اگر کسب‌و‌کاری دارید که شریان‌های حیات‌بخش اصلی آن را مشتریان محلی تشکیل می‌دهند، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب قصد داریم معنای «محلی» در دنیای آنلاین را توضیح دهیم، نشان دهیم افرادی که از لحاظ فیزیکی در نزدیکی شما هستند چگونه می‌توانند کسب‌وکارتان را بیابند و برایتان بازگو کنیم چرا بازاریابی محلی و موبایل تا این حد زوج موفقی محسوب می‌شوند.

هم می‌توانید رویای تبدیل کردن کسب‌و‌کارتان به یک برند جهانی را در سر بپرورانید، هم می‌توانید تبدیل شدن به یک ماهی بزرگ در دریاچه‌ی محل زندگی‌تان را به عنوان هدف قرار دهید. در هر دو صورت، دنیای وب می‌تواند به شما کمک کند.

منظور از محلی دقیقاً چیست؟

مقصود از این عبارت کسب‌و‌کار‌هایی است که فروشگاه فیزیکی دارند؛ مثل یک دوچرخه فروشی، یا سالن آرایش. از طرف دیگر مقصود ما می‌تواند کسب‌و‌کاری باشد که در محدوده‌ی خاصی به ارائه‌ی خدمات می‌پردازد و به سراغ مشتری‌هایش می‌رود؛ مثل خدمات تعمیرات و نگهداری لوله‌کشی ساختمان.

این کسب‌و‌کار‌ها معمولاً محصولات یا خدمات خود را به کسانی که در همان حوالی زندگی می‌کنند یا کسانی که از نقاط دیگر به آن منطقه می‌آیند می‌فروشند. برای مثال، یک مشتری بالقوه ممکن است صد‌ها کیلومتر دورتر از کسب‌و‌کار شما زندگی کند، اما در تعطیلات به شهر شما می‌آید و قصد دارد در مدتی که آنجاست از محصول یا خدمات شما استفاده کند.

این نوع کسب‌و‌کار‌ها پیش از این برای ارتباط گرفتن با مشتریان نیازمند محصول یا خدمات خود، به ابزار‌هایی نظیر دفترچه‌های تبلیغاتی محلی متکی بودند. اگر کسی احیتاج به خرید چیزی مثل دوچرخه داشت، احتمالاً به چند فروشگاه محلی نگاهی می‌انداخت و به تعدادی از آنها سر می‌زد تا ببیند چه محصولاتی دارند.

اما این روز‌ها مردم از طریق لپ‌تاپ و تبلت‌های خود در حال استراحت روی مبل‌های راحتی، یا از طریق مرورگر موبایل هوشمندشان در حال ایستادن در صف انتظار، اقلام مختلف را جستجو می‌کنند و از نظر می‌گذرانند.

خبر خوب این است که اگر به دنبال محصول یا خدماتی بگردند که شما هم ارائه می‌دهید و از طرف دیگر در حوالی محل فیزیکی شما باشند، بهترین فرصت برای ظاهر شدن در رادار آنها نصیبتان شده است.

جستجوی محلی چگونه کار می‌کند؟

این مثال را در نظر بگیرید: فردی به دنبال یک دوچرخه‌فروشی در نزدیکی محل سکونت خود می‌گردد. او با ذکر نام شهر یا محله‌ی خود، فروشگاه دوچرخه‌فروشی را جستجو می‌کند. سپس، فهرستی از کسب‌و‌کار‌های محلی به همراه آدرس، شماره تلفن و ساعات کارشان دریافت می‌کند.

اگر جستجوی خود را با موبایل انجام داده باشد، می‌تواند با یک کلیک با فروشگاه مورد نظر تماس بگیرد، یا شاید حتی از قابلیت نقشه‌ی گوشی هوشمند خود برای مسیریابی تا فروشگاه یاد شده استفاده کند که اگر بیرون از منزل و نزدیک آن محل باشد احتمالاً برایش بسیار خوشایند خواهد بود.

کسب‌و‌کار‌ها چگونه می‌توانند در فضای آنلاین حضور محلی داشته باشند؟

اولین و مهم‌ترین نکته آن است که مطمئن شوید اطلاعات موقعیت مکانی‌تان روی وبسایت‌تان وجود دارد. اگر فروشگاه دارید، مطمئن شوید آدرس و حتی نقشه‌ی تعاملی آن را در وب‌سایت خود می‌آورید تا مشتری احتمالی بتواند آن را به راحتی بیابد. شماره تلفن و ساعات کاری فروشگاه نیز از جمله مواردی هستند که باید در وبسایت خود ذکر کنید.

اگر کسب‌و‌کاری با محدوده‌ی خدمت‌رسانی مشخص دارید نیز اطمینان حاصل کنید محدوده‌ی ارائه‌ی خدمات و نحوه‌ی تماس کاربران با شما روی وب‌سایتتان ذکر شده است.

اما چند کار بسیار خاص وجود دارد که با انجام آنها می‌توانید به افرادی که در نزدیکی شما هستند کمک کنید به مشتریان محلی‌تان تبدیل شوند. در مطلب بعدی، در خصوص اهمیت فهرست‌های جستجوی محلی نظیر سرویس‌های Google My Business، Bing Local و Yahoo! Local بیشتر توضیح خواهیم داد. این سرویس‌ها کمک می‌کنند جستجوگران مشتاق به کسب‌وکار محلی، فرصت‌های تبلیغات موقعیت محور روی وبسایت‌های نقد و بررسی و شبکه‌های اجتماعی شما هدایت شوند.

برخی اقدامات منحصر به فرد در خصوص دستگاه‌های موبایل و مشتریان محلی و بهینه‌سازی برای موتور‌ جستجو نیز وجود دارد که با انجام آنها می‌توانید مخاطبان محلی خود را پیدا کنید.

جمع‌بندی

کسب‌و‌کار‌های محلی نیاز دارند از سوی جستجو‌کنندگانی که در اطرافشان حضور دارند دیده شوند؛ روی هر دستگاهی. کسی که به دنبال خرید از یک موقعیت مکانی خاص است همیشه آمادگی آن را دارد که دستش را در کیف پول خود ببرد و شما باید همان فروشگاهی باشید که وی به آن مراجعه می‌کند. با دنبال کردن این مجموعه مطالب یاد خواهید گرفت چگونه می‌توانید حضور آنلاین خود را به گونه‌ای رقم بزنید که نتیجه، چیزی جز این نباشد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *