اگر وبمستر هستید، حتماً می‌دانید که گوگل در سال یک یا چند بار الگوریتم‌های مربوط به هسته جستجو را بروزرسانی می‌کند و اگر با این بروزرسانی‌های آشنا نباشید، ممکن است دچار افت رتبه شوید. به خصوص در سال ۲۰۱۹ این الگوریتم‌های باعث کاهش رتبه بسیاری از سایت‌ها شد و البته بسیاری از آن‌ها به رتبه‌های خود بازگشتند؛ دلیل بازگشت این سایت‌ها هم تنها رعایت فاکتورهای مربوط به بروزرسانی‌های گوگل بود.

الگوریتم سئو و بهینه‌سازی و اهمیت آن

پیش از آن که بخواهیم با فاکتورهای مهم سئو در سال ۲۰۱۹ آشنا شویم، ابتدا باید بدانیم که الگوریتم سئو و بهینه‌سازی چیست و چرا اهمیت دارد! سئو و بهینه‌سازی سایت یکی از موارد مدیریتی بسیار مهم هر سایتی است که مدیران سایت‌های مختلف آن را در اولویت قرار می‌دهند. در واقع سایتی که راه‌اندازی می‌کنید اگر بر روی سئوی آن کار نکنید نمی‌توانید از آن انتظاراتی نظیر کسب‌وکار موفق، درآمد و… را داشته باشید. این امر به قدری مهم است که متخصصان سئو ، سایت بدون سئو را به اتومبیل بدون بنزین تشبیه می‌کنند.  سئو به تمامی اعمال و رفتارهایی گفته می‌شود که مدیران سایت‌ها در زمینه افزایش رتبه سایت انجام می‌دهند. سئو به دو دسته بسیار مهم تقسیم می‌شود که در این مقاله قصد داریم به بررسی این دو دسته بپردازیم.  پس از طراحی یک وب‌سایت مهم‌ترین امر سئو است؛ این امر به اندازه‌ای مهم است که تمامی مدیران سایت‌ها سعی می‌کنند رتبه‌های صفحه اول گوگل و به خصوص رتبه‌های اول تا سوم را به مطالب خود اختصاص دهند. جالب است بدانید بیش از ۹۵ درصد کاربران تنها صفحه اول گوگل را بررسی می‌کنند و اگر در صفحه دوم قرار دارید، باید سعی کنید رتبه خود را افزایش دهید.

افزایش رتبه سایت در موتور جستجو با توجه به قوانین و الگوریتم‌های گوگل امکان‌پذیر است! این جمله به این معنی است که اگر قصد کسب رتبه‌های اول گوگل را دارید باید وب‌سایت خود را با الگتوریتم‌هایی که توسط گوگل ارائه می‌شود سازگار کنید! اگر بخواهیم واضح‌تر این مسئله را بیان کنیم باید علاوه بر ارائه مطالب برای رضایت کاربران، وب‌سایت خود را گوگل‌پسند طراحی و مدیریت کنید. از طرف دیگر باید بدانید که سئو به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم‌بندی می‌شود و الگوریتم‌های سئو ارتباطی بین سئوی داخلی و خارجی هستند. در سال‌های گذشته گوگل چندین فاکتور ساده on-page را مانند عنوان، آدرس، متا تگ‌ها و عنوان عکس‌ها را برای فاکتوردهی در نظر می‌گرفت اما این فاکتورها جز عوامل ابتدایی بهینه‌سازی محتوای سایت هستند؛ امروزه گوگل به لطف هوش مصنوعی بسیار باهوش‌تر است و نسبت به قبل به محتوای سایت ارزش زیادی می‌بخشد! همچنین علاوه بر در نظر گرفتن این عوامل ساده، گفته است که هر چه محتوای سایت شما جامع‌تر بیشتر باشد و بهتر بتواند همه نیازهای کاربر را برطرف کند، امتیاز بیشتری را خواهد گرفت.

اما الگوریتم‌های سئو چگونه کار می‌کنند؟

اول از همه باید بگوییم الگوریتم‌ های گوگل بسیار پیچیده هستند و پیچیده‌تر هم می‌شوند؛ زیرا گوگل دائم تلاش می‌کند بهترین نتایج جستجو را به کاربرانش ارائه دهد. زمانی که موتورهای جستجو تازه ایجاد شده بودند، بسیاری از بازاریابان موتور‌های جستجو، قادر بودند خیلی راحت راه‌هایی پیدا کنند که رتبه سایت مشتریانشان را بالا ببرند، بطور مثال اگر شما قبلاَ در کدهای سایت از متا تگ کلمات کلیدی استفاده می کردید براحتی می توانستید سایتتان را در نتایج جستجو بالا ببرید. متا تگ کلمات کلیدی در واقعی راهی است که به گوگل نشان می‌دهد موضوع صفحه موردنظر چیست اما امروز به لطف الگوریتم های جدید دیگر این راه جواب نمی دهد. با تکامل یافتن گوگل، مهندسان این شرکت به دنبال یافتن روش‌هایی هستند که جلوی بالا آمدن رتبه سایت با استفاده از تقلب را بگیرند و بتوانند بهترین و مرتبط‌ ترین نتایج جستجو را نشان دهند. در حال حاضر گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها به صدها فاکتور مختلف توجه دارد. در گذشته، الگوریتم‌ های گوگل به ندرت تغییر می‌کرد. مثلا اگر سایت شما در یک کلمه کلیدی در صدر نتایج جستجو بود خیالتان راحت بود که تا به روز رسانی بعدی الگوریتم‌ های گوگل که ممکن بود ماه‌ها بعد اتفاق بیفتد همین رتبه را حفظ می‌کند.  اما با راه‌اندازی و معرفی الگوریتم کافئین در سال ۲۰۱۰ اوضاع تغییر کرد. با راه‌اندازی کافئین، نتایج موتورهای جستجو حتی چند بار در روز تغییر می‌کند و ممکن است شما در طول شبانه روز چندین بار تغییر را مشاهده نمایید.  گوگل هر سال تا بیش از ۶۰۰ تغییر در الگوریتم‌هایش می‌دهد و درباره بیشتر این تغییرات هیچ توضیح عمومی داده نمی‌شود. اما وقتی که گوگل تغییری بزرگ و اساسی در الگوریتم‌هایش ایجاد می‌کند رسما آن را اعلام می‌کند و اسمی به آن می‌دهد. آن وقت است که دنیای سئو حسابی به هم می‌ریزد و همه به آب و آتش می‌زنند که بفهمند این تغییرات به چه معناست و چطور باید خودشان را با آنها هماهنگ کنند تا رتبه سایت‌هایشان سقوط نکند.

تفاوت سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه در الگوریتم‌های گوگل چیست؟

سئو کلاه سیاه در حقیقت به مجموعه کارهایی که انجام میشود برای بالا آوردن رتبه یک سایت اما از راه هایی که ربات ها و الگوریتم های گوگل یا سایر موتورهای جستجو را دور بزند گفته می‌شود. سئو کاران کلاه سیاه هم افرادی هستند که همیشه بدنبال پیدا کردن راهی برای گول زدن و دور زدن موتورهای جستجو هستند. دلیل اینکه افراد بسمت سئو کلاه سیاه می روند این است که این نوع از بهینه‌سازی سریع‌تر از نوع سفید یا white به جواب می رسد، البته خطرناک نیز هست!

جالب ‌است بدانید شما به راحتی می‌توانید سئوی کلاه‌سیاه را گزارش دهید! برای اینکه سئو کلاه سیاه را گزارش دهید، شما به دو دلیل نیاز دارید. اولین دلیل این است که ممکن است رقیبان برروی سایت شما شروع به حمله کردن، کرده باشند یا اینکه شروع به انجام سئو منفی (Negative Seo) دسته زده باشند، در این حالت نیاز است که شما به گوگل در مورد این مشکل گزارش دهید وگرنه ممکن است گوگل همه چیز را از چشم شما ببیند و شما را جریمه یا به اصطلاح پنالتی نماید. برای گزارش این مشکل به گوگل شما یک کار باید انجام دهید و آن هم این است که در وبمستر گوگل یک فایل گزارش تهیه نمایید و برای گوگل ارسال نمایید، البته توجه داشته باشید که کاهش رتبه به مدت محدود سئو کلاه سیاه حساب نمی شود و در صورتی که از اینکه شخصی واقعاً برروی سایت شما سئو کلاه سیاه انجام می دهد مطمئن نیستید، دست به گزارش به گوگل نکنید، چون استفاده اشتباه و گزارش الکی به گوگل خودش جزو کار های سئو Black محسوب می شود.

مورد دوم یا در حقیقت دلیل دومی که باعث می‌شود شما سئو کلاه سیاه را به گوگل اطلاع دهید، این است که سایت شما دچار همه یا هک شده باشد، در این حال باید از ارسال گزارش به گوگل (malware report) استفاده نمایید. در این روش شما وارد وبمستر می شوید و درخواست بازبینی برروی وبسایتتان را به گوگل می دهید و گوگل اینبار مسائل امنیتی را برروی سایت شما بررسی می کند و درصورتی که سایت شما مشکلی داشته باشد در بخش security issues به شما پیامی در مورد مشکل پیش آمده برایتان ارسال می کند و می توانید از همان طریق هم مشکلات موجود در سایت را بررسی نمایید و به گوگل درخواست بازبینی دوباره ارسال نمایید.

به نتیجه رسیدن سئوی کلاه سیاه سریع‌تر است!

یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا کاربران به سراغ سئوی کلاه سیاه بروند، این است که زودتر نتیجه می‌دهد. برای سئوی کلاه سفید ممکن است چندین ماه تا یک سال طول بکشد اما سئوی کلاه سیاه می‌تواند شما را بین چند هفته تا دو ماه به صفحه اول برساند! البته که سئو کلاه سیاه نسبت به حالت سفید زودتر به نتیجه میرسد اما باید به یک نکته توجه داشته باشید، این نوع از سئو می تواند همه ی سرمایه و زمان شما را هم برباد دهد! اگر گوگل متوجه شود که شما در حال انجام بهینه سازی با روش سیاه هستید، در این حالت سایت شما را جریمه می کند و دیگر به این راحتی نمی توانید اعتماد گوگل را جلب نمایید! در سال های اخیر سخت گیری گوگل برروی سایت ها بسیار بیشتر شده و سعی بر این دارد که بهترین سایت ها را به کاربران نمایش دهد و به همین دلیل است که فاکتورهای سئو همینطور در حال افزایش هستند و الگوریتم های گوگل هم هرروز در حال پیشرفته تر شدن هستند. بنابراین به ریسکش نمی ارزد که سایت خودتان و سرمایه تان را به خطر بیندازید، مگر در مورد کارهایی که رقیبان شما هم از سئو سیاه استفاده می کنند و نمی شود به این راحتی با استفاده از سئو کلاه سفید به آن ها رسید!

زمان هایی میرسد که شما نه زمان زیادی دارید برای اینکه سفید کار کنید و نه میخواهید که مورد خشم گوگل قرار بگیرید، در این حالت است که سئو کلاه خاکستری به داد شما خواهد رسید، در این تکنیک که بیشترین میزان استفاده توسط سئوکاران را دارد، شما هم به کاربر توجه دارید و هم به ربات های موتور جستجو، یعنی بهینه سازی سایتتان را هم برای کاربران انجام می دهد که از سایت شما نهایت استفاده را ببرند و هم بعضی وقت ها برای موتورهای جستجو سایت را بهینه می کنید که آن ها هم زودتر سایت شما را در نتایج جستجو نمایش دهند. بطور مثال لینک سازی را اگر در نظر بگیریم، شما نه لینک میخرید و نه فرآیند لینک سازی سایتتان را بصورت ۱۰۰% طبیعی دنبال می کنید، بلکه شروع به ساختن لینک برای سایتتان می کنید، که در حقیقت مورد جریمه گوگل هم قرار نگیرید. لینک‌دهی به سایت ممکن است غیر از شبکه‌های اجتماعی، از سایت‌های دیگر نیز صورت بگیرد. در این میان کیفیت لینک‌های بسیار مهم هستند و باید بدانید که اگر لینک‌هایی که به سایت شما ارجاع داده می‌شوند از نظر موتورهای جستجو بهینه و باکیفیت نباشند، روی سایت شما تاثیر عکس خواهد داشت؛ یعنی یک لینک بی‌کیفیت ممکن است به جای آنکه موجب افزایش رتبه سایت شما شود، باعث کاهش سایت شما شود و از طرف گوگل جریمه شوید. در حقیقت یکی دیگر از دسته‌های سئو که اهمیت بسیار زیادی دارد، سئوی خارجی سایت یا Off Page SEO است. این نوع سئو به کدهای سایت یا مطالب شما مربوط نمی‌شود اما با آن ارتباط مستقیم دارد. در این دسته از سئو بیشتر لینک‌های ارائه شده مهم هستند و باید بر روی لینک‌های داخلی یا خارجی سایت خود تمرکز کنید. در این بخش نیز موارد زیادی اهمیت دارند و به میدان می‌آیند؛ به طور مثال یکی از مواردی که در این بخش اهمیت زیادی دارد، شبکه‌های اجتماعی و محتوای تولید شده شما در این شبکه‌ها هستند. به این موارد اصطلاحا لینک‌ بیلدینگ گفته می‌شود که تنها به شبکه‌های اجتماعی مربوط نمی‌شود. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *