افزونه‌ها حالا از مهم‌ترین بخش‌های مرورگر محسوب می‌شوند. برنامه‌های کوچکی که امکانات مرورگر را گسترش داده و ابزارهای جدیدی در اختیار شما قرار می‌دهد. با این حال بسیاری از افزونه‌ها ارزش اعتماد ما را ندارند.

برای مثال ما ۵ عنوان از محبوب‌ترین افزونه‌هایی را برایتان لیست کرده‌ایم، که با توجه به دلایلی که در ادامه برایتان ذکر می‌کنیم، باید سریعا آن‌ها را حذف کنید!

Web of Trust

اینکه شما بتوانید به واسطه یک افزونه نظرات حجم زیادی از کاربران را در رابطه با قابل اعتماد بودن یا نبودن یک سایت کسب کنید، ایده‌ای بسیار عالی بود که موفق هم از آب در آمد. اما بعدها مشخص شد که این افزونه در واقع اطلاعات مهمی را از کاربران دزدیده و به شرکت‌های دیگر می‌فروخته است. اطلاعات مهمی همچون نوع داروی مصرفی، زمان سفر، جستجوهای صورت گرفته و … که از طریق مرورگر شما ثبت و ضبط می‌شد و در نهایت به شرکت‌های دیگر فروخته می‌شد.

Web of Trust

مرورگر فایرفاکس  البته بعدها با رفع مشکلات امنیتی این محصول، آن را دوباره به مرورگر خود اضافه کرد، اما به طور کل دلیلی برای اعتماد به آن وجود ندارد. اگر از بحث دزدی اطلاعات بگذریم، هر کسی می‌تواند در این سیستم به سایتی امتیاز مثبت یا منفی دهد. با این حساب سایت‌های مختلف می‌توانند با هزینه‌هایی امتیازات مثبت خود را افزایش دهند، حتی اگر لایقش نباشند.

AdBlock Plus

اولین نکته‌ای که در مورد افزونه‌های حذف تبلیغات (نه  آن‌ها که تنها جلوی پاپ‌آپ‌های مزاحم را می‌گیرند) باید بدانید این است که با نصب اینگونه ابزارها، به صورت علنی جلوی درآمدزایی سایت‌های رایگانی که به شما خدمات می‌دهند و شما به صورت روزمره به آن‌ها مراجعه می‌کنید را خواهید گرفت. با این حال این دلیل ما برای حذف این افزونه نیست، بلکه استفاده بی‌رویه آن از منابع دستگاه‌ است که باعث شده ما آن را به عنوان یک ابزار بد برای حذف پیشنهاد دهیم.

AdBlock Plus

باید توجه داشت که مرورگرها یکی از اصلی‌ترین دلایل سنگینی دستگاه‌های جدید به حساب می‌آیند، پس باید تا جای ممکن از نصب افزونه‌هایی که خود سنگین‌تر از حالتی که باید کار می‌کنند، پرهیز کرد.

Hola

Hola

این افزونه ادعا دارد که یک VPN کاملا رایگان است. در ابتدای امر باید در نظر گرفت که محصول، تنها یک ابزار تغییر آی پی است و به هیچ عنوان اطلاعات رد و بدل شده را کد نمی‌کند. برای این کار هم از سرورهای خود استفاده نمی‌کند و شما را به دستگاه‌های کاربران دیگر در دنیا متصل می‌کند. این کار جدا از مشکلات عدیده‌ای که‌ برای کاربران این سرویس ایجاد می‌کند، به Hola این امکان را داده تا از مجموعه دستگاه‌های  زیر مجموعه‌اش برای کارهای مختلف از جمله حملات DDoS استفاده کند.

افزونه‌های مخصوص آنتی‌ویروس‌ها

اکثر آنتی‌ویروس‌ به صورت آنی اطلاعات رد و بدل شده از طریق اینترنت را کاوش می‌کنند تا مشکلی برای دستگاه شما پیش نیاید، پس دلیلی ندارد افزونه‌های سنگین آن‌ها را به مرورگر خود متصل کنید. مخصوصا در مورد آنتی‌ویروس‌های رایگان که بیشتر برای نصب و نمایش تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از این طریق درآمدی داشته باشند.

افزونه‌های تقلبی

یکی از مثال‌های عجیب در این رابطه سایت‌های دزدی است که با ساخت محیط نرم‌افزار یا مرورگر، پیشنهاد می‌کنند تا برنامه‌های خود را به روزرسانی کنید، اما در واقع در پس پرده یک افزونه جدید که عموما دلایلی مخرب دارند را بر روی مرورگر شما نصب می‌کنند. پس باید در این رابطه به شدت محتاط باشید و به صورت دوره‌ای افزونه‌های نصب شده را چک کنید.

با این حال اگر می‌‌خواهید افزونه‌های خود را کمی سامان دهید و از چند و چون آن آگاه شوید، بهتر است یک بار با نگه داشتن شیفت، مرورگر را در حالت سیف مود اجرا کنید. در این حالت هیچ افزونه‌ای اجرا نمی‌شود. سپس به بخش افزونه‌ها رفته و آن‌هایی که نیازی بهشان ندارید را پاک کنید و آن‌ها که از نظرتان نباید نصب باشند را سریعا حذف نمایید.

این تنها بخشی از خیل افزونه‌هایی است که نباید بر روی مرورگر شما نصب باشد. با این حال دنیای افزونه‌ها آنقدر جذاب است که به این آزمون و خطاها برای رسیدن یه یک نتیجه لذت‌بخش، می‌ارزد.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *