کمپانی Valve که طرف قرارداد  بسیاری از شرکت‌های بازی‌سازی بزرگ و مستقل است، با سیستم اشتراک‌گذاری‌ خود بر روی استیم، امکانات جالبی در این امر برای کاربران ایجاد کرده است. با توجه به قیمت پایین بسیاری از محصولات در استیم و البته امکانات مربوط به بازی‌های دسته‌جمعی، تقریبا همه‌ی بازی‌خورها یک اکانت استیم با چند بازی متنوع در آن‌ها دارند. به وسیله این امکان، شما می‌توانید، مجموعه‌ی بازی‌های خود را با دوستان و آشنایانتان به اشتراک بگذارید، تا آن‌ها هم بتوانند از این بازی‌ها استفاده کنند.

چگونه؟

قبل از اینکه بتوانید از سیستم اشتراک استیم با نام Family Library Sharing استفاده کنید، ابتدا باید یک امکان امنیتی به نام Steam Guard security را فعال کنید. برای انجام این کار ابتدا به سراغ تنظیمات استیم رفته، بر روی برگه اکانت کلیک کنید سپس تنظیمات Manage my account with Steam Guard security را در این بخش باز نمایید.

حالا برای روشن کردن سیستم اشتراک گذاری، ابتدا باید در سیستم دوست یا اعضای خانواده خود با اکانت استیم خود وارد شوید. حالا به تنظیمات بروید، روی برگه Family کلیک کنید و گزینه authorize the computer را انتخاب نمایید. به این ترتیب شما امکان این را خواهید داشت تا به هر اکانتی که از آن دستگاه به استیم وصل می‌شود دسترسی بدهید.

بعد از این که این کار را انجام دادید، از اکانت خود خارج شده و بگذارید نفری که مد نظر دارید به اکانت خود وارد شود. حالا خواهید دید که آن‌ها قادر خواهند بود تا بازی‌هایی که در مجموعه شما قرار دارد را دانلود و نصب کنند.

شما می‌توانید به ۱۰ کامپیوتر و ۵ اکانت با این شیوه دسترسی دهید تا آن‌ها بتوانند به مجموعه‌ی بازی‌های شما دسترسی داشته باشند.

مزایا

بزرگ‌ترین مزیت این ویژگی، پرهیز از خرید چند باره‌ی یک بازی برای اعضای یک خانواده است. در واقع گزینه Family Library Sharing همانطور که از نامش پیداست و نیاز به حضور فیزیکی شخص برای وارد کردن یوزر و پسوورد، بیشتر از اینکه به درد اشتراک گذاری بین دوستان بخورد، برای اجرای بازی‌ها در میان اعضای خانواده محسوب می‌شود، بدون اینکه مجبور به استفاده از یک اکانت باشند و اطلاعات بازی آن‌ها با یکدیگر یکی شود. یکی دیگر از مزیت‌های این شیوه خرید بازی‌ها به وسیله والدین بر روی اکانت خود و دسترسی دادن به کودکان برای اجرای بازی‌هاست. به این ترتیب نیازی به ارائه مشخصات کارت اعتباری در اکانت افراد سن پایین نیست.

محدودیت‌ها

همانطور که گفتیم تنها ۱۰ دستگاه و ۵ اکانت می‌توانند از این طریق به مجموعه شما دسترسی داشته باشند. با این حال محدودیت‌هایی در برخی از بازی‌ها هست که استیم نمی‌تواند به این صورت آن‌ها را در دسترس قرار دهد. مخصوصا بازی‌هایی که اشتراک ماهانه برای بازی کردن آن‌ها احتیاج است.

نکته بسیار مهم دیگر این است که این بازی‌ها در آن واحد تنها توسط یک نفر به صورت آنلاین قابل بازی است. یعنی به این روش نمی‌توانید چند نفره همراه دیگر بازی کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *