در این مقاله قصد داریم به بررسی استراتژی اینستاگرام بپرازیم تا بتوانید صفحه خود را تا حد زیادی بهبود ببخشید و کاربران را تشویق به اشتراک‌گذاری نظرشان در مورد پست‌هایتان کنید.

اهداف استفاده از اینستاگرام

هدف شما از راه‌اندازی یک صفحه اینستاگرام چیست؟ اولین و مهم‌ترین قدم برای آنکه بتوانید تاثیر مثبتی در استفاده از اینستاگرام برای کسب‌وکار آنلاین شما داشته باشد، شناخت هدف یا اهداف خود است! در واقع شما در ابتدا باید بگویید که هدف راه‌اندازی این صفحه چیست و قرار است برای کسب‌وکار شما چه مزیتی داشته باشد. از مهم‌ترین اهداف کسب‌وکارها برای راه‌اندازی صفحات اینستاگرام برندسازی، افزایش فروش، افزایش مخاطبان، معرفی محصولات و… است که هر یک از آنها روش‎های منحصر به فرد خود را برای تدوین استراتژی دارند.

 

البته گاهی تولید محتوا برای تمامی این اهداف به صورت مشترک است اما در برخی از موارد تفاوت‌هایی دارند. در این بخش به معرفی چند هدف بسیار مهم که اکثر کسب‌وکارها به همین دلیل صفحات اینستاگرام را راه‌اندازی می‌کنند، خواهیم پرداخت:

  • هدف اول، معرفی کسب‌وکار: اولین و مهم‌ترین هدفی که هر کسب‌وکاری در شبکه‌های اجتماعی به دنبال آن است، معرفی کسب‌وکار یا برندسازی است! در واقع چون شبکه‌های اجتماعی تعداد زیادی از کاربران را در خود جای داده‌اند، بستر بسیار مناسبی برای معرفی برند خود به آنها است و می‌توانید مخاطبان بسیار زیادی را به صفحه اینستاگرام خود و در نهایت کسب‌وکار خود اضافه کنید. در اولین هدف شما می‌توانید فعالیت‌های خود را به کاربران نمایش دهید، اخبار مهم کسب‌وکار را به مخاطبان خود برسانید، جشنواره‌های فروش را به کاربران معرفی کنید و فرهنگ خود را ترویج دهید! جالب است بدانید هر کسب‌وکاری فرهنگ و ویژگی‌های خود را دارد که شاید با مقایسه دو شرکت و کسب‌وکار متفاوت متوجه این تفاوت‌ها و البته اشتراک‌هایی بین آنها شوید. به طور مثال بیایید دو شرکت گوگل و اپل را باهم مقایسه کنیم که شرکت گوگل بیشتر بر روی بستر نرم‌افزاری و سرویس‌های آنلاین به کاربران فعالیت می‌کند اما اپل بیشتر بر روی محصولات سخت‌افزاری فعالیت دارد؛ به همین دلیل است که هرگاه نام شرکت گوگل به گوش می‌خورد، بیشتر به سرویس‌های آنلاین نظیر سرویس جستجوی گوگل یا سرویس جی‌میل فکر می‌کنیم اما هنگام شنیدن نام اپل ما محصولاتی نظیر آی‌فون، آی‌پد و… را تصور می‌کنیم. در مقاله قبلی به نشان‌ دادن نیروهای انسانی و افراد فعال در پشت صحنه کسب‌وکار شما پرداختیم که این مورد نیز در همین بخش (هدف اول) قرار می‌گیرد.
  • تحلیل رقابتی بازاریابی محتوایی کسب‌وکار – بخش اول
  • هدف دوم، برندسازی: اگر مدیریت یک کسب‌وکاری را بر عهده دارید که در آن محصول یا خدماتی جدیدی را ارائه می‌دهید، با استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کنار معرفی کسب‌وکار خود می‌توانید برند خود را نیز معرفی کنید! در واقع در هنگام معرفی کسب‌وکار شما محصولات خود را به مخاطبان معرفی می‌کنید اما در برندسازی شما نام کسب‌وکار خود را به کاربران معرفی می‌کنید! اپل نام یک شرکت در زمینه موبایل، تبلت و لپ‌تاپ است؛ معنای نام آن نام میوه است اما آیا محصولات این شرکت به نام آن مرتبط می‌شود؟ قطعا خیر! این یک نمونه بسیار موفق برندسازی است که بسیاری از شرکت‌های دیگر نظیر گوگل، یاهو، لنوو، سایت موز و… چنین اقدامی را انجام داده‌اند!

بهترین راه برندسازی تبلیغات گسترده، تولید محتوا و البته تولید محتوای ویدئویی است که در بخشی از آن نام برند خود را مطرح می‌کنید و همین موضوع سبب ماندگار شدن نام برند شما در میان کاربران است. بنابراین اگر به دنبال برندسازی هستید و یک نام غیرمرتبط انتخاب کرده‌اید، شاید کارتان کمی سخت باشد اما بازدهی آن بسیار ماندگارتر خواهد بود و فراموشی آن در ذهن کاربران در زمان طولانی‌تری رخ می‌دهد.

بازاریابی خدمات و محصول پس از کیفیت محصول مهم‌ترین بحث و دغدغه هر کسب‌وکاری را تشکیل می‌دهند و شبکه‌های اجتماعی بخش بزرگی از این مسئله را شامل می‌شوند. کاربران در شبکه‌های اجتماعی سرگرم می‌شوند، مطالب جدید یاد می‌گیرند، محصولات برندها و صفحات مختلفی را مشاهده می‌کنند و در نهایت محصولات آن صفحه را خریداری می‌کنند. تمامی این موارد سبب شده است تا اینستاگرام که یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در میان کاربران است، به بزرگترین و محبوب‌ترین شبکه اجتماعی برای فعلان حوزه بازاریابی آنلاین باشد. بروزرسانی منظم و ارائه محتوای مفید، نیازمند داشتن استراتژی مناسب است و عدم آشنایی با استراتژی اینستاگرام باعث می‌شود تا نتوانید به اندازه موردنظر خود پیشرفت کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *