اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد آموزش گوگل سرچ کنسول را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این ابزار و بهینه‌سازی سایت با استفاده از آن، سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و ترافیک ورودی سایت خود را افزایش دهید.

نحوه ایجاد بردکرامب صفحات

استفاده از داده های ساختار یافته ای مثل صفحات بردکرامب می تواند موقعیت وبسایت را در نتایج جستجو گوگل بهبود ببخشد. گوگل از فرمت های JSON-LD و Microdata برای نمایش داده های ساختار یافته استفاده می کند. برای ایجاد مسیر راهنما سایت نیز بهتر است از microdata یا RDFa استفاده شود. می توانید فرآیند مربوطه و وضعیت نمایش داده های ساختار یافته که در این مقاله منظور نشانه گذاری Breadcrumbs در نتایج گوگل است را از طریق بخش enhancements سرچ کنسول گوگل پیگیری کنید.

معنی کلمه breadcrumbs در سرچ کنسول گوگل

به منظور بررسی عملکرد زبان نشانه گذاری breadcrumbs سرچ کنسول گوگل باید از طریق بخش enhancements سرچ کنسول گوگل اقدام نمایید. به همین منظور می بایست مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد گوگل سرچ کنسول سایت خود شوید.
  • می بایست مطابق تصویر زیر روی زبانه enhancements کلیک کنید.
  • گزارش breadcrumbs را انتخاب کنید.

در این بخش از گوگل سرچ کنسول می توانید اطلاعات مربوط به خطاهای breadcrumbs و وضعیت مسیر راهنما سایت خود را مشاهده کنید.

در بخش نموداری، اطلاعات مربوط به مسیر راهنما به سه دسته اصلی تقسیم می شود:

  • error: در این بخش شما می توانید تعداد خطاهایی که در زمینه داده ساخت یافته breadcrumbs سایت توسط سرچ کنسول گوگل شناسایی شده است را مشاهده نمایید.
  • valid with warning: در این قسمت معمولا تعداد مواردی را می بینید که توسط گوگل تایید شده اند اما خطایی در آن وجود دارد که بهتر است رفع شود تا عملکرد بهتری را داشته باشد.
  • valid: در این قسمت نیز می توانید تعداد نشانه گذاری breadcrumbs که بدون هیچ مشکلی توسط گوگل ایندکس شده است را مشاهده نمایید.

خطاهای breadcrumbs سرچ کنسول گوگل چیست؟

به طور کلی در زمینه مسیر راهنما ممکن است با یکسری خطاها رو به رو شوید که باید درصدد رفع آنها بربیایید. در ادامه به معرفی و توضیح خطاهای breadcrumbs سرچ کنسول گوگل خواهیم پرداخت. بدین صورت می توانید به صورت اصولی به مدیریت breadcrumbs صفحات سایت خود بپردازید.

  1. عنوان یا تصویری برای پست یا صفحه مورد نظر در مسیر سایت وجود ندارد

در برد کرامب باید نام (name) یا item.name مشخص شده باشد. در کنار آن نیز نیاز است که به تصویر پست یا صفحه مورد نظر نیز توجه داشته باشید. در این صورت با خطا در breadcrumbs سرچ کنسول گوگل رو به رو می شوید.

  • عنوان (title): زمانی با این خطا مواجه خواهید شد که نشانه گذاری بردکرامب صفحه مشخص شده هیچ عنوانی را نداشته باشد. این می تواند این معنا را داشته باشد که خود آن پست یا صفحه عنوان مشخصی ندارد.
  • تصویر (image): این خطا به این معنا است که تصویر شاخصی برای پست یا صفحه مورد نظر انتخاب نشده است. در این حالت نیاز است که یک تصویر تنظیم کنید تا مسیر راهنما سایت نیز درست شود.
  • چگونه نرخ پرش سایت را کاهش دهیم؟ – بخش اول
  1. نشانه گذاری breradcrumbs ناقص است

زمانی که داده ساخت یافته Breadcrumbs یا همان مسیر راهنمای سایت ناقص باشد شما با این خطا در گزارش breadcrumbs سرچ کنسول گوگل رو به رو می شوید. معمولا اگر از تنظمیات پیش فرض استفاده کنید با این خطا برای برد کرامب سایت خود مواجه نخواهید شد. این نقض می تواند در یکی از موارد زیر رخ دهد:

  • خطا A value for the id field is required / Missing field “id
  • ارور A value for the item field is required / Missing field “item
  • خطا A value for the itemListElement field is required / Missing field “itemListElement

مسیر سایت، مسیر راهنما یا همان بردکرامب یک ابزار بسیار قدرتمند است که باعث می شود تجربه کاربری به ویژه زمانی که وبسایت شما دارای صفحات بسیار زیاد با سلسله مراتب بالا است و رسیدن به صفحات داخلی دشوار است بهبود پیدا کند. علاوه بر این گزارش breadcrumbs صفحات به موتورهای جستجو نیز کمک می کند تا ساختار داخلی سایت شما را بفهمد. تمامی این موارد نیز در کنار هم سبب می شوند که سئو وبسایت شما به شکل قابل توجهی ارتفا پیدا کند. در این بخش از مقالات گوگل سرچ کنسول نحوه استفاده از breadcrumbs سرچ کنسول گوگل نیز به شما آموزش داده شد.

در صورتیکه موارد امنیتی به صورت تعمدی توسط وبمستر در سایت ایجاد نشده باشد، برطرف کردن این موارد نیاز به دانش کافی در زمینه امنیت دارد. در صورتیکه با پیغام امنیتی سرچ کنسول مواجه شدید، دقت کافی داشته باشید که علاوه بر برطرف کردن مشکل بوجود آمده، راه نفوذ هکر را نیزشناسایی و مسدود نمایید که مجددا با مشکل امنیتی مواجه نشوید. پس از اطمینان از برطرف شدن مشکل و بستن راه های نفوذ احتمالی، روی دکمه REQUEST A REVIEW کلیک کرده تا گوگل مجددا سایت شما را بررسی کند و در صورت تایید گوگل مبنی بر رفع مشکل امنیتی، جایگاه سایت در موتور جستجو به حالت قبل باز خواهد گردید.

سعی کنید در لیست سیاه نباشید؛  امنیت مهم است! چون احتمال دارد شما بار‌ها و بار‌ها تحت حملات هکری قرار بگیرید و حتی متوجه نشوید. چون اهداف یک هکر صرفا برداشتن اطلاعات شخصی نیست. برخی مواقع هدف از یک حمله‌ی هکری آلوده کردن یک سایت است. لینک‌هایی در قسمت‌های مختلف صفحات قرار گرفته می‌شوند و این بک لینک‌ها به عنوان اسپم شناسایی می‌شوند. پس باید همیشه از راه‌های مختلف برای محافظت از دیتای سایت استفاده کنید. قرار گرفتن در لیست سیاه گوگل به دو طریق امکان پذیر است که یکی از آن‌ها لینک سازی خارجی و یکی هم هک کردن داده‌های سایت و آلوده کردن سایت است که باید با استفاده از ابزار‌های مختلف جلوی این نوع حملات هکری را بگیرید. اگر در لیست سیاه قرار گرفته اید می‌توانید از طریق روش‌های مختلف مانند پاک سازی لینک‌ها و یا معرفی لینک‌های خطرناک به گوگل از لیست سیاه خارج شوید. کار سختی است. اما شدنی است. حتی اگر گوگل را کنار بگذاریم و تاثیر امنیت را روی گوگل بررسی نکنیم همچنان پای کاربر وسط می‌آید. یک سایت آلوده یا سایتی که پروتکل امنیتی استفاده نمی‌کند عملا توسط کاربرانی که امنیت برای آن‌ها مهم است بایکوت می‌شود. در ضمن این بایکوت شدن اثرات جانبی دیگری هم دارد.  وقتی سایت شما امن نباشد بانس ریت سایت پایین می‌آید. کاربران از صفحات شما خارج می‌شوند و این عوامل سیگنالی منفی برای سایت شما حساب می‌شود.

انواع مشکلات امنیتی سایت در کنسول گوگل

در بخش security issues سرچ کنسول گوگل شما با لیستی از خطاها مواجه می شوید که شناخت آنها به بررسی دقیق تر مشکلات امنیتی سایت و تامین امنیت سایت کمک به سزایی می کند. این خطاها عبارتند از:

  • deceptive pages: این خطا نشان دهنده این است که در سایت شما محتوایی وجود دارد که بازدیدکنندگان را به انجام کارهای خطرناک یا افشای اطلاعات محرمانه خود یا دانلود یک بدافزار ترغیب می کند.
  • deceptive embedded resources: اگر در مسیر بررسی مشکلات امنیتی سایت با این خطا رو به رو شدید، باید بدانید که سایت شما تبلیغات یا منابع فریبنده ای دارد که کاربران را به سمت انجام کارای خطرناک می کشاند.
  • Malware: سایت شما به یک بدافزار آلوده شده یا میزبان آن است. برای تامین امنیت سایت برای کاربران باید سریعا برای حذف این نرم افزارهای مخرب اقدام نمایید.
  • Hacked type: Code injection: این خطا در بخش security issues سرچ کنسول گوگل نشان دهنده این است که شما نتوانسته اید امنیت سایت خود را تامین کنید و هکری توانسته است سایت شما را به خطر بیندازد. در این نمونه، هکر کدهای مخربی را به وب سایت شما تزریق می کند.
  • Hacked type: Content injection: در این حالت هکر لینک یا محتوای اسپم را به صفحات وب سایت شما اضافه می کند.
  • Hacked type: URL injection: این خطا در گوگل سرچ کنسول نشان دهنده این است که هکری در وبسایت شما صفحات جدیدی را ایجاد کرده است. صفحاتی که غالبا حاوی کلمات یا لینک های اسپم می باشد.
  • Uncommon downloads: اگر در زمان بررسی مشکلات امنیتی سایت با این خطا رو به رو شدید، باید بدانید که سایت شما قابلیت دانلودی را قرار داده است که مرورگر ایمن گوگل پیش تر آن را ندیده است.
  • Harmful downloads: خطای حاضر نشان دهنده این موضوع است که وب سایت شما دانلودی را به کاربران پیشنهاد می دهد که از نظر مرورگر ایمن گوگل یک بدافزار یا یک نرم افزار ناخواسته است.
  • Links to harmful downloads: اگر سایت شما به سایت هایی لینک شده باشند که دارای نرم افزارهای مخرب یا ناخواسته هستند، در زمان بررسی آنلاین امنیت سایت با وبمستر تولز گوگل با آن مواجه خواهید شد.
  • Unclear mobile billing: در این حالت گوگل تشخیص داده است که سایت شما به اندازه کافی کاربران را درباره هزینه های اینترنتی که ممکن است به دلیل ورود به سایت شما متحمل شوند، آگاه نکرده است. به همین دلیل قبل از هرگونه دانلودی در خصوص هزینه های احتمالی به شما هشدار می‌دهد.

تامین امنیت سایت یکی از مهم ترین کارهایی است که باید برای داشتن عملکرد بهتر انجام داد. شاید فکر کنید که بررسی مشکلات امنیتی سایت موضوع چندان مهم و حساسی به شمار نمی رود، اما زمانی متوجه اهمیت امنیت وب سایت خود می شوید که دچار مشکل غیر قابل جبرانی شوید.

در مجموعه مقالات گوگل سرچ کنسول سعی کردیم تمام بخش‌های این ابزار حرفه‌ای گوگل که برای سئو به شما کمک می‌کند را بررسی کنیم. امیدواریم مفید واقع شده باشد!

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

2 Comments

  1. با سلام تا چند روز پیش سایتم اکثر محصولات در صفحه اول گوگل بود ولی یک دفعه طی دور روز تمام محصولات از صفحات گوگل حذف و در سرچ کنسول با خطاهای زیادی در Breadcrumbs مواجه شدم ممنون میشم کمکم کنید

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *