استفاده از ابزارهای موجود در زمینه ایمیل مارکتینگ به شما کمک زیادی می‌کند تا بتوانید در زمان خود صرفه‌جویی کنید و بخش ایمیل مارکتینگ خود را به صورت خودکار انجام دهید. در این مقاله و در ادامه مقالات قبلی قصد داریم به بررسی فرآیندهای اتوماسیون ایمیل مارکتینگ و مزایای آن بپردازیم.

  1. تقسیم‌بندی بر اساس علایق کاربران

علایق کاربران را می‌توان بر اساس خرید آنها یا رفتار آنها در سایت شناسایی کرد! رفتار کاربران اطلاعات ارزشمندی به شما می‌دهد که می‌توانید در استراتژی‌های سایت خود آنها را بکار بگیرید؛ مثلا هنگامی که کاربران از یک صفحه ۱۰ هزار بار بازدید و از یک صفحه دیگر تنها ۱۰۰۰ بازدید انجام می‌دهند، مشخص است که کاربران موضوع و محتوای آن صفحه را بیشتر دوست دارند. در صفحات مربوط به محصولات و دسته‌بندی محصولات نیز می‌توان فهمید که کاربران به چه کالاهایی بیشتر علاقه دارند و بر همان اساس کاربران را دسته‌بندی کرد و در لیست ایمیل جداگانه قرار داد.

مزایای تقسیم‌بندی ایمیل‌ها در موفقیت یک کسب‌وکار

هر کاری که برای کسب‌وکارهای مختلف انجام می‌شود، قطعا مزایایی دارد و نمی‌توان بدون آنکه مزیت‌های یک امر را دانست، دست به اجرای آن زد. تقسیم‌بندی ایمیل‌ها نیز مزایای زیادی دارد که در این بخش به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

برخی از این مزایا عبارتند از:

  • افزایش نرخ بازگشایی (Open Rate)
  • افزایش نرخ کلیک (CTR)
  • افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate)
  • کاهش تعداد لغو اشتراک (Unsubscribe)
  • کاهش میزان Spam شدن
  • افزایش رضایت مشتریان
  • افزایش نرخ فروش کسب‌وکار

این موارد تنها برخی از مزایای تقسیم‌بندی ایمیل برای موفقیت یک کسب‌وکار است که هریک از آنها سبب موفقیت‌های دیگری در کسب‌وکار می‌شود و تاثیر خود را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم خواهد داشت. مهم‌ترین دلیل برای تقسیم‌بندی ایمیل‌های یک کسب‌وکار افزایش نرخ کلیک است و مزایای دیگر وابسته به این مورد خواهند بود.

  1. افزایش نرخ بازگشایی (Open Rate)

هنگام ارسال ایمیل به کاربران و مخاطبین خود برخی از آنها ایمیل‌ها را باز می‌کنند و برخی دیگر به آن توجهی ندارند. به درصدی از کاربران که ایمیل شما را باز می‌کنند یا بر روی آن کلیک می‌کنند، نرخ بازگشایی یا Open Rate گفته می‌شود. نرخ بازگشایی هرچقدر بیشتر باشد، سبب افزایش نرخ سایر بخش‌ها می‌شود

  1. افزایش نرخ کلیک (CTR)

در هر ایمیل ارسال لینک‌هایی وجود دارند که کاربران را برای معرفی بیشتر محتوای خود به سایت ارجاع می‌دهد. کاربران برای آنکه بخواهند وارد سایت شما شوند باید بر روی آن لینک‌ها کلیک کنند و این موضوع سبب بوجود آمدن مفهومی به نام نرخ کلیک می‌شود. به درصدی از کاربران که وارد ایمیل ارسالی شما شده باشند و بر روی لینک شما کلیک کرده باشند را نرخ کلیک یا CTR گفته می‌شود.

  1. افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate)

نرخ تبدیل به معنای انجام کاری است که از کاربر می‌خواهید؛ مثلا هنگام ارسال ایمیل از کاربران می‌خواهید محصول معرفی شده را خریداری کنند و هر چقدر کاربران خرید بیشتری داشته باشند، نرخ تبدیل شما بیشتر است. اگر بخواهیم به صورت فرمولی و تخصصی‌تر این مورد را بیان کنیم، باید بگوییم نرخ تبدیل عبارت است از نسبت افرادی که وارد یک سایت شده و هدف خاصی را انجام می‌دهند به کل بازدید کنندگان آن سایت، به عنوان مثال اگر در سایتتان محصولی را برای فروش دارید و هدف شما فروختن آن محصول است، نرخ تبدیل شما عبارت است از نسبت افرادی که اقدام به خرید آن محصول می‌کنند به کل افرادی که وارد سایت شما می‌شوند! هرچقدر نرخ تبدیل شما بیشتر باشد، نرخ فروش شما نیز تا همان حد بیشتر می‌شود و می‌توان افزایش نرخ تبدیل را نیز وابسته به نرخ بازگشایی و نرخ کلیک دانست.

  1. کاهش تعداد لغو اشتراک (Unsubscribe)

یکی از مسائلی که در کمپین‌های ایمیلی سبب ایجاد نگرانی می‌شود، لغو اشتراک توسط کاربران است! باید توجه داشت که هیچ عملی از سمت کاربران بدون دلیل نیست و ممکن است ایمیل‌های بهینه‌سازی نشده شما یا تعداد زیاد ایمیل‌ها سبب این کار شود. تقسیم‌بندی لیست ایمیل در ایمیل مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا بتوانید نرخ لغو اشتراک کاربران کمپین‌های ایمیل مارکتینگ خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

  1. کاهش میزان Spam شدن

یکی دیگر از مشکلاتی که برخی از کمپین‌های ایمیلی با آن روبرو هستند، میزان اسپم شدن ایمیل‌ها است که دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایل اسپم شدن ایمیل‌ها، مزاحم بودن ایمیل‌ها برای کاربران است که با کلیک بر روی Spam تمام ایمیل‌های دریافتی از آدرس ایمیل و سرور شما را به پوشه اسپم خود منتقل می‌کنند. در واقع Spam Complaint Rate درصدی از دریافت‌کنندگان هستند که پس از دریافت ایمیل، بر روی دکمه spam یا junk کلیک می‌کنند.

  1. افزایش رضایت مشتریان

رضایت مشتریان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که هر کسب‌وکاری به دنبال آن است! در واقع هر کاری که در کسب‌وکارها انجام می‌شود برای جلب رضایت مشتریان است و اگر نتوانید رضایت مشتریان را جلب کنید، در مدت زمانی کوتاه یا طولانی کسب‌وکار شما با شکست مواجه می‌شود! بنابراین باید سعی کنید همیشه رضایت مشتریان خود را جلب کنید و اینکار تنها با ارائه محتوا، محصولات یا خدمات باکیفیت به همراه پشتیبانی مناسب امکان‌پذیر است.

  • نرخ همگرایی: درصدی از مشترکین که پس از کلیک بر روی لینک، عمل موردنظر کمپین را در صفحه فرود انجام می‌دهند.
  • نرخ بازگشت سرمایه: نسبت سود بدست آمده از راه ایمیل مارکتینگ به هزینه سرمایه‌گذاری شده در این زمینه است. گاهی این نسبت به‌صورت درصد نیز بیان می‌شود.
  • نرخ پرش: درصدی از آدرس‌های ایمیل در فهرست مشترکین که پیام شما را دریافت نکرده‌اند. دو نوع نرخ پرش سخت و نرم وجود دارد. در Hard Bounce آدرس ایمیل اشتباه است و فوراً باید از لیست حذف شود و در Soft Bounce، به دلیل مشکلات موقتی مانند پر بودن Inbox یا مشکل فنی سرور اتفاق می‌افتد.
  • نرخ تحویل: درصدی از ایمیل‌های ارسالی که به با موفقیت به دریافت‌کنندگان تحویل داده می‌شوند.
  • نرخ رشد لیست فهرست: میزان افزایش تعداد مشترکین را نرخ رشد فهرست ایمیل‌ها می‌نامند. به‌صورت طبیعی، به دلایل مختلف از تعداد مشترکین کاسته می‌شود، به همین دلیل باید دقت کنید که نرخ رشد همواره بیشتر از نرخ کاهش فهرست باشد
  • با برخی از مفاهیم کلیدی در حوزه دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید – بخش سوم

استفاده از ایمیل مارکتینگ به عنوان یکی از برترین ابزار دیجیتال مارکتینگ نقش موثری در افزایش مخاطبان و فروش کسب‌وکارهای اینترنتی دارد که البته زمان زیادی را از کسب‌وکارها می‌گیرد. با اتوماتیک‌سازی ایمیل مارکتینگ که در سیستم‌های ایمیل مارکتینگ وجود دارد، می‌توانید مخاطبان و فروش خود را بدون از دست دادن زمان و هزینه متخصص ایمیل مارکتینگ، تا حد زیادی افزایش دهید ؛ در مقاله بعدی به ادامه این موضوع خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *