خطای ۵۰۳ یکی از خطاهای مربوط به سمت سرور در وردپرس می‌باشد که ممکن است بارها و بارها برای کاربران مختلف پیش آمده باشد؛ اگر شما نیز یکی از کاربران وردرپرسی باشید ممکن است شما نیز گرفتار چنین مشکلی در وردپرس شده باشید. این خطا هرچند خطای بسیار رایجی است اما دلیل آن برای کاربران کمتر مشخص است و بسیاری از کاربران در صورت مواجه شدن با آن راه‌حل‌های زیادی را بررسی می‌کنند تا بتوانند آن را رفع کنند. در ادامه مقاله به بررسی خطای ۵۰۳ و آموزش رفع آن خواهیم پرداخت.

خطای ۵۰۳ چیست؟

خطای ۵۰۳ مربوط به خطای سمت سرور می‌باشد که شامل دو دسته از مشکلات می‌شود. مشکل اول هنگامی پیش می‌آید که سرور شما خاموش یا برای لحظه سرور ریسیت شده باشد.

دلیل دیگری که رایج‌تر است، استفاده بیش از حد از منابع تعیین شده برای سرور شما می‌باشد که در صورت تجاوز از حد مجاز استفاده منابع می‌باشد که در اینصورت کاربران با خطای ۵۰۳ Service Unavailable مواجه خواهند شد.

آموزش رفع خطای ۵۰۳ در وردپرس

برای رفع خطای وردپرس باید تمامی موارد احتمالی را بررسی کنید تا در صورت وجود مشکل در یکی از بخش‌ها بتوانید خطای خود را بررسی کنید.

  1. بررسی تغییرات صورت گرفته بر روی سایت

یکی از مهم‌ترین دلایلی که ممکن است در سایت خود با مشکل ۵۰۳ مواجه شوید، اعمال تغییراتی بر روی وبسایت می‌باشد که در صورت اعمال تغییرات غیرمجاز و نادرست سرور شما پاسخگویی آن نباشد و به عبارت دیگر ممکن است سرور از تغییرات ناصحیح صورت گرفته پشتیبانی نکند که در اینصورت با خطای ۵۰۳ مواجه خواهید شد.

اگر در سایت خود تغییراتی انجام نداده‌اید اما با این خطا مواجه شده‌اید باید بدانید این مشکل ممکن است بدلیل افزایش ترافیک سایت شما باشد که سرور شما از ترافیک بالا پشتیبانی نمی‌کند و باید سرور خود را ارتقا دهید. در این صورت ابتدا به پشتیبانی هاستینگ و سرور خود مشورت کنید تا در صورت وجود این مشکل آن را ارتقا دهید.

  1. بررسی افزونه‌های نصب شده بر روی سایت

یکی از منابع بسیار مهم که ممکن است باعث مشکلات ۵۰۳ سایت شما شوند، نصب افزونه‌های متعدد می‌باشد که ممکن است افزونه‌ای درخواست‌های متعددی را به وبسرور شما ارسال کند و عملکرد طبیعی آن را متخل کند که در اینصورت سایت شما با خطای ۵۰۳ مواجه خواهد شد. ساده‌ترین راه‌حل موجود برای رفع آن غیرفعال سازی تمامی افزونه‌های نصب شده بر روی سایت می‌باشد؛ پس از غیرفعال ‌سازی آنها اگر سایت شما به روال عادی خود بازگشت که با اطمینان باید بدانید یکی از افزونه‌های شما مشکل دارد! در اینصورت باید تمامی افزونه‌های خود را به صورت تک به تک فعال کنید و سایت را بررسی کنید و اگر در مرحله‌ای از این بخش سایت شما با خطا مواجه شد، آن افزونه مشکل دارد که باید آن را آپدیت کنید و یا آن را با افزونه مشابه جایگزین نمایید. همچنین ممکن است شما به صورت ناخودآگاه تغییراتی در یک افزونه بوجود آورده باشید که از این طریق نیز ممکن است سایت شما بخاطر تغییرات ایجاد شده با خطای ۵۰۳ مواجه شود.

اگر بخواهیم برای این مشکل مثالی را بزنیم، افزونه maintenance بهترین گزینه ممکن است؛ گاهی بسیاری از افراد برای غیرفعال سازی موقت سایت خود از افزونه‌های در دست تعمیر استفاده می‌کنند که چنین افزونه‌هایی ممکن است مشکلاتی را برای سایت شما بوجود آورند. بنابراین در صورت وجود مشکل ابتدا بررسی کنید چنین مواردی در سایت شما وجود دارند یا خیر! در صورت وجود آنها را حذف و یا غیرفعال کنید.

یکی از مشکلاتی که ممکن است شما نیز با آن روبرو باشید، عدم دسترسی به پیشخوان وردپرس بدلیل خطای ۵۰۳ می‌باشد که در اینصورت باید افزونه‌های خود را از طریق هاست وردپرس غیرفعال کنید؛ برای غیرفعال سازی آنها باید اقدام به تغییر نام پوشه‌های تمامی افزونه‌های موجود بر روی سایت خود نمایید. پس از تغییر نام وارد پیشخوان خود شوید و افزونه‌هایی که تماما غیرفعال شده‌اند را به صورت دستی فعال‌سازی نمایید.

با اعمال موارد بالا باید ببینید کدام افزونه باعث بوجود آمدن مشکل در سایت شما شده است که آن را حذف یا غیرفعال کنید.

  1. بررسی قالب سایت

یکی دیگر از منابع بوجود آمدن چنین مشکلی قالبی است که بر روی سایت خود استفاده می‌کنید؛ اگر در سایت خود قالبی را استفاده می‌کنید که اخیرا آپدیت‌هایی را برای آن دریافت کرده‌اید یا بر روی آن تغییراتی را اعمال کرده‌اید در اینصورت ممکن است یکی از منابع مشکل قالب سایت شما باشد که باید آن را به حالت اولیه بازگردانید و یا مشکل آن را برطرف کنید تا به حالت اولیه بازگردد.

یکی از راه‌هایی که با راحتی می‌توانید متوجه وجود مشکل در قالب شوید، فعال‌سازی یکی از قالب‌های پیشفرض وردپرس می‌باشد که در صورت رفع مشکل می‌توانید به وجود مشکل در قالب مورد استفاده در سایت وردپرسی خود پی ببرید و مشکل آن را برطرف کنید.

همچنین اگر به پیشخوان وردپرس خود دسترسی ندارید باید اقدام به تغییر نام قالب از طریق دیتابیس وردپرس کنید. همچنین می‌توانید قالب خود را از طریق فایل wp-contect/theme تغییر نام دهید تا در صورت رفع مشکل ۵۰۳ متوجه وجود مشکل در قالب خود شوید.

  1. بررسی لاگ‌های PHP موجود در هاست

اگر تمامی موارد قبلی در سایت شما پاسخگو نبود لازم است لاگ‌های هاست خود را بررسی کنید تا بدانید مشکل از کجای سایت شما است تا آن را رفع کنید.

اگر با تمامی موارد بالا مشکل شما حل نشد با پشتیبانی هاستینگ خود در تماس باشید تا بتوانید آخرین بکاپ تهیه شده از سایت خودتان توسط آنها را بر روی سایت خود بازگردانی نمایید که ممکن است اطلاعات مربوط به مدتی پیش باشد و برخی از اطلاعات شما از بین برود که امیدواریم مشکل شما با ۴ مورد ارائه شده در این مقاله رفع شود.

نتیجه‌گیری: خطای ۵۰۳ یکی از رایج‌ترین و متداول‌ترین مشکلات موجود در وردپرس می‌باشد که در این مقاله اقدام به معرفی و آموزش رفع این مشکل نمودیم که امیدواریم برای شما کاربران وردپرسی مفید واقع شود.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *