در کسب و کارهای مختلف استراتژی مهم ترین عاملی است که می تواند موفقیت آن را تضمین کند! هر چقدر استراتژی کسب و کار شما دقیق تر و حرفه ای تر صورت بگیرد، شانس شما برای داشتن یک کسب و کار موفق بیشتر خواهد بود. هر سال، تکنیک های خاصی به استراتژی بازاریابی اضافه می شوند که کسب و کارهای مختلف می توانند از آن نتیجه بگیرند! در سال 2021 هم تغییراتی در استراتژی بازاریابی کسب و کارهای مختلف ایجاد شده است و این تغییرات می تواند برای کسب و کار شما هم مفید باشد. در این مقاله می خواهیم به بررسی استراتژی بازاریابی در سال 2021 بپردازیم و مراحل مختلف ایجاد آن را بررسی کنیم!

استراتژی بازاریابی چیست؟

هر کسب و کاری اهدافی دارد و برای رسیدن به آن اهداف، نیازمند نقشه مسیر است! استراتژی بازاریابی شامل استراتژی مناسب و مسیری برای رسیدن به همه اهداف بازاریابی شما در قالب یک برنامه کلی و قابل فهم است! در واقع این استراتژی به شما کمک می کند تا بهترین مسیر را طی کنید و کم هزینه هزینه و زمان را صرف کنید. در استراتژی محتوا شما مخاطبان هدف خود را به خوبی می شناسید و می دانید که چه ویژگی هایی دارند! سپس با کمک شماخت ویژگی آن ها، به راحتی می توانید مسیر مناسبی را انتخاب کرده و بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

یکی از بخش های بسیار مهمی که در ایجاد و اجرای استراتژی بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد، بودجه کسب و کار است! هر کاری که بخواهید انجام دهید، نیازمند بودجه و زمان است. هر کسب و کاری هم با توجه به نوپا بودن یا نبودن خود با محدودیت بودجه روبرو است و استراتژی بازاریابی باید کاملاً بر اساس آن بودجه ایجاد شود. همچنین بودجه شما در انتخاب انواع بازاریابی موثر است و این انتخاب باید کاملاً بر اساس مخاطبان هدف صورت بگیرد تا نتیجه دلخواه را برای شما ایجاد کند.

مراحل نوشتن استراتژی بازاریابی در سال 2021 کدام هستند؟

هر سال تکنیک های بازاریابی جدیدی توسط شرکت های کوچک و بزرگ اجرا می شوند که می تواند آن ها را به اهداف کسب و کارتان نزدیک کند. در سال 2021 هم تغییراتی در برنامه بازاریابی هر کسب و کاری انجام گرفته است اما باید توجه کنید که این تغییرات برای هر کسب و کاری متفاوت است! به خصوص شرکت هایی که در سال های قبل هم فعالیت بازاریابی داشته اند و در حال حاضر، به دنبال ایجاد استراتژی برای سال جدید هستند. در این بخش می خواهیم در 7 مرحله استراتژی بازاریابی و نحوه ایجاد آن را برای شما بررسی کنیم تا اگر کسب و کاری دارید، به راحتی بتوانید استراتژی بازاریابی را بنویسید:

  1. نوشتن برنامه بازاریابی

اگر قصد ایجاد استراتژی بازاریابی دارید، اولین چیزی که باید به آن دقت کنید این است که همه چیز را روی کاغذ یا نرم افزارهای آفیس بنویسید! شما باید یک نمای کلی از تمام کارهایی که قرار است انجام دهید، داشته باشید. این نمای کلی می تواند شامل تمام فرآیندهای انجام کار و همچنین اهدافی باشد که شما قرار است در طی مسیر به آن برسید. در واقع هر کسب و کاری در طول سال قرار است به اهدافی برسد؛ شما باید برای کسب و کار خودتان، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشید که قرار است در سال 2021 به آن برسید. بنابراین نیازمند یک مسیر روشن و مشخص هستید که آن کار را به خوبی انجام دهید! فراموش نکنید که استراتژی بازاریابی به شما کمک می کند تا بدانید کدام کارها باید در چه زمانی انجام شود.

 

برای آن که بتوانید بهترین استراتژی بازاریابی را داشته باشید، پیشنهاد می کنیم یک الگوی مناسب پیدا کنید و از روی آن، یک استراتژی برای خودتان داشته باشید. البته استراتژی بازاریابی کار ساده ای نیست و باید در آن زمینه تخصص کافی داشته باشید. همه چیز در یک کسب و کار، به استراتژی بازاریابی بستگی دارد و هر کاری که انجام می دهید باید حواستان باشد که به برندسازی کسب و کارتان کمک کند.

  1. ایجاد پرسونای مخاطب

اگر بخواهیم مفهوم پرسونای مخاطب را به صورت کاملاً ساده بررسی کنیم، می توانیم بگوییم که پرسونای مخاطب، ویژگی های یک مخاطب ایده آل شما است! به عنوان مثال فرض کنید مدیر یک فروشگاه اینترنتی که در حوزه پوشاک هستید؛ تمام ویژگی هایی که باعث می شود تا مشتریان با داشتن آن، به یک مشتری ایده آل تبدیل شوند با عنوان پرسونای مخاطب شناخته می شوند. برای آن که پرسونای مخاطب خود را به صورت واقعی گرایانه ایجاد کنید، بهتر است در مورد مخاطبان کسب و کار خود تحقیق کنید. مشتریان کسب و کارتان، بهترین راه برای تحقیق در مورد پرسونای مخاطب است و نباید آن را فراموش کنید. پرسونای مخاطب در مدیریت کسب و کارتان تاثیر زیادی دارد. به مثال زیر توجه کنید:

یک کسب و کار پرسونای مخاطب خود را “خانمی 35 ساله با میانگین درآمد 3 میلیون تومان از طبقه کارگر که در بخش متوسط شهر زندگی می کند، کمد لباسش را با لباس های ارزان قیمت پر می کند و در نهایت، وقت خود را صرف کتاب خواندن می کند” معرفی کرده است. این کسب و کار به خوبی می داند که چه محصولی و با چه مشخصاتی بفروشد که مخاطب هدف از او خرید کند. اکنون پرسونای مخاطب را می توانیم مخاطبی با ویژگی های ایده آل اما واقعی در نظر بگیریم که قصد خرید از کسب و کار ما را دارد.

  1. مشخص کردن اهداف

اهداف کسب و کار اهمیت بسیار زیادی دارند و هر کسب و کار به دنبال این است که در مدت زمان مشخص، به آن اهداف دست پیدا کند. اهداف استراتژی بازاریابی شما باید هم راستای اهداف تجاری باشد! هر کسب و کار اهداف خاص خود را دارد و متناسب با آن هدف و بودجه ای که به آن اختصاص داده است، به استراتژی خاص خود نیاز دارد. بنابراین یکی از بخش های بسیار مهمی که در استراتژی بازاریابی باید در نظر داشته باشید، این است که چگونه قرار است به اهداف خوب برسید و رسیدن به چنین اهدافی چقدر طول می کشد.

اهداف همان چیزی است که رسیدن به آن می تواند یک کسب و کار را رونق دهد! در واقع رشد و پیشرفت کسب و کارها به واسطه رسیدن به اهداف امکان پذیر است؛ این اتفاق هم زمانی می افتد که شما با ارائه خدمات و محصولات با کیفیت بتوانید در حوزه کاری خود پیشرو باشید و به یک رهبر تبدیل شوید. در واقع مشتریان باید حس کنند که برای شما ارزش دارند و همین مسئله می تواند به رشد کسب و کارتان کمک زیادی کند. در پایان هر سال شما باید ببینید که چقدر به اهداف خود رسیده اید و چند درصد از آن هنوز محقق نشده است که در برنامه استراتژی سال آینده قرار دهید.

  1. استفاده از ابزارهای مناسب

ابزارها بخش بسیار مهمی از استراتژی بازاریابی را تشکیل می دهند! در واقع از همان ابتدای کار تا زمانی که باید استراتژی بازاریابی خود را بررسی کنید، ابزارها به شما کمک می کنند. ابزارهای مختلفی وجود دارند که برخی از آن ها رایگان و برخی تجاری هستند که البته اگر ابزارها به درستی انتخاب شوند، هزینه آن با توجه به خدمات بسیار ارزشمندی که به شما ارائه می دهد کاملاً به صرفه است. اگر شما اهداف خود را بر اساس استراتژی SMART ایجاد کرده باشید، ابزارها کمک زیادی می کنند تا میزان رسیدن به آن ها را اندازه گیری کنید.

به عنوان مثال فرض کنید شما می خواهید استراتژی محتوایی خود را بچینید! در این صورت با استفاده از ابزار رایگان گوگل آنالیتیکس به راحتی می توانید عملکرد وبلاگ و وبسایت خود را اندازه گیری کنید و بر اساس آن، استراتژی بچینید. همچنین به کمک ابزار کیورد پلنر گوگل به راحتی می توانید در مورد کلمات کلیدی مناسب کسب و کارتان تحقیق کنید و تقویم محتوا را بر اساس این کلمات کلیدی بچینید. ابزارهای زیادی هستند که در زمینه استراتژی بازاریابی به شما کمک می کنند!

  1. بررسی منابع و رسانه های موجود

یکی دیگر از مواردی که در استراتژی بازاریابی باید توجه زیادی به آن داشته باشید، منابعی است که در اختیار شما قرار می گیرد. در واقع منابع و رسانه ها هستند که می توانند به رشد و پیشرفت کسب و کارتان کمک کنند و بدون در اختیار داشتن آن ها نمی توانید به اهداف کسب و کارتان دست پیدا کنید. برای آن که یک استراتژی کامل و موثر داشته باشید، حتماً باید منابعی که قصد استفاده از آن ها را دارید، مشخص باشد. در حالت کلی می توان منابع را در 3 بخش دسته بندی کرد:

  • منابع پولی: این دسته از منابع، به منابعی گفته می شود که برای جذب مخاطبان هدف خود باید هزینه کنید. در واقع کانال ها و سایت ها برای انتشار تبلیغات شما در رسانه خود، مبلغی را دریافت می کنند و روش های مختلی برای پرداخت هزینه تبلیغات وجود دارد! از مهم ترین راه های تبلیغات در منابع پولی می توان تبلیغات گوگل ادوردز، تبلیغات نمایشی، تبلیغات کلیکی، تبلیغات در شبکه های اجتماعی و… اشاره کرد.
  • منابع تحت مالکیت شخصی: این دسته از منابع، منابعی هستند که تحت مالکیت همان کسب و کار قرار دارند! در واقع شما برای تبلیغ کردن در این رسانه ها که رسانه خودتان است، نیازی به پرداخت هزینه ندارید و به راحتی می توانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید. در حال حاضر سایت های زیادی در حال راه اندازی بخش بلاگ یا حتی سایت دیگری هستند که بتوانند در آن تبلیغ کنند.
  • منابع اکتسابی: این دسته از منابع، به منابعی گفته می شود که در آن کاربران برای شما تولید محتوا می کنند! توییتر، پست و استوری اینستاگرام… همگی در این دسته قرار می گیرند.

البته فراموش نکنید که در استراتژی بازاریابی کسب و کار باید از هر 3 دسته بالا استفاده کنید تا با صرف هزینه کم، بهترین نتایج را کسب کنید.

  1. برنامه ریزی برای کمپین های رسانه

اگر مراحل قبل را به خوبی انجام دهید، به خوبی متوجه می شوید که در کسب و کارتان کدام محتوا می تواند به شما کمک کند! در واقع شما باید با تکیه بر اهداف بازاریابی و رسانه ای خود، از انواع محتوا در بخش های مختلف کسب و کارتان استفاده کنید. به عنوان مثال استفاده از کال تو اکشن در انتهای پست های بلاگ برای معرفی محصولات و خدمات یکی از راه های بازاریابی است که نباید آن را فراموش کنید. در این زمینه تقویم محتوا کمک زیادی به شما می کند تا بدانید در چه تاریخی، دقیقاً چه محتوایی و از کدام کانال باید منتشر شود تا بهترین بازدهی را برای شما داشته باشد.

اگر در شبکه های اجتماعی در حال فعالیت هستید و می خواهید بخشی از برنامه بازاریابی کسب و کارتان را در آن انجام دهید، حتماً می دانید که بخش بزرگی از بازاریابی شما به محتوا بستگی دارد. بنابراین باید حتماً محتوای با کیفیت و البته جذاب تولید کنید؛ محتوای جذاب به محتوایی گفته می شود که توسط هزاران کاربر وایرال می شود و شما با هزینه منطقی می توانید بهترین نتیجه را از کاربران بگیرید. اگر کمی خلاق باشید، در شبکه های اجتماعی با ایجاد یک مسابقه خوب می توانید تا حد زیادی وایرال شوید و چندین برابر هزینه ای که کرده اید، نرخ بازگشت داشته باشید.

  1. ارائه راه کار برای اجرای استراتژی بازاریابی

هر کسب و کاری اهداف خود را دارد و در مراحل قبل به آن پرداختیم! مسئله ای که اهمیت دارد، این است که اگر استراتژی خود را بر روی کاغذ یا حتی نرم افزارهای مختلف نوشته اید، باید آن را اجرا کنید. در واقع چیدن استراتژی برای آن است که به درستی اجرا شود و بتواند شما را به اهداف خود برساند. گاهی اوقات سازمان ها استراتژی بسیار سنگینی تعریف می کنند که بودجه و منابع کافی برای اجرای آن را ندارند که در این صورت، تنها هزینه ای که برای ایجاد استراتژی بازاریابی شده است هدر می رود. استراتژی باید بلند مدت (یک ساله) نوشته شود اما آن قدر سنگین نباشد که حق هیچگونه تغییر و انطاف را در آن نداشته باشید!

مسئله ای که اهمیت دارد، این است که چقدر بودجه و منابع دارید! اگر بودجه و منابع یک سال آینده در حساب شرکت وجود دارد، یک استراتژی قوی بنویسید و به کمک تیم خود آن را اجرا کنید. در غیر این صورت، شاید لازم باشد کمی از ایده آل خود فاصله بگیرید و بر اساس منابع و بودجه واقعی خود استراتژی بچینید. مهم ترین چیزی که در استراتژی بازاریابی وجود دارد، پایبند بودن به آن و اجرای مستمر است! هیچ چیز دیگری به اندازه اجرای منظم و مستمر اهمیت ندارد و نمی تواند شما را به اندازه آن به موفقیت برساند.

ابزارهای کاربردی برای استراتژی بازاریابی کدام هستند؟

استراتژی بازاریابی نیازمند ابزارهایی است تا بتوانید به بهترین شکل ممکن آن را اجرا کنید! ابزارهای مختلفی از ابتدا اجرای استراتژی محتوا وجود دارند که هر یک از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این بخش می خواهیم به بررسی 4 مورد از ابزارهایی که در زمینه استراتژی بازاریابی به شما کمک می کنند، بپردازیم. البته این ابزارها به درد کسب و کارهای آنلاین می خورند ، در ادامه همراه ما باشید:

  • ابزار ترلو

ترلو یکی از اپلیکیشن های تحت وب است که با استفاده از آن می توانید فعالیت های کسب و کار خود را مدیریت کنید. با استفاده از این ابزار شما می توانید وظایفی را برای هر یک از اعضای کسب و کارتان مشخص کنید و در هر برد ترلو، آن ها را برای انجام اضافه کنید. در این ابزار همه چیز تحت کنترل شما قرار دارد و می توانید برای انجام کارها تاریخ و ساعت مشخص کنید تا در همان ساعت، کار به انجام برسد و تیک مربوط به آن زده شود.

ترلو در دو نسخه رایگان و تجاری عرضه شده است که نسخه رایگان آن هم می تواند نیاز شما را رفع کند! در نسخه رایگان محدودیت هایی وجود دارد که البته برای کسب و کارهای کوچک اصلاً اذیت نخواهید شد. هنگامی که کسب و کارتان کمی بزرگ تر شد، می توانید هزینه خدمات تجاری این ابزار را پرداخت کنید و یک ابزار نامحدود در اختیار داشته باشید.

  • ابزار SEMrush

اگر یک کسب و کار آنلاین داشته باشید، حتماً می دانید که سئو چقدر مسئله مهمی است! سئو به شما کمک می کند تا با کمترین هزینه بتوانید مخاطبان هدف کسب و کارتان را به سایت خود هدایت کنید و محصولات یا خدمات خود را به آن ها بفروشید. ابزار SEMrush یکی از ابزارهای کاربردی در زمینه سئو سایت است که با استفاده از آن می توانید رتبه بندی روزانه سایت خود را مانیتور کنید. همچنین این ابزار به شما کمک می کند تا رقیبان را بررسی کرده، کلمات کلیدی مهم کسب و کارتان را پیدا کرده و ایده های بسیار خوبی برای جذب ترافیک ارگانیک از گوگل در اختیار داشته باشید.

همچنین با استفاده از این ابزار علاوه بر کمک در سئو، می توانید در زمینه ساخت و اندازه گیری یک استراتژی موثر در شبکه های اجتماعی، برنامه ریزی محتوا و حتی ارائه تخفیف کمک بگیرید.

  • ابزار BuzzSumo

یکی دیگر از ابزارهای کاربردی در زمینه استراتژی بازاریابی که می تواند موفقیت شما را تضمین کند، ابزار BuzzSumo است. با استفاده از این ابزار به راحتی می توانید استراتژی بازاریابی خود را تقویت و در صورتی که نیاز باشد، آن را هدایت کنید. در واقع این ابزار به شما کمک می کند تا بتوانید تعامل محتوای خود را افزایش دهید و عملکرد بالایی را از آن بگیرید. همچنین در این ابزار شما می توانید با اینفلوئنسرهای بزرگ دنیا در ارتباط باشید و در بحث تبلیغات از آن ها کمک بگیرید.

این ابزار بیشتر برای افرادی مناسب است که قصد فعالیت و بازاریابی شبکه های اجتماعی را دارند! در واقع این ابزار کمک می کند تا بتوانید استراتژی بازاریابی خود را به خوبی چیده و با این کار، یک یا حتی چند قدم به اهداف کسب و کارتان نزدیک تر شوید.

  • ابزار Crazy Egg

اگر کسب و کار اینترنتی هستید و برای خود سایت دارید، حتماً اهمیت بهینه سازی وبسایت را می دانید! ابزار Crazy Egg یکی از ابزارهای بسیار قدرتمند و حرفه ای در زمینه بهینه سازی سایت است که به داده های خوبی را جمع آوری کرده و با استفاده از آن، رفتار کاربران را آنالیز می کند. برای شروع کمپین های تبلیغاتی در سایت خود، باید ترافیک را آنالیز کنید و بدانید که کاربران با آن کمپین تبلیغاتی چگونه رفتار می کنند. در واقع این ابزار مشخص می کند که المان های مختلف صفحات سایت به خوبی طراحی شده اند یا خیر! به عنوان مثال اگر جای CTA را بد انتخاب کرده باشید، ممکن است کاربران از شما خرید محصول یا خدمات انجام ندهند که در صورت استفاده از این ابزار، به راحتی می توانید جای آن را تغییر دهید.

بنابراین اگر به فکر بهینه سازی سایت خود هستید و می خواهید از خدمات دیگری نظیر تست A/B استفاده کنید، این سایت را فراموش نکنید و از آن بیشترین استفاده را داشته باشید. همچنین با کمک این ابزار شما می توانید تجربه کاربری خود را بهینه سازی کنید! تجربه کاربری نه تنها برای کاربران، بلکه برای موتورهای جستجو هم اهمیت زیادی دارد. اگر یک سایت تجربه کاربری خوبی نداشته باشد، کاربران رفتار خوبی در آن سایت ندارند و آن سایت را می بندد. گوگل در سایت های مختلف، رفتار کاربران را آنالیز می کند و اگر کاربر خیلی زود از آن سایت خارج شود، گوگل متوجه می شود که آن صفحه ارزشمند نیست و این مسئله می تواند تاثیر منفی روی رتبه سایت شما داشته باشد.

نتیجه گیری

استراتژی بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد و در صورتی که یک کسب و کار بخواهد به اهداف خود برسد، حتماً به استراتژی بازاریابی نیاز خواهد داشت. در این مقاله به بررسی مفهوم استراتژی بازاریابی و همچنین مراحلی که برای این کار باید طی کنید، پرداختیم. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *