سئو و بهینه‌سازی سایت یکی از زیرشاخه‌های حوزه وب است که نیازمند دانش، تجربه و تخصص کافی است. سئو یکی از تخصص‌هایی است که دائما در حال تغییر است و امری نیست که تنها برای یکبار صورت بگیرد. به دلیل تغییرات زیادی که در این حوزه صورت می‌گیرد پیشنهاد ما این است که خودتان به دنبال یادگیری این تخصص باشید تا بتوانید سایت خود را به بهترین شکل ممکن بهینه‌سازی کنید. در مطالب گذشته به بررسی افزونه‌ حرفه‌ای وردپرس Yoast SEO برای سئو پرداختیم که در این مقاله نیز قصد داریم بخش‌های دیگر این افزونه را مورد بررسی قرار بدهیم.

پیوندهای یکتا

پیو‌ندهای یکتای وردپرس شامل URLهایی می‌شود که به هر یک از بخش‌های سایت تعلق می‌گیرد تا کاربران بتوانند به راحتی به تمامی بخش‌های سایت دسترسی داشته باشند. در افزونه Yoast Seo نیز بخشی به این نام وجود دارد که توسط آن می‌توانید برخی از آدرس‌های خود را شخصی‌سازی کنید.

  • نوار پایه دسته (معمولا/category/) از آدرس URL دسته است: با استفاده از این گزینه می‌توانید کلمه Category موجود در دسته‌بندی‌های وب‌سایت خود را حدف کنید. اینکار سبب می‌شود آدرس‌های مطالب شما به صورت منظم‌تر و تمیزتر نمایش داده شود که بسیار مهم است.
  • تغییر مسیر نشانی فایل ضمیمه به نشانی نوشته والد: این گزینه به شما کمک می‌کند تا صفحه مربوط به فایل‌های پیوست شما به صورت خودکار به پستی که در آن فایل‌ها استفاده شده‌اند، منتقل شود. اینکار سبب می‌شود تا سئوی سایت شما افت پیدا نکند و گوگل صفحات بی‌فایده‌ای مانند صفحه پیوست را در نتایج جستجو نمایش ندهد؛ از طرفی اینکار به افزایش سئوی پست اصلی کمک زیادی می‌کند.

پاکسازی پیوندهای یکتا

این بخش به بهینه کردن آدرس‌های مربوط به مطالب یا بخش‌های دیگر سایت کمک زیادی می‌کند.

  • توقف کلمات در نامک‌ها: این گزینه به شما کمک می‌کند تا هنگام نمایش آدرس سایت، برخی از کلمات اضافی حذف شوند که پیشنهاد می‌کنیم برای تمیزتر شدن URLهای سایت خود این بخش را فعال کنید.
  • متغیرهای replytocom را حذف کن: این بخش مربوط به نظرات ارسال شده در سایت وردپرسی شما است و هنگامی که حجم کامنت‌ها زیادی می‌شود می‌تواند مفید باشد. البته این بخش با javascript کار می‌کند که در صورت غیرفعال‌سازی آن توسط کاربران در مرورگر عملا بی‌فایده است.
  • ارجاع نشانی‌های نادرست به پیوند یکتای تمیز: این گزینه به شما کمک می‌کند تا در صورت استفاده از آدرس‌های طولانی و نامناسب، کاربران به آدرس‌های تمیزتر منتقل شوند. اینکار اگرجه مفید بنظر می‌رسد اما گاهی با افزونه‌های دیگر تداخل پیدا می‌کند که سبب کارایی معکوس و منفی در سایت می‌شود.
  •  جلوگیری از تمیز کردن لینک‌ها در جستجوی گوگل: اگر بخش قبلی را فعال‌ کرده‌اید، می‌توانید جهت جلوگیری از رخ دادن صفحات ۴۰۴ برای کاربران خود این گزینه را غیرفعال کنید.جهت جلوگیری از رخ دادن خطای ۴۰۴ در وردپرس نحوه اضافه کردن صفحه‌های html را نیز آموزش دادیم که می‌تواند برای سایت شما مفید باشد‌.
  • راه‌های ساده رفع خطاهای ۵۰۰، ۴۰۴ و ۴۰۳ وردپرس

تنظیمات خبرخوان rss

این بخش مربوط به تنظیمات RSS شما است که اگر می‎دانید کاربران سایت شما از خوراک سایت استفاده نمی‌کنند، نیازی به اعمال تغییرات در این بخش نیست و تاثیری در سئوی سایت شما نخواهد داشت.

تا اینجا کار شما صرفا با تنظیمات عمومی و پیشرفته افزونه آشنا شدید اما کارایی اصلی افزونه در بخش ارسال مطلب است که قصد داریم آن را نیز به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم.

خوانایی

اولین بخشی که مهم است بخش خوانایی محتوای تولید شده است. افزونه به بررسی جملات شما می‌پردازد و دو الگوی مهم دارد.

  • تعداد کلمات موجود در یک جمله: افزونه پیشنهاد می‌کند که جملات شما بیشتر از ۲۰ کلمه نداشته باشند تا خواندن آن برای کاربران خسته‌کننده نباشد.
  • تعداد کلمات مورد استفاده پس از تگ‌های H: این بخش نیز پیشنهاد می‌کند تا تعداد کلمات پس از تگ‌های H شما بیشتر از ۳۰۰ کلمه نشود.
  • طول پاراگراف: آخرین فاکتوری که در این بخش بررسی می‌شود، طولانی نبودن پاراگراف‌های مورد استفاده در متن است که نباید از ۵ یا ۶ خط بیشتر شود.

کلیدواژه

تاکنون در مورد اهمیت و اثربخشی کلمات کلیدی با شما صحبت کردیم . سه فاکتور مهم در زمان انتخاب کلیدواژه‌ها را توضیح دادیم وگفتیم چگونه می‌توانید بهترین بازدهی را از کلیدواژه‌ها بدست آورید. این بخش در افزونه Yoast Seo از شما یک کلیدواژه را دریافت می‌کند و متن شما را از همه لحاظ مورد بررسی قرار می‌دهد.

  • پیش نمایش اسنیپت: این بخش پیش‌نمایشی از نتیجه مطلب شما را در موتور جستجو نمایش می‌دهد که می‌توانید اقدام به تغییر ساختار آن کنید.
  • عنوان سئو: در این بخش باید عنوانی را که می‌خواهید محتوای شما با آن در نتایج گوگل قرار بگیرد را وارد کنید.
  • نامک: این بخش آدرس مطلب شما است که از پیوندهای یکتای تعیین شده در تنظیمات وردپرس پشتیبانی می‌کند.
  • توضیح متا: این بخش توضیحات مختصری است که در گوشه‌ای از نتایج جستجو نمایش داده می‌شود تا کاربر بتواند هدف نوشته شما را بداند و در صورت نیاز آن مطلب را مطالعه کند.
  • کلیدواژه‌ کانونی: کلیدواژه کانونی یک یا چند کلمه است که پایه و اساس نوشته شما بر آن نوشته شده است و این بخش از افزونه به شما کمک می‌کند تا با استفاده از این کلیدواژه بتواند جوانب مختلف را بررسی کند.
  • مقاله بنیاد محتوا است: اگر طول مقاله شما طولانی است می‌توانید با استفاده از این گزینه برخی از معیارهای دیگر را نیز مورد بررسی قرار دهید.
  • کلمات کلیدی متا: در این بخش برچسب‌های اصلی و کلمات کلیدی مرتبط با متن خود را وارد کنید و آنها را با کاما از هم جدا کنید.
  • تحلیل و بررسی: در این بخش نیز می‌توانید نتایج بررسی را مشاهده کنید و مواردی را که دارای اشکال هستند ببینید.

همچنین سه رنگ برای وضعیت بهینه‌ بودن محتوای شما در نظر گرفته می‌شود که شامل قرمز، نارنجی و سبز است که بهترین آنها سبز و بدترین آن قرمز است.

نتیجه‌گیری: به بخش پایانی مقالات آموزش افزونه Yoast Seo رسیدیم و امیدواریم با استفاده از این چند بخش بتوانید وضعیت سئوی سایت خود را با استفاده از این افزونه بهبود ببخشید.برای مطالعه مطالب بیشتر در مورد بهینه‌سازی سایت در وردپرس  لینک سئو وردپرس را دنبال کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *