محتوای هر کسب‌وکاری مهم‌ترین و ارزشمندترین بخش سایت کسب‌وکارها را شامل می‌شود و در کسب‌وکارهای کوچک بهترین راه برای رسیدن به رتبه‌های خوب در گوگل و برندسازی در میان کاربران استفاده از بازاریابی محتوایی است. با استفاده از بازاریابی محتوا می‌توانید اطلاعات ارزشمند و مفیدی را در اختیار کاربران قرار دهید و با هزینه‌های بسیار کم برندسازی کسب‌وکار خود را انجام دهید. یکی از مهم‌ترین مسائل در استفاده از بازاریابی محتوایی، تحلیل رقابتی آن نسبت به کسب‌وکارهای مرتبط و رقیب است که به این صورت می‌توانید استراتژی‌های موثر و کاربردی را برای خود تدوین کنید. در این مقاله و قصد داریم به بررسی چندین مسئله بسیار مهم در زمینه تحلیل رقابتی بازاریابی محتوایی کسب‌وکار بپردازیم تا بتوانید محتوای ارزشمند و مفید در اختیار کاربران سایت خود قرار دهید.

بازاریابی محتوا چیست و چه اهمیتی دارید؟

بازاریابی محتوایی یکی از زیرشاخه‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ را شامل می‌شود که اهداف بسیار مهمی دارد. اولین تعریف برای بازاریابی محتوا تولید محتوای ارزشمند برای کاربران به منظور حفظ کاربران قدیمی و جذب کاربران جدید است که این‌کار به افزایش ترافیک سایت، افزایش رتبه در موتورهای جستجو، کمک به کاربران و در نهایت برندسازی و افزایش فروش کسب‌وکار شما کمک می‌کند. بازاریابی محتوایی یکی از کم‌هزینه‌ترین روش‌های بازاریابی آنلاین است که تاثیر بسیار بیشتری خواهد داشت.

البته بازاریابی محتوایی باتوجه به اینکه هزینه کمتری دارد، بازده آن در طولانی مدت است که البته باز هم باید بدانید در این روش تاثیر آن همیشگی خواهد بود! فرض کنید یک مقاله جامع و کاربردی برای کاربران خود ایجاد کرده باشید؛ اگر بتوانید این مقاله را بر اساس فاکتورها و اصول سئو به لینک‌های اول در نتایج جستجو گوگل برسانید، قطعا برای همیشه بازدید بسیار بالایی از همین مقاله خواهید گرفت و کاربران زیادی از طریق موتورهای جستجو وارد سایت شما می‌شوند. ارزشمندترین روش جذب کاربر، جذب آنها از طریق موتورهای جستجو است که راه‌حل آن تولید محتوا و به صورت کلی استفاده از بازاریابی محتوا است. برای جذب مخاطب جدید و حفظ مخاطبان قدیمی باید دو اصل اساسی را در نظر بگیرید:

  • دیجیتال مارکتینگ، ابزارها و شاخه‌های اصلی آن
  • تولید محتوای بهینه از نظر موتورهای جستجو: موتورهای جستجو برای آنکه بتوانند محتوای کسب‌وکارهای مختلف را رتبه‌بندی کنند، از برخی اصول و فاکتورهای استفاده می‌کنند! فاکتورهایی که از آنها به عنوان فاکتورهای سئو یاد می‌شود و با رعایت آنها می‌توانید بر اساس رقابت حوزه فعالیتی خود به رتبه‌های اول گوگل دست پیدا کنید. صفحه دوم گوگل به معنای شکست کسب‌وکار است اما اگر وبسایت مربوط کسب‌وکار شما در موتورهای جستجو رو به رشد است، حضور در صفحه دوم یا سوم گوگل به معنای شانس بیشتر برای حضور در صفحه اول گوگل است. البته صفحه اول گوگل نیز لینک‌های اول تا سوم اهمیت زیادی دارند و جالب است بدانید بیش از ۳۵ درصد کاربران تنها از لینک اول بازدید می‌کنند. به صورت کلی رتبه‌های اول تا سوم گوگل بیش از ۷۰ درصد کلیک کاربران را به خود اختصاص داده‌اند و از اهمیت زیادی برخوردار هستند. بنابراین محتوای سایت شما باید با رعایت اصول سئو و محتوا تولید شود تا بتوانید به لینک‌های اول تا سوم برسید.

  • تولید محتوای ارزشمند برای کاربران: محتوایی که در سایت قرار می‌دهید، قرار است نیاز کاربران را رفع کند و به سوالات یا مشکلات آنها پاسخ دهد. محتوای سایت شما اگر نتواند نیاز کاربران را رفع کند، کاربر از سایت شما حس خوبی نخواهد داشت و ممکن است دیگر به سایت شما سر نزند! این مسئله به طور کلی در چند کلمه خلاصه می‌شود: از دست دادن کاربر فعلی! جذب کاربر جدید و تبدیل آن به مشتری بسیار سخت‌تر از تبدیل کاربران فعلی به مشتری است. برای داشتن محتوای ارزشمند سعی کنید محتوای مفید و کاربردی برای کاربران تولید کنید و کمتر به دنبال روش‌های غیرقانونی سئو برای رسیدن به رتبه‌های اول گوگل باشید. گوگل رفتار کاربران را بررسی می‌کند و اگر از روش‌های کلاه‌سیاه برای رسیدن به لینک‌های اول گوگل استفاده کرده باشید، گوگل متوجه می‌شوید و دیر یا زود شما را از لیست نتایج حذف می‌کند یا به صفحاتی غیر از صفحات ۱ تا ۳ منتقل می‌کند؛ بر اساس تجربه برخی از سایت‌ها پنالتی شده‌اند و به صفحات ۲۰ گوگل منتقل شده‌اند. حتی اگر به صفحات اول گوگل برسید و کاربران زیادی را جذب کنید، اگر کاربران زمان ماندگار زیادی در سایت نداشته باشند، گوگل برای سایت شما امتیازی قائل نمی‌شود و در نهایت از لیست نتایج جستجوی کاربران در گوگل حذف خواهید شد. بنابراین سعی کنید محتوای مفید، ارزشمند و جامع تهیه کنید تا کاربر زمان زیادی را در سایت شما سپری کند. بین مطالب مختلف سایت خود لینک‌های داخلی ایجاد کنید تا کاربر از یک صفحه به صفحه دیگر سایت شما منتقل شود. هر چقدر زمان ماندگاری کاربر در سایت بیشتر باشد، گوگل به سایت شما ارزش بیشتری می‌دهد و شانس حضور در صفحه اول گوگل افزایش می‌یابد.
  • با ساختار مناسب کمپین‌های بازاریابی ارتباط بیشتری بدست بیاورید

برای داشتن بازاریابی محتوایی موفق چه چیزهایی لازم است؟

قطعا دست زدن به هر کاری نیازمند برنامه‌ریزی و تلاش برای آن است! بازاریابی محتوا نیز اصولی دارد و باتوجه به اینکه هزینه‌های آن کم است و تاثیر آن برای همیشه ماندگار است، باید یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی برای آن انجام دهید. در ادامه مقالات به بررسی کامل این موضوع می‌پردازیم.

استفاده از بازاریابی محتوا به معنای کاهش هزینه و ماندگاری بیشتر استفاده از آن در کسب‌وکار است! با استفاده از بازاریابی محتوا کاربران فعلی سایت را نگه دارید و کاربران جدید زیادی را جذب کنید. تاثیر تولید محتو از تبلیغات اینترنتی بیشتر است و زمان کمتری را از شما خواهد گرفت؛ در مقالات بعدی با ما همراه باشید تا به بررسی کامل این حوزه از دیجیتال مارکتینگ بپردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *