حالا که تا حدی با نحوه‌ی به‌کارگیری شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌و‌کار خود آشنا شده‌اید قصد داریم به برخی اشتباهاتی بپردازیم که می‌توانند در نهایت به تلاش‌هایتان در این زمینه و حتی کسب‌و‌کارتان آسیب برسانند؛ اشتباهاتی مثل پیام‌های خسته‌کننده و تکراری با هدف فروش، انتشار سه ماه یک بار پست، و یا برعکس، انتشار بیش از اندازه‌ی پست در حدی که به عمق محتوای شما لطمه بزند.

رفتار‌های تهاجمی در شبکه‌های اجتماعی

اولین قانون شبکه‌های اجتماعی این است که همه چیزش را شما تعیین نمی‌کنید.

مردم به این دلیل آنلاین می‌شوند که اخبار، ترفند‌های مختلف و ویدیوی گربه به اشتراک بگذارند؛ آنها برای گوش سپردن به سخنرانی‌ها و پیام‌هایی که تنها هدفشان فروش رفتن محصولات شماست آنجا نیامده‌اند. برند‌هایی که هیچ حرف دیگری برای گفتن نداشته باشند، کم‌کم خسته‌کننده و به سرعت نادیده گرفته می‌شوند.

اگر یک کسب‌و‌کار آنلاین هستید، به یاد داشته باشید هر کسی که روی شبکه‌های اجتماعی شما را دنبال می‌کند چیزی در شما دیده که جذب آن شده است. نیازی به فروش تهاجمی نیست. فقط کافی است روی ارائه‌ی تجره‌ای خوب به آنها و جلب توجه‌شان به صورت مداوم تمرکز کنید.

به این ترتیب اگر بر فرض صاحب لباس فروشی کلاسیک مثال‌های پیشین باشید، اجازه دهید دنبال‌کنندگانتان از محصولات جدید و محصولاتی که به زودی به فروشگاه اضافه خواهند شد آگاه شوند. لازم نیست صفحه‌ی محصولات خود را از نو بسازید و سعی کنید آنها را به زور به کسی بقبولانید.

گفتگوی یک‌طرفه

هیچ کس از پست‌های یک‌طرفه‌ای که صرفاً فید را شلوغ می‌کنند خوشش نمی‌آید. همه دوست دارند در خیابانی دوطرفه باشند. همه دوست دارند ببینند حرف‌هایشان از سوی شما شنیده می‌شود.

اطمینان حاصل کنید وقتی کسی به هر طریقی به صورت آنلاین با شما تعاملی می‌کند، یک نفر هست که متوجه این تعامل شده و به آن پاسخ دهد. برای پاسخ دادن به کامنت‌ها باید برنامه داشته باشید.

در این مسیر باید درک و ملاحظه‌ی خود را بالا ببرید و از همه مهم‌تر، ثبات قدم داشته باشید. به شکایات و انتقاد‌ها رسیدگی و آنها را پیگیری کنید. اطلاعاتی که افراد از شما می‌خواهند را در اختیارشان قرار دهید. بازخور‌های منفی لزوماً به بحران ختم نمی‌شوند. بلکه می‌توانند فرصتی باشند برای آنکه به مشتریان خود (و هر کسی که ممکن است شاهد این موضوع باشد) نشان دهید هدف شما واقعاً کمک کردن است.

فدا کردن کیفیت به پای کمیت

هیچ وقت فعالیت خود روی شبکه‌های اجتماعی را آنقدر گسترده نکنید که کیفیت حضورتان روی آنها تحت‌الشعاع قرار بگیرد. با وجود تمام شبکه‌های اجتماعی که این روز‌ها وجود دارند، فرصت‌های بی‌پایانی برای تعامل با مشتریان وجود دارد، اما این مستلزم صرف زمان زیادی است.

اگر مراقب نباشید، به خاطر حضور روی تعداد زیادی شبکه‌ی اجتماعی، سردرگم خواهید شد. در عوض روی آنهایی متمرکز شوید که بیش از بقیه اهمیت دارند. گسترش حضور شما روی شبکه‌های اجتماعی مختلف باید به تعدادی منطقی محدود شود که می‌دانید می‌توانید از پسشان بر بیایید.

رها کردن صفحات اجتماعی به مدت طولانی

تا به حال شده صفحات شبکه‌ی اجتماعی برندی که به آن علاقه دارید را چک کنید و ببینید ماه‌هاست به‌روز نشده‌اند؟ این نیز یک اشتباه بزرگ دیگر است.

این موضوع ممکن است باعث شود مخاطب شما فکر کند مشکلی در کار شما به وجود آمده است؛ حتی شاید فکر کند کسب‌و‌کارتان دیگر فعالیت نمی‌کند. کسب‌و‌کار‌های در حال رشد، نوآور و جذاب، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. این کسب‌و‌کار‌های سنگین، کند و بی‌انگیزه هستند که ممکن است حرف زیادی برای گفتن نداشته باشند. شما ترجیح می‌دهید جزو کدام دسته باشید؟

عدم رصد نتایج و سنجش میزان اثربخشی

در مورد میزان اهمیت مورد آخر هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. شما باید میزان اثربخشی تلاش‌هایتان روی شبکه‌های اجتماعی را اندازه‌گیری کنید و ببینید در عمل چه نتیجه‌ای برایتان دارند. با استفاده از ابزار‌های خود شبکه‌های اجتماعی و آنالیتیکس می‌توانید خودتان ببینید اقداماتی که روی شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهید تا چه حد به سودآوری شما کمک می‌کنند و یاد بگیرید چه کار‌هایی به نسبت بقیه ارزش بیشتری برایتان می‌آفرینند. اجتناب کردن از بحران روی شبکه‌های اجتماعی، کار دشواری نیست.

جمع‌بندی

با خودتان روراست باشید، به کامنت‌ها پاسخ دهید، تنها روی آن دسته از شبکه‌های اجتماعی متمرکز شوید که حضور روی آنها برایتان توجیه منطقی دارد. ثبات قدم داشته باشید و نتایج خود را ارزیابی کنید. اگر همه‌ی این کار‌ها را انجام دهید می‌توانید امیدوار باشید به عنوان یک کسب‌و‌کار از حضور روی شبکه‌های اجتماعی نتیجه می‌گیرید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *