دستگاه‌های اپل که از معماری بر پایه ARM استفاده می‌کنند، به صورت محلی از لینوکس پشتیبانی نمی‌کنند اما شما می‌توانید این سیستم عامل را بر روی مک بوک‌هایی که از پردازنده‌های M1، M1 Pro و M1 Max بهره می‌برند، به نحوی نصب نمایید. برای این کار از دستگاه‌های مجازی که روی مک نصب خواهیم کرد استفاده می‌کنیم.

در این روش شما امکان اجرای برنامه‌های 64 بیت x86 لینوکس را خواهید داشت و برای بسیاری از توسعه دهندگان نرم‌افزار، این یک امکان ویژه به حساب می‌آید.

هنوز امکان نصب لینوکس به صورت محلی در Apple Silicon وجود ندارد

اگر نیاز مبرم به نرم‌افزارهای لینوکسی دارید و یکی از دستگاه‌های جدید اپل که از پردازنده‌های جدید این کمپانی استفاده می‌کنند را خریداری نموده‌اید، باید در نظر بگیرید که امکان نصب لینوکس به صورت محلی در آن‌ها وجود ندارد.

اگر نمی‌‌توانید صبر کنید، تنها راه حل شما استفاده از دستگاه‌های مجازی همچون UTM است که این کار را به صورت رایگان می‌توان روی آن‌ها انجام داد. البته برنامه‌های متنوعی برای این کار وجود دارد که بعضی از آن‌ها پولی هستند و بعضی دیگر رایگان، اما ما در آموزش امروز از UTM استفاده خواهیم کرد.

برای شروع، ابتدا UTM را از این لینک دانلود ، آن را نصب نمایید.

راه حل ساده: استفاده از UTM

UTM ساختار ساده‌ای دارد که با نصب آن، خیلی از مسائل پیچیده حل شده و شما به راحتی می‌توانید، سیستم عامل خود را روی یک دستگاه مجازی نصب کنید. این نرم‌افزار با فاصله، راحت‌ترین روش برای نصب نسخه‌های مختلف لینوکس از جمله Arch Linux، Debian یا Ubuntu است.

برای کاربران لینوکس و آن‌هایی که از برنامه‌های کد باز خوششان می‌آیند، استفاده از دستگاه مجازی موهبت‌هایی نیز دارد، مخصوصا UTM که امکاناتی از جمله استفاده از ایمیج دیسک برای راه‌اندازی سیستم عامل و نه نصب آن را نیز به شما می‌دهد.

یکی از امکانات خوب UTM بخش گالری آن است که به شما امکان نصب بعضی از سیستم‌ عامل‌های آماده از جمله ویندوز 10، 11، XP و macOS 9 را می‌دهد. خوشبختانه نسخه‌های مختلف لینوکس نیز در این مجموعه گنجانده شده و شما می‌توانید به جای دانلود دیسک ایمیج لینوکس از جای دیگر، فایل کاملا آماده‌ی یک دستگاه مجازی حاوی سیستم عامل مورد نظر را از این آدرس دانلود نمایید.

بعد از دانلود UTM را باز کرده و از منو File‌ گزینه‌ی Import Virtual Machine را بزنید و آدرس فایلی که دانلود کرده‌اید را بدهید. بعد از چند دقیقه می‌بینید که بدون هیچ کاری، سیستم عامل لینوکس مورد نظر شما نصب می‌شود و شما تنها با زدن روی دکمه پلی، می‌توانید دستگاه خود را مشاهده کنید. در عکس زیر می‌توانید آزمایش ما را ببینید که با Ubuntu بر روی دستگاهی با پردازنده M1 Max انجام شده است.

نکته: اگر در انجام این کار با اروری شبیه به Number of SMP CPUs requested (10) exceeds max CPUs supported by machine ‘mach-virt’ (8) مواجه شدید، روی دستگاه مجازی خود کلیک راست کرده و Edit را بزنید. سپس از بخش System به Show Advanced Settings بروید. در این بخش، زیر CPU Cores عدد 8 را یا هر عددی که در ارور آمده را وارد نمایید. این کار باید مشکل شما را حل کند.

ساخت یک دستگاه مجازی از پایه در UTM

اگر می‌خواهید تمامی بخش‌های دستگاه مجازی خود را از اول خودتان تعیین کنید، می‌توانید یک نسخه از لینوکس را به صورت دیسک ایمیج دانلود کنید. در مثال زیر ما نسخه Puppy Linux 9.5 را بر روی UTM نصب خواهیم کرد.

UTM‌ را باز کرده و با کلیک بر روی + نامی را برای دستگاه جدید در نظر بگیرید.

در برگه System معماری مورد نظر خود را که به نسخه‌ای که دانلود کرده‌اید، همخوانی دارد، انتخاب نمایید. در پایین نیز مقدار رم دلخواه را برای دستگاه خود تعیین نمایید.

سپس به برگه Drives بروید. اگر درایوی در آن‌جا دیدید با کلیک روی آیکون سطل زباله آن را پاک نمایید. ابتدا با زدن روی New Drive و زدن تیک Removable یک درایو USB بسازید.

سپس در ادامه یک درایو IDE بسازید اما این بار تیک Removable را نزنید.

نتیجه کار شما باید مثل عکس بالا باشد، اگر درایو USB در بالای لیست نبود با کلیک بر روی فلش رو به بالا، آن را به بالا ببرید تا در اولویت بوت قرار بگیرد. در نهایت روی Save بزنید تا تغییرات شما ذخیره شود. حالا روی منو کرکره‌ای CD/DVD‌ زده و بعد از کلیک روی Browse آدرس دیسک لینوکس که دانلود کرده‌اید را بدهید.

در نهایت Play را بزنید تا دستگاه شما اجرا شود و شروع به نصب لینوکس کنید.

اگر با مشکلی مواجه شدید، می‌توانید با رفتن به برگه System، تیک Show Advanced Settings‌ را زده و جزییات دستگاه مجازی خود را در آن‌جا تغییر دهید. اما کماکان پیشنهاد ما این است که به جای این دردسر، اگر نسخه‌ای که مد نظر دارید در گالری UTM پیدا می‌شود، مستقیما آن را دانلود و نصب کنید و دردسر تنظیمات جزیی UTM را به جان نخرید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *