یکی از ویژگی‌های مهم کنسول‌های پلی استیشن در هر نسلی، دسته یا کنترلی بوده که برای آن نسل طراحی شده بودند. این دسته‌ها همیشه از نوآوری‌های ویژه‌ای برخوردار بوده و از هر نظر برای بازیکن‌ها طراحی شده‌ بودند.

دسته دوال سنس PS5 نیز در حال حاضر، یکی از بهترین کنترل‌ها در زمینه بازی‌های کامپیوتری به حساب می‌آید و خیلی از کاربران ترجیح می‌دهند که برای بازی روی کامپیوتر نیز، این دسته‌ها را به کار بگیرند. خوشبختانه اگر از ویندوز استفاده می‌کنید، راه حل ساده‌ای برای انجام این کار وجود دارد که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.

آموزش اتصال دسته PS5 به کامپیوتر

اتصال دسته PS5 به کامپیوتر به وسیله کابل USB

راحت‌ترین راه برای اتصال دسته PS5 به کامپیوتر، استفاده از کابل USB است. با این روش، ویندوز 10 و 11 به سرعت دسته را تشخیص داده و نیاز نیست هیچ چیزی روی دستگاه خود نصب یا تنظیم کنید.

برای این کار شما به یک کابل USB-C خوب احتیاج دارید، چون دسته‌های PS5 از این درگاه پشتیبانی می‌کنند. در این روش، کافی‌ست کابل را به دسته و سپس به کامپیوتر وصل کنید، دسته را روشن کنید و شروع به بازی کنید. البته برای استفاده از دسته روی استیم یک سری تنظیماتی را احتیاج خواهید داشت که در انتهای نوشته آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

دقت داشته باشید که وقتی از USB استفاده می‌کنید، تمامی امکانات دسته از جمله تاچ پد به خوبی کار خواهند کرد.

اتصال دسته PS5 به کامپیوتر به وسیله کابل بلوتوث

برای اتصال دسته PS5 به کامپیوتر از طریق بلوتوث، حتما باید کامپیوتر شما از ارتباط بلوتوث پشتیبانی کند. اکثر لپتاپ چنین امکانی را دارند اما بیشتر کامپیوترها چنین چیزی نداشته و تنها با خرید یک آداپتور بلوتوث، می‌توانید، چنین قابلیتی را روی کامپیوتر خود اضافه کنید.

برای این که دسته در حالت بلوتوث با کامپیوتر همگام شود، باید جهت پایین را نگه داشته و کلید Create را که در عکس پایین نشان داده‌ایم به صورت همزمان فشار دهید. سپس در ویندوز 11 به Settings  رفته و روی Add a device بزنید. Bluetooth را انتخاب کنید.

حالا روی دسته کلیدهای PS و Create را به صورت همزمان سه ثانیه نگه دارید تا دسته شروع به فلش زدن آبی کند. دوباره به ویندوز برگردید و در Add a device دسته خود را پیدا کنید. اسم دسته احتمالا باید Wireless Controller باشد.

بعد از این که روی آن کلیک کردید، کار به اتمام رسیده و دسته به جای فلش زدن آبی، چراغ آبی‌اش به صورت کامل روشن می‌ماند و شما می‌توانید از دسته استفاده کنید.

تنظیمات دسته PS5 در استیم

خیلی از بازی‌هایی که به صورت مستقیم روی دستگاه نصب کرده‌اید، به خوبی از دسته PS5 پشتیبانی می‌کنند. استیم اما یک تنظیمات مخصوص برای خود دارد که شما می‌توانید با استفاده از آن، دسته PS5 را کالیبره کرده و از تمامی امکانات آن در بازی‌ها بهره ببرید. بعد از این کار، حتی اگر بازی‌هایی که خارج از استیم تهیه کرده‌اید را در کتابخانه استیم اضافه کنید، امکان استفاده از این تنظیمات را خواهید داشت. به این ترتیب، امکان استفاده از دسته PS5 در بازی‌هایی که از این دسته‌ها پشتیبانی نمی‌کنند نیز خواهید داشت.

به صورت پیش فرض، بعد از اتصال دسته به ویندوز، استیم آن را شناسایی خواهد کرد. اما اگر می‌خواهید از اتصال مطمئن شوید، استیم را اجرا کرده و در منو Steam به Settings بروید.

در این جا باید اسم DualSense Wireless Controller را ببینید. اسکرول کرده و در پایین صفحه به External Gamepad Settings بروید. اگر در جلوی PlayStation Controller Support عبارت Enabled را دیدید، یعنی دسته شما به استیم متصل است.

برای انجام تنظیمات در Controller Settings به بخش External Gamepad Settings بروید. در جلوی  Idle Gamepad Shutdown Timeout زمان مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای مثال اگر 5 دقیقه را انتخاب کنید، دسته بعد از 5 دقیقه که استفاده‌ای از آن نشود، خاموش خواهد شد.

برای تنظیمات رنگ، باید در جلوی Calibration & Advanced روی Open کلیک کرده و به LED Settings بروید.

در این جا هر رنگی که مد نظر دارید را برای کنترل خود انتخاب نمایید.

حالا برای تنظیمات ویبره در جلوی Calibration & Advanced روی Open بزنید و سپس به Output Settings بروید. در این‌جا باید سوییچ Game Rumble را روشن کنید.

در همین بخش، تنظیمات دیگری هم هست که شما می‌‌توانید به سلیقه خود آن‌ها را تغییر دهید.

مشکلات عمومی در زمان اتصال دسته PS5 به کامپیوتر

یک سری مشکلات عمومی وجود دارد که اغلب افراد، در زمان وصل نشدن دسته خود، با آن مواجه هستند:

  • وصل شدن دسته به صورت شارژ: حتما مطمئن شوید که از کابل USB دیتا برای اتصال دسته استفاده می‌کنید. کابل‌هایی که تنها برای شارژ هستند و امکان انتقال اطلاعات نداند، برای دسته مناسب نخواهند بود.
  • دسته به درستی کار نمی‌کند: در این موارد بهتر است، نرم‌افزار داخلی دسته را به روزرسانی کنید. برای این کار باید نرم‌افزار DualSense firmware updater app را نصب و از این طریق، نرم‌افزار درونی دسته را به روز کنید.
  • در زمان اتصال، صدا به درستی کار نمی‌کند: در این مواقع، عموما خروجی صدای ویندوز روی حالت دیگری است که باید آن را تغییر داده و روی دسته بگذارید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *