در سال‌های اخیر دیجیتال مارکتینگ رشد و توسعه زیادی داشته است و بسیاری از کسب‌وکارها ترفندهای مختلف آن را برای افزایش فروش و افزایش درآمد استفاده می‌کنند! در این مقاله و مقالات بعدی به بررسی تاثیرگذارترین ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۱۸ پرداختیم تا بتوانید در کسب‌وکار خود از آنها استفاده کنید.

اتوماسیون بازاریابی، افزایش فروش با صرفه‌جویی در زمان مدیریت کسب‌وکار

در سال‌های اخیر دو موضوع برای کسب‌وکارها اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند؛ اول زمان و دوم افزایش فروش! در واقع کسب‌وکارهای اینترنتی به دنبال راه‌کارهایی هستند تا بتوانند زمان مدیریت کسب‌وکار خود را کاهش دهند یا به عبارت دیگر بهینه‌سازی کنند؛ البته تمامی کسب‌وکارها به دنبال افزایش درآمد نیز هستند که افزایش درآمد از افزایش فروش حاصل می‌شود. یکی از ترندهای بسیار مهم و ضروری در سال ۲۰۱۸ برای بازاریابی آنلاین، بحث بازاریابی و فروش خودکار است که به کمک ابزارهای در دسترس دیجیتال مارکترها بدست می‌آید. کسب‌وکارهای نوپا برای رونق کسب‌وکار خود نیاز به استفاده گسترده از شبکه‌های اجتماعی مختلف دارند تا بتوانند مخاطبان خود را پیدا کنند. بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که زمان و هزینه زیادی از سرمایه کسب‌وکارها باید صرف آن شود؛ در واقع شما برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی باید یک متخصص استخدام کنید تا تمامی کارها به شکلی حرفه‌ای انجام دهد.

اتوماسیون بازاریابی چیزی است که به شما کمک می‌کند تا علاوه بر اتوماتیک‌سازی فعالیت‌های تکراری کسب‌وکار خود، بتوانید در هزینه‌های مربوط به آنها نیز صرفه‌جویی کنید! جالب است بدانید هزینه چشم‌گیری از سرمایه کسب‌وکارها صرف مدیریت کارهای تکراری می‌شود و اتوماسیون بازاریابی به شما کمک می‌کند تا به کمک ابزارهای کاربردی تمامی فعالیت‌های تکراری را بدون کمک منابع انسانی انجام دهید تا در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کنید. با صرفه‌جویی در هزینه‌های کسب‌وکار خود می‌توانید بر روی بخش‌های دیگری که به افزایش فروش کسب‌وکارتان کمک می‌کند سرمایه‌گذاری کنید. البته توجه داشته باشید که صرفه‌جویی در یک بخش نباید منجر به افزایش هزینه‌های اضافی در بخش‌های دیگری شود که برای شما سود نداشته باشد؛ بسیاری از کسب‌وکارها وجود دارند که صرفه‌جویی خوبی در بخش‌های مختلفی از هزینه‌های کسب‌وکار خود می‌کنند اما از طرف دیگر در بخش‌هایی که سود قابل قبولی برای آنها ندارد، سرمایه‌ خود را هدر می‌دهند. بنابراین باید تعادل در تمامی بخش‌های کسب‌وکارتان رعایت شود و سرمایه‌ شما در بخش‌هایی که سودآوری بیشتری برای شما دارند هزینه شود.

شاید هنوز هم مسئله اتوماسیون بازاریابی برای برخی از کاربران مبهم باشد که این مسئله را کمی بازتر می‌کنیم؛ یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورد استفاده کسب‌وکارها، ابزار ایمیل مارکتینگ است که با استفاده از آن قادر به ارسال ایمیل به کاربران خود خواهید بود! فرض کنید بخواهید برای کاربران جدیدی که در کسب‌وکار شما عضو می‌شوند، ایمیل ارسال کنید؛ حال اگر بخواهید برای تمامی کاربران جدید به صورت دستی ایمیل ارسال کنید، زمان بسیار زیادی را بیهوده هدر داده‌اید! با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا و ابزارهای ایمیل مارکتینگ به راحتی می‌توانید به کاربران جدید بدون صرف وقت و هزینه زیاد خوش‌آمد بگویید و هدیه‌ای را برای آنها ارسال کنید. در واقع این ساده‌ترین مثالی است که می‌توان در زمینه اتوماتیک‌سازی فعالیت‌های کسب‌وکار اشاره کرد. یکی دیگر از مسائل مهم کسب‌وکار مسئله فروش محصول یا خدمات است که با استفاده از یک فروشگاه اینترنتی می‌توانید این کار را به صورت کاملا خودکار انجام دهید؛ یعنی کاربر به صفحه محصول یا خدمات می‌آید و پس از بررسی آن، به پرداخت هزینه آن می‌پردازد. پس از آن محصول برای کاربر ایمیل می‌شود و در پرتال کاربر قرار می‌گیرد و تمامی این فرآیندها بدون دخالت نیروی انسانی صورت گرفته است.

برخی از مزایای اتوماسیون بازاریابی یا اتوماتیک‌سازی کسب‌وکار

اتوماتیک‌سازی فعالیت‌های کسب‌وکار که به آن اتوماسیون بازاریابی گفته می‌شود، مزایای زیادی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • صرفه‌جویی در زمان؛ کمک به بهینه‌سازی زمان برای انجام سایر فعالیت‌ها در کسب‌وکار
  • صرفه‌جویی در هزینه؛ عدم نیاز به استخدام بسیاری از متخصص‌ها برای انجام‌ فرآیند‌های مشخص
  • عدم استفاده از نیروی انسانی؛ بسیاری از فرآیند‌ها به صورت خودکار انجام می‌شوند.
  • افزایش ارتباط با مشتریان؛ امکان ارسال بیشتر ایمیل و برقرار ارتباط بیشتر با کاربران به صورت خودکار
  • دریافت اطلاعات مشتری؛ به صورت کاملا خودکار ایمیل و شماره موبایل مشتریان خود را دریافت کنید.
  • افزایش فرصت رونق کسب‌وکار؛ فرصت‌های از دست رفته به دلیل خطاهای انسانی وجود ندارد.
  • انتخاب اهداف کوتاه مدت و بلند مدت کسب‌وکار؛ انجام فرآیندهای مشخص با هدف دست یافتن به جایگاه خاص
  • ارزیابی عملکرد کمپین‌های بازاریابی موتور‌های جستجو از طریق پایش تبدیل‌ها

کمپین‌های بازاریابی خودکار به شما کمک می‌کنند تا فرصت‌های ارتقاء زیادی برای کسب‌وکار خود ایجاد کنید و خطاهای انسانی در اتوماسیون بازاریابی جایگاهی ندارند! مثلا شما می‌توانید از یک ماه قبل برای مخاطبان مشخصی زمان ارسال ایمیل مشخص کنید و خطای انسانی نظیر فراموش کردن ارسال ایمیل در این بازه جایگاهی ندارد. این موضوع در زمان جشنواره‌های خاص در گذشته بسیار دیده می‌شد اما امروزه با وجود سیستم اتوماسیون بازاریابی، کسب‌وکاری آن را تجربه نخواهد کرد.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *