با وجود این‌همه کسب‌و‌کاری که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، متمایز شدن از دیگران امری ضروری به نظر می‌رسد. بازاریابی محتوایی راه فوق‌العاده‌ای است که به شما کمک می‌کند توجه مخاطبان را به خود جلب کنید.

در این مطلب نگاهی خواهیم انداخت بر این موضوع که چرا بازاریابی محتوایی اهمیت دارد و چگونه می‌توان از آن برای تعامل اثربخش با مخاطب بهره گرفت. در عین حال شما را با برخی از تجربه‌های برتر در این زمینه آشنا خواهیم کرد که کمک می‌کنند کمپین‌های بازاریابی محتوایی خودتان را خلق کنید.

بازاریابی محتوایی یعنی چه؟

اساس بازاریابی محتوایی بر خلق و به اشتراک‌گذاری محتوای آنلاین شکل گرفته؛ مثل ویدیو، بلاگ و پست‌های شبکه‌های اجتماعی. بازاریابی محتوایی به گونه‌ای طراحی شده است که با جلب توجه مردم، تقاضا برای محصولات یا خدمات یک شرکت افزایش یابد.

از این نوع بازاریابی می‌توان برای بالا بردن فروش نیز استفاده کرد؛ از طریق هدایت ترافیک به وبسایت، بالا بردن آگاهی مردم از برند، اعتمادسازی و آشنا کردن مخاطب.

جاده‌ی تعامل کسب‌و‌کار‌ها و مشتریان؛ یک‌طرفه یا دوطرفه؟

اجازه دهید به روز‌هایی بازگردیم که اینترنتی وجود نداشت؛ زمانی که تلویزیون، مطبوعات و رادیو حرف اول را می‌زدند. تعامل دوطرفه میان برند‌ها و مصرف‌کنندگان و مخاطبانی که خواسته و ناخواسته پیام‌های تبلیغاتی آنها را دریافت می‌کردند امکانپذیر نبود.

اما این روز‌ها مردم می‌توانند انتخاب کنند کجا و با چه محتوایی تعامل داشته باشند. بازاریابی محتوایی به کسب‌و‌کار‌ها اجازه می‌دهد طوری با مخاطبان خود ارتباط بگیرند که پیش از این هیچوقت امکان آن فراهم نبوده است.

تصور کنید کسب‌و‌کاری در حوزه‌ی نگهداری از حیوانات خانگی دارید و می‌خواهید برای بالا بردن آگاهی مردم از شرکت خود و کشاندن ترافیک بیشتر به وبسایت‌تان از بازاریابی محتوایی استفاده کنید. برای دستیابی به این هدف، می‌توانید محتوای جذابی در خصوص حیوانات خانگی روی بلاگ وبسایت خود منتشر کنید و آن را روی شبکه‌های اجتماعی شرکتتان نیز تبلیغ کنید تا بیشتر خوانده شود.

از چه باید گفت؟

کمپین‌های محتوایی موفق، بر درک شما از مخاطبی که برایش محتوا می‌آفرینید شکل می‌گیرند. هرچه در مورد مخاطب خود بیشتر بدانید و به علاقمندی‌ها و البته مشکلاتشان بیشتر بپردازید، جلب مشارکت آنان در سطح شخصی راحت‌تر خواهد بود.

سعی کنید ابتدا چالش‌ها و نقاط مشکل‌زایی که مشتریانتان با آنها روبرو می‌شوند را در نظر بگیرید و سپس محتوای خود را با توجه به این اطلاعات بهینه‌سازی کنید. به عنوان مثال برای کسب‌و‌کار نگهداری از حیوانات خانگی، کمبود زمان، آب‌و‌هوای بد و یا صرفاً رسیدگی بهتر به حیوانات خانگی می‌توانند نمونه‌هایی از نقاط مشکل‌آفرین مشتریان شما باشند.

چند توصیه‌ی مهم برای بالا بردن اثربخشی بازاریابی محتوایی

کلید موفقیت این کار، خلق یک کمپین بازاریابی محتوایی است که توانایی محقق ساختن این سه هدف را داشته باشد:

  • پاسخ دادن به سوالات مخاطبان
  • فراهم کردن ارزش برای مخاطبان
  • تشنه نگه داشتن آنان برای محتوای بیشتر

در ادامه به ذکر رویه‌های معمول این حوزه می‌پردازیم که برای تدوین استراتژی خود می‌توانید آنها را در نظر داشته باشید:

  • با ساختار مناسب کمپین‌های بازاریابی ارتباط بیشتری بدست بیاورید
  • برای کسب شناختی بهتر نسبت به مخاطبان خود وقت بگذارید. برای آنکه از علایق و سلایق‌شان درک بهتری پیدا کنید، ببینید روی شبکه‌های اجتماعی چه اکانت‌هایی را دنبال می‌کنند.
  • به منظور پیدا کردن مناسب‌ترین فرمت‌های محتوایی برای رسیدن به مخاطب مورد نظر خود، دست به آزمون و خطا بزنید و از به‌کارگیری چند پلتفرم مختلف نترسید.
  • مکان‌های مناسب برای انتشار محتوای خود را پیدا کنید و مطمئن شوید مستقیماً با مخاطبتان صحبت می‌کنید.
  • صحبت‌های کاری و پاسخ‌های ماشینی را کنار بگذارید و برای تعامل با مخاطب خود ادبیاتی طبیعی و عادی را در اولویت قرار دهید.
  • محتوای منحصر به فرد، جذاب و هیجان انگیز تولید کنید. برای جلب توجه مخاطبان خود، از تیتر‌های جذاب، تصاویر چشمگیر و بیانی آگاهی‌رسان بهره بگیرید.
  • شما می‌توانید با در نظر داشتن این راهنمایی‌ها هنگام تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی‌تان، بُرد بالقوه‌ی خود را افزایش دهید و حضورتان در فضای مجازی را قوام ببخشید.
  • معرفی ابزارهای مفید برای کسب‌وکارها نوپا – بخش اول

جمع‌بندی

برای نوشتن استراتژی بازاریای محتوایی خود، سه عامل موفقیتی که پیش‌تر ذکر شد را از یاد نبرید:

  • روی پاسخ دادن به نیاز‌های مخاطبان خود تمرکز کنید
  • محتوایی خلق کنید که برایشان ارزش داشته باشد
  • آنها را با محتوای خود درگیر نگه دارید تا در آینده نیز به دنبال محتوای بیشتر به شما سر بزنند

حالا می‌توانید به صورت دسته‌جمعی به این موضوع فکر کنید که چطور می‌توانید از بازاریابی محتوایی برای جلب مشارکت مخاطبان خود در فضای آنلاین استفاده کنید. ببینید در مورد کسب‌و‌کار شما، بازاریابی محتوایی در تحقق چه اهدافی می‌تواند کمک کند.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *