اگر از کاربران بخش وبلاگ پرشین‌تولز هستید و مقالات ما را دنبال می‌کنید، حتماً بخش قبلی مقاله استراتژی سئو و بهینه‌سازی سایت را خوانده‌اید. در این مقاله قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا مخاطبان خود را از طریق موتورهای جستجو جذب کنید.

چگونه استراتژی سئو را به بهترین شکل ممکن تنظیم کنیم؟

تا اینجا به بررسی اهمیت استراتژی سئو و انواع استراتژی برای کسب‌وکارهای مختلف پرداختیم. اما مهم‌ترین مسئله این است چگونه یک استراتژی سئو را به بهترین شکل ممکن تنظیم کنیم؟استراتژی تنها تجربه یک متخصص سئو نیست. بلکه مجموعه‌ای از ویژگی‌های خاص است که با توجه به وب سایت مشخص و تعیین می‌شود. برای نوشتن و تنظیم استراتژی به داده‌های زیر نیاز دارید. مراحل تنظیم استراتژی سئو به ترتیب، به صورت زیر است:

مرحله اول) تعیین اهداف و انتظاراتی که از سئو دارید!

برای تعیین استراتژی، اطلاع کامل از اهداف و چشم اندازهای تیم های مرتبط، دپارتمان ها و اهداف نهایی کمپانی مورد نیاز است. جایگاه سئو باید در سیستم مشخص باشد. ارتباطات باید تعریف شود، ورودی ها و خروجی های تیم های مختلف به سئو و از آن باید تعریف شود تا همه چیز روشن باشد و اصطلاحا Visibility وجود داشته باشد. معمولا باید اهداف و نیاز های تیم های زیر در نظر گرفته شود:

  • بازاریابی
  • فروش
  • محصولات
  • خدمات
  • افزایش کاربران

به عنوان مثال، وقتی اهداف تیم Commercial، فروش بیشتر از محصولات زیبایی و سلامت در برهه ای از زمان است، تیم سئو باید تیم Commercial را در رسیدن به این هدف یاری کند.

حالا فرض کنید که سئو، بدون در نظر گرفتن این قبیل اهداف در سایر تیم ها، اقدام به keyword research کند و اقدامات و برنامه ریزی های لازم برای بالا آمدن سایت در موتور های جستجو را انجام دهد… آنچه اتفاق می افتد این است که سئو به اهداف خود می رسد و کمپانی هم اطلاعی از این قابلیت تیم سئو برای کمک به سایر تیم ها در رسیدن به اهدافشان ندارد ! همه خوشحال خواهند بود اما از تمام ظرفیت های موجود استفاده نمی شود و بهترین نتیجه حاصل نمی شود. پس مرحله اول تعیین استراتژی سئو، شناخت کامل تیم ها و سایر بخش های مجموعه برای رسیدن به بهترین هدف با برنامه ریزی منسجم است.

مرحله دوم) تحلیل داده‌ها و رقیبان برای تنظیم استراتژی سئو

بعد از جمع‌آوری اطلاعات پایه لازم است بدانیم با توجه به موضوع چه کلماتی برای جستجو استفاده می‌شود. میزان سختی کلمه کلیدی از دیگر اطلاعاتی است که باید بدانید. آیا کلمات کلیدی خاصی وجود دارد که با توجه به محتوا و موضوع سایت بتوانند به مشتری تبدیل شوند؟ این کلمات کلیدی (عبارت‌های جستجو شده) تا چه حد محبوب هستند و آیا می‌توانند در محاسبه ترافیک آینده ما لحاظ شوند؟ آیا به افزایش ترافیک ما کمک می‌کند؟ تمام این موارد باعث ایجاد یک استراتژی درست در سئو می‌شود که با تنظیم درست آن می‌توانید شاهد رشد و پیشرفت خود باشید. از زمانی که رقابت در سئو پیچیده تر شد و تعداد کاربرانی که روی یک کلمه شروع کردند با هم رقابت کردند زیاد شد موضوع استراتژی سئو مطرح شد شما باید بر اساس اهدافی که برای کسب‌وکار خود معین کردید و همین‌طور بر اساس موضوعات متفاوت استراتژی مورد نیاز برای موضوع محتوا، تاکتیک‌های سئوی مناسبی را برای خودتان انتخاب کنید. متخصصان سئو بر آن هستند که برای رسیدن و موفق شدن در اهداف خود به استراتژی سئو نیاز دارند. استراتژی سئو در هر کسب و کاری متفاوت بوده و با توجه به بودجه ، اهداف و روش ها تعیین می شود.

نقاط مختلف برای استراتژی سئو عبارتند از:
  • نقاط قوت: بهره مندی از منابع بی پایان محتوا به کمک تامین کنندگان
  • نقاط ضعف: وابستگی شدید محصول نهایی به کیفیت کار تامین کنندگان
  • فرصت‌ها: تعلیم تامین کنندگان برای تولید محتوای با کیفیت
  • خطرات: از دست دادن تامین کنندگان با سخت کردن شرایط کار آن‌ها

مرحله سوم) تعیین راه‌کار استراتژیک مناسب برای سئو

یافتن راهکارهایی برای بهره مندی از توان تامین کنندگان برای تولید محتوا بدون اینکه این وابستگی کیفیت محتوا به تامین کنندگان، باعث افت کیفیت محتوا بشود، با تعلیم و آموزش تامین کنندگان برای تولید محتوای مناسب بدون اینکه با سخت کردن کار ان ها، امکان نا امید شدن آن ها وجود داشته باشد. بخش‌های قبلی نشان می دهد که هدف‌های کوچک یا موضوع هایی که کمپین سئو می خواهد به آن ها برسد چیست.مرحله بعدی که متاسفانه خیلی از متخصصین سئو، کار را از آن شروع می کنند، بلاخره برنامه ریزی برای انجام عمل‌‌هایی است که در نهایت منجر به محقق شدن دو مرحله قبلی شود!

مرحله چهارم) آنالیز مدت زمانی که رقیبان در حال فعالیت هستند!

این کار یک درک از کیفیت منابع در اختیار ما قرار می‌دهد. در رقابت کلیه کارها و اقداماتی که ممکن است بر هزینه تأثیر بگذارد باید مشخص و روشن باشند. به عنوان مثال اگر رقبای شما با تولید محتوای ارزشمند و تصاویر گرافیکی جذابیت زیادی برای مشتریان ایجاد کرده‌اند شما نیز باید کمی هزینه کنید تا بتوانید از تخصص یک کپی رایتر استفاده کنید. کسی که با تکنیک های سئوی محتوا آشنایی داشته باشد و بتواند برای وب سایت شما محتوای منحصر به فرد تولید کند.

مرحله پنجم) تحلیل استراتژی سئو رقیبان

شاید دسترسی به استراتژی سئو رقیبان کار سختی باشد و ما اطلاعاتی نداشته باشیم، اما به بخش‌های مهم آن نظیر بک‌لینک‌ها و محتوا دسترسی داریم! مبتنی بر این اطلاعات شما می‌توانید متوجه راه‌های تبلیغاتی شوید که رقبای شما در آن‌ها شکست‌خورده اند و یا موفق شده اند. به عنوان مثال اگر وقتی مشاهده می‌کنید که رقیبان شما با صفحات خدمات رشد کرده اند و کلمات کلیدی زیادی برای این صفحات وجود دارد. شما می‌توانید با ساخت این صفحات و تولید محتوا با تأکید بر این محتوا از دیگر رقبای خود پیشی بگیرید.

در مقاله بعدی به ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *