امروزه دیجیتال مارکتینگ حرف اول و آخر کسب‌وکارهای آنلاین است. اگر شما هم مدیریت یک کسب‌وکار اینترنتی را برعهده دارید و می‌خواهید فروش محصول یا خدمات خود را افزایش دهید، این مقاله و مقالات بعدی را در زمینه دیجیتال مارکتینگ بخوانید تا با اهمیت آن بیشتر آشنا شوید.

  1. سرعت وبسایت

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم که در تجربه کاربری تاثیرگذار است، سرعت بارگذاری سایت است! هرچقدر سایت شما زودتر بارگذاری شود، زمان بارگذاری کمتر می‌شود و در نتیجه زمانی که کاربر باید منتظر بماند، کمتر است. مثلاً اگر سایت شما در زمان ۳ ثانیه بارگذاری شود، کاربر سایت شما بسیار کمتر از کاربر سایتی که در ۱۵ ثانیه بارگذاری می‌شود، منتظر می‌ماند. بنابراین داشتن یک سایت با سرعت بارگذاری بالا اهمیت بسیار زیادی دارد و تاثیر مستقیم بر روی تجربه کاربری دارد! توجه داشته باشید که هرچقدر تجربه کاربری سایت بهتر باشد، کاربر رضایت بیشتری نسبت به شما دارد و این مسئله به افزایش فروش محصول یا خدمات شما کمک می‌کند.

مهم‌ترین دارایی یک سایت، کاربران آن سایت هستند؛ اگر در سایت کاربری وجود نداشته باشد، هرچقدر هم محتوا بارگذاری کنید یا خدمات خوبی ارائه دهید، فروشی نخواهید داشت. مهم‌ترین راز داشتن یک سایت پرمخاطب، جلب رضایت کاربران فعلی است و هرچقدر تعداد کاربرانی که رضایت دارند، در یک کسب‌وکار بیشتر باشند، فروش آن سایت نیز بیشتر است. برای بهینه‌سازی سایت خود می‌توانید از سایت‌های آنالیز سرعت کمک بگیرید تا تمام فایل‌ها و درخواست‌های سمت سرور را بررسی کنید. در نهایت با بهینه‌سازی فایل‌ها و گزارش‌های دریافتی به راحتی می‌توانید سرعت بارگذاری سایت خود را افزایش دهید.

برای بهینه‌سازی سایت‌هایی که با سیستم مدیریت محتوا ساخته می‌شوند، افزونه‌هایی وجود دارند. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، چهار مقاله زیر را حتما مطالعه کنید:

با استفاده از این چند مقاله به راحتی می‌توانید سرعت سایت وردپرسی خود را افزایش دهید. اما اگر می‌خواهید بدون افزونه سایت خود را بهینه‌سازی کنید، باید به سراغ کدهای سایت و غیرفعال کردن افزونه‌های غیرضروری بروید!

یکی از بهترین سایت‌های بررسی سرعت سایت، سایت GTmetrix است. اگر بخواهید سایت خود را بدون افزونه بهینه‌سازی کنید، باید تسلط کاملی به کدنویسی وب داشته باشید؛ اگر به کدنویسی مسلط هستید، با وارد کردن آدرس سایت خود در سایت GTmetrix می‌توانید سایت خود را بررسی کنید. در این سایت فایل‌های سنگین سایت نمایش داده می‌شوند که به راحتی می‌توانید آنها را بهینه‌سازی کنید! البته هر چقدر تعداد افزونه‌های فعال شما در سایت کمتر باشند، سرعت سایت تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند اما گاهی قالب سایت نیز از کدنویسی بهینه‌ای برخوردار نیست و می‌توانید از افزونه معرفی‌شده استفاده کنید.

سرعت سایت تاثیر بسیار زیادی بر روی رتبه سایت در موتورهای جستجو هم دارد! بسیاری از وبمستران معتقدند اگر بتوانیم رتبه سایت را در گوگل افزایش دهیم، سایت موتورهای جستجو هم رتبه خوبی به ما می‌دهند! زیرا گوگل فاکتورهای بسیار دقیق و سختی برای دریافت رتبه‌های اول در نتایج جستجو دارد. به عبارت دیگر گوگل مهم‌ترین موتور جستجو است که فاکتورهای پیچیده‌ای دارد و اگر بتوانید رضایت گوگل را به دست آورید، قطعا می‌توانید در سایر موتورهای جستجو نیز به رتبه‌های اول دست پیدا کنید. البته این موضوع که اکثر کاربران در سراسر دنیا از گوگل برای جستجو مطالب موردنظر استفاده می‌کنند نیز سبب می‌شود تا بیشترین اهمیت به گوگل داده شود. سرعت بارگذاری صفحات سایت یکی از فاکتورهای بسیار تاثیرگذار و مهم برای موتورهای جستجو است که اگر سایت شما سرعت بارگذاری خوبی نداشته باشد، قطعا نمی‌توانید انتظار رتبه‌های اول نتایج جستجو را از گوگل داشته باشید. البته لازم است بدانید افزونه‌های افزایش سرعت بارگذاری معمولاً در Front-end سایت ظاهر نمی‌شوند و تاثیری بر روی بارگذاری سایت ندارند. این افزونه‌ها فقط به بهینه‌سازی فایل‌ها می‌پردازند و در واقع در Back-end فعالیت می‌کنند؛ بنابراین استفاده از آن‌ها مشکل خاصی برای شما ایجاد نمی‌کند اما افزونه‌های دیگر در Front-end ظاهر می‌شوند که بر روی سرعت بارگذاری سایت تاثیر زیادی دارند.

  1. تاثیر واکنش‌گرایی سایت روی تجربه کاربری

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم در تجربه کاربری، واکنش‌گرایی سایت است. واکنش‌گرا بودن یک سایت به این معنی است که کاربران هنگام بازدید از سایت با استفاده از دستگاه‌های موبایل یا تبلت‌ نیز بتوانند سایت شما را به صورت صحیح و راحت مشاهده کنند؛ اگر بخواهیم این موضوع را تخصصی‌تر بیان کنیم، ریسپانسیو بودن قالب به معنای واکنش دادن قالب به تغییر رزلوشن‌های مختلف در هنگام بازدید از سایت با استفاده از دستگاه‌های جانبی مختلف است.

در سال‌ها اخیر و با توسعه موبایل‌ها و تبلت‌ها، بسیاری از کاربران به جای کامپیوتر از آن‌ها جهت انجام امور خود استفاده می‌کنند. سر زدن به سایت‌های مختلف نیز یکی از امور کاربران است که ممکن است سایت شما هم جزء سایت‌هایی باشد که کاربران سر می‌زنند. باتوجه به اینکه بسیاری از کاربران با استفاده از موبایل و تبلت از سایت‌ها بازدید می‌کنند، آیا اهمیت داشتن یک سایت واکنش‌گرا برایتان شفاف شده است؟ در این بخش قصد داریم به بررسی مزایای آن بپردازیم:

افزایش نرخ تبدیل سایت

مدیران کسب‌وکار با کمک تجربه کاربری به دنبال افزایش نرخ تبدیل سایت هستند و هرچقدر این نرخ تبدیل بیشتر باشد، تجربه کاربری بهتر بوده است. واکنش‌گرایی یک سایت به شما کمک می‌کند تا بتوانید رضایت کاربرانی را که با موبایل به سایت شما سر می‌زنند، جلب کنید. در واقع اگر کاربری با موبایل وارد سایت شما شود و بخش‌های اصلی و مهم سایت را خیلی سریع پیدا کند، به راحتی می‌تواند محصول یا خدمات سایت شما را خریداری کند. رضایت کاربر از محصول به نوع محصول بستگی دارد اما رضایت از فرآیند خرید کاملاً به وبسایت شما بستگی دارد! فرض کنید مدیریت سایتی را برعهده دارید که اجزاء اضافی در آن وجود دارد و کاربر برای دیدن یک بخش اصلی، باید در صفحات سایت شما جستجو کند!

این مسئله نه تنها زمان کاربر را می‌گیرد، بلکه بسیاری از کاربران سایت را ترک می‌کنند و به سراغ سایت رقیبان شما می‌روند؛ در حالی که می‌توانید فروش بسیار خوبی را بدست آورید، با داشتن یک سایتی که واکنش‌گرا نیست، کاربران را غیرمستقیم تشویق به خرید از سایت رقیبان که تجربه کاربری خوبی دارد، خواهید کرد! قطعاً این مسئله خوش‌آیند نیست و نرخ تبدیل سایت شما تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین اگر یک سایت غیر ریسپانسیو دارید، همین الان با یک متخصص کدنویسی صحبت کنید تا سایت شما را واکنش‌گرا کند! اکنون باید منتظر افزایش نرخ تبدیل سایت خود باشید.

بهبود تجربه کاربری و رضایت کاربران

هنگامی که یک سایت به صورت واکنش‌گرا طراحی می‌شود، این سایت بر اساس تغییرات صفحه نمایش کاربر به صورت خودکار تغییر می‌کند! در سایت‌های قدیمی هنگامی که یک کاربر در حال مطالعه یک متن بود، کاربران باید بر روی متن‌های ریزتر زوم می‌کردند و برای دسترسی به بخش‌های دیگر آن محتوا دوباره به حالت معمولی برمی‌گشتند. این مشکلات علاوه بر اتلاف زمان کاربران، کمی سخت بود و درصد زیادی از کاربران خسته می‌شدند. امروزه باتوجه به اینکه اکثر سایت‌ها به صورت ریسپانسیو  یا واکنش گرا طراحی می‌شوند، اگر سایتی ریسپانسیو نباشد کاربران زیادی به سایت دیگری مراجعه می‌کنند و با اینکار نرخ تبدیل شما کاهش زیادی پیدا می‌کند. بنابراین استفاده از طراحی‌ها و قالب‌های ریسپانسیو بر روی تجربه کاربری شما تاثیر زیادی دارد.

افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو برای رتبه‌بندی سایت‌های مختلف ریسپانسیو بودن سایت است! اگر سایتی ریسپانسیو نباشد، شانس بسیار کمی برای دیده شدن در میان نتایج جستجوی گوگل خواهد داشت. در واقع گوگل به فکر رضایت کاربران است و رضایت کاربران هنگامی حاصل می‌شود که سایت و اجزاء آن به راحتی در دسترس کاربران قرار بگیرد. بنابراین اگر به دنبال افزایش رتبه سایت خود در موتورهای جستجو هستید، حتماً سایت خود به یک سایت ریسپانسیو تبدیل کنید تا تمامی کاربران بتوانند وارد آن سایت شوند و گوگل رتبه خوبی به شما بدهد.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *