اگر مدیریت کسب‌وکاری را برعهده دارید که می‌خواهید با استفاده از بلاگ نویسی ارزشی برای کاربران ایجاد کنید و فروش خود را افزایش دهید، در مجموعه مقالات بلاگ نویسی و اهمیت آن برای کسب‌وکارها به بررسی آن می‌پردازیم. اگر بخش قبلی مقالات را نخوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً ابتدا آن‌ها را بخوانید سپس به سراغ این مقاله بیایید.

ده) در پایان هر پست وبلاگ، دکمه کال تو اکشن (CTA) قرار دهید

بهتر است در پایان هر پست وبلاگ، یک دکمه کال تو اکشن (CTA) قرار دهید و از مخاطب دعوت کنید که هدف مورد نظر شما در مرحله بعد را اجرا کند. اگر پست بلاگ شما مرتبط با یکی از محصولات/خدماتتان است، می‌توانید یک دکمه CTA قرار دهید که مخاطب را به صفحه معرفی و خرید محصول راهنمایی می‌کند. دکمه CTA می‌تواند مخاطب را به سمت یکی از موارد زیر هدایت کند:

  • عضویت در فرم خبرنامه بلاگ
  • دانلود کتاب الکترونیکی
  • ثبت‌نام در وبینار یا رویداد
  • مطالعه یک مقاله مشابه

معمولاً این‌گونه تصور می‌شود که وجود CTA به نفع مارکترها و کسب‌وکارها است؛ چرا که مخاطبان پس از مطالعه پست وبلاگ، روی دکمه CTA کلیک می‌کنند و در نهایت، یک لید ایجاد شده است. دکمه CTA علاوه بر اینکه برای مارکترها و صاحبان کسب‌وکار مفید است، برای مخاطبی که مطلب شما را می‌خواند یک منبع ارزشمند محسوب می‌شود؛ مخاطبان می‌توانند با کلیک روی دکمه CTA، محتواهای مرتبط با پستی که به تازگی خوانده‌اند را بدون نیاز به جستجوی بیشتر، مشاهده کنند. بنابراین، وجود دکمه CTA، یک بازی برد-برد برای صاحب بلاگ و مخاطب محسوب می‌شود.

یازده) پست وبلاگ خود را از لحاظ سئویی بهینه‌سازی کنید

پس از نوشتن و ویرایش پست، باید آن را برای جستجو در صفحه جستجوی گوگل بهینه‌سازی کنید تا نتیجه زحماتتان توسط کاربران دیده شود. بهینه‌سازی سئویی پست، فقط وابسته به تکرار کلمات کلیدی در متن نیست؛ بنابراین، درباره تعداد تکرار کلمات کلیدی در پست وبلاگ وسواس به خرج ندهید. اگر فرصتی برای گنجاندن کلیدی در متن وجود دارد و بر تجربه کاربری خواننده تاثیر نامطلوبی نمی‌گذارد، فرصت را از دست ندهید. همچنین، اگر می‌توانید URL را کوتاه‌تر و کلمه‌محورتر (مناسب‌تر از لحاظ کلمات کلیدی) کنید، اما در انجام این کار، اغراق نکنید. برای به‌دست آوردن تراکم دلخواه کلمات کلیدی، کلمات کلیدی را بی‌هدف در متن قرار ندهید؛ گوگل باهوش‌تر از این حرف‌هاست! موارد دیگری که می‌تواند به سئوی متن و بیشتر دیده شدن پست شما در صفحات جستجو کمک کند:

توضیحات متا،‌ توضیحاتی هستند که در صفحه نتایج جستجو در گوگل زیر عنوان پست نمایش داده می‍شود. کاربران با توجه به توضیح متا، می‌توانند پیش از کیلک بر روی مطلب، اطلاعاتی درباره موضوع مورد نظرشان به‌دست آورند. در حالت ایده‌آل این توضیحات بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر هستند و با فعلی مثل یاد بگیرید، بخوانید یا کشف کنید شروع می‌شوند. با وجود این، توضیحات متا اخیراً تاثیری در الگوریتم رتبه‌بندی گوگل ندارند، اما از این لحاظ مهم هستند که به کاربر تصویری از پستی که می‌خواهد بخواند ارائه می‌دهند. به علاوه، وجود توضیحات متای واضح و جذاب به بهبود نرخ کلیک پست شما از طریق جستجو در گوگل هم کمک می‌کند.

  • تیترها و عنوان صفحه (Title and Headers)

اکثر نرم‌افزارهای وبلاگ نویسی، عنوان صفحه را همان عنوان پست در نظر می‌گیرند که این مورد، مهم‌ترین عامل سئوی صفحه است که در اختیار شما قرار دارد. بهترین راه داشتن عنوان صفحه خوب این است که از کلمات کلیدی در عنوان پست خود استفاده کنید که برای مخاطب هدفتان جذاب است. سعی کنید تا جایی که امکان دارد و باعث آزار کاربر نمی‌شود، از کلمات کلیدی در عناوین و سربرگ‌ها استفاده کنید. علاوه بر آن، سعی کنید عناوین به اندازه‌ای مختصر باشند (به طور ایده‌آل کمتر از ۶۵ کاراکتر).

Anchor text، کلمه یا کلماتی هستند که از طریق آنها به صفحه‌ای دیگری پیوند (لینک) ایجاد می‌شود. این صفحات می‌توانند در وب‌سایت خودتان یا وب‌سایت‌های دیگر باشد. هنگام لینک دادن به صفحه‌ای دیگر دقت کنید از چه کلماتی استفاده می‌کنید زیرا موتور جستجو هنگام رتبه‌بندی صفحه شما در زمینه کلمات کلیدی خاص، آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. anchor text را دست کم نگیرید. شما می‌توانید به‌جای قرار گرفتن در صفحه دوم گوگل در صفحه اول جستجوی گوگل قرار بگیرید و این دستاورد کمی نیست!

  • بهینه‌سازی پست وبلاگ برای موبایل

در حال حاضر، دستگاه‌های موبایل، حدود ۳/۲ زمان آنلاین کاربران را به خود اختصاص می‌دهد. به همین دلیل، داشتن وبسایتی که به صورت اختصاصی برای نمایش در موبایل طراحی شده و اصطلاحاً موبایل فرندلی باشد، به یک ضرورت تبدیل شده است. بهینه‌سازی سایت/وبلاگ برای موبایل علاوه بر اینکه تجربه کاربری خوبی برای مخاطبان فراهم می‌کند، بر رتبه سئویی وب‌سایت شما هم تاثیرگذار است.

در سال ۲۰۱۵ گوگل الگوریتم‌هایش را به‌نحوی تغییر داد که از آن پس وبسایت‌هایی که برای موبایل بهینه‌سازی نشدند، جریمه شوند. در ماه (مه ۲۰۱۶)، گوگل از نسخه دوم به‌روزرسانی‌شده الگوریتم سازگار با موبایل رونمایی و برای کسانی که هنوز وبسایت خود را به‌روز نکردند، فوریتی تعیین کرد.

دوازده) عنوانی جذاب برای پست وبلاگ انتخاب کنید

خوشبختانه برای نوشتن عناوین جذاب که توجه مخاطب را جذب کند، فرمولی ساده وجود دارد:

  • همان عنوانی که در پنجمین مرحله وبلاگ‌نویسی به عنوان یک عنوان کاربردی برای پست خود انتخاب کردید، را در نظر بگیرید.
  • در هنگام ویرایش عنوانتان، حتما به خاطر داشته باشید که عنوان باید همواره دقیق و شفاف باشد.
  • با کمک تکنیک‌های ادبی تا حد ممکن بر جذابیت عنوان بیفزایید.
  • اگر می‌توانید با قرار دادن کلمات کلیدی در عنوان، سئوی خود را نیز بهینه کنید. (فقط درصورتی که متناسب باشد!)
  • سرانجام، عنوان را تا جایی که امکان دارد کوتاه کنید. هیچ‌کس از عنوان طولانی و اغراق‌شده خوشش نمی‌آید. همچنین به یاد داشته باشید ترجیح گوگل ۶۵ کاراکتر یا کمتر است وگرنه در صفحات جستجو آن را کوتاه می‌کند.

مثال‌هایی از پست‌های بلاگ

پست‌های وبلاگ انواع مختلفی دارد و به صورت‌های مختلف می‌توان آنها را تقسیم‌بندی کرد؛ ما در اینجا، تنها ۶ مورد از پست‌های وبلاگ را از نظر فرمت و محتوا به صورت مختصر توضیح می‌دهیم.

  • پست مبتنی بر لیست

به پست‌های مبتنی بر لیست گاهی listicles می‌گویند که ترکیبی است از دو کلمه List و Article. این پست‌ها، مقاله‌هایی هستند که اطلاعات را در قالب یک لیست و به صورت طبقه‌بند‌ی‌شده ارائه می‌دهند. چنین پست‌هایی، پیام پست را به صورت منسجم و خوانا به مخاطبان منتقل می‌کنند. در یک Listicle از زیرعنوان‌ها برای تقسیم متن به بخش‌های کوچکتر استفاده می‌شود. این کار به خواننده کمک می‌کند تا مطلب را بسیار آسان‌تر درک و هضم کند. به علاوه، هنگامی که کاربر وقت کافی برای مطالعه کل مطلب ندارد، می‌تواند با اسکرول سریع صفحه و مشاهده زیرعنوان‌ها به یک تسلط نسبی از مطلب دست یابد و اطلاعات مورد نظرش را تا حدودی دریافت کند. پست‌های مبتنی بر لیست، ترافیک بیشتری جذب می‌کنند و راحت‌تر وایرال می‌شوند. نتیجه کلی این است که مردم راحت‌تر چنین پست‌هایی را مطالعه می‌کنند. خود شما همین الان در حال مطالعه لیستی از انواع پست‌های وبلاگ هستید! برای شروع بلاگ خود، می‌توانید راهکار مشکلات کاربران خود را به صورت لیستی ارائه دهید.

بسیاری از مردم برای پیدا کردن راه و روش انجام کارها مثلاً پخت شیرینی یا بستن کراوات، آن را به صورت آنلاین جستجو می‌کنند. اگر در وبلاگتان، راه‌ حل مشکل آنها را به صورت یک پست How-to منتشر کرده باشید، تمایل کاربران برای کلیک روی پست شما بیشتر می‌شود. این روش مانند کتاب آشپزی، مخاطبان شما را قدم به قدم در راستای پیش‌برد راهکار حل مشکلاتشان راهنمایی می‌کند. چنین پست‌هایی، منبع بسیار خوبی برای تولید لید برای کسب‌وکارتان به حساب می‌آید. هرچه تعداد پست‌هایی که هدفش کمک به کاربر است، بیشتر باشد، مخاطبان بیشتری به استفاده از خدمات شما ترغیب می‌شوند. علاوه بر پست‌های نوشتاری How-to، ویدئوهای how-to هم بسیار مورد استقبال کاربران آنلاین قرار می‌گیرد؛ چرا که می‌توانند در مدت زمان کوتاهی راه حل مشکلشان را یاد بگیرند. شما می‌توانید در این پست‌ها، تخصص‌ها، تجربیات خود یا محصولات و خدمات خود را به عنوان راه حل در اختیار مخاطبان قرار دهید. بدین روش، اعتماد کاربران به شما هم بیشتر می‌شود. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *