در این مطلب قصد داریم در مورد بازاریابی موتور جستجو صحبت کنیم و توضیح دهیم که چه چیزی باعث می‌شود یک کلیدواژه، خوب و مناسب در نظر گرفته شود. همچنین در مورد سه فاکتور مهم در زمان انتخاب کلیدواژه‌ها توضیح خواهیم داد که عبارتند از مرتبط بودن، ترافیک و رقابت.

در بازاریابی موتورهای جستجو، هر بار که فردی بر روی تبلیغ شما کلیک کند، هزینه‌ای پرداخت می‌کنید. بنابراین طبیعی است که بخواهید بازدهی پولی که پرداخت می‌کنید بالا باشد. بیایید به مثال قبلی یعنی عکاس عروسی در شیراز بازگردیم و فرض ‌کنیم که شما مالک کسب و کار هستید. شما به تازگی وب‌سایت خود را به‌روزرسانی کرده‌اید و می‌خواهید که بازدیدکنندگان جدید را جذب کنید.

متوجه می‌شوید که هزینه کلیدواژه عکاس عروسی کاردیف به طور متوسط ۲ هزار تومان به ازای هر کلیک است. ضمنا لازم نیست که کلیدواژه حتما یک کلمه باشد بلکه می‌تواند یک عبارت را نیز شامل شود. حال بدون این که بدانید ارزش این کلیک‌ها برای کسب و کار شما چیست نمی‌توانید متوجه شوید که این کلیدواژه خوب هست یا خیر.

برای مثال، اگر اطلاع پیدا کنید که ارزش متوسط این کلیک‌ها برای کسب و کار شما ۴۰ هزار تومان است آن گاه با خیال راحت می‌گویید که این کلیدواژه خوبی است. اما از طرف دیگر اگر ارزش متوسط تنها ۱ هزار تومان باشد آن وقت زمان آن است که اصلاحاتی را انجام دهید.

کلیدواژه‌های مرتبط

اندازه‌گیری ارزش کلیک بر روی تبلیغات اینترنتی به شما کمک می‌کند تا بتوانید متوجه شوید که آیا کلیدواژه شما خوب هست یا خیر. اما پیش از آن که یک کمپین را شروع کنید قادر به اندازه‌گیری ارزشی که کلیدواژه‌ها ایجاد می‌کنند نخواهید بود. پس چطور می‌توانید قبل از اضافه کردن کلیدواژه‌ها به کمپین، در مورد آنها تحقیق کنید؟

خب چند گزینه در پیش روی شماست. اولین گزینه این است که از خودتان بپرسید: آیا این کلیدواژه مرتبط هست؟ یا به بیان دیگر، آیا این کلیدواژه محصولات و خدمات شما را توصیف می‌کند؟

کلیدواژه‌هایی که مشخصا اشاره به فردی دارند که به دنبال عکاس عروسی در شیراز است که به وضوح مرتبط هستند. اما کلیدواژه‌هایی که اشاره به فردی دارند که می‌خواهد عکاسی عروسی را خودش انجام بدهد یا اشاره به عکاسی دیجیتال دارد در حالی که شما به صورت آنالوگ عکاسی می‌کنید، ارتباط بسیار کمتری دارند. تلاش کنید تا صرفا بر کلیدواژه‌هایی تمرکز داشته باشید که به کسب و کار شما مرتبط هستند تا در آینده شاهد موفقیت بیشتری باشید.

فاکتور دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که یک کلیدواژه احتمالا چقدر ترافیک بدست خواهد آورد. به عبارت دیگر، ممکن است شما لیستی از کلیدواژه‌هایی کاملا مرتبط فراهم کرده باشید اما اگر اصلا کسی در مورد آنها جستجو نکند چطور؟

ترافیک کلیدواژه

در این حالت باید مجدد به عقب برگردیم. برای مثال این کلیدواژه را در نظر بگیرید: عکاس متخصص عروسی در فضای باز در شیراز. این کلیدواژه دقیقا کسب و کار شما را توصیف می‌کند اما احتمال این که فردی با این همه جزئیات جستجو کنند بسیار پایین است. اصرار بر چنین کلیدواژه‌ای احتمالا منجر به پیدا شدن کسب‌وکار آنلاین شما توسط مردم نمی‌شود.

اما از طرف دیگر، این کلیدواژه کوتاه‌تر را در نظر بگیرید: عکاسی عروسی در شیراز. این کلیدواژه با کسب و کار شما مرتبط است و احتمالا باعث بیشتر دیده شدن شما می‌شود.
ابزارهای تحقیق درباره کلیدواژه می‌توانند تخمینی از ترافیکی که می‌توانید به واسطه آنها بدست بیاورید را فراهم کنند. اما در عمل شما به احتمال زیاد باید کمی آزمون و خطا داشته باشید تا متوجه شوید چه کلیدواژگانی مرتبط بوده و ترافیک کافی نیز جذب می‌کنند.

رقابت در کلیدواژه

حال که به اهمیت مرتبط بودن و توانایی جذب ترافیک برای یک کلیدواژه خوب پی بردیم، به سراغ فاکتور مهم دیگر در تعیین مفید بودن یک کلیدواژه برویم. به بیان ساده، باید حدس بزنید که رقبای شما مشغول چه کاری هستند. در نظر داشته باشید که اگر یک کلیدواژه مرتبط بوده و ترافیک قابل توجهی را جذب کند، رقبای شما نیز با احتمال بیشتری از آن استفاده می‌کنند. برای مثال، در مورد کلیدواژه عکاسی عروسی در شیراز، احتمالا تمامی عکاسان در شیراز از این کلیدواژه نیز استفاده می‌کنند.

این مسئله ابدا به معنای عدم استفاده از این کلیدواژه نیست. اما باید به دنبال کلیدواژه‌هایی باشید که مرتبط بوده و ترافیک بالایی دارند و رقابت در آنها به نسبت کمتر است. مثلا در کلیدواژه‌ای مانند عکاسی آنالوگ عروسی در شیراز رقابت کمتری وجود خواهد داشت چرا که این امر مختص کسب و کار شماست. بنابراین وقتی به کلیدواژه‌هایی که در کمپین تبلیغاتی می‌گنجانید فکر می‌کنید باید فاکتورهای مرتبط بودن، پتانسیل ترافیک و رقابت را در نظر داشته باشید.

جمع بندی

فرایندی که از آن صحبت کردیم به نوعی فرایند موازنه کردن است اما وزن‌دهی مناسب به این فاکتورها می‌تواند آغازگر شروع مناسبی برای کمپین شما باشد. همواره و به دقت کلیدواژگان خود را زیر نظر داشته باشید چرا که با این کار به سرعت متوجه می‌شوید که کدام یک مفید بوده و سپس می‌توانید اصلاحاتی را برای ادمه مسیر اعمال کنید.