امکان اشتراک گذاری فایل با دستگاه‌های مجاور، چیزی است که در ویندوز 11 قرار داده شده که البته از نسخه 1803 ویندوز 10 نیز وجود داشت. به وسیله‌ی این قابلیت و با بهره بردن از وای‌فای یا بلوتوث، شما می‌توانید بدون این که دو دستگاه را شبکه کنید یا از اینترنت استفاده کنید، به صورت مستقیم بین آن دو فایل منتقل کنید. در ادامه روش کار را به شما توضیح خواهیم داد.

قابلیت اشتراک‌گذاری با دستگاه‌های نزدیک (Nearby Sharing) در ویندوز 11 چطور کار می‌کند؟

به طور خلاصه، این قابلیت به شما امکان ارسال عکس، فایل، لینک و هر محتوای دیگری را به وسیله‌ی بلوتوث یا وای‌فای به دستگاه‌های نزدیک خواهد داد. البته قابلیت اشتراک گذاری با دستگاه‌های نزدیک تنها برای دستگاه‌های ویندوزی کار خواهد کرد که از بلوتوث نسخه 4 به بالا برخوردار بوده یا این که از طریق وای‌فای اقدام به اشتراک گذاری کنند.

قابلیت مورد نظر چون در نسخه ده هم بوده، شما می‌توانید این کار را بین دو دستگاه که ویندوز 10 و 11 دارند نیز انجام دهید. نکته دیگر قبل از آموزش استفاده از اشتراک گذاری با دستگاه‌های نزدیک این است که شما امکان اشتراک گذاری با موبایل را با استفاده از این قابلیت نداشته و برای این کار باید مسیر دیگری را بروید.

چطور قابلیت اشتراک گذاری با دستگاه‌های نزدیک را فعال کنیم؟

برای این که بتوانید از طریق این امکان، به اشتراک گذاری محتوا و رد و بدل کردن فایل بپردازید، ابتدا باید آن را در هر دو دستگاه فعال کنید. برای این کار کلید‌های Win + I را بزنید تا برنامه تنظیمات برایتان باز شود. سپس به برگه System  رفته و گزینه‌ی Nearby sharing را انتخاب کنید.

برای فعال سازی دو گزینه پیش رو دارید، یا این که روی My devices only بزنید که در واقع تنها امکان اشتراک گذاری بین دو دستگاه که از یک اکانت مایکروسافت استفاده می‌کنند را ایجاد می‌کند، یا Everyone nearby را انتخاب کنید تا بتوانید، فایل‌های خود را با دستگاه‌های دیگر نیز به اشتراک بگذارید. با توجه به مراحل تایید، انتخاب این گزینه، خطری برایتان ندارد.

بر اساس تنظیمات پیش فرض، ویندوز تمامی فایل‌هایی که از این طریق ذخیره می‌کنید را در پوشه دانلود‌ها نگهداری می‌کند، اما شما در همین صفحه و جلوی Save files I receive to، می‌توانید این آدرس را تغییر دهید.

نحوه ارسال و دریافت فایل از طریق قابلیت اشتراک گذاری با دستگاه‌های نزدیک

بعد از فعال سازی این قابلیت، موقع استفاده از آن می‌رسد. برای شروع، فایل اکسپلورر را باز کنید و یکی از فایل‌هایی که برای ارسال مد نظر دارید را انتخاب کرده و روی آن کلیک راست کنید. بعد از انتخاب گزینه‌ی Share روی Nearby sharing زده و دستگاهی که برای اشتراک گذاری مد نظر دارید را انتخاب نمایید.

حالا کاربر مورد نظر باید روی یکی از سه گزینه‌ای که در زیر می‌بینید، کلیک کند. گزینه‌هایی برای ذخیره و باز کردن و رد درخواست که در پایین صفحه ویندوز، سمت راست نمایش داده می‌شود.

بعد از اتمام ارسال فایل، ویندوز پیغام دیگری را نیز به این منظور نمایش می‌دهد.

نحوه ارسال و دریافت لینک از طریق این قابلیت

همان‌طور که اول نوشته گفتیم، شما از طریق قابلیت اشتراک گذاری با دستگاه‌های نزدیک، امکان ارسال و دریافت لینک را هم دارید. برای این کار باید مرورگر مایکروسافت اج را در دستگاه خود باز کنید و به سایت مورد نظر که می‌خواهید لینک آن را ارسال کنید، بروید. سپس روی آیکون سه نقطه در سمت راست صفحه زده و Share را انتخاب کنید.

در ادامه ابتدا روی Windows share options و سپس Nearby sharing زده و طبق روال، دستگاهی که مد نظر دارید را انتخاب نمایید.

پیغامی که در زمان ارسال لینک برای کاربر ارسال می‌شود، متفاوت است و گزینه‌های باز کردن لینک و رد کردن را دارد و بعد از باز کردن نیز پیغامی برای او نمایش داده نمی‌شود.

اضافه کردن دکمه اشتراک گذاری با دستگاه‌های نزدیک به تنظیمات سریع ویندوز 11

با قرار دادن این قابلیت در تنظیمات سریع (Quick Settings)، همیشه آن را در دسترس داشته باشید تا هر بار نیاز نباشد در چند منو بروید و آن را پیدا کنید. برای این کار کافی است، کلیدهای Win + A را زده و به تنظیمات این بخش بروید. سپس روی آیکونی که در سمت راست پایین صفحه به شکل مداد است کلیک کرده و روی Add بزنید. سپس  Nearby sharing را انتخاب کرده و برای ذخیره تنظیمات روی Done کلیک کنید.

از این به بعد برای دسترسی به قابلیت اشتراک گذاری با دستگاه‌های نزدیک، آن را در تنظمیات سریع پیدا خواهید کرد.

در نظر داشته باشید که وقتی این گزینه را روشن می‌کنید، ممکن است در محل‌هایی که با وای‌فای عمومی وصل هستید، بعضی‌ها سعی در ارسال فایل برای شما داشته باشند که با توجه به خطرات این موضوع، بهتر است در چنین محل‌هایی، این گزینه را خاموش کنید تا به صورت اتفاقی فایلی مخرب را تایید نکنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *