الگوریتم‌های سئو مهم‌ترین معیارهای گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌های مختلف در نتایج جستجو است و اگر بخواهید به نتایج خوبی دست پیدا‌ کنید، در مرحله اول باید سئو داخلی سایت خود را انجام دهید! پس از سئوی داخلی که شامل تنظیم تگ‌های سایت، بهینه‌سازی قالب و کدنویسی، افزایش سرعت بارگذاری سایت و… می‌شود، الگوریتم‌های گوگل نقش مهمی دارند که برخی از آنها سئوی خارجی و برخی دیگر محتوای سایت شما را شامل می‌شوند. یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌هایی که گوگل به آن اهمیت زیادی می‌دهد و دلیل آن نیز مفید بودن محتوای سایت‌ها برای کاربران است، الگوریتم Hummingbird یا الگوریتم مرغ مگس‌خوار است که در رتبه‌بندی سایت‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد. ارائه این الگوریتم از سئو متخصصان گوگل به چند سال قبل یعنی سال ۲۰۱۳ باز می‌گردد که دلیل آن را سوءاستفاده بسیاری از وبمستران برای افزایش رتبه خود در موتورهای جستجو بود! در ادامه به بررسی کامل الگوریتم مرغ مگس‌خوار خواهیم پرداخت تا بتوانید با آشنایی کامل با آن، سایت خود را به صدر نتایج جستجو گوگل منتقل کنید.

نحوه عملکرد الگوریتم مرغ مگس‌خوار چگونه است؟

الگوریتم مرغ مگس‌خوار بر اساس مفهوم کلمات، کلمات هم‌معنی و ارتباط میان کلمات کیفیت محتوای سایت را بررسی می‌کند. یکی از مزیت‌های این الگوریتم این است که شما در گذشته برای رسیدن به محتوای دلخواه خود باید چندین بار جستجو انجام می‌دادید اما اکنون به کمک الگوریتم مرغ مگس‌خوار به راحتی می‌توانید در عبارت جستجو شده کلمات مرتبط و هم‌معنی با عبارت خود را نیز در نتایج جستجو مشاهده کنید؛ این‌کار به صرفه‌جویی در زمان شما کمک زیادی می‌کند و سبب می‌شود تا بتوانید در سریع‌ترین و راحت‌ترین حالت ممکن به محتوای موردنظر خود دست پیدا کنید.

دو ابزار گراف‌دانش (Knowledge Graph) و جستجوی معنایی (Semantic search)

گوگل با استفاده از الگوریتم‌ها اطلاعات مفید و باکیفیتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد اما گاهی استفاده از ابزارهای مکمل می‌تواند کمک زیادی به الگوریتم‌ها برای رساندن کاربر به هدفش کند. گوگل از دو ابزار بسیار کاربردی و حرفه‌ای در رساندن کاربران به هدف و مقصود خود استفاده می‌کند که یکی از آنها گراف‌دانش (Knowledge Graph) و دیگری جستجوی معنایی (Semantic search) است. در ادامه به بررسی این دو ابزار کاربردی و حرفه‌ای می‌پردازیم تا بتوانید راحت‌تر با نوع عملکرد گوگل در نمایش نتایج جستجو به کاربران کنار بیایید.

گراف‌دانش (Knowledge Graph) چیست؟

گراف دانش ابزاری است که گول با استفاده از آن اطلاعات شما در گوگل‌پلاس و بخش‌های دیگر فراخوانی می‌کند و در صفحه نتایج جستجو نمایش می‌دهد؛ گراف دانش برای کسب‌وکار بزرگ مفید است اما ممکن است به ضرر کسب‌وکارهای کوچک باشد! زیرا هنگامی که کاربری یک حوزه تخصصی یا نام تجاری خاصی را جستجو کند، گراف دانش اطلاعات مربوط به برند باسابقه و حرفه‌ای را نمایش می‌دهد که در اینصورت کسب‌وکارهای کوچک با مشکل مواجه خواهند شد.

برای نمایش اطلاعات گراف دانش باید از طریق سایت Schema.org اطلاعات خود را درج و در شبکه اجتماعی گوگل‌پلاس نیز اطلاعات خود نظیر عکس پروفایل را بروزرسانی و تکمیل کنید. با استفاده از سایت معرفی‌شده (Schema.org) به راحتی می‌‌توانید تمامی اطلاعات خود نظیر شماره تماس، پروفایل خود در شبکه‌های اجتماعی دیگر، پست‌های آخر گوگل‌پلاس خود، لوگو و آدرس‌های برند تجاری خود را نمایش دهید.

جستجوی معنایی یا Semantic search

یکی دیگر از مواردی که گوگل در بخش جستجوگر خود به کار گرفته است، جستجوی معنایی است! جستجوی معنایی وب در واقع به سراغ معنی و مفهوم عبارات جستجو شده می‌رود که به کاربران کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانند به هدف خود برسند. با استفاده از این قابلیت در کنار کلمه جستجو شده، مترادف‌ها و به طور کلی مفهوم آن کلمه نیز در نتایج جستجو قرار می‌گیرد تا اگر کاربر نتوانسته بود عبارت موردنظر خود را دقیق جستجو کند، بتواند به هدف خود برسد.

یکی از موارد بسیار جالبی که گوگل در سیستم جستجوی خود تعبیه کرده است، ذخیره کردن برخی از اطلاعات کاربران نظیر IP است! اگر شما در گذشته در گوگل چیزی را جستجو کرده باشید، گوگل بر اساس آی‌پی شما سلایق و علایق شما را در جستجوهای بعدی برای شما نمایش می‌دهد؛ برای مشاهده این نتیجه کافی است با استفاده از سیستم‌ خود که کارهای روزمره را آن انجام می‌دهید، ابتدای یک عبارت نظیر “چگونه” را وارد کنید.

سپس با استفاده از یک سیستم دیگر همین کلمه را وارد و مشاهدات خود را بررسی کنید! کاملا مشخص است که گوگل بر اساس تاریخچه‌ ای‌پی‌ شما که در سیستم خود ثبت کرده است، نتایج جستجو را نیز تغییر می‌دهد. دلیل مطرح کردن این موضوع نیز ارتباط آن با جستجوی معنایی است تا بتوانید به بهتر آن را درک کنید! در واقع گوگل بر اساس رفتار کاربران نیز نتایج جستجو را برای هر IP به صورت مجزا نمایش می‌دهد و همین مسائل سبب می‌شود تا نتایج جستجوی کلماتی که در سیستم اول نشان داده می‌شود کاملا با سیستم دوم که در آن همان عبارت جستجو شده است، متفاوت باشد.

الگوریتم‌های گوگل اهمیت بسیار زیادی دارند و رعایت آنها تنها راه‌حل رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل است. صفحه‌اول گوگل تنها جای ده سایت را شامل می‌شود که اهمیت لینک اول تا لینک دهم و کلیک‌خور آنها بسیار متفاوت است! بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، بیش از یک‌سوم کلیک‌های صفحه اول گوگل مربوط به اولین لینک آن است و بقیه لینک‌ها به مراتب اهمیت کمتری نسبت به لینک اول دارند! حال فرض کنید شما فروشنده یک محصول باشید؛ اگر لینک اول را از دست بدهید، قطعا فروش شما افت زیادی می‌کند. در این مقاله به بررسی برخی از موارد مربوط به الگوریتم مرغ مگس‌خوار یا الگوریتم Hummingbird گوگل پرداختیم و در مقالات بعدی به تکمیل آن خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *