استراتژی محتوای اینستاگرام همان چیزی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید محتوای قدرتمند برای کاربران خود تولید کنید و سبب می‌شود تا بتوانید تعامل کاربران خود را تا حد زیادی افزایش دهید. در این مقاله قصد داریم به بررسی استراتژی اینستاگرام بپرازیم تا بتوانید صفحه خود را تا حد زیادی بهبود ببخشید و کاربران را تشویق به اشتراک‌گذاری نظرشان در مورد پست‌هایتان کنید.

تقویم محتوا تهیه کنید!

تقویم محتوا یکی از مهم‌ترین بخش‌های استراتژی محتوای اینستاگرام را تشکیل می‌دهد! در تقویم اینستاگرام شما می‌توانید موارد زیادی را مورد بررسی قرار دهید. در مقاله قبلی به بررسی برخی از آنها پرداختیم و برخی دیگر از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • تعیین دسته‌بندی و موضوعات محتوا: در صفحه اینستاگرام خود سعی کنید حول محور خود تنها چند موضوع کلی انتخاب کنید و بر اساس آن به ترتیب محتوا تولید کنید؛ به طور مثال اگر حوزه فعالیت شما طراحی سایت است، چند موضوع نظیر سئو، طراحی سایت، گرافیک و… انتخاب کنید و این موضوعات را به صورت کلی انتخاب کنید! به طور مثال اگر در حوزه طراحی سایت فعالیت می‌کنید، برای موضوع سئو تنها همین دسته کلی سئو را انتخاب کنید و آن را زمینه‌های الگوریتم‌های گوگل، ابزارهای سئو و… تقسیم‌بندی نکنید.
  • تدوین استراتژی اینستاگرام برای رونق کسب‌وکار – بخش دوازدهم

در هفته اگر ۶ محتوا تولید می‌کنید و ۶ موضوع انتخاب کرده‌اید، ۶ موضوع خود را ترتیب‌بندی کنید و به ترتیب برای هر یک از این موضوعات یک محتوا تولید کنید. یکی از ابزارهایی که کمک زیادی به شما می‌کند، ابزار Trello است که با استفاده از آن می‌توانید ایده‌های خود را در آن قرار دهید و با استفاده از قابلیت ایجاد Lable در این ابزار آنها را مشخص کنید! برای آن بازه زمانی نیز مشخص کنید و در همان تاریخ محتوای مربوط به آن را تولید و منتشر کنید.

  • اولویت‌بندی موضوعات: برخی از موضوعات در میان موضوعات کسب‌وکار شما اهمیت بیشتری دارند؛ به طور مثال اگر کسب‌وکاری دارید که در آن خدمات یا محصولاتی را ارائه می‌کنید، در صفحه اینستاگرام شما اولویت تولید محتوا با موضوع معرفی محصولات یا خدمات است تا بتوانید کاربران خود را تشویق به استفاده از آنها کنید. برخی از موضوعات نیز اهمیت کمتری دارند و باید برای آنها کمتر محتوا تولید کنید؛ اگر در ماه ۱۵ محتوا تولید می‌کنید، ۵ محتوا را به معرفی محصول و خدمات اختصاص دهید؛ البته توجه داشته باشید که به جای تعریف از محصول خود، کاربرد آن برای کاربران را بررسی کنید و محتوای شما نباید جنبه تبلیغاتی داشته باشند! ۳ مطلب را به معرفی شرکت، فعالان آن، ارزش‌های کسب‌وکار خود و هر آنچه که مربوط به شرکت و کسب‌وکار شما می‌شود اختصاص دهید.
  • تعامل کاربران را در استوری اینستاگرام افزایش دهیم؟ – بخش اول
Strategy Development Goal Marketing Vision Planning Business Concept

باقی محتوای تولیدی می‌تواند آموزش استفاده از محصول یا خدمات و همچنین محتوای آموزش باشد که برای کاربران بسیار مهم است. موضوعی که اهمیت زیادی دارد این است که اگر محتوای شما طولانی است، اینستاگرام شبکه مناسبی برای ارائه آن نیست؛ بهتر از محتوای طولانی و جامع خود را در سایت مربوط به کسب‌وکار خود منتشر کنید و تنها خلاصه آن را به همراه تصاویر یا ویدیوهای جذاب گرافیکی در اینستاگرام منتشر کنید. موضوع حائز اهمیت دیگر این است که محتوای اینستاگرام شما اگر جنبه معرفی خدمات یا محصولات کسب‌وکار شما را دارد، تنها مجاز هستید که ۳۰ درصد محتوای تبلیغاتی را در آن قرار دهید و ۷۰ درصد باقی‌مانده باید برای کاربران مفید، جذاب و کاربردی باشند.

  • انتشار پست‌های مناسبتی: در تقویم شمسی یا میلادی مناسبت‌های مختلفی وجود دارند که برخی از آنها برای کاربران اهمیت زیادی دارند؛ به طور مثال یکی از مهم‌ترین این رویدادها برای ایرانیان شب یلدا است که کسب‌وکارهای زیادی برای محصولات یا خدمات خود تخفیف ارائه می‌کنند! بنابراین شما نیز به عنوان یک کسب‌وکار آنلاین و برای پیشی گرفتن از رقیبان خود می‌توانید محتوای مناسبتی به همراه کدهای تخفیف خوب ارائه کنید تا بتوانید یک جهش در کسب‌وکار خود ایجاد کنید.

تحلیل و آنالیز صفحه مرحله نهایی است!

همانطور که گفتیم آنالیز و تحلیل مرحله نهایی بخش اول استراتژی محتوا است! اگر صفحه اینستاگرام خود را تازه راه‌اندازی کرده‌اید، قطعا داده‌ای برای آنالیز ندارید و برای تدوین استراتژی اینستاگرام تنها راه شما استفاده از متخصص یا استفاده از آمار صفحات رقیب است. بنابراین در آغاز کار هیچ‌گاه قادر به ایجاد یک استراتژی قوی و منظم در اینستاگرام نخواهید بود و باید مدتی را با یک استراتژی اولیه و ناقص جلو بروید. البته استراتژی ناقص به این معنا نیست که اهمیت و فایده‌ای برای شما ندارد و این مسئله می‎‌توانید یک آغاز حرفه‌ای برای شما باشد. استراتژی اینستاگرام خود را تدوین کنید، به آن عمل کنید و در بازه‌های زمانی مختلف محبوب‌ترین پست‌های اینستاگرام خود را مشخص کنید!

در واقع هنگامی که کاربران صفحات اینستاگرام برخی از مطالب را که معمولا موضوع یکسانی دارند، بیشتر می‌پسندند و همین مسئله سبب می‌شود تا شما بتوانید محتوای حرفه‌ای بر اساس علاقه کاربران تولید کنید. این‌کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید و آنها را به مشتری تبدیل کنید. برخی از صفحات وجود دارند که با موضوع Fun محتوا منتشر می‌کنند و البته محبوبیت زیادی بدست می‌آورند اما این صفحات نرخ تبدیل کاربر به مشتری بسیار پایینی دارند! بنابراین سعی کنید در حوزه فعالیتی خود محتوای جذاب و حرفه‌ای تولید کنید تا کاربران شما بتوانند علاوه بر تبدیل شدن به مشتری کسب‌وکار شما، بتوانند شما را یکی از محبوب‌ترین صفحات اینستاگرام در حوزه فعالیتی خود بدانند؛ در واقع این موضوع نوعی برندینگ است و سبب می‌شود تا کاربران شما را به کاربران دیگر معرفی کنند و این مسئله اهمیت بسیار زیادی دارد.

استفاده از داده‌های مربوط به تحلیل در تدوین یا تکمیل استراتژی قبل

استفاده از داده‌های یک صفحه برای تدوین استراتژی جدید یا تکامل و تغییر استراتژی قبلی اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع این داده‌ها هستند که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید میزان محبوبیت خود را ارتقا دهید. با استفاده از ابزار insight در صفحات تجاری اینستاگرام می‌توانید میزان تعامل کاربران را مشاهده کنید و بر اساس تعداد لایک‌های پست‌های مختلف، بتوانید رضایت کاربران را از موضوعات پست‌های صفحه خود تشخیص دهید.

تحلیل صفحات خود را به صورت هفتگی یادداشت کنید و آن را به صورت ماهانه تحلیل کنید؛ یعنی یادداشت‌ها یا تصاویر تهیه شده از بخش تحلیل اینستاگرام را مورد بررسی قرار دهید و به صورت ماهانه محتوای محبوب خود را بشناسید! پس از آن در تدوین استراتژی‌های بعدی خود به دنبال این باشید که چه محتوایی تولید کنید تا مبحبوبیت بیشتری در میان کاربران بدست آورید. نرخ تعامل صفحات اینستاگرام شما به صورت زیر محاسبه می‌شود که باید حتما آن را مورد بررسی قرار دهید و تعامل صفحه خود را بدست آورید:

  • نباید‌های شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌و‌کار‌ها
  • (تعداد کامنت + تعداد لایک) / کاربران * ۱۰۰: این فرمول به شما کمک می‌کند تا درصد تعامل صفحه خود را بدست آورید و در استراتژی‌های بعدی برای آنکه بدانید آیا موفق واقع شده است، باید به بررسی میزان افزایش تعامل صفحه خود بپردازید.

پس از انجام تمامی این کارها برای تدوین یک استراتژی عالی برای اینستاگرام نوبت به مرحله آنالیز و تحلیل است! آنالیز و تحلیل صفحه اینستاگرام مرحله نهایی بخش اول و پیش‌نیاز استراتژی‌های بعدی اینستاگرام است. البته استراتژی اینستاگرام تا مدت زمان زیادی نیاز به تغییر ندارد و تنها برای بهبود وضعیت کسب‌وکار و افزایش بازدهی نیاز به تغییر آن خواهید داشت.

بروزرسانی منظم و ارائه محتوای مفید، نیازمند داشتن استراتژی مناسب است و عدم آشنایی با استراتژی اینستاگرام باعث می‌شود تا نتوانید به اندازه موردنظر خود پیشرفت کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *