امروزه تلگرام به یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های موبایل بدل شده و ابزارهای متنوعی که در هر بار به روزرسانی خود ارائه می‌کند، محبوبیت بالایی به دست آورده است. تلگرام برنامه‌ای کاملا رایگان بوده که کم‌ترین تبلیغات ممکن را دارد اما چندی پیش، خبر آمد که قرار است نسخه‌ای پولی از آن ارائه شود. اما آیا باید نگران این نسخه پولی باشیم؟ آیا از قابلیت‌های نسخه‌ی رایگان کاسته خواهد شد؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

چرا تلگرام نسخه پولی منتشر می‌کند؟

پاول دورف بنیان گذار تلگرام، خود خبر انتشار نسخه پولی تلگرام را در کانال شخصی‌اش در همین پلت‌فرم اعلام کرد. او دلیل این کار را تکیه بر کاربران خود برای درآمدزایی اعلام کرده و گفته بود که برای نمایش تبلیغات بیشتر، ممکن است روش اصلی تلگرام که حفظ حریم شخصی کاربران بوده، خدشه دار شود. به همین خاطر قصد ارائه یک نسخه پولی را دارد.

چه بر سر نسخه رایگان تلگرام می‌آید؟

در این مورد جای هیچ نگرانی برای کاربران حال حاضر تلگرام وجود ندارد. این برنامه‌ی محبوب همیشه رایگان باقی خواهد ماند، تمامی امکانات حال حاضر آن نیز حفظ می‌شود و در ادامه مثل همیشه، امکانات متنوعی برایش عرضه خواهد شد. در واقع قابلیت‌هایی که برای نسخه پولی در نظر گرفته شده، عموما برای آن‌هایی است که کانال‌های بسیار بزرگ دارند، می‌خواهند کارهایی خاص با برنامه انجام دهند یا حتی آن‌هایی که می‌خواهند با این کار از تلگرام حمایت کنند.

قابلیت‌های نسخه پولی تلگرام

اولین چیزی که در قابلیت‌های نسخه پولی تلگرام به چشم می‌خورد، افزایش چشم‌گیر اندازه‌ی فایلی است که می‌توانید از طریق این برنامه منتقل کنید. شما به جای محدودیت 2 گیگ، امکان ارسال فایل تا 4 گیگ را دارید. البته یک ابزار قدرتمند تبدیل فایل‌های صوتی به متن نیز در این نسخه وجود دارد که البته برای افراد انگلیسی زبان مناسب است.

پر واضح است که یکی از قابلیت‌های نسخه پولی یا همان پریمیوم، حذف تمامی تبلیغاتی است که در جاهای مختلف تلگرام به نمایش در می‌آیند. تا این جا، کاربران عمومی تلگرام چیزی در نسخه پریمیوم نخواهند دید که به خاطرش بخواهند نسخه پولی را بخرند اما اضافه شدن افکت‌های استیکر جدید و همچنین گزینه‌های بیشتر برای ری‌اکشن نسبت به پیغام‌ها چیزهایی است که کاربران عادی را نیز خوشحال می‌کند.

در نسخه پولی، می‌توانید بایو طولانی‌تر ساخته و لینک‌های بیشتری را در این بخش مورد استفاده قرار دهید و همچنین از عکس‌های متحرک به عنوان آواتار استفاده کنید. به نظر می‌رسد، تلگرام در حال رصد امکانات پولی دیگر برنامه‌های محبوب است چون این گزینه‌ها، دقیقا در نسخه پولی دیسکورد نیز موجود بوده و از جمله دلایلی به حساب می‌آید که کاربران آن شبکه‌ی اجتماعی محبوب نیز، علاقه به پرداخت مبلغی ماهیانه برای استفاده از دیسکورد نشان می‌دهند.

پرداخت ماهانه همچنین یک سری محدودیت‌های خاص را نیز در تلگرام کم می‌کند و این تنها شامل محدودیت آپلود نمی‌شود. برای مثال در حال حاضر شما می‌توانید به صورت همزمان در 500 گروه و کانال عضو شوید که این عدد به 1000 می‌رسد و می‌‌توانید به جای پین کردن 5 چت در بالای برنامه، 10 چت را پین کنید. به صورت عادی می‌توانید 10 ادرس تلگرامی را رزرو کنید که در این صورت تا 20 آدرس را می‌توانید به نام خود ثبت کنید. اگر اهل ذخیره گیف و استفاده از آن در گفتگوهای خود هستید، باید بدانید که با خرید نسخه پریمیوم، به جای 200 گیف، امکان ذخیره 400 گیف را خواهید داشت!

همانطور که می‌بینید، به جز چند گزینه‌ی کوچک، اکثر امکاناتی که برای تلگرام پریمیوم در نظر گرفته شده، در واقع رفع محدودیت‌های نسخه رایگان است. محدودیت‌هایی که برای اکثر کاربران اصلا اهمیتی ندارد. مثلا تعداد گیف‌ها، تعداد کانال‌هایی که می‌توانید عضو شوید یا رزرو آدرس‌های تلگرامی تنها برای افرادی خاص مهم هستند و در نسخه رایگان نیز، این محدودیت‌ها واقعا سخاوتمندانه در نظر گرفته شده‌اند.

هزینه‌ی تلگرام پریمیوم چقدر خواهد بود؟

تلگرام پریمیوم قرار است با قیمت 4.99 دلار در ماه ارائه شود که قیمت خیلی بالایی نخواهد بود. مخصوصا با توجه به قیمت گذاری برنامه‌های مشابه مثل دیسکورد که در نسخه نیترو باید مبلغ 9.99 دلار به صورت ماهیانه پرداخت کنید. تلگرام امیدوار است با ارائه نسخه پولی، بخشی از مشکل درآمد خود را حل کند و به این ترتیب، کم‌تر به سمت نمایش تبلیغات رفته و حریم شخصی کاربران خود را مثل همیشه، حفظ کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *