راه اندازی کسب و کار اینترنتی برای آن است که به مشتریان بیشتری دسترسی داشته باشیم! اما اگر نتوانیم اعتماد مشتریان را جلب کنیم، شاید پس از مدتی با شکست مواجه شویم. بنابراین مهم ترین مسئله پس از نیاز که منجر به خرید کاربران می شود، اعتماد است. اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، باید اعتماد کاربران را جلب کنید. تا زمانی که کاربران به شما اعتماد نکنند، خریدی انجام نمی دهند. همین مسئله باعث می شود تا دیجی کالا به بازار شماره یک در ایران تبدیل شود اما بسیاری از فروشگاه های اینترنتی با شکست مواجه شوند. در این مقاله می خواهیم به بررسی 10 راه کار بسیار عالی که به شما در زمینه جلب اعتماد کاربران در فروشگاه اینترنتی کمک می کند، می پردازیم.

  • ایجاد بخش بلاگ و تولید محتوا در آن

یکی از کارهایی که برای اعتمادسازی باید انجام دهید، جذب ترافیک از منابع معتبر است! گوگل معتبرترین منبعی است که می توانید با جذب ترافیک از آن، اعتماد کاربران سایت خود را افزایش دهید! در واقع مهم ‌ترین و کاربردی‌ ترین روش‌ ، تولید محتوا و جذب بازدیدکننده ارگانیگ از سمت گوگل است. یکی از سوالاتی که پیش می آید این است که چنین موضوعی چه ربطی به اعتماد سازی دارد؟ این مسئله نشان می دهد که در حوزه تخصصی خود دانش کافی دارید. ایجاد بخش بلاگ روی سایت یا فروشگاه اینترنتی توجه کاربران را جلب می کند؛ در بلاگ در مورد کسب و کار خود محتوا تولید کنید.

سعی کنید همه موضوعات مرتبط را پوشش دهید. ساده بنویسید و کاری کنید که مخاطب شما با مراجعه بخش بلاگ و مطالعه چند مقاله، با موضوع کسب و کار شما آشنا می شود. هر گاه شما بتوانید به کسی آموزش دهید، حس اعتماد او را هم جلب می کنید! صرفا با تولید محتوا این اتفاق نمی ‌افتد ولی یک عامل تاثیر گذار در فرآیند اعتماد سازی است.

  • بهترین کیفیت ممکن (در حد توان) را ارائه کنید!

هر کاربری دوست دارد که با کسب و کارهایی تعامل داشته باشد که ایده آل هستند. البته هیچ گاه نمی توانید کیفیت را به 100 درصد برسانید اما می توانید تا جای ممکن، بهترین کیفیت را ارائه کنید. در واقع شما در حد توان خود بهترین شرایط را از همه ‌لحاظ در سایت و کسب و کار آنلاین فراهم کنید تا کاربران شما را بهترین گزینه ببینند. برای مثال از طراحی سایت و قالب گرفته تا کیفیت محتوا. محتوای بخش بلاگ شما هم باید کیفیت لازم را داشته باشد. آموزش دادن به مخاطب بدون اینکه محتوا شما کیفیت داشته باشد، سخت است. بنابراین باید روی کیفیت محتوای تولید شده تمرکز کنید! هنگامی که کاربر کیفیت بالای کار شما را ببیند، متوجه می ‌شود که شما در کار و موضوع فعالیت خود تخصص دارید و تخصص بالای شما می تواند اعتماد کاربران را هم جلب کند.

هر چقدر کیفیت بالاتری ارائه کنید، کاربران بیشتر حس می کنند که شماره یک بازار خود هستید! به عبارت ساده تر حس می کند که همه ‌چیز را می‌دانید و قابل اعتماد هستید! البته اگر همین مواردی که به آن‌ ها اشاره کردیم را دقیقا در سایت بنویسید، دقیقا بر عکس چیزی که هدف ما است عمل کرده‌اید! شما نباید به کاربران بگویید که بهترین هستید، بلکه باید ثابت کنید. بنابراین استفاده از این شکل کلمات را کنار بگذارید و تا جایی که ممکن است در هیچ‌ جایی از سایت کسب و کارتان از آن ‌ها استفاده نکنید تا کاربر خودش به این موضوع پی ببرد.

  • فعال باشید و سایت خود را بروزرسانی کنید

داشتن برنامه زمانی منظم برای هر کسب و کاری اهمیت زیادی دارد! بسیاری از کسب و کارها در یک بازه زمانی برای مطرح شدن فعالیت می کنند اما پس از مدتی از فعالیت خود دست می کشند! در بین سایت‌ها بسیاری از سایت‌ های شرکتی را می ‌توان پیدا کرد در حال حاضر فعالیتی ندارند و حتی شاید سایت آن ها هم در دسترس نباشد! بنابراین مدام سایت و کسب و کار خود را آپدیت کنید و فعال باشید. همچنین از لحاظ تکنیکی هم مهارت های خود را بروزرسانی کنید!

تولید محتوای منظم و همیشگی یکی از مواردی است که باعث جلب توجه مخاطبان و کاربران سایت می شود. همان ‌طور که گفتیم، تولید محتوا و بخش بلاگ عامل موثری در اعتماد سازی در کسب و کارهای اینترنتی و فروشگاه ‌های اینترنتی است. توجه داشته باشید تولید هزاران محتوا و انتشار یک باره آن نمی تواند تاثیر زیادی داشته باشد. با چیدن یک برنامه‌ی زمانی، در روزهای مشخصی محتوای خود را منتشر کنید. یک هفته ۷ محتوا، هفته‌ی بعد ۵ و هفته‌ی بعد ۳ محتوا کارایی لازم را ندارد و حتماً باید منظم محتوا تولید کنید.

  • کاربران را راهنمایی کنید

راهنمایی و پشتیبانی کاربران یکی دیگر از مواردی است که باعث جلب اعتماد آن ها به صورت مستقیم می شود! پشتیبانی و راهنمایی شامل موارد زیر می شود:

  1. پشتیبانی آنلاین: پشتیبانی آنلاین یکی از موارد مهمی است که هر کسب و کاری باید از آن استفاده کند؛ توجه داشته باشید که هنگام گفتگو با کاربران باید دوستانه و صمیمی با کاربر برخود کنید. در پشتیبانی آنلاین باید در لحظه جواب کاربر را بدهید؛ بنابراین حتماً باید در ساعت کاری خود آنلاین باشید. پاسخ برخی از سوالات را می توانید ذخیره کنید و اگر کاربر پرسید، پاسخ آماده خود را برایش ارسال کنید.
  2. پاسخ به نظرات: بخش نظرات سایت بخش بسیار مهمی است که در بلاگ و صفحه محصولات به چشم می خورد! در این بخش کاربران در مورد محصول سوال می کنند یا تجربه خرید خود را برای دیگران می گویند. اگر کاربری از شما سوال کرده است، در اسرع وقت پاسخ او را بدهید. این مسئله که شما همراه آن‌ ها باشید و بدانند که نظرات ‌شان خوانده می ‌شود و به آن‌ ها پاسخ داده می‌شود، قدمی کوچک اما تاثیرگذار در مسیر اعتماد سازی برای کسب و کار و برند شما است.
  3. سوالات متداول: برخی سوالات توسط کاربران زیادی پرسیده می شود! در این صورت کافی است یک بار پاسخ آن را بدهید و در صفحه سوالات متداول خود قرار دهید. مثلاً در یک فروشگاه اینترنتی ساز و کارهای مختلفی برای ارسال محصول و یا بازگشت و مرجوع کردن آن وجود دارد. شما باید کاربر خود را نسبت به این موارد و سیاست ‌های کاری آشنا کنید. بخش سوالات متداول (FAQ) دقیقا به همین منظور باید مورد استفاده قرار بگیرد.

یکی از مهم ترین صفحات سایت که می تواند اعتماد کاربران را جلب کند، صفحه درباره ما است! شما در این صفحه فرصت دارید تا کسب و کارتان را به کاربران جدید معرفی کنید.  در این صفحه سعی کنید لحن رسمی و اداری نداشته باشید. سعی کنید دوستانه و خودمانی با لحنی جذاب کسب و کار خود را معرفی کنید. اگر می خواهید کاربران حس بهتری از شما بگیرند، می توانید عکس یا فیلمی از شرکت خود قرار دهید و در آن خودتان یا هم تیمی ها را معرفی کنید و درباره هر کدام توضیح کوتاهی بنویسید.

این که مخاطب ببیند که پشت این کسب و کار و فروشگاه آدم‌ هایی واقعی! با این تصویر و مشخصات مشغول کار هستند، دید بسیار خوبی نسبت به کسب و کارتان پیدا می کند. همچنین اگر دفتر و محیط کار دارید، با همه‌ی اعضا در آن محیط عکس گرفته و تصویر آن را در صفحه‌ درباره‌ ما حتما قرار دهید.

  • بخش تماس با ما حرفه ای طراحی کنید!

صفحه تماس با ما یک راه ارتباطی بسیار خوب و رایج بین شما و کاربران است و یکی از صفحات اصلی و مهم در مسیر اعتماد سازی در کسب و کارهای اینترنتی محسوب می شود. به خصوص در فروشگاه‌ های اینترنتی که کاربر پیش از خرید محصولات، می خواهد بداند که اگر سوالی برایش پیش آمد می‌تواند سریع پاسخ بگیرید یا خیر! در صفحه‌ تماس با ما بهتر است همه‌ راه‌ های ارتباطی خود را وارد کنید. اگر دفتر کار دارید، حتما آدرس آن را بنویسید. همچنین بهتر است که موقعیت مکانی خود را در گوگل مپ وارد کنید و از نقشه‌ی گوگل در صفحه‌ی تماس با ما کسب و کار خود استفاده کنید. شماره تلفن ‌های شما هم اگر مربوط به یک خط ثابت باشند، می‌تواند باعث اعتماد بیشتر شود. با رعایت این موارد در صفحه تماس، می توانید اعتماد کاربران را تا حد زیادی جلب و روز به روز مشتریان خود را بیشتر کنید.

  • مجوزهای لازم را بگیرید

آخرین و مهم ترین مسئله ای که در جلب اعتماد کاربران تاثیر زیادی دارد، مجوزها هستند! در کسب و کارهای اینترنتی نماد ساماندهی سایت ها، ساده ترین نمادی است که می توانید داشته باشید و می‌توانید آن را از سایت ساماندهی دریافت کنید. شما در واقع با دریافت این نماد احراز هویت می ‌شوید و کاربر شما می‌تواند با اعتماد به این سازمان دولتی زیر نظر وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، به کسب و کار شما هم اعتماد کند. این مسئله باعث می شود تا کاربر مطمئن شود که یک نماد دولتی شما را تایید کرده است! اگر فروشگاه اینترنتی دارید یا در کسب و کار خود بابت خدمات و سرویسی هزینه ‌ای دریافت می‌کنید، نماد الکترونیک هم می ‌تواند در اعتماد سازی برای شما موثر باشد. نماد الکترونیک یا همان ای ‌نماد برای کاربران اعتبار بالایی دارد و بسیاری در اولین مواجه با فروشگاه‌ های اینترنتی ابتدا نماد الکترونیک آن را چک می‌کنند. پس از دریافت این نماد آن را در بخشی از سایت قرار دهید که کاربران راحت آن را ببینند! معمولاً کاربران به قرار گرفتن آن در بخش فوتر عادت دارند و شما هم بهتر است آن را در بخش فوتر قرار دهید.

  • با برندهای بزرگ همکاری کنید

اگر کسب و کار بزرگی دارید، می توانید با برندها و شرکت های با اعتبار بالا همکاری کنید و لوگوی آن ها را در سایت خود قرار دهید. شاید سایت هایی را دیده باشید که لوگوی دیگر سایت ها را در سایت خود قرار می دهند. شما هم به همین شکل می‌توانید عمل کنید. در واقع با این کار از قدرت برندهای بزرگ برای کسب و کار خود هم اعتماد سازی و هم برندسازی را انجام می ‌دهید. اگر در حوزه‌ فروش با برندها همکاری دارید، لوگو آن‌ ها را نمایش دهید. اگر هم برای آن‌ ها خدماتی را فراهم کرده‌اید باز هم می ‌توانید از این تکنیک استفاده کنید. بنابراین حس اعتماد را در مخاطب و کاربر می تواند با قرار دادن لوگوی دیگر شرکت ها در میان کاربران بیشتر شود.

شبکه های اجتماعی یک ابزار عالی برای برندسازی و جلب اعتماد کاربران است! البته نباید از خودتان تعریف کنید؛ بلکه باید خدمات ارائه دهید که بازخوردهای کاربران نسبت به شما مبثت باشد. پیشنهاد می کنیم در شبکه های اجتماعی به ‌خصوص اینستاگرام که جنبه‌ تصویری محتوا اهمیت زیادی دارد، سعی کنید پشت پرده کسب و کار خود را نشان دهید. صفحه درباره ما را بالاتر بررسی کردیم؛ یادتان هست که گفتیم اعضای تیم و پشت صحنه را نشان دهید؟ در شبکه های اجتماعی هم می توانید از این موضوع کمک بگیرید تا اعتماد کاربران را تقویت کنید. مثلاً از بسته‌بندی و ارسال محصول تصویر گرفته و آن‌ها را به مخاطبان ‌تان نشان دهید. از آنجایی که در رسانه‌ های اجتماعی می ‌توانید مستقیما با مخاطبان کسب و کارتان در ارتباط باشید، فرصت بسیار خوبی برای اعتماد سازی دارید، پس از آن ‌ها استفاده کنید و فعال باشید.

  • اسپانسر شوید!

تا به حال در مورد اسپانسر شدن چیزی شنیده اید؟ در رویدادهای مختلف شما می توانید هزینه آن رویداد را پرداخت کنید تا نام برند شما مطرح شود. در این حالت شما باید مستقیما هزینه کنید، ولی می ‌توانید در بین افرادی که در حوزه‌ فعالیت شما هستند، اعتبار زیادی بدست آورید. اعتباری که مستقیما می‌ تواند روی ایجاد اعتماد هم موثر باشد. همچنین در رسانه‌ های مختلف می ‌توانید به‌ عنوان اسپانسر فعالیت کنید و خودتان را به مخاطبان آن رسانه‌ ها معرفی کنید. شما هم در مسیر توسعه کسب و کار اینترنتی خود اگر توانسته ‌اید اسپانسر رویدادها و برنامه‌های مختلف مرتبط با موضوع فعالیت‌تان شوید تا از این طریق در بین افراد تخصصی حوزه کاری‌تان اعتبار بالایی بدست آورید. البته توجه داشته باشید روی رویدادهایی اسپانسر شوید که مرتبط با کسب و کارتان هستند.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی 10 راه کار بسیار حرفه ای و کاربردی در زمینه جلب اعتماد کاربران در فروشگاه اینترنتی پرداختیم. اگر شما هم از راه کاری برای افزایش اعتماد کاربران استفاده می کنید، در بخش نظرات مطرح کنید. همچنین می توانید از طریق بخش نظرات در مورد این مقالات سوالات خود را بپرسید تا شما را راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *