اگر تا اینجا مطالب ما را دنبال کرده باشید تا همینجا نیز قادر خواهید بود کمپین‌های تبلیغات آنلاین خود را آماده سازید و با استفاده از ساختار مناسب کمپین‌های بازاریابی ارتباط بیشتری بدست آورید . اما اگر به دنبال ارزیابی عملکرد آنها هستید ادامه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

در این مطلب قصد داریم به بررسی نحوه‌ی ارزیابی عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین با استفاده از بررسی تبدیل‌ها (Conversion) بپردازیم. به شما خواهیم گفت معیار‌های تبدیل چه هستند، چگونه باید انتخاب شوند و با کدام فناوری‌ها می‌توان آنها را دنبال کرد.

یکی از بهترین ویژگی‌های بازاریابی به وسیله‌ی موتور‌ جستجو این است که می‌توانید ارزشی که از کمپین‌های خود دریافت می‌کنید را اندازه بگیرید. برای این کار باید با استفاده از ابزار‌هایی که موتور‌های جستجو نظیر گوگل و بینگ ارائه می‌کنند، تبدیل‌های خود را زیر نظر بگیرید و دنبال کنید. به طور کلی تبدیل به اقدامات مهمی گفته می‌شود که شما می‌خواهید بازدیدکنندگان وبسایت‌تان انجام دهند.

مصداق‌های تبدیل چیست؟ کدام تبدیل‌ها برای ما اهمیت دارند؟

اجازه دهید اول به این موضوع بپردازیم که چگونه باید تبدیل‌های مهم را برای زیر نظر گرفتن و دنبال کردن انتخاب کرد. فرض کنیم شما عکاس طبیعت هستید و نسخه‌ی چاپی عکس‌های خود را به صورت آنلاین به فروش می‌رسانید. چه اقداماتی روی وب‌سایت شما می‌توان انجام داد که می‌شود عنوان تبدیل را برایشان در نظر گرفت؟

واضح است که ثبت سفارش یکی از مهم‌ترین کارهاست. اما چه کار دیگری هست که می‌خواهید بازدیدکنندگان انجام دهند؟

مثلاً وبسایت شما باید فرم تماسی داشته باشد که مشتریان بالقوه‌ بتوانند از طریق آن سوالات خود را با شما در میان بگذارند؛ سوالاتی مثل این که چه عکس‌های دیگری برای فروش دارید یا اینکه آیا از رویداد‌های خاص عکاسی می‌کنید یا خیر. ثبت سوال از طریق چنین فرمی نیز یک نوع تبدیل محسوب می‌شود (تبدیل بازدیدکننده به بازدیدکننده‌ی تعاملگر).

حالا فرض کنیم به جای فروش آنلاین پرینت عکس، عکاس عروسی هستید و بخش بزرگی از وب‌سایت شما را پورتفولیوی کارهایتان تشکیل می‌دهد. می‌توانید رفرنس‌هایی نیز در قالب فایل PDF برای دانلود داشته باشید تا وقتی کسی آنها را دانلود کرد بتوانید این عمل را به عنوان یک نوع تبدیل رصد و دنبال کنید.

  • پورتفولیو (Portfolio) در واقع مجموعه ای از طرح ها، پروژه ها یا عملیاتها می باشند که بصورت گروهی جهت تحقق اهداف استراتژیک مدیریت می شوند.

می‌توانید لینکی نیز داشته باشید که کاربران با کلیک روی آن بتوانند جدول قیمت‌های شما را از طریق ایمیل دریافت کنند. این نیز راه دیگری برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل است؛ بنابراین باید آن را نیز به عنوان یک نوع تبدیل رصد و دنبال کنید.

در همین دو مثال، تعداد زیادی تبدیل مختلف را برشمردیم: تراکنش‌های موفق، تکمیل و ثبت فرم تماس، و دانلود. تبدیل‌های بی‌شمار دیگری نیز وجود دارند. این شما هستید که باید ببینید برای کسب‌و‌کارتان چه تبدیل‌های دیگری می‌توان برشمرد که دنبال کردنشان برایتان حائز اهمیت است.

چگونه باید این تبدیل‌ها را زیر نظر داشت؟

برای این منظور می‌توانید از ابزار‌هایی که موتور‌های جستجو در اختیارتان قرار می‌دهند استفاده کنید. این ابزار‌ها به شما (یا هر کسی که مدیریت وبسایت‌تان را بر عهده دارد) اجازه می‌دهد یک قطعه کد کوچک روی صفحات خاصی از وبسایت‌تان قرار دهید.

این کار شاید پیچیده به نظر برسد؛ به ویژه اگر از هیچ نوع پشتیبانی فنی برخوردار نیستید. اما نگران نباشید، قدم به قدم به شما خواهیم گفت چگونه باید این کار را انجام دهید.

برگردیم به کسب‌و‌کار عکاسی طبیعت. فرض کنیم می‌خواهید یک سفارش تکمیل‌شده را ردیابی کنید. برای این کار باید ببینید محل مناسب برای قرار دادن کد پیگیری تبدیل مورد نظر کجاست. برای مثال هوم‌پیج یا صفحه‌ی اصلی سایت شما محل مناسبی برای قرار دادن این کد محسوب نمی‌شود چرا که در این صورت، هر بار بازدید از این صفحه به منزله‌ی یک تبدیل منظور خواهد شد.

در عوض، باید کد پیگیری تبدیل مورد نظر را روی صفحه‌ی تایید ثبت سفارش قرار دهید. این همان صفحه‌ای است که مشتریان شما بلافاصله پس از تکمیل فرایند سفارش خود مشاهده می‌کنند. به این ترتیب از تبدیل رخ داده اطلاع حاصل خواهید کرد.

قدم بعدی، پیگیری سوالات یا درخواست‌های طرح شده توسط کاربران روی وبسایت است. درست مثل مثال قبل، باید کد پیگیری تبدیل را روی صفحه‌ای نصب کنید که بازدیدکننده‌ی وبسایت درست پس از ثبت سوال خود می‌بیند.

حالا موضوع روشن‌تر شد. برای آنکه تبدیل‌های خود را به درستی رصد و دنبال کنید باید کد مربوطه را به صفحاتی اضافه کنید که کاربر درست پس از انجام دادن اقدام مد نظر شما، آن را می‌بیند. به محض نصب این کد، گزارش‌هایی دریافت خواهید کرد که به شما می‌گویند چند تبدیل داشته‌اید. اگر قصد دارید میزان کارایی کمپین‌های تبلیغات اینترنتی خود را اندازه‌گیری کنید، این اطلاعات برایتان بسیار با ارزش خواهند بود.

جمع‌بندی

به عنوان جمع‌بندی باید گفت با استفاده از ابزار‌های آنلاینی که موتور‌های جستجو مثل گوگل و بینگ در اختیارتان می‌گذارند، می‌توانید تبدیل‌های آنلاین خود را اندازه‌گیری کرده و در مسیر موفقیت قرار بگیرید.

 

Join the Conversation

2 Comments

  1. سلام
    تشکر فرواون
    در مورد مقاله تاثیر گذارتون در مورد ارزیابی عملکرد کمپین‌های بازاریابی موتور‌های جستجو

  2. سلام
    تشکر فرواون
    در مورد مقاله تاثیر گذارتون در مورد ارزیابی عملکرد کمپین‌های بازاریابی موتور‌های جستجو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *