اگر یک کسب‌وکار اینترنتی دارید، حتماً می‌دانید که ترافیک و کاربران سایت مهم‌ترین دارایی شما هستند! در واقع اگر یک کسب‌وکار اینترنتی داشته باشید اما کاربران از آن بازدید نکنند، نمی‌توانید از آن کسب درآمد کنید. برای آن که بتوانید تغییر ترافیک کسب‌وکار اینترنتی خود را بررسی کنید، نیاز به ابزارهای تحلیل ترافیک سایت دارید! گوگل آنالیتیکس ابزار رایگانی است که با استفاده از آن می‌توانید رفتار کاربران سایت خود را تحلیل کنید. به خصوص اگر شما مدیر یک کسب‌وکار اینترنتی هستید، حتماً باید از این ابزار استفاده کنید. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی گوگل آنالیتیکس و هر چیزی که مدیر کسب‌وکار اینترنتی باید بداند، بپردازیم.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

اگر در حوزه کسب‌وکار اینترنتی فعالیت کرده باشید، حتماً تا کنون نام گوگل آنالیتیکس به گوشتان خورده است. گوگل آنالیتیکس که گاهی اوقات با نام‌های دیگر نظیر گوگل آنالیز هم یاد می‌شوند، ابزار تحلیل‌گر وبسایت است که توسط شرکت گوگل طراحی شده و توسعه پیدا کرده است. در واقع ابزار گوگل آنالیتیکس به سایت‌ها کمک می‌کند تا داده‌ها و گزارش‌های مربوط به ترافیک سایت خود را بررسی کرده و به کمک داده‌های به دست آمده، سایت خود را بهینه‌سازی کنند. با وجود آن که بسیاری از ابزارهای مربوط به کسب‌وکارها آنلاین برای سایت‌های ایرانی با محدودیت روبرو هستند، گوگل آنالیتیکس هنوز هم در اختیار کاربران ایرانی قرار دارد. بنابراین اگر یک سایت دارید و می‌خواهید ترافیک خود را با یک ابزار دقیق و حرفه‌ای آنالیز کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس است.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های ابزار گوگل آنالیتیکس که اهمیت زیادی برای مدیران کسب‌وکارها دارد، این است که می‌توانید سایت، وبلاگ و حتی شبکه‌های اجتماعی خود را زیر نظر داشته باشید. در واقع شما می‌توانید اطلاعات مهمی نظیر منبع ورود کاربران، رفتار کاربر در سایت، نرخ تبدیل، زمان ماندن در صفحات مختلف سایت و همچنین هر اتفاق دیگری که توسط کاربران در سایت رخ می‌دهد را بررسی کنید. اگر شما علاوه بر سایت در یوتیوب، گوگل ادز و تگ منیجر هم فعالیت می‌کنید، به راحتی می‌توانید گوگل آنالیتیکس را به آن‌ها متصل کنید تا آمار دقیق‌تری در اختیار داشته باشید.

چرا باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟

تا اینجای مقاله با ابزار گوگل آنالیتیکس آشنا شدید! حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا باید از ابزار گوگل آنالیتیکس استفاده کنید؟ 6 دلیل مهم وجود دارد که عبارتند از:

  1. رایگان بودن

شاید ابزارهای زیادی در زمینه تحلیل وبسایت وجود داشته باشند اما قطعاً هیچ کدام از آن‌ها، به اندازه گوگل آنالیتیکس کامل نیستند. گوگل آنالیتیکس گزارش‌های بسیار دقیقی از کسب‌وکار آنلاین شما در اختیارتان قرار می‌دهد و اگر به درستی استفاده شود، به راحتی می‌تواند منجر به رشد کسب‌وکار و بهینه‌سازی استراتژی‌های شما شود. مهم‌ترین دلیل ارزشمند بودن این ابزار پس از کامل بودن آن، رایگان بودن آن است. شک نکنید که هیچ ابزاری به اندازه گوگل آنالیتیکس کامل نیست و تمام این قابلیت‌ها به صورت کاملاً رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرند. رایگان بودن این ابزار باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های کسب‌وکارتان می‌شود که اهمیت بسیار زیادی دارد.

  1. قابلیت استفاده آسان

استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس بسیار ساده است! در واقع شما حجم زیادی از اطلاعات را به صورت کامل در اختیار دارید، در حالی که دسترسی به آن‌ها بسیار ساده است. شما می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به کسب‌وکار آنلاین را تنها با یک کلیک در اختیار داشته باشید و با تحلیل اطلاعات جمع‌آوری شده، به رشد کسب‌وکارتان کمک کنید. اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید، به راحتی می‌توانید پلاگین مربوط به گوگل آنالیتیکس را در سایت خود نصب کنید تا به اطلاعات کلی آن دسترسی داشته باشید.

  1. امکان سفارشی‌سازی اطلاعات جمع‌آوری‌شده

یکی دیگر از مزایای گوگل آنالیتیکس، این است که می‌توانید اطلاعات جمع‌آوری شده سفارشی‌سازی کنید! به عنوان مثال شما می‌توانید گوگل آنالیتیکس را به گوگل ادوردز متصل کنید و ترافیک ورودی از تبلیغات را به صورت کامل ببینید. همچنین می‌توانید عملکرد سئو و کلمات کلیدی را ببینید تا به بهینه‌سازی سایت خود کمک کنید. از طرف دیگر، اگر نیاز به تست A/B دارید و می‌خواهید ببینید که کدام بازدهی بیشتری دارد، می‌توانید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید و با استفاده از شخصی‌سازی اطلاعات به هدف خود دست پیدا کنید.

  1. کمک به سئو سایت

یکی دیگر از مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس، کمک به بهبود رتبه سایت در گوگل است! با کمک گوگل آنالیتیکس می‌توانید گزارش‌های جامعی از ترافیک سایت بدست بیاورید و ببینید که کاربران به کدام صفحات سایت شما علاقه بیشتری دارند. این کار به کمک کلمات کلیدی مهم که باعث افزایش ترافیک سایت شده اند، امکان پذیر است. همچنین شما با بررسی نرخ کلیک می‌توانید متوجه شوید که کاربران با کدام عنوان محتوای شما بیشتر ارتباط برقرار کرده‌اند! بنابراین گوگل آنالیتیکس نه تنها کاربران سایت، بلکه جزییات مربوط به آن‌ها را هم بررسی می‌کند و با کمک این موضوع می‌توانید به بهبود رتبه سایت خود در گوگل کمک کنید.

  1. دسترسی به اسناد مختلف

گاهی اوقات برای تعیین استراتژی کسب‌وکارتان نیاز به اسنادی دارید تا متناسب با آن استراتژی خود را تدوین کنید! یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث می‌شود تا یک استراتژی درست داشته باشید، اسناد در دسترس است. با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توانید اسناد مهمی نظیر علایق کاربران، نیاز آن‌ها و همچنین ویژگی‌های آن‌ها دسترسی پیدا کنید. این موارد در استراتژی کسب‌وکار اینترنتی بسیار مهم است و اگر بتوانید به جزییات بیشتری از آن دسترسی داشته باشید، می‌توانید به رشد کسب‌وکارتان کمک زیادی کنید.

  1. صرفه‌جویی در زمان

اگر کسب‌وکار آنلاین داشته باشید، بعید نیست که ابزارهای مختلفی را تست کرده باشید! یکی از مشکلاتی که ابزارهای مختلف دارند، این است که اطلاعات را به صورت جمع‌آوری شده در اختیار شما قرار نمی‌دهند. این در حالی است که دسترسی به اطلاعات از اهمیت بسیار زیادی برخودار است و اگر بخواهید خودتان این کار را انجام دهید، باید زمان زیادی صرف کنید. در حالی که ابزار گوگل آنالیتیکس تمام این اطلاعات را به صورت طبقه‌بندی و جمع‌آوری شده در اختیار شما قرار می‌دهد و به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

بنابراین استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس کاملاً به صرفه است و می‌تواند تاثیر زیادی در رشد کسب‌وکارتان داشته باشد.

استفاده از داده‌های گوگل آنالیتیکس برای کدام کسب‌وکارها مناسب است؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از کاربران پیش بیاید، این است که استفاده از داده‌های گوگل آنالیتیکس برای کدام کسب‌وکارها اهمیت دارد؛ این سوال مانند این است که بپرسیم که داشتن مشتری برای کدام دسته از فروشگاه‌های اینترنتی اهمیت دارد! هر کسب‌وکاری نیاز دارد تا داده‌های مربوط به ترافیک و رفتار کاربران را داشته باشد. این مسئله باعث می‌شود تا بتوانید استراتژی کسب‌وکار را بهینه‌سازی کنید و به بهبود وضعیت سئو سایت کمک کند. بنابراین استفاده از داده‌های گوگل آنالیتیکس برای هر کسب‌وکاری که ترافیک دارد و می‌خواهد مشتریان خود را بیشتر کند، ضروری است.

دلیل اهمیت داده برای کسب‌وکار اینترنتی، این است که بسیاری از کسب‌وکارها از روش‌های مختلفی برای رشد خود استفاده می‌کنند! در چنین مواقعی کسب‌وکارها باید بدانند که استفاده از کدام استراتژی توانسته کاربران و مشتریان بیشتری جذب کند. گوگل آنالیتیکس به خوبی این موضوع را پوشش می‌دهد و ترافیک جذب شده از مناسب مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد. بنابراین مهم‌ترین کاربرد گوگل آنالیتیکس این است که نتایج حاصل از کمپین‌های بازاریابی مختلف را اندازه‌گیری کند و شما بتوانید استراتژی خود را بهینه‌سازی کنید. پس اگر یک کسب‌وکار اینترنتی دارید، گوگل آنالیتیکس بخش جدانشدنی از کسب‌وکارتان است و حتماً باید از آن استفاده کنید.

چطور از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟

اگر یک کسب‌وکار اینترنتی دارید و می‌خواهید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید، تنها به یک اکانت گوگل نیاز دارید! برای استفاده از گوگل آنالیتیکس کافی است وارد بخش ابزار گوگل آنالیتیکس شوید. در این بخش گزینه Start measuring  وجود دارد که با کلیک بر روی آن می‌توانید سایت موردنظر خود را ثبت کنید. اطلاعات این بخش را به صورت زیر کامل کنید:

Account details

در این بخش باید اطلاعات مربوط به حساب کاربری خود را وارد کنید.

  • Account name: در این قسمت باید اسمی برای حساب کاربری خود انتخاب کنید.
Account Data Sharing Settings

در این بخش باید اطلاعات مربوط به اشتراک‌گذاری اطلاعات اکانت خود را وارد کنید.

Property setup

در این بخش باید تنظیمات مربوط به سایت خود را وارد کنید تا گوگل آنالیتیکس اطلاعات آن را جمع‌آوری کند.

  • Property name: در این بخش باید نام سایت یا اپلیکیشن موردنظر خود را که می‌خواهید ترافیک آن اندازه‌گیری شود را وارد کنید.
  • Reporting time zone: در این بخش باید ناحیه زمانی و جغرافیایی موردنظر خود را وارد کنید تا گزارش‌ها بر اساس آن در اختیار شما قرار بگیرد.
  • Currency: در این بخش باید واحد پولی موردنظر خود را وارد کنید.
About your business

در این بخش باید اطلاعات اضافی مربوط به کسب‌وکار خود را وارد کنید.

  • Industry category: در این بخش می‌توانید موضوع کسب‌وکار خود خود را وارد کنید.
  • Business size: در این بخش می‌توانید بزرگی کسب‌وکارتان را بر اساس تعداد کارمندان انتخاب کنید.
  • How do you intend to use Google Analytics with your business: در این بخش می‌توانید هدف خود از استفاده گوگل آنالیتیکس را انتخاب کنید.
Google Analytics Terms of Service Agreement

در این مرحله باید قوانین گوگل آنالیتیکس را بخوانید و تایید کنید تا بتوانید از آن استفاده کنید.

در نهایت کافی است کد مربوط به گوگل آنالیتیکس را بر اساس پلتفرم موردنظر خود در سایت وارد کنید تا ترافیک سایت یا اپلیکیشن شما توسط آن اندازه‌گیری شود.

تفاوت گوگل آنالیتیکس با گوگل سرچ کنسول چیست؟

گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول هر دو ابزارهای ضروری برای مدیریت کسب‌وکار اینترنتی هستند اما تفاوت‌هایی با هم دارند. گوگل آنالیتیکس ابزاری است که ترافیک سایت و رفتار کاربران را پس از ورود آن‌ها به سایت مدیریت می‌کند، در حالی که گوگل سرچ کنسول ابزاری است که کوئری‌های مربوط به ورود کاربران را بررسی می‌کند؛ به عنوان مثال شما در گوگل سرچ کنسول می‌توانید رتبه صفحات سایت خود و کوئری‌هایی که باعث جذب کاربران می‌شود را مشاهده کنید. در حالی که گوگل آنالیتیکس چنین قابلیتی در اختیار شما قرار نمی‌دهد و تنها می‌گوید که کاربران از طریق گوگل وارد سایت شما شده‌اند.

همچنین گوگل آنالیتیکس ابزار دقیقی برای ترافیک سایت است اما گوگل سرچ کنسول به شما در زمینه سئو فنی سایت کمک زیادی می‌کند! به عنوان مثال شما با استفاده از گوگل سرچ کنسول به راحتی می‌توانید سایت‌مپ خود را ثبت کنید، مشکلات ایندکس نشدن صفحات را پیگیری کنید، خطاهای مربوط به اسکیما را بررسی کنید و ده‌ها قابلیت دیگر که تنها با استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول امکان‌پذیر است. به صورت کلی می‌توان گفت که گوگل سرچ کنسول به صورت مستقیم به سئو مربوط می‌شود و اتفاقات قبل از ورود کاربر را در اختیار شما قرار می‌دهد. در حالی که گوگل آنالیتیکس نحوه تعامل کاربران با سایت را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید غیر از سئو، روی سایر بخش‌های استراتژی کسب‌وکار شما تاثیرگذار باشد.

سر و کار یک دیجیتال مارکتر با گوگل آنالیتیکس است!

اگر تا کنون در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت کرده باشید، حتماً می‌دانید که آنالیز بخش جدانشدنی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ است! در واقع تمام فعالیت‌هایی که در استراتژی کسب‌وکار وجود دارد، تنها با استفاده از داده‌ها در نظر گرفته شده است. نکته حائز اهمیت این است که تقریباً در تمام بخش‌های دیجیتال مارکتینگ نظیر سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و… آنالیز اهمیت زیادی دارد. یکی از مواردی که در استراتژی دیجیتال مارکتینگ تاثیرگذار است، ترافیک مستقیم سایت است! اگر شما ندانید چقدر ترافیک دارید و کاربران در سایت شما چه رفتاری دارند، نمی‌توانید استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفقی داشته باشید. به خصوص در بحث فروش و تبلیغات، اگر ندانید که نرخ بازگشت سرمایه چقدر است هرگز نمی‌توانید استراتژی موفقی برای فروش ایجاد و از آن استفاده کنید.

گوگل آنالیتیکس ابزاری است که به کسب‌وکارهای مختلف در زمینه آنالیز سایت و همچنین جمع‌آوری اطلاعات کمک زیادی به مدیران کسب‌وکار اینترنتی می‌کند. این ابزار با استفاده از معیارهای مختلف و در 3 مرحله به دیجیتال مارکترها کمک می‌کند:

مرحله اول) جمع‌آوری داده

در این مرحله، گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا بتوانید داده‌های مربوط به ترافیک کسب‌وکارتان را اندازه‌گیری کنید و اطلاعات مربوط به آن را جمع‌آوری کنید. همچنین شما می‌توانید اطلاعات دیگری نظیر حجم مشارکت کاربران، نرخ تبدیل و… را را هم به کمک این ابزار ببینید که بسیار مفید است.

مرحله دوم) اندازه‌گیری داده‌ها

اکنون که داده‌های موردنیاز را جمع‌آوری کر‌ده‌اید، زمان اندازه‌گیری و تحلیل آن می‌رسد. شما باید بتوانید بر اساس معیارهای موردنظر داده‌های جدیدی را هم اندازه‌گیری کنید و از آن برای استراتژی کسب‌وکار اینترنتی خود استفاده کنید.

مرحله سوم) آنالیز و تکرار

مرحله آخر، آنالیز و تکرار است! در واقع اگر داده‌های شما آنالیز نشوند، تنها یک سری آمار و ارقام دارید که نمی‌تواند آینده روشنی برای کسب‌وکارتان رقم بزند. شما باید با کمک این داده‌ها و تحلیل آن، استراتژی بازاریابی خود را بهینه‌سازی کنید و تغییراتی در آن ایجاد کنید. هر چقدر تغییرات بتواند نتیجه بهتری برای شما ایجاد کند، موفقیت کسب‌وکارتان هم بیشتر می‌شود. البته توجه داشته باشید که همیشه باید داده‌های جدید را آنالیز کنید و نباید از داده‌های قدیمی برای تدوین استراتژی کسب‌وکارتان استفاده کنید.

اگر مدیر یک کسب و کار هستید، آنالیز داده‌های گوگل آنالیتیکس را جدی بگیرید

آینده هر کسب‌وکاری بیش از هر کس، برای مدیران آن کسب‌وکار اهمیت زیادی دارد! در واقع بیشتر از همه، برای مدیر کسب‌وکار مهم است که تا چند سال آینده کسب‌وکارش در چه جایگاهی قرار دارد. اگر مدیر یک کسب‌وکار اینترنتی هستید، حتماً باید داده‌های گوگل آنالیتیکس را جدی بگیرید! داده‌ها هستند که رفتار کاربران در سایت را به شما نشان می‌دهند و با استفاده از آن می‌توانید متوجه شوید که کاربران از طریق کدام منابع وارد سایت شما شده‌اند. اما این مسئله چرا اهمیت دارد؟

دلیل اهمیت داده‌های گوگل آنالیتیکس این است که مدیران کسب‌وکار باید برای روش‌های مختلف جذب کاربران بودجه در نظر بگیرند! حال اگر بودجه و روش بازاریابی در نظر گرفته شده نتواند نرخ تبدیل خوبی ایجاد کند، آن روش تنها بودجه کسب‌وکارها را هدر می‌دهد. بنابراین حتماً باید روش‌های مختلف بازاریابی به کمک گوگل آنالیتیکس تحلیل شوند تا اگر ایرادی در روش‌های بازاریابی وجود داشت، آن را تغییر داده یا از روش جایگزین استفاده کنید. یکی از مزایای بسیار عالی گوگل آنالیتیکس این است که شما به راحتی می‌توانید ترافیک جذب شده از طریق تعداد ورودی‌های کسب‌وکارتان از طریق تلفن همراه را مشاهده کنید و ببینید که چند درصد از کاربران از طریق موبایل وارد سایت شما شده‌اند. این مورد باعث می‌شود تا بدانید که سایت شما باید بیشتر برای کامپیوتر بهینه‌سازی شود یا موبایل! معمولاً در اکثر سایت‌ها کاربران از موبایل استفاده می‌کنند اما بهتر است آمار دقیق را با استفاده از گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید.

یکی دیگر از مواردی اهمیت دارد، تغییرات رتبه سایت شما در گوگل است! با استفاده از گوگل آنالیتیکس به راحتی می‌توانید متوجه شوید که تغییرات موتور جستجوی گوگل چقدر روی رتبه و ترافیک سایت شما تاثیر گذاشته است. همچنین باید توجه داشته باشید که استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌تواند تغییرات ترافیک را به شما نشان دهد اما اگر می‌خواهید تغییرات رتبه را ببینید، باید از گوگل سرچ کنسول در کنار گوگل آنالیتیکس استفاده کنید تا یک استراتژی عالی برای کسب‌وکار خود ایجاد کنید.

اهمیت گوگل آنالیتیکس در توسعه کسب و کار

یک کسب‌وکار اینترنتی برای آن که بتواند توسعه پیدا کند، باید اطلاعات دقیق و کافی از وضعیت فعلی خود داشته باشد! ترافیک سایت یکی از مهم‌ترین مواردی است که مدیر کسب‌وکار اینترنتی باید از آن اطلاع داشته باشد. گوگل آنالیتیکس به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا آمار و ارقام بسیار دقیقی از ترافیک داشته باشند و بر اساس آن، استراتژی‌های خود را بچینند. گاهی اوقات کسب‌وکارها بدون اطلاع دقیق از وضعیت فعلی، به دنبال رشد کسب‌وکارشان هستند اما با مشکل مواجه می‌شوند! دلیل آن هم این است که چنین کسب‌وکارهایی نقاط قوت و ضعف کسب‌وکارشان را نمی‌دانند و نمی‌توانند برای ایجاد استراتژی مناسب تصمیم بگیرند.

بنابراین استفاده از گوگل آنالیتیکس نقش بسیار مهمی در توسعه کسب‌وکار دارد! دلیل آن هم این است که شما می‌توانید داده‌های بسیار مفیدی را جمع‌آوری کنید و ببینید که کدام بخش از کسب‌وکارتان نیازمند تغییر استراتژی است. در صورت عدم اطلاع از این موضوع، ممکن است استراتژی نامناسبی بچینید و این استراتژی نه تنها نقاط ضعف کسب‌وکارتان را پوشش ندهد، بلکه نقاط قوت آن را هم از بین ببرد. در گوگل آنالیتیکس شما می‌توانید اهداف موردنظر خود را تعریف کنید و به کمک داده‌ها، گوگل آنالیتیکس میزان موفقیت شما را مشخص کند.

گوگل آنالیتیکس چه داده‌هایی را شامل می‌شود؟

اکنون با گوگل آنالیتیکس و اهمیت استفاده از آن برای کسب‌وکارهای اینترنتی آشنا شدید! حال شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که گوگل آنالیتیکس چه داده‌هایی در اختیار شما قرار می‌دهد که به رشد کسب‌وکار کمک می‌کند؟ در این بخش بررسی داده‌های گوگل آنالیتیکس می‌پردازیم:

  • معیار اندازه‌گیری: اولین چیزی که از گوگل آنالیتیکس باید بدانید، این است که داده‌ها بر اساس معیار خاص خود نمایش داده می‌شوند. این معیارها قابل شخصی‌سازی هستند تا هر کسب‌وکار بتواند بر اساس هدف خود از آن استفاده کند. مثلاً شما می‌توانید داده‌های مربوط به ترافیک را بر اساس بازدید از صفحه، بازدیدکنندگان، نرخ تبدیل و… مشاهده کنید.
  • کاربر: در گوگل آنالیتیکس هر کاربر یک بازدیدکننده محسوب می‌شود و هربار که یک صفحه توسط یک کاربر دوباره باز شود، تنها بازدید محسوب می‌شود. در گوگل آنالیتیکس هر کاربر یک شناسه منحصر به فرد دارد که تحت عنوان شناسه مشتری هم شناخته می‌شود. این شناسه بر اساس کوکی مرورگر کاربران ایجاد می‌شود و اهمیت زیادی دارد.
  • رفتار کاربران: یکی دیگر از مواردی که در گوگل آنالیتیکس به چشم می‌خورد، بخش مربوط به رفتار کاربران است! در این بخش شما می‌توانید ببینید که کاربران از کدام صفحات سایت بازدید کرده‌اند، چند صفحه را دیده‌اند، چند کلیک انجام داده‌اند و حتی چند دقیقه در سایت شما حضور داشته‌اند.
  • نشست: با ورود هر کاربر به سایت، یک نشست فعال در حال شکل گیری است! در واقع نشست همان کاربرانی هستند که وارد سایت می‌شوند و دوره بازگشت به سایت دارند. به عنوان مثال کاربرانی وجود دارند که روزانه یک بار از سایت بازدید می‌کنند که در این صورت نشست فعال دارند. البته اگر کاربران 30 دقیقه در سایت فعالیتی نداشته باشند، نشست به پایان میرسد.
  • منبع: این معیار نشان می‌دهد که کاربران از طریق کدام منبع وارد سایت شما شده‌اند! به عنوان مثال اگر کاربران به جستجوی یک کلمه کلیدی سایت شما را دیده و وارد سایت شده باشند، در این صورت منبع گوگل است.
  • میانگین زمان حضور در صفحه: یکی دیگر از مواردی که در گوگل آنالیتیکس وجود دارد، میانگزین زمان حضور کاربران در صفحه است. هر چقدر این زمان بیشتر باشد، گوگل به سایت شما رتبه بهتری می‌دهد که البته نیازمند محتوای جذاب و طولانی است.
  • درصد خروج از سایت: گاهی اوقات کاربران در مدت زمان کوتاهی متوجه می‌شوند که آن سایت برای آن‌ها مناسب نیست و آن را ترک می‌کنند.
  • نرخ پرش (Bounce rate): یکی دیگر از معیارهای بسیار مهم در گوگل آنالیتیکس که تاثیر زیادی روی رتبه سایت شما در گوگل دارد، نرخ پرش است. گاهی اوقات کاربران وارد سایت می‌شوند اما به دلایل مختلفی آن را می‌بندند. این مسئله تحت عنوان نرخ پرش شناخته می‌شود و اگر درصد بانس ریت زیاد باشد، نشان‌دهنده بی‌کیفیت بودن محتوای سایت شما است که در نهایت منجر به کاهش رتبه سایت در گوگل می‌شود. این مسئله به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد؛ مثلاً ممکن است کاربر وارد سایت شما شود و سایت در مدت زمان طولانی بارگذاری شود! در این صورت کاربر سایت را بسته و به سراغ سایت دیگری می‌رود.
  • آموزش سرچ کنسول گوگل – بخش اول

این موارد از مهم‌ترین داده‌هایی هستند که توسط گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می‌گیرند! البته داده‌های دیگری هم وجود دارند اما مهم‌ترین داده‌هایی که می‌توانید از گوگل آنالیتیکس برای توسعه کسب‌وکارتان به دست آورید، همین موارد هستند.

قسمت‌های کاربردی گوگل آنالیتیکس برای مدیر کسب‌وکار

مدیران کسب‌وکار اینترنتی اهمیت زیادی برای تجارت خود قائل هستند و قطعاً به اطلاعات کاربردی و مفید نیاز دارند! با وجود آن که چک کردن گوگل آنالیتیکس بر عهده مدیر نیست و این کار وظیفه متخصص سئو و بازاریابی است، اما باز هم بهتر است مدیر کسب‌وکار اینترنتی آشنایی کافی با این ابزار را داشته باشد. در این بخش از مقاله می‌خواهیم به بررسی قسمت‌های کاربردی گوگل آنالیتیکس برای مدیر کسب‌وکار بپردازیم تا بتوانید اطلاعات مفیدی را به دست آورید! بخش‌های کاربردی گوگل آنالیتیکس برای مدیر کسب‌وکار اینترنتی عبارتند از:

  • بخش گزارش‌ها

در بخش گزارش‌ها شما می‌توانید گزارش‌های کلی گوگل آنالیتیکس در مورد سایت خود را داشته باشید! همچنین در این بخش به انواع نمودارهای کلی دسترسی دارید و می‌توانید با کلیک بر روی هر بخش، اطلاعات دقیق و جزئی‌تر در اختیار داشته باشید. البته این کار بر عهده مدیر کسب‌وکار نیست و بهتر است متخصص بازاریابی و سئو این کار را انجام دهد!

  • بخش اطلاعات لحظه‌ای

در این قسمت از گوگل آنالیتیکس شما می‌توانید اطلاعات مفید لحظه‌ای را از طریق گوگل آنالیتیکس دریافت کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید ببینید که در آن لحظه چه تعداد از کاربران آنلاین بوده‌اند یا در حال بازدید از کدام صفحات سایت شما هستند. این مورد برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی بسیار عالی و ضروری است که ببینید کاربران در صفحه فرود موردنظر حضور دارند یا خیر!

  • بخش مرور کلی

در این بخش از گوگل آنالیتیکس هم می‌توانید اطلاعات کلی در اختیار داشته باشید! مثلاً می‌توانید ببینید که در روز جاری چه تعداد از کاربران وارد سایت شما شده‌اند و منبع ورود آن‌ها به سایت چه ابزاری بوده است. همچنین در این بخش می‌توانید کلمات کلیدی مهم خود را که بیشترین ورودی در آن روز گرفته را مشاهده کنید.

  • بخش موقعیت مکانی

در این بخش از گوگل آنالیتیکس به راحتی می‌توانید موقعیت مکانی کاربران سایت خود را مشاهده کنید! این مسئله زمانی اهمیت دارد که بخواهید رویدادی برگزار کنید و بخواهید برای شهر برگزاری تصمیم بگیرید. در این بخش می‌توانید ببینید که اکثر کاربران در کدام شهر و کشور هستند و برای برگزاری رویداد راحت‌تر تصمیم بگیرید.

  • بخش منبع ترافیک جذب شده

یکی دیگر از بخش‌های مهم گوگل آنالیتیکس که به درد مدیر کسب‌وکار می‌خورد، بخش منبع ترافیک جذب شده است. در این بخش به راحتی می‌توانید ببینید که کاربران از طریق کدام منبع وارد سایت شده‌اند! این مورد به شما کمک می‌کند تا در بودجه‌بندی روش‌های بازاریابی خود درست‌تر تصمیم بگیرید و روی تیم بازاریابی نظارت داشته باشید.

  • بخش محتوا

یکی دیگر از بخش‌های مهم گوگل آنالیتیکس، بخش محتوا است! در این بخش می‌توانید اطلاعات خوبی در مورد صفحه موردنظر خود که در آن محتوا منتشر کرده‌اید را مشاهده کنید. به عنوان مثال اگر یک محتوای جامع تولید کرده‌اید، می‌توانید ببینید که چند کاربر در آن صفحه وجود دارند و از طریق کدام منبع وارد آن صفحه شده‌اند.

  • بخش رویدادها

در بخش رویدادها می‌توانید تعامل سایت خود با سایر کانال‌های جذب ترافیک را بررسی کنید! در این بخش از گوگل آنالیتیکس گزارش‌های بسیار خوبی در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید کاربران فعال را ببینید و بر اساس هدف خود، آن‌ها را آنالیز کنید.

  • بخش تبدیل‌ها

نرخ تبدیل بخش مهم و حیاتی هر کسب‌وکاری است! در این بخش از گوگل آنالیتیکس به راحتی می‌توانید مراحل مختلفی را برای هدف خود مشخص کنید و ببینید که چند درصد از کاربران به آن مرحله رسیده‌اند. هر چقدر نرخ تبدیل بالاتر باشد، کسب‌وکار شما موفق‌تر خواهد بود.

  • بخش اهداف

یکی دیگر از بخش‌های مهم گوگل آنالیتیکس، بخش اهداف است. در این ابزار می‌توانید اهداف خود را مشخص کنید و با استفاده از داده‌هایی که گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می‌دهد، ببینید که به چند درصد از اهداف خود دست پیدا کرده‌اید. اگر درصد آن پایین است، بهتر است به فکر تغییر استراتژی خود باشید تا با مشکل بزرگ‌تری روبرو نشوید.

  • بخش رفتار کاربران

در این بخش از گوگل آنالیتیکس می‌توانید رفتار کاربران را آنالیز کنید! شما باید بدانید که کاربران در سایت شما چه رفتاری دارند؛ به عنوان مثال اگر کاربران در سایت شما مدت زمان کوتاهی بمانند، به معنای با ارزش بودن سایت برای آن‌ها است اما اگر همین اتفاق برعکس رخ بدهد، به معنای کم ارزش بودن سایت و محتوای شما برای کاربران است.

استفاده از UTM برای تفکیک کمپین‌های تبلیغاتی

یکی از قابلیت‌های بسیار عالی گوگل آنالیتیکس این است که به راحتی می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی خود را تفکیک کنید! اما چگونه؟ به کمک لینک UTM به راحتی می‌توانید ترافیک ورودی خود را شخصی‌سازی کنید و کمپین‌های تبلیغاتی را به خوبی آنالیز کنید. در این بخش از مطلب گوگل آنالیتیکس، می‌خواهیم به بررسی UTM و اهمیت آن در تفکیک کمپین‌های تبلیغاتی بپردازیم:

UTM چیست و چرا اهمیت دارد؟

کد UTM رشته‌های متنی هستند که به عنوان آدرس سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند! البته تولید و استفاده از UTM رشته‌های دیگری به آدرس سایت شما اضافه می‌شود و مدیران سایت به راحتی می‌توانند از طریق گوگل آنالیتیکس آن را کنترل و آنالیز کنند. UTM مخفف Urchin Tracking Module بوده و به معنای ماژول ردیابی اورچین است! دلیل انتخاب چنین نامی هم این است که به کمک UTM همه چیز به صورت مشخص و جزئی در اختیار مدیر کسب‌وکار قرار دارد و به راحتی می‌تواند کمپین خود را آنالیز کند. استفاده از UTM باعث می‌شود تا موارد زیر به خوبی تفکیک و سوالات زیر به درستی پاسخ داده شوند:

  • منبع ترافیک کدام کانال ورودی است؟
  • کدام کمپین به افزایش ترافیک کسب‌وکار شما کمک کرده است؟
  • کاربران برای رسیدن به سایت شما از کدام مسیر استفاده کرده‌اند؟
  • کدام کلمات کلیدی مفید‌تر بوده و باعث جذب ترافیک بیشتر شده است؟
  • کاربران بیشتر از کدام صفحه مربوط به سایت کسب‌وکارتان بازدید کرده‌اند؟
  • آموزش استفاده از utm در گوگل آنالیتیکس – بخش اول

این سوالات، از مهم‌ترین سوالاتی هستند که کمک زیادی به رشد کسب‌وکارتان می‌کنند و در بهینه‌سازی استراتژی کمپین‌های تبلیغاتی شما کمک زیادی می‌کند. در بخش Review گوگل آنالیتیکس به شما نشان داده می‌شود که لینک‌های UTM چگونه مورد استفاده قرار گرفته‌اند و همه چیز به صورت تفکیک شده در اختیار شما قرار گرفته است.

UTM از کدام پارامترهای ضروری تشکیل شده است؟

UTM برای آن که بتواند آنالیز دقیقی به شما ارائه کند، از پارامترهای مختلفی تشکیل شده‌ است! این پارامترها به وجود ساده بودن، اهمیت زیادی دارند و بر آنالیز دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این بخش از مقاله گوگل آنالیتیکس، می‌خواهیم به بررسی پارامترهای ضروری بپردازیم تا به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید. پارامترهای مربوط به UTM عبارتند از:

  • پارامتر منبع (Source): اگر به اسم این پارامتر دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که این پارامتر منبع ترافیک ورودی شما را مشخص می‌کند! در واقع گاهی اوقات کمپین‌های تبلیغاتی به صورت هم‌زمان از چند کانال شروع می‌شوند که باید منبع آن مشخص باشد. به عنوان مثال اگر کمپین تبلیغات در شبکه‌ها اجتماعی داشته باشید، ممکن است به صورت هم‌زمان از طریق اینستاگرام، لینکدین، توییتر، تلگرام و… ورودی داشته باشید که باید مشخص باشد هر یک از کدام منبع وارد سایت شما شده‌اند. به عنوان مثال utm_source=Instagram نشان‌دهنده این است که اینستاگرام منبع جذب ترافیک بوده است.
  • پارامتر رسانه (Medium): با استفاده از این پارامتر می‌توانید متوجه شوید که ترافیک ورودی سایت شما بر اساس چه رسانه یا ابزاری بوده است! شما می‌توانید از کلمه دلخواه خود نظیر Banner استفاده کنید که نشان‌دهنده این است که از یک بنر تبلیغاتی برای جذب ترافیک استفاده کرده‌اید. در این صورت باید از پارامتر utm_ Medium = Banner استفاده کنید تا در گوگل آنالیتیکس به خوبی مشخص باشد. البته باز هم می‌گوییم که شما می‌توانید از هر کلمه‌ای که برای خودتان پارامتر رسانه را مشخص کند، استفاده کنید و هیچ محدودیت یا ایرادی وجود ندارد.
  • پارامتر کمپین (campaign): یکی دیگر از پارامترهایی که ارزش بسیار زیادی دارد، پارامتر کمپین است! در این پارامتر شما باید نامی برای کمپین خود انتخاب کنید تا بدانید که ترافیک ورودی از طریق کدام کمپین بوده است. نام کمپین دلخواه است؛ به عنوان مثال اگر یک کمپین برای فروش خودرو دارید، می‌توانید از پارامتر utm_car استفاده کنید تا در گوگل آنالیتیکس متوجه شوید که ترافیک ورودی از طریق کدام کمپین بوده است.
  • پارامتر محتوا (content): یکی دیگر از پارامترهایی که به صورت اختیاری است و لزومی در استفاده از آن نیست، پارامتر محتوا است. در این پارامتر می‌توانید محتوای خود را مشخص کنید تا در گوگل آنالیتیکس آمار آن به صورت دقیق در دسترس باشد. utm_content=name نمونه‌ای از پارامتر موردنظر است که می‌توانید به جای کلمه name از عنوان محتوای موردنظر استفاده کنید.
  • پارامتر کلمه کلیدی (term): این پارامتر هم به عنوان پارامتر کلمه کلیدی شناخته می‌شود که در شخصی‌سازی لینک utm کاربرد زیادی دارد! utm_term=name در بخش name می‌توانید کلمه کلیدی موردنظر خود را برای نمایش در گوگل آنالیتکس استفاده کنید.

با استفاده از این پارامترها، به راحتی می‌توانید کمپین‌های خود را به صورت کاملاً مجزا آنالیز کنید و میزان موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی خود را اندازه‌گیری کنید.

ابزارهای ساخت utm کدام هستند؟

اگر قصد ایجاد utm را دارید اما نمی‌دانید چطور باید به صورت دستی این کار را انجام دهید، لازم است بگوییم که ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد که دیگر نیازی به ایجاد دستی آن نیست. در این بخش به بررسی دو ابزار کاربردی برای ساخت لینک utm می‌پردازیم:

  • سایت utmbuilder

اولین ابزار برای ایجاد utm، وبسایت utmbuilder.net است! با استفاده از این وبسایت می‌توانید لینک utm خود را به تعداد نامحدود و البته رایگان ایجاد کنید و از آن برای مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی خود استفاده کنید:

  • Website URL: در این بخش باید آدرس مربوط به سایت کسب‌وکارتان را وارد کنید.
  • UTM Source: در این بخش باید نام مربوط به منبع ترافیک موردنظر خود را وارد کنید.
  • UTM Medium: این بخش مربوط به پارامتر مدیوم است که می‌توانید نام رسانه موردنظر را وارد کنید.
  • UTM Campaign: در این قسمت باید نام کمپین خود را وارد کنید.
  • UTM Content: در این بخش باید نام محتوای خود را وارد کنید که البته اختیاری است.
  • UTM Term: در این بخش باید نام کلمه کلیدی موردنظر خود را وارد کنید که البته اختیاری است.
  • چگونه از لینک سازی در سایت استفاده کنیم؟ – بخش اول

در نهایت کافی است در بخش GENERATED UTM TRACKING URL لینک ایجاد شده را با کلیک بر روی گزینه Copy URL کرده و از آن در بخش دلخواه خود استفاده کنید.

  • افزونه Analytics UTM Builder در گوگل کروم

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که همیشه به لینک UTM نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم از افزونه Analytics UTM Builder که برای گوگل کروم است، استفاده کنید!

در این صورت دیگر نیازی نیست برای هر بار ساختن لینک UTM از سایت استفاده کنید و در همان مرورگر خود، به راحتی امکان ساختن لینک UTM وجود دارد.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی کامل گوگل آنالیتیکس و هر چیزی که یک مدیر کسب‌وکار اینترنتی باید در مورد آن بداند، پرداختیم! البته مدیر کسب‌وکار اینترنتی نیازی به تسلط کامل بر روی آن ندارد و این کار بر عهده مدیر بازاریابی است اما با این حال بهتر است به بخش‌های مهم آن دسترسی داشته باشد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *