چند سالی است که اینستاگرام به بخش مهمی از زندگی افراد مختلف تبدیل شده است! برخی از این افراد، مخاطبان هستند اما برخی دیگر از آن ها کسب و کارهایی هستند که روزانه تا چندین میلیون تومان درآمد کسب می کنند. از طرف دیگر، بسیاری از کسب و کارهای آنلاین و حتی سنتی به دنبال افزایش آگاهی از برند هستند و برای این کار از اینستاگرام استفاده می کنند. یکی از راه های افزایش آگاهی از برند که تاثیر بسیار زیادی دارد، مسابقه اینستاگرامی است. با استفاده از مسابقه اینستاگرام، شما می توانید هزاران کاربر را به پیج خود هدایت کنید و نام برند خود را در ذهن آن ها ماندگار کنید. اگر نمی دانید مسابقه اینستاگرام چیست، دقیقاً چگونه به برندسازی کمک می کند و در نهایت، چگونه یک مسابقه اینستاگرامی برگزار کنید در این مقاله همراه ما باشید تا این سوالات را پاسخ دهیم.

مسابقه اینستاگرامی و چرا اهمیت دارد؟

اگر در اینستاگرام فعالیت می کنید، حتماً بارها و بارها مسابقات مختلفی را دیده اید که کسب و کارها برگزار می کنند! مسابقه اینستاگرامی چند سالی است خیلی شنیده می شود و هر کدام از آن ها هدف خاص خود را دارند. در واقع صفحات اینستاگرامی از شما می خواهند که کار ساده ای نظیر استوری کردن پست آن ها، منشن کردن دوستان خود در بخش کامنت ها و حتی گاهی اوقات، تنها دنبال کردن آن صفحه و لایک کردن پست انجام دهید تا به شما جایزه بدهند. کاربران هم با توجه به ساده بودن این کارها آن را انجام می دهند و به همین راحتی ممکن صدها هزار نفر آن صفحه را ببینند و دنبال کنند.

برگزاری مسابقه اینستاگرامی

گاهی اوقات صفحات اینستاگرامی جایزه های چند صد میلیون تومانی نظیر خودرو تهیه می کنند و این مسئله می تواند ذوق و شوق بسیاری از کاربران برای شرکت در آن مسابقه را تحریک کند. البته بسیاری از صفحات اینستاگرامی با کمتر از چند میلیون تومان (گاهی اوقات کمتر از 500 هزار تومان) مسابقه برگزار می کنند که باز هم بازدهی بسیار خوبی از آن می بینند. بنابراین فراموش نکنید که مسابقه اینستاگرامی می تواند تاثیر بسیار خوبی روی کسب و کار شما داشته باشد و نباید آن را فراموش کنید.

اینستاگرام چگونه به آگاهی از برند کمک می کند؟

ایده مسابقات اینستاگرام از آن جایی به ذهن کسب و کارها رسید که هزینه تبلیغات در صفحات مختلف بسیار سنگین بود! در حال حاضر اگر بخواهید یک کمین تبلیغاتی گسترده در شبکه های اجتماعی داشته باشید، باید چند ده میلیون تومان هزینه کنید، در حالی که برگزاری مسابقه اینستاگرام هزینه زیادی ندارد و به راحتی می توانید مخاطبان صفحه اینستاگرام خود را افزایش دهید. جالب است بدانید که پست های دارای مسابقه،حدود 64 برابر بیشتر کامنت دریافت می کنند و لایک آن ها بیش از 3.5 برابر است. به همین دلیل است که بسیاری از صفحات اینستاگرامی برای افزایش تعامل صفحه خود، یک جایزه (هر چند کوچک) هم در نظر می گیرند تا صفحه آن ها حداکثر رشد را تجربه کند.

یکی دیگر از گزارش ها نشان می دهد که صفحات برگزارکننده مسابقه اینستاگرامی تا 70 درصد سریع تر از صفحاتی که مسابقه برگزار نمی کنند، رشد دارند. هر چقدر صفحات اجتماعی شما توسط کاربران بیشتری دیده شود، آگاهی از برند شما سریع تر و بیشتر اتفاق می افتد. برگزاری مسابقه اینستاگرام هم می تواند تعداد کاربرانی که از صفحه اینستاگرام شما بازدید یا حتی شما را دنبال می کنند را افزایش دهد و این مسئله منجر به افزایش آگاهی از برند شود. در ادامه این مقاله به بررسی مواردی که در مسابقه اینستاگرام اهمیت دارند و همچنین انواع مسابقات اینستاگرامی را بررسی می کنیم.

در برگزاری مسابقه اینستاگرام، چه چیزی اهمیت دارد؟

اگر قصد طراحی یک مسابقه اینستاگرامی را دارید، باید موارد مختلفی را رعایت کنید! فراموش نکنید که شفافیت اهمیت بسیار بالایی در مسابقات اینستاگرامی دارد و بدون رعایت آن ها، هرگز نمی توانید یک مسابقه اینستاگرامی جذاب و با بازدهی بالا برگزار کنید. در این بخش ما هر چیزی که برای کاربران اهمیت دارد و برای برگزاری مسابقات اینستاگرامی باید رعایت شود را به صورت کامل بررسی می کنیم تا جای هیچ گونه ابهامی باقی نماند. این موارد عبارتند از:

شرایط برگزاری مسابقه اینستاگرامی

  • ارائه جزییات دقیق

اولین و مهم ترین چیزی که برای برگزاری مسابقات اینستاگرامی باید به کاربران ارائه کنید، این است این مسابقه چه جزییاتی دارد! در واقع کاربران می خواهند در مورد مسابقه، هدف برگزاری مسابقه، شرایط شرکت در آن و در نهایت جوایز کامل بدانند. گاهی اوقات صفحات اینستاگرام شرایط را به صورت کامل توضیح نمی دهند و در نهایت، انتظار دارند که مسابقه اینستاگرامی برای آن ها معجزه کند. بنابراین هر چیزی که فکر می کنید لازم است تا کاربر بداند، به آن ها ارائه دهید. همچنین در کپشن پست اینستاگرامی خود در مورد برندتان توضیحات کوتاهی بدهید تا کاربران با نام برند شما آشنا شوند و در صورت نیاز، از محصولات یا خدمات شما استفاده کنند.

  • مشخص کردن قوانین

هر مسابقه قوانینی دارد که باید رعایت شود! حتماً شما هم برای مسابقه اینستاگرامی خود قوانینی دارد و می خواهید کاربران آن ها را رعایت کنند. مسئله ای که حائز اهمیت است، این است که به کاربران در مورد قوانین خود توضیح دهید! دلیل آن هم این است که اگر آن ها از قوانین اطلاع نداشته باشند، نمی توانند آن را رعایت کنند و اگر به دلیل رعایت نکردن قوانین از مسابقه حذف شوند و شما پیش از آن، قوانین را اطلاع رسانی نکرده باشید باعث برندسازی منفی می شود. بنابراین هنگام طراحی مسابقه حتماً قوانین را مشخص کنید تا کاربران آن را رعایت کنند.

  • مشخص کردن افراد واجد شرایط برای شرکت در مسابقه

گاهی اوقات برخی از مسابقات اینستاگرام برای افراد خاصی ایجاد می شود! این مسئله زمانی اتفاق می افتد که بخواهید مخاطبان هدف خود را جذب کنید. به عنوان مثال گاهی اوقات با یک مسابقه اینستاگرامی روبرو می شوید که تنها به مردان بالای 18 سال اجازه شرکت می دهند؛ شاید کمی عجیب باشد و حتی ممکن است تا به حال ندیده باشید، اما واقعیت است و وجود دارد. اگر شما هم در صفحه اینستاگرامی خود به دنبال جذب افراد با ویژگی های خاصی هستید، باید حتماً آن را در پست مسابقه خود ذکر کنید و فراموش نکنید که اگر ذکر نشده باشد و کاربران بدون داشتن این ویژگی برنده شوند، باعث برندسازی منفی خواهد شد.

  • مشخص کردن محدودیت های مسابقه

یکی دیگر از شرایطی که هر مسابقه اینستاگرامی دارد، محدودیت های مسابقه است. محدودیت ها باعث می شوند تا کیفیت مسابقه افزایش پیدا کند و بهترین بازدهی را از آن بگیرید. به عنوان مثال یکی از محدودیت هایی که در مسابقات اینستاگرامی وجود دارد، این است که در هر کامنت یکی از دوستان خود را تگ کنند! اولین مزیت آن است که تعداد کامنت ها و تعامل صفحه افزایش پیدا می کند، دومین مزیت آن است که شانس کاربران برای برنده شدن جایزه افزایش پیدا می کند. بنابراین محدودیت ها همیشه هم بد نیستند و اگر محدودیتی برای مسابقه خود قائل شده اید، حتماً آن را در پست مسابقه ذکر کنید.

  • مشخص کردن جوایز مسابقه

کاربران برای گرفتن جوایز در مسابقه شرکت می کنند! درصد بسیار کمی از کاربران هستند که واقعاً بخواهند در مورد یک کسب و کار جدید مطالعه کنند و همین مسئله باعث شده تا میزان وایرال یک مسابقه اینستاگرامی نسبت به تبلیغات بسیار بیشتر باشد. شما باید متناسب با بودجه خود جوایزی را تهیه کنید تا به کاربران برنده تقدیم کنید! سعی کنید جوایز کمی گران قیمت باشد تا کاربران ترغیب به شرکت در مسابقه شوند. همچنین فراموش نکنید بهتر است جایزه مرتبط با کسب و کار شما باشد! به عنوان مثال اگر در حوزه فروش موبایل فعالیت می کنید، می توانید شارژر وایرلس هدیه بدهید تا اگر افرادی که برنده نشدند خواستند آن را تهیه کنند، با ارائه یک کد تخفیف خریداری کنند. این استراتژی ها می تواند به افزایش فروش کسب و کارتان تا حد زیادی کمک کند؛ فقط کافی است کمی خلاقیت به خرج دهید.

  • مشخص کردن مهلت شرکت در مسابقه

هر مسابقه زمان شروع و پایانی دارد! زمانی که مسابقه شروع می شود و کاربران در آن شرکت می کنند را همان زمان آغاز و زمانی که قرار است لیست کاربران شرکت کننده برای قرعه کشی جمع آوری شود را زمان پایان می دانند. بنابراین هیچ وقت فراموش نکنید که زمان شروع و به خصوص زمان پایان را به کاربران یادآوری کنید. البته مدت زمان شما نباید به قدری محدود باشد که کاربر فرصت نکند در آن شرکت کند! مسابقه اینستاگرامی می تواند تا چند روز ادامه پیدا کند، بدون آن که هیچ گونه مشکلی به وجود بیاید.

  • مشخص کردن زمان قرعه کشی جایزه ها

پس از تعیین زمان پایان مسابقه، باید زمان قرعه جایزه ها را هم به کاربران بگویید! کاربران در نهایت منتظر قرعه کشی و دریافت جوایز هستند؛ بنابراین باید از همین ابتدا زمان قرعه کشی را به کاربران بگویید که دچار سوء تفاهم یا مشکل نشوید. بنابراین در پست قرعه کشی اینستاگرام خود، در کنار جوایز باید حتماً زمان دقیق قرعه کشی را هم اعلام کنید. اگر برایتان مقدور است، می توانید قرعه کشی را به صورت لایو انجام دهید یا از آن مراسم یک ویدیو تدوین و منتشر کنید.

با رعایت این موارد به راحتی می توانید یک مسابقه ارزشمند و با نتایج عالی داشته باشید و کاربران زیادی را جذب کنید! البته هدف اصلی از برگزاری مسابقات آگاهی از برند است که با افزایش کاربران صفحه، این مورد هم اتفاق می افتد.

7 ایده برای برگزاری مسابقه در اینستاگرام

مسابقه اینستاگرامی با ایده های مختلفی برگزار می شود که هر یک از آن ها، مزایا و معایب خاص خود را دارد. در کل، هیچ تفاوتی ندارد که مسابقه اینستاگرامی شما با کدام روش برگزار می شود، مهم این است که بتوانید آن مسابقه را به گونه ای جذاب طراحی کنید که کاربران زیادی جذب شوند و بتوانید آگاهی از برند خود را در میان افراد مختلف گسترش دهید. در این بخش به بررسی 7 مورد از ایده های رایج در اینستاگرام برای برگزاری مسابقه کی پردازیم تا بتوانید متناسب با نیاز خود، یکی از مسابقات را برگزار کنید.

ایده های برگزاری مسابقه اینستاگرامی

  1. تگ کنید، برنده شوید!

اولین روش برای برگزاری مسابقه در اینستاگرام، تگ کردن کاربران است! هر کاربر در اینستاگرام دوستانی دارد که می تواند یکی از مخاطبان هدف شما باشد. حتی اگر آن کاربر مخاطب هدف شما نباید، باز هم با نام برند شما آشنا می شود و می تواند صفحه شما را به دوستان دیگر خود معرفی کند. برای آن که بتوانید از کاربران بخواهید دوستان خود را تگ کنند، قوانین را مشخص کنید. به عنوان مثال از آن ها بخواهید در هر کامنت تنها یکی از دوستان خود را تگ کنند و با این کار، شانس خود را برای برنده جایزه شدن افزایش دهند.

این کار باعث می شود تا تعداد کامنت های آن صفحه افزایش پیدا کند و نرخ تعامل آن صفحه رشد خوبی داشته باشد. هر چقدر رشد صفحه بیشتر باشد، شانس شما برای دیده شدن در اکسپلور زیاد است و اگر وارد اکسپلور شوید، بارهای بعد هم احتمال وارد شدن شما به اکسپلور کاربران وجود خواهد داشت.

  1. لایک کنید، برنده شوید!

یکی دیگر از روش های برگزاری مسابقه در اینستاگرام،این است که از کاربران بخواهید پست شما را لایک کنند تا برنده شوند. لایک شدن پست توسط کاربران باعث می شود تا تعامل صفحه شما رشد زیادی داشته باشد و به راحتی بتوانید لایک پست های خود را افزایش دهید. این نوع مسابقه معمولاً برای جوایز کوچک و مربوط به همان پست انجام می شود!

به عنوان مثال برخی از صفحات از میان کسانی که یک پست را لایک کرده اند، قرعه کشی می کنند و یک جایزه کوچک و مناسب ارائه می کنند. اگر یک کسب و کار اینترنتی داشته باشید، این جایزه می تواند یک کد تخفیف باشد تا کاربران از شما خرید کنند؛ در واقع این استراتژی به نفع خودتان است و البته ارزش زیادی دارد. البته بهتر است در بخش شرایط ذکر کنید که حتماً باید شما را فالو داشته باشند تا بتوانند جایزه را دریافت کنند. این کار به رشد صفحه کمک زیادی می کند و می توانید با بازاریابی درست، فروش کسب و کارتان را متحول کنید.

  1. استوری کنید، برنده شوید!

یکی دیگر از روش های بسیار رایج و البته عالی برای مسابقه اینستاگرامی، این است که از کاربران بخواهید پست شما را در داخل استوری اضافه کنند و شما را تگ کنند. این کار باعث می شود تا کاربران پست شما را ببینند و در صورتی که جایزه داشته باشد، خودشان هم آن پست را استوری کنند. اگر یک استوری جذاب به همراه جوایز ارزشمند داشته باشید، پست شما وایرال می شود و می توانید با کمترین هزینه، بهترین نتیجه را از طرف کاربران بگیرید.

همچنین شما می توانید یک بنر طراحی کنید و از کاربران بخواهید که برای شرکت در مسابقه حتماً شما را بر روی آن استوری تگ کنند. البته توجه داشته باشید که در این روش، اگر صفحه کاربر خصوصی باشد باید از آن اسکرین شات برای شما ارسال کند.

  1. عکس سلفی منتشر کنید، برنده شوید!

یکی دیگر از بهترین کارهایی که می توان کرد و کاربران هم تشویق به شرکت در مسابقه اینستاگرامی شما می شوند، این است که از کاربران بخواهید یک عکس سلفی با موضوع خاص استوری کنند و بر روی آن، شما را تگ کنند. مثلاً می توانید یک چالش لبخند در یک روز خاص برگزار کنید و همه کاربران عکس لبخند خود در کنار محصول شما را در استوری به اشتراک گذاشته و شما را تگ کنند. سپس تمام این استوری ها را در استوری خود قرار دهید و آن را به هایلایت اینستاگرام خود تبدیل کنید.

این مسئله باعث می شود تا کاربران با یکدیگر همدل شوند و علاوه بر این که یک یا چند نفر برنده جایزه می شوند، کاربران با هم خواهند بود و حس خوشایندی خواهند داشت. این کار می تواند به آگاهی از برند و محصولات شما هم کمک زیادی کند؛ به خصوص زمانی که یک محصول را به تازگی تولید کرده اید و می خواهید دیده شود، این کار بسیار مناسب خواهد بود.

  1. عکس ارسال کنید، بهترین عکس برنده می شود!

یکی دیگر از روش های مسابقه اینستاگرامی که باز هم باید عکس بگیرید، مسابقه ارسال عکس و انتخاب بهترین برنده است! البته در این نوع مسابقات نباید عکس شخصی خود را بفرستید که این مورد باید در قوانین و محدودیت های مسابقه مشخص شود. انتخاب بهترین عکس را هم بر عهده کاربران قرار دهید تا تعامل صفحه تا حد ممکن بالا برود.برای تعیین بهترین عکس، می توانید آن ها را پست یا استوری کنید و از کاربران بخواهید بهترین را انتخاب کنند! معیار تعیین بهترین عکس از طریق پست ها می تواند لایک یا حتی کامنت باشد تا تعامل صفحه متحول شود.

این نوع مسابقه معمولاً در صفحات گردشگری زیاد دیده می شود و شما هم می توانید با توجه به حوزه کاری خود، از کاربران صفحه اینستاگرام بخواهید که برای شما بهترین عکس ها را ارسال کند تا کاربران دیگر آن را انتخاب کنند.

  1. رای دهید، برنده شوید!

در حال حاضر اینستاگرام ابزارهای بسیار زیادی در اختیار کاربران و کسب و کارها قرار داده است تا در صورت نیاز بتوانند از آن استفاده کنند! یکی از ابزارهای بسیار عالی، ابزار نظرسنجی است که با استفاده از آن می توانید میزان رضایت کاربران را مشخص کنید. یکی دیگر از روش های عالی برای برگزاری مسابقه اینستاگرام این است که از میان تصاویر یا محصولات قرار داده شده در صفحه اینستاگرام برند موردنظر، یک مورد را انتخاب کنید تا شانس شما برای برنده شدن افزایش پیدا کند.

البته این نوع مسابقه می تواند برعکس هم باشد! می توانید عکس یا محصولی را انتخاب کنید و در صورت رای آوردن در میان رقبا، برنده جایزه آن برند شوید.

  1. کپشن بنویسید، برنده شوید!

یکی از مسابقات بسیار خلاقانه برای صفحاتی که مخاطبان آن ها دستی در نوشتن دارند عالی است، کپشن نویسی است! در این مسابقه صفحات اینستاگرامی یک تصویر منتظر می کنند و از کاربران می خواهند که متناسب با موضوع تصویر، یک کپشن بنویسید. این کار کسب و کارها کمک می کند تا از آن کپشن ها در پست های دیگر خود استفاده کنند! در صورت برنده شدن، می توانید در قرعه کشی شرکت کنید و جایزه خود را دریافت کنید.

البته باید توجه داشته باشید که برخی کسب و کارها به بهترین کپشن بدون قرعه کشی جایزه می دهند و بین بقیه افراد قرعه کشی می کنند.

  1. چالش حل کنید، برنده شوید!

گاهی اوقات کسب و کارها چالش های مختلفی برگزار می کنند و به افرادی که آن چالش را حل کنند، جایزه می دهند. اگر درجه سختی چالش کم باشد تا همه بتوانند به آن پاسخ بدهند، بهتر است؛ زیرا تعداد زیادی از کاربران شرکت می کنند. همچنین اگر درجه سختی چالش متوسط باشد، باز هم کاربران روی آن فکر می کنند و پاسخ می دهند. اما مسئله ای که باید دقت کنید، این است که درجه سختی چالش نباید بالا باشد! زیرا در این صورت کاربران به سادگی از آن مسابقه می گذرند و شرکت نمی کنند.

بنابراین همیشه چالش های راحت بگذارید تا همه کاربران شرکت کنند و اعتماد به نفس آن ها افزایش پیدا کند. همه این مسئله می تواند در افزایش مشارکت کاربران کمک کند و باید بتوانید به بهترین شکل ممکن مسابقه اینستاگرامی خود را برگزار کنید.

یک مسئله مهمی که نباید فراموش کنید، این است که مسابقات اینستاگرامی به صورت ترکیبی از موارد بالا هم می تواند برگزار شود! مثلاً شما می توانید از کاربران بخواهید عکس را لایک کنند، آن را در استوری به اشتراک بگذارند و به سوال مسابقه در بخش کپشن پاسخ دهند. این مورد هم تاثیر زیادی در آگاهی از برند شما خواهد داشت.

آنالیز مسابقه اینستاگرام

در پایان مسابقه، آنالیز صفحه و بازدهی مسابقه را فراموش نکنید!

هر کاری که در صفحه اینستاگرام انجام می شود، باید هدفی را دنبال کند. برگزاری مسابقه هم نباید بدون هدف باشد؛ برای آن که بتوانید پس از پایان مسابقه اینستاگرامی، ببینید که به هدف خود رسیده اید یا خیر، باید حتماً هدف گذاری کنید. هدف گذاری باعث می شود تا در نهایت که می خواهید مسابقه اینستاگرامی را آنالیز کنید، ببینید به هدف خود رسیده اید یا خیر! اگر پاسخ مثبت است که مسابقه به درستی انجام شده است اما اگر پاسخ منفی است، باید ببینید که مشکل از کجا بوده است. گاهی اوقات هدف گذاری شما بسیار ایده آل و به دور از واقعیت است اما گاهی اوقات مشکل از خود مسابقه اینستاگرامی بوده است. حتماً به دنبال این مسائل بگردید و برای مسابقات اینستاگرامی بعدی خود، رعایت کنید.

اگر می خواهید صفحه شما همیشه رو به رشد باشد، برای هر پستی که منتشر می کنید یک جایزه ساده بدهید. همچنین در پایان هر ماه یا هر فصل، یک مسابقه بزرگ در میان کاربران برگزار کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از مسابقه اینستاگرامی بگیرید. آنالیز صفحه به کمک ابزارهای مختلفی صورت می گیرد؛ ساده ترین ابزار اینستاگرام، insights است که اطلاعات مفیدی به شما می دهد اما کافی نیست! بنابراین بهتر است از ابزارهای حرفه ای دیگری برای آنالیز مسابقه اینستاگرامی خود استفاده کنید.

نتیجه گیری

مسابقات اینستاگرامی یکی از بهترین راه ها برای افزایش آگاهی از برند و همچنین مشتریان است. در این مقاله به بررسی کامل افزایش آگاهی از برند به کمک مسابقه اینستاگرام پرداختیم تا بتوانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *