سئو و بهینه‌سازی سایت یکی از مهم‌ترین اموراتی است که مدیران سایت‌های مختلف اهمیت زیادی برای آن قائل هستند. سئو به مجموعه اعمال و رفتارهایی گفته می‌شود که مدیران سایت‌ها و متخصصان این صنعت برای رسیدن به رتبه‌های اول در نتایج جستجو انجام می‌دهند. البته امر سئو به سادگی این توضیح مختصر نیست و گاهی زمان و هزینه‌های زیادی را می‌طلبد تا بتوانید به رتبه دلخواه خود دست پیدا کنید.

یکی از مباحث بسیار مهم که میان افراد فعال در زمینه مارکتینگ و متخصصان سئو مشترک است، بحث نرخ کلیک یک سایت است. در این مقاله می‌خواهیم علاوه بر بررسی این مسئله، به اهمیت آن در مقابل موتورهای جستجو نیز بپردازیم تا بدانید چگونه می‌توان از چنین چیزی برای ارتقا سئو و رتبه سایت خود استفاده کرد.

نرخ کلیک یا CTR چیست؟

نرخ کلیک یا CTR که مخفف کلمه‌ی click through rate است که به زبانی ساده به تعداد تعامل و بازخورد مثبتی که از سوی کاربران دریافت می‌کنید گفته می‌شود؛ به زبان ساده‌تر به تعداد کلیک‌هایی که کاربران بر روی تبلیغ یا هر چیزی که مربوط به سایت شما باشد گفته می‌شود. بحثی که امروزه بر روی CTR مطرح می‌شود، اهمیت داشتن یا نداشتن آن برای رتبه‌بندی نتایج جستجو برای موتورهایی نظیر گوگل است. البته اینکه ممکن است به صورت غیرمستقیم یا حتی مستقیم بر روی رتبه‌ی سایت شما تاثیرگذار باشد، امری پوشیده نیست اما ما به دنبال میزان اهمیت آن برای رتبه‌بندی سایت هستیم.

در چند سال اخیر خبرهایی از طرف گوگل و کارمندان بخش الگوریتم‌های گوگل دریافت شده است که حاوی محتوایی نظیر اهمیت تعامل مثبت کاربران و همچنین محبوبیت یک وب‌سایت از نظر کاربران بوده‌ایم که باتوجه به این پیام‌ها متوجه اهمیت CTR خواهیم شد؛ زیرا این ابزار یکی از بهترین راه‌کارها برای شناسایی رفتار کاربران از میزان رضایت کاربران از سایت است که با توجه به این موارد نمی‌توان گفت که CTR یا نرخ کلیک کاملا بی‌اهمیت است.

دلیل بی‌اهمیت جلوه دادن CTR توسط گوگل

یکی از سوالاتی که ممکن است برای خیلی از کاربران پیش بیاید، این است که چرا گوگل همانند فاکتورهای دیگر این مسئله را رسما اعلام نمی‌کند! می‌توان به این سوال از چند دیدگاه پاسخ داد که در این مقاله می‌خواهیم به بررسی آنها بپردازیم.

اولی دیدگاهی که نظر بسیاری از متخصصان سئو است، این است که از ابتدای شروع به کار موتور جستجو سایت‌های زیادی وجود داشتند که با قصد بالا آمدن در نتایج گوگل سعی در دور زدن گوگل و استفاده از روش‌های غیرقانونی می‌کردند. حال اگر این خبر رسما اعلام شود بازهم افرادی پیدا می‌شوند که به دنبال راه‌های اسپم برای دست‌یابی به رتبه‌های اول گوگل از این طریق بگردند. بنابراین گوگل سعی می‌کند این موضوع را رسمی نکند تا یکی از فاکتورهای بسیار مهم و اساسی خود را از دست ندهد؛ البته ناگفته نماند چنین دیدگاهی ممکن است کاملا صحیح نباشد اما مورد قبول بسیاری از افراد فعال در این حوزه است و مسئله‌ای کاملا منطقی است.

دومین دیدگاه مربوط به نوع تاثیرگذاری این روش در سئو و رتبه‌بندی سایت‌ها است که چون در الگوریتم‌ها و فاکتورهای اساسی گوگل وجود ندارد نمی‌توان آن را به صورت رسمی توسعه داد. البته این نشان از عدم تاثیر مسئله CTR در رتبه‌بندی سایت نیست و باید بدانید ممکن است به صورت غیرمستقیم در سئوی سایت تاثیرگذار خواهد بود.

یکی دیگر از علائم بسیار حیاتی برای اثبات این امر، استفاده گوگل از CTRها برای بروزرسانی و ارائه فاکتورهای مناسب در الگوریتم‌های جدید خود است. ناگفته نماند نرخ کلیک تنها یکی از ده‌ها فاکتور مانند آن است که ممکن است بر روی رتبه‌بندی سایت شما تاثیر گذارد! به طور مثال تجربه نشان داده است سایت‌هایی که کاربران زمان بیشتری را در آن هستند رتبه‌های بهتری رو نسبت به سایر سایت‌ها کسب می‌کنند که این مورد نیز جزء فاکتورهای سئو نیست اما به صورت غیرمستقیم تاثیر به سزایی دارد.

از طرفی باید توجه کنید که گوگل رتبه‌بندی‌ خود را بر اساس CTRهای واقعی می‌سنجد و در صورت مشاهده افزایش ناگهانی و بدون دلیل CTR تاثیری در رتبه‌بندی سایت شما نخواهد داشت؛ به طور مثال اگر شما ۲۰۰۰ بازدید داشته باشید و تنها ۲۰۰ نفر بر روی سایت شما کلیک کنند، نرخ کلیک شما تنها ۱۰ درصد است! حال اگر این نرخ کلیک به ۹۰درصد افزایش پیدا کند قطعا گوگل چنین کاری را اسپم شناسایی می‌کنند و آن را در رتبه‌بندی سایت شما لحاظ نخواهد کرد.

در سال ۲۰۱۶ نیز یکی از کارمندان بخش الگوریتم‌های سئو در صفحه شخصی خود از تاثیر یک عامل رتبه‌بندی موقت از طریق سیگنال‌هایی که از طرف کاربران دریافت می‌کند خبر داد که می‌تواند عناوین و جستجوهای محبوب را شناسایی کند و با استفاده از رفتار و سیگنال‌های کاربران اقدام به رتبه‌بندی سایت‌ها نماید. این مسئله را می‌توان به همان CTR یا نرخ کلیک اطلاق کرد؛ زیرا ابزارهای دیگر به اندازه CTR از رفتار کاربران سایت و موتورهای جستجو مطلع نیستند و دقت آن را ندارند.

بنابراین شما نیز باید سعی کنید نرخ کلیک خود را با استفاده از راه‌کارهای هوشمندانه و البته قانونی افزایش دهید تا اگر قرار است رتبه‌بندی سایت‌ها بر اساس چنین فاکتوری صورت بگیرد، توانسته باشید یکی از فاکتورهای اساسی سئو را رعایت کرده‌ باشید.

در مقالات بعدی سعی می‌کنیم اطلاعات جامعی از نحوه افزایش نرخ کلیک که کمی هم به مباحث بازاریابی مربوط می‌شود را خدمت شما کاربران محترم ارائه کنیم.

نتیجه‌گیری: در این مقاله سعی کردیم از اهمیت نرخ کلیک یا CTR در زمینه سئو و رتبه‌بندی سایت‌ها مطالبی را ارائه کنیم تا به اهمیت چنین موردی پی ببرید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *