تلگرام یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان است که پس از فیلتر شدن هنوز هیچ کدام از برنامه‌های دیگر نتوانسته‌اند جایگزین مناسبی برای آن باشند. با اینکه این اپلیکیشن ویژگی‌های کاربردی بسیاری دارد، باز هم در هر آپدیت ویژگی جدیدی به آن اضافه می‌کند. در این متن تعدادی از ترفندهای مختلف در تلگرام را برای شما بازگو می‌کنیم تا در صورتی که هر کدام از آنها را نمی‌دانید، به کارتان بیاید.

حالت شب و دارک‌ مود

یکی از بهترین و پر طرفدارترین حالت تلگرام، دارک مود یا فعالسازی حالت شب است. وقتی نور اتاق کم می‌شود، ممکن است روشنایی صفحه نمایش گوشی اذیتتان کند. در این صورت فعال شدن حالت تیره تلگرام به صورت اتوماتیک حتما به کارتان خواهد آمد. برای انجام این کار لازم است به تنظیمات تلگرام بروید و از بخش تنظیمات گفتگو ، Chat Settings و یا تم‌ها Themes گزینه فعالسازی خودکار حالت تیره  Auto-Night Mode را لمس کنید. در این قسمت شما با گزینه‌های بیشتری مانند اتوماتیک بودن یا زمانبندی Automatic و Schedule را هم مشاهده می‌کنید که امکان انتخاب زمان مورد نظر را به شما می‌دهد.

حالت آهسته در ارسال پیام

تلگرام این امکان را برای مدیران گروه‌ها فراهم کرده است که در صورتی که روال گفتگوها از مقدار عادی سریع‌تر است و باعث اختلال در گروه می‌شود، با استفاده از حالت آهسته این اپلیکیشن و فعال کردن Slow Mode زمان نوشتن پیام را مشخص کند. به طور مثال در گروهی که ممکن است افراد پشت سر هم با ارسال استیکرها، جملات کوتاه و پیام‌های بی‌وقفه و بسیار، موجب آزار دیگر هم‌گروهان شوند، شما با تعیین به طور مثال بیست ثانیه، ارسال پیام توسط افراد را محدود می‌کنید. به این معنی که هر شخص پس از فرستادن یک پیام یا استیکر باید بیست ثانیه صبر کند تا بتواند پیام دیگری بفرستد. برای این کار از قسمت تنظیمات اسم گروه را انتخاب کرده و آیکون ویرایش را لمس کنید تا به ترتیب گزینه مجوزها Permissions و Slow Mode را ببینید.

سفارشی‌سازی پس ‌زمینه چت‌ها

چشم هر فرد به رنگ یا تصاویر متفاوتی حساس است. ممکن است یک نفر با رنگ‌های روشن راحت باشد و دیگری با رنگ‌های تند یا تیره‌تر. تلگرام این امکان را به شما می‌دهد که پس زمینه چت‌های خود را انتخاب کنید و با هر رنگ یا تمی که خوشتان می‌آید، برنامه‌تان را اجرا کنید. برای تغییر تصویر پس‌ زمینه چت به تنظیمات تلگرام Settings و سپس به Chat Background رفته و یکی از تصاویر پیشنهادی اپلیکیشن و یا تصویری از گالری خود را انتخاب می‌کنید.

تغییر رنگ و تم در تلگرام

یکی دیگر از امکانات جذاب تلگرام برای گوشی‌های اندرویدی و سیستم عامل ویندوز، تعیین تم رنگی برای این اپلیکیشن است. با این ویژگی، کاربران می‌توانند تم‌های پیشنهادی تلگرام را انتخاب و یا آنها را سفارشی‌سازی کنند. برای این کار ابتدا به تنظیمات تلگرام بروید. بر روی گزینه تم Theme لمس کنید و دکمه ساخت تم جدید Create New Theme را بزنید. پس از آن باید رنگ آبی Blue یا تیره Dark را انتخاب کنید. پس از نوشتن اسم تم، روی آیکون رنگ‌ها در سمت راست گزینه ساخت تم جدید را لمس کنید و پس از انتخاب رنگ مورد نظر آن را ذخیره کنید.

دسته‌بندی کانال‌ها و گروه‌ها

یکی دیگر از امکانات جدید تلگرام، امکان ساخت پوشه‌ گفتگوهاست. ممکن است با افراد مختلفی چت کنید و در کانال‌ها و گروه‌های مختلفی عضو باشید. تعداد زیاد این چت‌ها احتمالا شما را کلافه می‌کند. اما با دسته‌بندی و نامگذاری برای هر کدام، دسترسی شما را به آنها آسان‌تر می‌کند. تلگرام برای رفع چنین مشکلی، ویژگی با نام Chat Folders در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا چت‌های خود را با عناوین متفاوت مرتب‌سازی کنند و علاوه بر ایجاد ظاهری مشخص و منظم‌تر، خیلی گیج‌کننده نباشد. برای انجام این کار در ابتدا باید روی منوی همبرگری تلگرام بزنید و به تنظیمات بروید. از انجا بخشی با نام پوشه‌ها Folders وجود دارد که شما می‌توانید یک پوشه جدید را با زدن بر روی Create New Folder بسازید و عنوان متناسب با آن دسته را بنویسید. در نهایت چت‌های مورد نظر را انتخاب کرده و به آن دسته منتقل کنید.

 

ترفندهای دیگری هم برای استفاده بهتر و راحت‌تر از تلگرام وجود دارد که در بخش دوم ترفندهای کاربردی در تلگرام خواهید خواند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *