اگر یکی از کاربران بخش توسعه وب سایت پرشین تولز هستید، حتما تاکنون مقالاتی را که راجع به سئو و بهینه‌سازی سایت خدمت شما ارائه کرده‌ایم را دیده و خوانده‌اید! در این مقاله نیز قصد داریم برخی از فاکتورهای اصلی سئو را بررسی کنیم تا بتوانید با رعایت آنها وضعیت فعلی سایت خود را بهبود ببخشید.

الگوریتم‌ها و فاکتورهای مهم برای سئو

موتور جستجو نظیر گوگل هر ساله فاکتورهای زیادی را تحت عنوان قوانین یا الگوریتم‌های گوگل منتشر می‌کنند که رتبه‌بندی در نتایج سئو بر اساس این فاکتورها صورت می‌گیرد. گوگل جامع‌ترین و سخت‌ترین قوانین موجود را دارد و در صورت رعایت آنها می‌توانید نظر سایر موتورهای جستجو را نیز جلب کنید! به همین دلیل است که متخصصان سئو سعی می‌کنند سایت را بر اساس الگوریتم‌های گوگل بهینه‌سازی کنند.ما در بخش سئو شما را با قدم های ساده وکارآمد برای بهینه سازی سئو آشنا کردیم وهمچنین با مبحث بهینه‌سازی وبسایت‌ها برای موتور‌های جستجو نیز آشنا شدیم که پیشنهاد می کنیم حتما آنها را دنبال کنید.

عمر دامنه و اهمیت آن

یکی از مواردی که متخصصان سئو آن را حائز اهمیت می‌دانند عمر یک دامنه است! بسیاری از افراد این مورد را اشتباه شناخته‌اند؛ سن دامنه شامل مدت زمانی است که سایت در موتورهای جستجو نتایجی را ثبت کرده‌اند نه مدت زمانی که دامنه ثبت شده است. بسیاری از افراد نیز سعی می‌کنند بجای خرید دامنه جدید، دامنه‌ای را که مدت زمانی از ثبت آن گذشته است را تهیه کنند تا بتوانند در میان رقبا رتبه‌های بهتری را نصیب خود کنند.

  •  جستجوی دامنه آزاد و ثبت دامنه اولین گام جهت حضور در عرصه وب است. چک کردن دامنه آزاد و خرید دومین مناسب میتواند کاری دشوار باشد چرا که بطور معمول نام های دامین خوب و مناسب قبلا به ثبت رسیده است برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ثبت دامنه به سایت پرشین تولز مراجعه فرمایید .

همچنین جالب است بدانید تاریخ انقضای دامین نیز مهم است؛ به طور مثال دامین‌هایی که ۵ ساله یا ۱۰ ساله ثبت می‌شوند معمولا نتایج بهتری را نسبت به دامنه‌هایی که به صورت یکساله ثبت می‌شوند دارا هستند. همچنین باید بدانید که دامین‌های شما باید چندماه پیش از انقضای خود تمدید کنید؛ با اینکار نه تنها با مشکلاتی نظیر قفل شدن دامین مواجه نخواهید شد، بلکه توانسته‌اید از تاثیر این امر در سئو بهره‌مند شوید.

استفاده از کلمات کلیدی مهم در دامنه

یکی دیگر از مواردی که بسیار در دامنه سایت‌های مختلف دیده‌اید، استفاده از کلمات کلیدی و معنادار است! این مورد شاید در ظاهر اهمیتی نداشته باشد، اما برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارند و در رتبه‌بندی سایت شما موثر است. بنابراین سعی کنید کلمات کلیدی طرح سئوی خود را بشناسید و یکی از کلمات کلیدی را که مرتبط با موضوع سایت است در دامنه خود استفاده کنید. همچنین بهتر است کلمه کلیدی شما در ابتدای نام دامنه شما ثبت شود تا این تاثیر به گفته متخصصان امر سئو تاثیر بیشتری بر روی وضعیت سئوی سایت شما خواهد داشت. می توانید از سرویس‌های آنلاین موجود در زمینه یافتن کلمات کلیدی استفاده کنید تا بتوانید از بهینه‌ترین و رقابتی‌ترین کلمات کلیدی در سایت خود استفاده کنید.

استفاده از کلمات کلیدی در زیردامنه (Sub Domains)

بسیاری از سایت‌ها وجود دارند که علاوه بر بخش اصلی، چندین بخش را بر روی ساب دامین راه‌اندازی می‌کنند. این امر در بسیاری از سایت‌های بزرگ نیز مشاهده می‌شود که جالب است بدانید چنین سایت‌هایی برای افزایش ترافیک در نهایت افزایش رتبه سایت خود دست به چنین کاری می‌زنند. اگر سایت شما دارای چندین زیردامنه است، سعی کنید از کلمات کلیدی معنادار استفاده کنید تا شاهد افزایش رتبه سایت خود در موتورهای جستجو نظیر گوگل باشید.

سابقه ثبت‌کننده دامنه

ثبت دامین نیازمند یک مشتری یا همان ثبت‌کننده دامنه است تا دامین با اطلاعات آن شخص ثبت شود. بسیاری از افراد وجود دارند که چندین دامین را به نام خود ثبت کرده‌اند که جالب است بدانید همین موضوع در سئوی سایت‌های آنها تاثیر دارد. اگر شما سایتی دارید که تازه‌ راه‌اندازی کرده‌اید و اگر در گذشته نیز دامنه‌هایی داشته‌اید که در گوگل ایندکس‌های داشته، فعالیت‌های سابق شما بر روی سایت شما تاثیر خواهند داشت.

تاثیر دامنه‌های مشابه موجود در لیست سیاه گوگل

یکی دیگر از مواردی که باید بدان دقت فرمایید، ثبت دامنه‌های مشابه است! به طور مثال اگر یک دامین دات کام قبلا ثبت شده است، شما قصد دارید با همان نام بخواهید .ir را ثبت کنید باید دقت کنید که آن دامنه در لیست سیاه گوگل قرار نداشته باشد. اگر آن سایت در لیست سیاه گوگل قرار داشته باشد، تاثیر آن بر روی سایت شما صورت خواهد پذیرفت و ممکن است سایت شما نیز در لیست سیاه گوگل قرار بگیرد.

مخفی‌سازی Whois دامین

برخی از افراد ممکن است دست به مخفی کردن اطلاعات هویز دامین خود بزنند تا دیگر کاربران نتوانند متوجه اطلاعات و مالک دامنه شوند! گوگل یک موتور جستجویی است که به دنبال پنهان کاری نیست و شما نیز باید به این مورد توجه کنید. بنابراین نباید اطلاعات مالک دامنه را مخفی کنید و در صورت انجام دادن اینکار، انتظار کاهش رتبه سایت خود را نیز داشته باشید!

قرار گرفتن دامنه دیگری از مالک در لیست سیاه یا پنالتی گوگل

اگر شما مدیر یک سایت هستید یا بوده‌اید و آن سایت در لیست سیاه گوگل قرار گرفته است باید سعی کنید پیش از ثبت دامنه دیگر و فعالیت جدید،آن را از لیست سیاه خارج کنید. یکی از مشکلاتی که بسیاری از کاربران در اثر بی‌اطلاعی با آن مواجه می‌شوند، همین مشکل است! یعنی یک سایت آنها در لیست سیاه گوگل قرار گرفته است و آنها اقدام به راه‌اندازی سایتی جدید با مالکیت دامین قبلی می‌کنند که در اینصورت گوگل آن وب‌سایت را نیز در لیست سیاه خود قرار می‌دهد.

پسوند دامنه در جستجو محلی و جهانی

یکی از مواردی که سئوکاران پیشنهاد می‌کنند استفاده از دامنه‌های ملی نظیر ir برای ایران و us برای آمریکا است! چنین افرادی به سئوی محلی می‌اندیشند؛ با اینکار در سئوی محلی رتبه خوبی خواهید گرفت اما در سطح دنیا دامنه‌های بین‌المللی نظیر com,net,org و… رتبه‌های برتری کسب می‌کنند.

در مقاله بعدی به بررسی سایر فاکتورهای اصلی سئو خواهیم پرداخت که با رعایت آنها می‌توانید به رتبه برتری در نتایج جستجو دست پیدا کنید.

نتیجه‌گیری: بدست آوردن رتبه‌های برتر گوگل نیازمند آشنایی با قوانین اصلی الگوریتم‌های گوگل است که باید با آپدیت‌های آن نیز سازگار باشید. در این مقاله و مقالات بعدی سعی می‌کنیم قوانین اصلی گوگل را بررسی کنیم و امیدواریم برای شما مفید واقع شود.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *