اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد بازاریابی دهان به دهان و اهمیت آن در کسب‌وکار اینترنتی را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید فروش کسب‌وکارتان را با استفاده از این روش بازاریابی بهبود ببخشید.

چگونه از بازاریابی دهان به دهان به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم؟

بازاریابی دهان به دهان پتانسیل بسیار بالایی برای توسعه کسب‌وکار و افزایش فروش محصولات دارد! برای رسیدن به حداکثر پتانسیل بازاریابی دهان به دهان کافی است ۴ نکته را رعایت کنید:

  • نکته اول) توجه افراد را در عین مفید بودن جلب کنید!

یکی از مواردی که در توسعه کسب‌وکار اهمیت دارد، بازاریابی محتوا است! اما بسیاری از کسب‌وکارها نمی‌دانند که چرا محتوا تولید می‌کنند. در واقع آن‌ها شنیده‌اند که محتوا اهمیت دارد اما به دنبال این نیستند که چه نوع محتوایی تولید کنند که تاثیر مثبت داشته باشد. برای آن که بتوانید بازاریابی دهان به دهان موفقی داشته باشید، محتوایی را منتشر کنید که شما را جذاب، خوب و سرگرم‌کننده نشان دهد. کاربران تنها محتوایی را به اشتراک می‌گذارند که ارزش صحبت کردن داشته باشد؛ برای نمونه تحقیقات نشان داده است که کاربران فیسبوک، محتوای آموزشی را بیشتر به اشتراک می‌گذارند.

برای این کار موارد زیر تاثیرگذار هستند:

  • قدرت پیام: پیام باید آن‌قدر قدرتمند و ارزشمند باشد که موضوع صحبت افراد شود. نقل شفاهی قدرتمند، معمولا از تجربه‌ی خوب مشتری یا پیامی قانع‌کننده ریشه می‌گیرد.
  • روش برقراری ارتباط: بر سرعت و وسعت انتشار تأثیر می‌گذارد و به افرایش قدرت پیام کمک می‌کند. یک ویدیو در آپارات در زمان کوتاهی توسط افراد زیادی دیده می‌شود؛ اما رسیدن به آن میزان از سرعت و گستردگی در انتقال پیام از فردی به فرد دیگر، زمان زیادی می‌برد. البته انتقال پیام به این روش در تصمیم به خرید مؤثرتر است، ولی برای افزایش آگاهی روش مناسبی نیست.
  • ویژگی‌های شخصیتی: توانایی مجاب‌کنندگی، اجتماعی‌بودن و میزان مهارت در کار با اینترنت بر سرعت انتشار پیام مؤثر است.
  • کیفیت انتشار: اگر هدف‌تان خلق پیام‌هایی برای بازاریابی دهان به دهان است بهتر است معیارهایی مانند سرگرم‌کنندگی یا هیجان‌انگیز بودن، تواضع در بیان ارزش‌ها، غافلگیرکنندگی و عرف را در نظر بگیرید.

 

  • نکته دوم) نوعی جرقه برای زندگی روزمره کاربران باشید!

باید کسب‌وکارتان را به زندگی روزمره مردم یا وسایلی که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند، ارتباط دهید. اگر بتوانید تغییری در زندگی روزمره‌ی کاربرانتان ایجاد کنید یا محتوایی منتشر کنید که وجهی از زندگی روزمره آن‌ها را هدف بگیرد، نام برندتان به‌زودی بر سر زبان‌ها خواهد افتاد.

  • نکته سوم) احساس کاربران را به صورت مثبت تحریک کنید!

بهترین نوع بازاریابی، نوعی است که احساسات کاربران را تحریک کند. این نوع موارد از نظر عموم مردم، ارزش زیادی دارد و به‌سرعت دست‌به‌دست خواهد شد. کاربران محتوایی را به اشتراک می‌گذارند که نوعی از احساسات در آن دخیل است؛ کسی تنها یک تجربه‌ی «خوب» را به اشتراک نمی‌گذارد؛ بلکه در مورد مواردی را که آنها را خوشحال یا ناراحت می‌کند، صحبت می‌کنند.

برای این مسئله به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • دسترسی به ابزارهای ارتباطی: در ابزارهای ارتباطی مختلفی که استفاده می‌کنید، هم پیام‌های متنی یک‌طرفه و هم گفت‌وگوهای چندنفره را به‌کار بگیرید و مشتریان‌تان را به بحث و تبادل‌نظر درباره‌ی برندتان تشویق کنید. ابزاری را که برای بازار هدف‌تان مناسب‌تر است، انتخاب کنید.
  • خلق پیام و انتشار آن در جامعه: اجتماعات خاصی را هدف بگیرید و با روشی صادقانه پیام‌تان را در آنها منتشر کنید. یک روش مناسب برای انتشار پیام در جمع‌ها این است که مشتریان‌تان تجربه‌ی بسیار خوبی از استفاده از محصولات شما داشته باشند.
  • به‌کارگیری سفیران برند: افراد مؤثر و کلیدی را برای خلق داستان‌ها و اخبار درباره‌ی برندتان و ارتباط فعال با مشتریان به‌کار بگیرید.
  • به‌کارگیری اخبار روز: از این اخبار به عنوان کاتالیزور استفاده کنید. هرچه ارزش خبری پیام‌تان بیشتر باشد بهتر است.
  • پیام به‌یادماندنی و هیجان‌انگیز: کاری کنید که پیام‌تان ارزش انتشار داشته باشد و مردم را به صحبت درباره‌‌ی برند و انتقال پیام تشویق کنید.
  • تبلیغات ویروسی: باید جذاب، سودمند، غافلگیرکننده، احساسی، هیجان‌انگیز و بحث‌برانگیز باشند.
  • صداقت: مردم از عدم صداقت شما باخبر می‌شوند و فورا دیگران را هم از این موضوع باخبر می‌کنند.
  • به‌کارگیری منتقدین و افراد مؤثر: منتقدین، وبلاگ‌نویس‌ها و افراد مؤثر در رسانه‌های مجازی را ترغیب کنید تا درباره‌ی شما و محصول‌تان نظر بدهند.
  • با مقدمات بازاریابی محلی در دنیای آنلاین آشنا شوید
  • نکته چهارم) تنها فکر کسب‌وکار خودتان نباشید، ارزش ایجاد کنید!

یک تجربه منحصربه‌فرد یا محصولی خاص، می‌تواند پتانسیل بازاریابی دهان به دهان را افزایش دهد. اگر کسب‌وکارتان در ارائه‌ی خدمات فعالیت می‌کند یا محصولی را وارد بازار می‌کنید، تنها در صورتی از حداکثر پتانسیل بازاریابی دهان به دهان استفاده می‌کنید که بتوانید تجربه‌ی متفاوت از آنچه سایرین ارائه می‌دهند، در اختیار مشتری‌تان قرار دهید. برای نمونه نوع برخورد پرسنل، دکوراسیون محیط و نوع سرو کردن غذا می‌تواند تجربه‌ی مشتریان یک رستوران را تغییر دهد؛ حتی خدمات پس از فروش عالی هم در شرایطی که رقبا خدمات خوبی ارائه نمی‌دهند، می‌تواند نام برندتان را به‌سرعت بر سر زبان‌ها بیندازد.

مواردی که در ایجاد ارزش اهمیت دارند:

  • استفاده از آمیزه بازاریابی برای افزایش تمرکز مشتری: همه‌ی عوامل کسب‌وکارتان، از کارکنان تا روش عرضه و تحویل، باید با هماهنگی کامل و بدون نقص کار کنند.
  • پیشی‌گرفتن از انتظارات مشتری: محصول یا خدمت باید هیجان‌انگیز، ارزشمند و خارق‌العاده باشد؛ بدون جلب نظر و تحریک علاقه‌مندی و اشتیاق مشتری او را رها نکنید.
  • غافلگیری و خشنودی: با کمی غافلگیری، چیز بیشتری به مشتری‌تان عرضه می‌کنید. با استفاده از این مزیت کوچک می‌توانید بازاریابی دهان به دهان قدرتمندی خلق کنید.
  • مدیریت کارآمد مشتریان ناراضی: جلوگیری از شکل‌گیری پیام منفی به اندازه‌ی خلق پیام مثبت ارزشمند است. همچنین پاسخگویی و برطرف‌کردن شکایت‌ها به روش مناسب، ممکن است مشتری ناراضی را به نماینده و سفیر برندتان تبدیل کند. فراموش نکنید که معمولا تمایل مشتریان ناراضی برای ابزار نارضایتی‌شان، بیشتر از تمایل مشتریان راضی برای درمیان‌گذاشتن تجربه‌شان با دیگران است.

در مقاله بعدی به ادامه بررسی بازاریابی دهان به دهان می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *