اگر می‌خواهید برای سرعت بخشیدن به مرورگر اینترنت خود یا به هر دلیل دیگری DNS ویندوز را تغییر دهید، در نسخه 11 این سیستم عامل کار راحتی در پیش خواهید داشت. البته روند کار در ویندوز 11 نسبت به ویندوز 10 تغییراتی داشته. پست امروز ما آموزش قدم به قدم به منظور انجام این کار است.

برای شروع، ابتدا باید با فشردن کلیدهای Windows+i برنامه‌ی Settings را باز کنید. البته برای این کار می‌توانید از طریق منوی استارت روی آیکون چرخ دنده زده یا این که روی دسکتاپ کلیک راست کنید و Settings را انتخاب نمایید.

در این بخش باید به سراغ تنظیمات شبکه و اینترنت بروید، پس روی Network & Internet کلیک نمایید.

در این‌جا باید شبکه‌ای که به وسیله‌ی آن به اینترنت متصل هستید را پیدا کنید. برای آن‌هایی که از لپتاپ استفاده می‌کنند، عموما این گزینه اتصال Wi-Fi خواهد بود اما برای PC از طریق شبکه Ethernet متصل هستید. از هر کدام که استفاده می‌کنید، روی آن کلیک نمایید.

در صفحه‌ی بعدی بخش‌های مختلفی که می‌توانید برای این کانکشن تغییر دهید به نمایش در می‌آید. برای تغییر  DNS باید به Hardware Properties‌ بروید.

در صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود، گزینه‌ی DNS Server Assignment‌ را پیدا کنید. در مقابل این گزینه، کلید Edit را مشاهده خواهید کرد که باید روی آن کلیک نمایید.

در پنجره‌ی Edit DNS Settings که برایتان باز می‌شود، ابتدا باید منوی کرکره‌ای بالای صفحه را روی Manual بگذارید تا بتوانید DNS دلخواه خود را وارد نمایید. سپس سوییچ IPv4 یا IPv6 را بسته به نیاز خود روشن کرده و سپس سرور DNS مورد نظر خود را وارد نمایید. برای مثال سرورهای رایگان DNS گوگل به ترتیب 8.8.8.8 و 8.8.4.4 هستند. در بالا ابتدا باید سرور اصلی و در پایین سرور جایگزین را وارد نمایید.

اگر می‌خواهید به جای HTTPS از DNS به عنوان کدگذاری درخواست‌های خود استفاده کنید تا امنیت دستگاه را در زمان مرور در اینترنت بهتر کنید، می‌توانید در بخش Preferred DNS Encryption و Alternate DNS Encryption گزینه‌ی DNS over HTTPS را انتخاب نمایید. البته این بخش اجباری نیست و اگر فقط برای تغییر DNS در این بخش هستید، می‌توانید تنظیمات را به صورت پیش فرض رها کنید.

حالا اگر به صفحه‌ی تنظیمات Wi-Fi یا Ethernet برگردید، لیست DNSهایی که تنظیم کرده‌اید را باید مقابل بخش‌های مورد نظر -مثل عکس زیر- مشاهده کنید.

تغییر DNS انجام شده است و حالا کافی‌است پنجره‌ی تنظیمات را ببندید. شما هر زمان که بخواهید می‌توانید دوباره به این بخش برگشته و تنظیمات مربوط به DNS را به حالت خودکار برگردانید یا این که  DNS دیگری را جایگزین گزینه‌ی مورد نظر کنید.

نکته مهم این که اگر بعد از تغییر DNS متوجه مشکل در اینترنت خود شدید، حتما به تنظیمات DNS بازگشته و مطمئن شوید که عددهایی که قرار داده‌اید، به درستی وارد شده‌اند. همچنین مطمئن شوید که کیبورد شما هنگام وارد کردن اعداد، فارسی نباشد.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *