استفاده از ابزارهای موجود در زمینه ایمیل مارکتینگ به شما کمک زیادی می‌کند تا بتوانید در زمان خود صرفه‌جویی کنید و بخش ایمیل مارکتینگ خود را به صورت خودکار انجام دهید. در این مقاله و در ادامه مقالات قبلی قصد داریم به بررسی فرآیندهای اتوماسیون ایمیل مارکتینگ و مزایای آن بپردازیم.

  1. تقسیم‌بندی کاربران بر اساس فعالیت و نرخ کلیک کمپین‌های ایمیل

شاید یکی از قدیمی‌ترین و ابتدایی‌ترین روش‌های تقسیم‌بندی، این روش باشد اما لازم است بدانید که این روش یکی از تاثیرگذارترین آنها است و به راحتی می‌توانید فروش خود را افزایش دهید. این روش کاملاٌ  به آنالیز و تحلیل کمپین ایمیل مارکتینگ شما بستگی دارد و باید بتوانید آنالیز دقیق و درستی انجام دهید؛ البته با استفاده از ابزارهای ایمیل مارکتینگ نظیر میلرلایت به راحتی می‌توانید کمپین‌های خود را آنالیز کنید و اگر به آنالیز دقیق‌تری نیاز دارید، از ابزارهای نظیر Campaign Monitor استفاده کنید. با آنالیز داده شما به راحتی می‌توانید کاربرانی را که در چند ماه اخیر (بازه‌های زمانی مختلفی برای فیلتر کردن وجود دارد) ایمیل ارسالی شما را باز نکرده‌اند، در لیست غیرفعال قرار دهید؛ این دسته از کاربران یا ایمیل خود را بررسی نمی‌کنند و یا ایمیل‌های ارسالی شما را مشاهده نمی‌کنند!

اگر کاربران در این دسته قرار ندارند با ایجاد کمپین‌های ایمیلی با عنوان‌های جذاب می‌توانید آنها را به کاربران فعال خود تبدیل کنید اما اگر ایمیل خود را به دلایل مختلفی نظیر غیرفعال شدن ایمیل بررسی نمی‌کنند، بهتر است آنها را از لیست ایمیل خود حذف کنید یا در یک لیستی قرار دهید تا برای آنها ایمیل ارسال نکنید. راه‌کار شناسایی این دو گروه از هم این است که یک کمپین جداگانه برای آنها ایجاد کنید و برای آنها ایمیل‌های جذاب ارسال کنید! کاربرانی که ایمیل را باز کردند وارد یک لیست جدید کنید و به مرور زمان آنها را به کاربران فعال تبدیل کنید؛ دسته دیگر از کاربران که غیرفعال هستند را نیز به یک لیست غیرفعال منتقل کنید تا با ارسال نکردن ایمیل برای آنها در هزینه‌های کسب‌وکارتان صرفه‌جویی کنید.

در این میان کاربرانی هستند که از همان ابتدا فعال بوده‌اند و نرخ کلیک شما را ایجاد می‌کنند؛ برای این دسته از کاربران نیز یک لیست ایمیل جداگانه ایجاد کنید و آنها را با هدایای مختلف نظیر کد تخفیف راضی نگه‌ دارید. یکی از بهترین راه‌کارها این است که یک کمپین ایجاد کنید و در آن از جشنواره‌ای که قرار است در آینده برگزار شود، سخن بگویید. کاربرانی که ایمیل شما را باز کرده‌اند، در یک لیست ایمیل قرار دهید و کدهای تخفیف را تنها برای آنها ارسال کنید! این موارد سبب بهینه‌تر شدن لیست ایمیل‌های شما می‌شوند و به راحتی می‌توانید نرخ کلیک، نرخ تبدیل و نرخ فروش خود را افزایش دهید.

  1. تقسیم‌بندی بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربران

یکی از مهم‌ترین روش‌های دسته‌بندی برای فروشگاه‌های اینترنتی که در یک شهر خاص فعالیت می‌کنند، دسته‌بندی بر اساس موقعیت جغرافیایی است! اهمیت این روش برای فروشگاه‌های محلی به این دلیل است که ممکن است در زمان‌های مختلف تخفیف‌هایی را برای خرید حضوری ارائه دهند. با این روش می‌توانند کاربران همان شهر را رصد کنند و آنها را در لیست ایمیل خاصی قرار دهند تا اگر نیاز به اطلاع‌رسانی جشنواره‌های خرید حضوری داشتند، بتوانند از نرخ کلیک و نرخ فروش بسیار بالایی بهره‌مند شوند. جالب است بدانید فروشگاه‌ها و سایت‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند، کمپین‌های ایمیلی تا ۵۰ درصد موفق‌تر داشته‌اند. همچنین این روش برای کسب‌وکارهایی که می‌خواهند دورهمی، کلاس‌های حضوری و همایش برگزار کنند، بسیار موثر است؛ زیرا با این روش تنها برای کاربران همان شهر ایمیل ارسال می‌کنند و نرخ کلیک آنها را شگفت‌زده خواهد کرد! دلیل افزایش نرخ کلیک آن است که هنگامی که شما برای کاربران شهری مانند تهران ایمیل ارسال می‌کنید، در عنوان ایمیل خود می‌توانید نام تهران را بولد کنید و از این طریق نرخ کلیک تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند؛ افزایش نرخ کلیک به معنای افزایش نرخ تبدیل و نرخ فروش است.

  1. تقسیم‌بندی بر اساس نوع کاربران

بسیاری از کسب‌وکارها وجود دارند که در آن کاربران به چند دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند؛ اگر تاکنون به سایت‌های برون‌سپاری پروژه نگاهی انداخته باشید، متوجه می‌شوید که کاربران در این سایت‌ها به دو دسته کارفرما و مجری تقسیم‌بندی می‌شوند. یکی از راه‌های تقسیم‌بندی لیست ایمیل، تقسیم‌بندی بر اساس نوع کاربران است! زیرا هنگام ارسال ایمیل، محتوای شما بر اساس نوع کاربران متفاوت است و ارسال یک محتوا به هر دو گروه کار درستی نیست و نرخ کلیک را کاهش می‌دهد.

  1. تقسیم‌بندی کاربران بر اساس سابقه خرید در سایت

اگر مدیریت یک فروشگاه اینترنتی را بر عهده دارید، افزایش فروش محصولات اولین دغدغه‌ شما است! یکی از راه‌های افزایش فروش، ارائه پیشنهادهای عالی به کاربران است که نتوانند آن را رد کنند. تقسیم‌بندی کاربران بر اساس سابقه خرید یکی از بهترین روش‌های تقسیم‌بندی لیست ایمیل است. در این روش شما سابقه خرید کاربران را به صورت گروهی بررسی می‌کنید؛ مثلا اگر فروشگاهی در زمینه لوازم دیجیتال دارید، هنگامی که کاربر یک قطعه سخت‌افزار خریداری می‌کند می‌توانید در ایمیل‌های بعدی برای آن کاربر کابل‌های مربوط به آن سخت‌افزار یا سخت‌افزاراهای مرتبط را پیشنهاد بدهید. بنابراین باید سابقه خرید مشتریان را بررسی کنید و پیشنهاد محصولات مرتبط با همان محصول را برای کاربر ارسال کنید.

همچنین اگر می‌خواهید کمپین‌های ایمیلی موفق‌تری داشته باشید، کافی است لیست ایمیل‌ها بر اساس دسته‌بندی محصولات خریداری شده توسط کاربران مختلف داشته باشید! مثلا برخی از کاربران محصولات سخت‌افزاری و برخی دیگر محصولات نرم‌افزاری از شما خریداری می‌کنند که می‌توانید لیست ایمیل خود را بر اساس سخت‌افزار و نرم‌افزار مشخص کنید تا در هنگام ارسال محتوای معرفی محصول تنها برای آن کاربران ارسال کنید.

  1. تقسیم‌بندی بر اساس میزان خرید کاربران

در فروشگاه‌های اینترنتی و کسب‌وکارها معمولا محصولات یا خدماتی وجود دارند که هزینه بیشتری نسبت به سایر محصولات یا خدمات دارند؛ این محصولات تنها برای کاربرانی است که توانایی خرید آن را دارند. لیست ایمیل خود را بر اساس میزان خرید کاربران دسته‌بندی کنید! یک لیست فرضی به این صورت است:

  • خرید تا ۵۰۰ هزار تومان
  • خرید بین ۵۰۰ تا ۱ میلیون تومان
  • خرید بین ۱ تا ۲ میلیون تومان
  • خرید بین ۲ تا ۵ میلیون تومان
  • خرید بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان
  • خرید بیش از ۱۰ میلیون تومان

در این لیست می‌توانید متوجه شوید که کاربرانی که زیر ۵۰۰ هزار تومان خرید انجام داده‌اند، ممکن است فقط توانایی خرید محصولات ارزان شما را دارند و کاربرانی که بیش از ۱۰ میلیون تومان خرید کرده‌اند، می‌توانند گزینه خوبی برای پیشنهاد محصولات گران قیمت شما باشند؛ در واقع آنها توانایی خرید دارند و امکان خرید آنها نسبت به سایر کاربران بیشتر است. کمپین‌های ایمیلی بر اساس این لیست ایمیل می‌تواند درآمد خوبی برای شما حاصل کند اما باید کیفیت محصولات و خدمات شما تا حد زیادی خوب باشد.

در مقاله بعدی به ادامه این موضوع خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *