرخ‌دنده‌ای که در منو قرار دارد کلیک کنید، Show Search Criteria را انتخاب کرده

و سپس معیارها را به مثل حالت عادی ویرایش کنید.

تنظیمات بیشتر در جست‌وجوی هوشمند

گزینه آخر در  معیارهای جست‌وجو Other بود در این قسمت نگاه دقیق‌تری به آن خواهیم انداخت.

هنگامی که این گزینه را انتخاب می‌کنید، طیف وسیعی از معیارهای جست‌وجو را دریافت خواهید کرد. این گزینه‌ها بیشتر از آن هستند که بتوان در اینجا آورد، اما شما می‌توانید از ویژگی‌هایی مانند سرویس‌های چت، کانال‌های آلفا، اینکه آیا فایل دارای آیکون سفارشی است یا خیر، مدت زمان نوردهی عکس، سبک موسیقی، سازمان ایجاد کننده و… استفاده کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *