سئو و بهینه‌سازی پس از طراحی سایت مهم‌ترین مسئله در موفقیت یک کسب‌وکار به شمار می‌رود! به طوری‌ که اگر روی سئوی سایت خود کار نکنید، در آینده نه چندان دور از میدان رقابت خارج می‌شوید. در این مسیر اشتباهاتی وجود دارد که توسط سئوکاران و وبمستران انجام می‌شود؛ در مجموعه مقالات اشتباهات رایج سئو قصد داریم به بررسی این اشتباهات بپردازیم! همراه ما باشید.

وسواس زیاد در مورد Domain Authority

اتوریتی به اعتبار و یا قدرتی که موتور جستجوگر گوگل برای یک سایت یا دامنه خاص در نظر می گیرد, گفته می شود. به عبارت دیگر، دامین اتوریتی به عنوان نماینده قدرت لینک سازی کل دامین و اعتبار یک دامنه و سایت است و پیج اتوریتی نیز نشان دهنده توانایی، اعتبار و ظرفیت تخمین زده شده رتبه بندی تنها یکی از صفحات سایت به صورت مستقل می باشد. بهتر است که این نکته را بدانید، در اکثر مواقع Page Authority  و Domain Authority  به اختصار PA و DA نامیده می شوند.سایت Moz به عنوان یکی از معتبرترین سایت ها در حوزه SEO برای نخستین بار در جهان از مقیاس و فاکتوری غیر رسمی به نام دامین آتوریتی (Domain Authority) نام برد که آن را به منظور مقایسه سایت ها و نحوه‌ی امتیازدهی و رتبه بندی به آن ها در صفحات باز شده‌ی مربوط به موتور جستجوگر اینترنت استفاده می کنند.

در واقع دامین آتوریتی یک نوع مقیاس لگاریتمی است که در نحوه امتیازدهی آن به سایت ها و مشخص کردن دامنه باید اعداد را بین صفر تا صد در نظر گرفت؛ به طوری که هر چقدر عدد حاصل از بررسی به ۱۰۰ نزدیک تر باشد در نتیجه آن دامنه یا سایت در رتبه و رنکینگ بالاتری قرار دارد. دامین آتوریتی (Domain Authority) توسط عوامل و فاکتورهای تاثیرگذاری همچون ارزیابی پارامترهای حاصل از Moz Trust و Moz Rank یا بررسی ۴۰ فاکتور دیگر همانند تعداد کل لینک ها، بک لینک ها و محبوبیت سایت به دست می آید و نتایج حاصل از آن را به منظور مقایسه سایت‌های مختلف با یکدیگر و یا بالا بودن رنک سایت به کار می‌برند. همچنین لازم است که بدانید به خاطر لگاریتمی بودن این نوع مقیاس، افزایش اتوریتی سایت از ۲۰ به ۳۰ بسیار راحت و آسانتر از افزایش آن از۶۰ به  ۷۰ است.

توجه داشته باشید که معیارهای فرعی سئو اگرچه مفید است ولی نباید در انجام آن‌ها زیاده روی کرد. وسواس زیاد در هنگام ساخت کمپین‌های لینک‌سازی می‌تواند باعث موارد زیر شود:

  • محدودیت در انتخاب‌ها
  • عدم ارزیابی ذهنی
  • عدم برنامه‌ریزی درست برای آینده
  • ایجاد یک پروفایل لینک یکپارچه

راهکار چیست؟

هرگز نباید فرصت ایجاد یک لینک با کیفیت را از دست داد. بعضی از متخصصان سئو در مورد چگونگی ارزیابی لینک، پارامتر‌های پیچیده‌ای دارند؛ که باگذشت زمان به بخش کمی از برنامه‌های خود در ساخت لینک خواهند رسید. همیشه به یاد داشته باشید: که جشم‌انداز شما ۱۰۰ درصد محقق نخواهد شد. شرکت‌های متقاضی تبلیغات، تاکید دارند که حتماً لینک آن‌ها می‌بایست در سایت‌هایی قرار گیرد که اعتبار دامنه بالایی دارد. بدین ترتیب، در ازای پولی که پرداخت می‌کنند خدمات بهتری را باید دریافت کنند؛ اما این یک روش ارزان و غیراصولی است که نمی‌توان معیاری برای آن در نظر گرفت. پس توجه به کیفیت و طبیعی بودن لینک‌ها مهم‌ترین موضع در سئو است. به یاد داشته باشید که این معیار سنجش لینک‌ها در طول زمان تغییر خواهد کرد. همان‌طوری که معیارهای گوگل برای سنجش کیفیت وب‌سایت‌ها تغییر می‌کند فاکتورهای سنجش اعتبار دامنه نیز دچار تغییر خواهد شد. اگر یک لینک باکیفیت بگیرید کیفیت آن باگذشت زمان تغییر نخواهد کرد. پس اینکه از چه سایتی بک لینک می‌گیرید را جدی بگیرید. لینک‌هایی که در پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی خود قرار می‌دهید را جدی بگیرید. برای لینک‌هایی که می‌سازید یک برنامه طولانی‌مدت در نظر بگیرید. چراکه ممکن است لینکی را از وب‌سایتی دریافت کنید که در آینده به یک وب‌سایت بزرگ تبدیل شود. اگر تمام لینک‌های شما از وب‌سایت‌های بزرگ (وب‌سایت‌هایی که اعتبار دامنه بالایی دارند) باشد، از نظر گوگل این کار غیرطبیعی بوده و ممکن است وب‌سایت شما جریمه شود.

به طور کلی، سایت هایی که از تعداد بالایی بک لینک خارجی خوب برخوردار هستند (مانند ویکی پدیا) بالاترین میزان اعتبار دامنه را دارند، در حالیکه کسب و کارهای کوچکتر و سایت های با لینک های ورودی کمتر از DA بسیار پایین تری برخوردارند. سایت های تازه تاسیس و دامنه‌هایی که جدید هستند همگی با دامین آتوریتی ۱ کار خود را شروع می کنند. از آنجایی که دامین آتوریتی قرار است فقط قدرت رتبه بندی سایت ها را پیش بینی کند، صرفا تلاش برای بالا بردن DA نباید هدف اصلی شما باشد. به اعتبار دامنه حریفان اصلی خود در نتایج جستجو نگاه کنید و سعی کنید امتیاز بالاتری نسبت آنها بدست آورید. بهترین استفاده‌ای که از DA می توانید بکنید همین مقایسه است، سایت‌های رقیب خود را بسنجید و کیفیت بک لینک های رقبا را با سایت خود مقایسه کنید. از آنجایی که DA تنها ابزاری برای مقایسه است ، هیچ عددی برای دامین آتوریتی لزوما بد یا خوب نیست.

دلیل ارائه جداگانه این مقاله به مخفف PA که بجای PAGE Authority مورد استفاده قرار میگیرد باز میگردد. در گذشته گوگل الگوریتمی به نام Page Rank داشت که اکنون حذف شده است. این الگوریتم به هر صفحه از سایت شما یک رنک یا رتبه میداد و شما میتوانستید با کمک این رتبه، سایت خود را با رقبایتان مقایسه کنید. گوگل الگوریتم Page Rank را حذف کرده است، ولی همچنان به صفحات سایت امتیازی میدهید و آن را مبنای تعیین جایگاه صفحه در نتیجه جستجو قرار میدهد. تنها تفاوتی که رخ داده است این است که ما دیگر نمیدانیم گوگل دقیقا چه امتیازی به سایت ما داده است و یا عواملی که موجب کاهش رتبه سایت ما نسبت به رقبا است چه میباشد.

عدم ایجاد محتوای به‌روز و مفید تاثیر منفی در سئو دارد!

درصورتی‌ که تولید محتوای ارزشمند دارای شاخص‌ها و ویژگی‌هایی است که در طول فرایند مشخصی رخ می‌دهد و با توجه به شرایط کسب و کارها و محیط کاملا تغییر می‌کند و بدون درگیر شدن و عدم دخالت خود کسب و کار و کارمندان و مدیران کسب و کار عملا محتوا فاقد ارزش است. تولید محتوا یک کار تخصصی است که نمی‌توان آن را به صورت کامل برون سپاری نمود و لذا تعیین چارچوب درست و علمی برای جهت دهی ایجاد محتوای تخصصی ضروری به نظر می رسد. محتوای با ارزش در سایه یک استراتژی محتوای قدرتمند است که شکل می گیرد. لذا لطفا استراتژی‌ها را دور نزنید. اما محتوای با ارزش، چه نوع محتوایی است. شاخص‌های بسیار زیادی می‌توان برای مفهوم ارزشمند بودن محتوا ارائه داد. اما نیازی به این کار در مراحل ابتدایی سفارش تولید محتوا نیست. با چند فاکتور ساده اما مهم هم می‌توان تشخیص داد:

  • پاسخ به نیاز کاربران: یعنی یک یا چند نیاز بنیادین مخاطب را پوشش دهد. شناخت نیازهای بنیادین مخاطبین از اصول اساسی هر کسب و کاری است. با شناخت نیازهای مختلف مخاطبین و ورود به دنیای مطلوب آنها است که شما می توانید پرسوناهای بسیار قوی از مخاطبین هدف خود طراحی کنید.
  • محتوای کاربردی: محتواهای کاربردی و ملموس نسبت به محتواهای تئوریک از ارزش بیشتری نزد مخاطب برخوردار است.
  • تغییر در ارزش‌های قابل عرضه: محتوایی که بتواند ارزش افزوده بیشتر یا جدیدی برای مخاطب به ارمغان بیاورد برای مخاطبین هدف بیشتر مورد پذیرش است.
  • مورد تایید گروه مرجع : محتواهایی که توسط گروه مرجع تایید شود از اقبال و ارزشمندی بیشتری برخوردارند.
  • ترغیب کننده رفتار: محتوا بایستی بتواند مخاطب را به انجام رفتاری ترغیب کند.
  • محتوا با اندازه مناسب: حد و اندازه محتوا نیز تیغ دو دم است. که به زودی مطالبی در این خصوص ارائه خواهیم کرد.

این‌که بتوانید محتوای به‌روز و مفیدی بنویسید به شما امکان می‌دهد تا بتوانید بک‌لینک‌های باکیفیت دریافت کنید. این‌که در چه موضوعی تولید محتوا می‌کنید اصلاً اهمیتی ندارد، باید بتوانید محتوای به‌روز و مفید ایجاد کنید. به هنگام ایجاد یک متن طولانی و متون راهنما، سعی کنید بخش‌هایی را پوشش دهید که از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *