وبمستران زیادی در فضای گسترده اینترنت در حال فعالیت هستند که بسیاری از آنها مدیران کسب‌وکار و سایت‌های اینترنتی هستند. بنابراین وجود تعداد بسیار زیادی وب‌سایت و ارائه خدمات متنوع از سمت کاربران مختلف سبب شده است تا محیط رقابت برای رسیدن به صفحات اول موتورهای جستجو که مهم‌ترین آنها گوگل است، بسیار سنگین‌ باشد. این محیط روز به روز در حال رقابتی شدن است و موتورهای جستجو نیز برای بررسی فعالیت‌های سایت‌های مختلف اقدام به ارائه الگوریتم‌های جدید می‌کنند. همین امر نیز سبب شده است تا کاربران با رعایت و پیاده‌‍سازی چنین الگوریتم‌هایی بر روی سایت خود، رتبه سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل افزایش دهند. در این مقاله قصد داریم یکی از الگوریتم‌های مهم گوگل را مورد بررسی قرار دهیم که برای افزایش رتبه سایت در نتایج جستجو، نیازمند اجرا و رعایت آن در سایت خود خواهید بود.

دلایل ارائه الگوریتم‌های مختلف از سوی موتورهای جستجو

شاید برای شما به عنوان یک وبمستر سوال پیش بیاید که دلیل ارائه الگوریتم‌های متعدد و بروزرسانی آنها از طرف موتور جستجو چیست؟ همانطور که گفتیم فضای اینترنت یک فضای کاملا گسترده با گروه‌های مختلفی از مخاطبان هستند و واقعیت این است که هر فرد با دانش کم یا زیاد می‌‎تواند مطالبی را در چنین فضایی منتشر کند! جالب‌تر آنکه ممکن است مطالب یک سایت دقیقا در سایت‌های دیگری نیز کپی شوند و حال فرض کنید محتوای ارائه شده صحت نداشته باشد! در اینصورت کاربرانی که چنین مطالب را مطالعه کرده‌اند نه تنها خودشان دچار اشتباه می‌شوند، بلکه ممکن است مطالب را به دیگران نیز منتقل کنند. بنابراین گوگل و سایر موتورهای جستجو به دنبال ارائه راه‌کارهایی برای جلوگیری از بروز چنین مواردی هستند تا بتوانند مطالب باکیفیت را در صدر نتایج به کاربران نمایش دهند و با روش‌های غیرقانونی (سئوی کلاه‌سیاه) برای رسیدن به نتایج اول گوگل مقابله کنند. در واقع گوگل به عنوان اصلی‌ترین موتور جستجوی دنیا الگوریتم‌ها گوگل پاندا، گوگل پنگوئن، کبوتر و مرغ مگس‌خوار را ارائه کرده‌ است که در این مقاله به بررسی الگوریتم پاندا و اهیمت آن خواهیم پرداخت.

الگوریتم پاندای گوگل

یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌هایی که گوگل در طی سالیان اخیر ارائه کرده است، الگوریتم پاندا است. در واقع پاندا نام الگوریتمی بسیار حرفه‌ای است که گوگل برای جلوگیری از نمایش مطالب بی‌کیفیت در صدر نتایج جستجو آن را ارائه کرده است. هدف اصلی این الگوریتم نمایش مطالب باکیفیت و پرمحتوا به کاربران در نتایج اولیه‌ی گوگل است که نتیجه آن بالا آمدن سایت‌های باکیفیت و دارای مقالات کاربردی در نتایج اولیه‌ی گوگل است. جالب است بدانید چنین الگوریتمی هنگامی از طرف گوگل ارائه شد که کاربران زیادی از عملکرد گوگل ناراضی بوند و از آن شکایت کردند. در یک دوره از دنیای اینترنت وبسایت‌هایی تحت عنوان Content Farm به وجود آمدن که معنای لغوی آن مزرعه‌ی محتوا است! چنین وبسایت‌هایی اقدام به جمع‌آوری مطالب هزاران سایت و نمایش آن در سایت خود می‌کردند که در واقع نمایش حجم بالایی از مطالب بی‌کیفیت که صرفا برای جذب مخاطبان و افزایش آمار کاربران خود بود. ارائه چنین الگوریتمی از طرف گوگل در سال ۲۰۱۱ اتفاق افتاد و ظهور آن سبب تحت تاثیر قرار گرفتن ۱۲درصد از نتایج جستجو شد که البته این درصد تنها شامل وبسایت‌هایی بود که به صورت مستقیم مطالب را کپی می‌کردند.

تغییر در الگوریتم پاندا در چندین سال متعدد

یکی از مواردی که وبمستران در سئو به آن دقت می‌کنند، بروزرسانی و تغییر در الگوریتم‌های موتورهای جستجو است که این تغییرات دقیقا در قوانین الگوریتم‌ها صورت می‌گیرد. البته این امر به نفع مدیران سایت‌های موفق است و سبب می‌شود تا کاربرانی که با استفاده از روش سئوی کلاه‌سیاه اقدام به افزایش رتبه خود می‌کنند، نتوانند در میدان رقابت رتبه خود را نگه دارند و در نهایت از رقابت با سایت‌های موفق و باکیفیت عقب می‌مانند. الگوریتم پاندای گوگل نیز به عنوان یکی از الگوریتم‌های اصلی در طی سالیان متعدد دچار تغییراتی شده است که بازهم این امر به نفع مخاطبان و همچنین مدیران سایت‌هایی است که محتوای باکیفیت ارائه می‌کنند.

حساسیت‌های پاندا را در سایت شناسایی کنید!

اولین موردی که بسیار اهمیت دارد، شناسایی حساسیت‌های الگوریتم پاندا است تا بتوانند موارد منفی را از سایت خود حذف کنید! در واقع الگوریتم پاندا مستقیم به سوی سایت‌هایی می‌رود که مطالب بی‌کیفیت دارند و پس از کاهش رتبه چنین سایت‌هایی به مقایسه سایت‌های باکیفیت می‌رود؛ در واقع گوگل با اینکار می‌خواهد میان سایت‌های باکیفیت نیز رتبه‌بندی ایجاد کند که البته الگوریتم‌ها و فاکتور دیگر سئو نیز اهمیت دارند. در این بخش نیز به بررسی حساسیت‌های الگوریتم پاندا می‌پردازیم تا بتوانید با شناسایی آن به افزایش رتبه سایت خود کمک کنید.

صفحاتی که محتوای کوتاه و بی‌کیفیت دارند: اولین چیزی که مورد بررسی الگوریتم پاندای گوگل است، طول متن درج شده در یک صفحه است! اگرچه متن بلند و طولانی نمی‌تواند نشان‌دهنده کیفیت مطالب باشد، اما اگر منطقی‌تر به این موضوع نگاه کنیم متوجه می‌شویم که محتوای کوتاه نیز نمی‌تواند نیاز کاربران را برطرف کند! بنابراین اگرچه کیفیت محتوا بسیار مهم است، اما باید به طول متن خود نیز توجه داشته باشید که بیش از حد کوتاه نباشد. از طرفی کلمات کلیدی مرتبط با موضوع مطلب و سایت، لینک‌های درج شده و لینک منبع مطلب نیز اهمیت زیادی دارد که باید تمامی این موارد را رعایت کنید.

در بخش اول مقاله الگوریتم پاندای گوگل و اهیمت آن را بیشتر بشناسید! به بررسی الگوریتم پاندای گوگل و همچنین یکی از مهم‌ترین حساسیت‌های این الگوریتم پرداختیم؛ در مقالات بعدی به بررسی بیشتر این الگوریتم خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *