یکی از موارد بسیار مهمی که در مدیریت سایت و کسب و کار اینترنتی اهمیت زیادی دارد، نرخ پرش سایت است. رفتار کاربران در سایت اهمیت زیادی دارد و اگر کاربران پس از مدت کوتاهی از سایت خارج شوند، این مورد نه تنها روی فروش شما، بلکه روی نتایج گوگل هم تاثیر زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی نرخ پرش و اهیمت آن برای کسب و کار ها بپردازیم تا بتوانید علت آن را پیدا کنید. پس اگر می خواهید با نرخ پرش و اهمیت آن آشنا شوید، در این مقاله همراه ما باشید.

نرخ پرش چیست؟

نرخ پرش یا بانس ریت Bounce Rate یکی از معیار های آنالیز سایت است که توسط گوگل آنالیتیکس ارائه می شود، اگر بتوانید میزان بانس ریت سایت را پیدا کنید، می توانید آمار نرخ پرش یا همان بانس ریت را کاهش دهید و سایت خود را برای رتبه گرفتن در گوگل آماده کنید. پرش یعنی کاربر از طرق مختلفی که قابل پیگیری است به وب سایت شما وارد می شود سپس بدون این که حرکتی انجام دهد، از وب سایت شما خارج می شود.

اما تعریف بلاگ گوگل در مورد نرخ پرش: نرخ پرش یعنی درصدی از نشست ها در یک برگه مفرد. نشست هر کاربر در برگه وب سایت شما، یعنی از طریق جستجو، بوک مارک مرورگر و یا روش های دیگر به برگه وب سایت شما وارد شده و بدون اینکه حرکت دیگری انجام دهد از آن خارج می شود.

در یک کلام نرخ پرش یعنی کاربر وب سایت شما را پیدا، باز کرده و سپس آن را می بندد. اما شماری از دلایل مختلف برای نرخ پرش بالا وجود دارد. مثلا کاربران به این دلیل وب سایت شما را ترک می کنند چون رابط کاربری و تعامل با وب سایت شما برای کاربر دشوار می کند؛ یا این که کاربر دنبال برخی اطلاعات است که برگه وب سایت شما را بازدید می کند، سپس با دست یافتن به آن اطلاعات یا نکاتی که لازم داشت برگه وب سایت شما را ترک می کند و در نهایت این که نیازی ندارد تا بیشتر از این بماند یا اینکه برگه های جدیدی باز کند.

چگونه متوجه میزان نرخ پرش سایت خود شویم؟

همه چیز در مورد نرخ پرش با گوگل آنالیتیکس Google Analytics شروع می شود! در Google Analytics Dashboard، نرخ پرش Bounce Rate به صورت درصدی نمایش داده شده است. مثلا این میزان ۷۵% است، این یعنی از هر ۱۰۰ نفر کاربر که به وب سایت شما وارد شده باشند، ۷۵ نفر بدون اینکه نتیجه ای گرفته باشند و بدون هیچ حرکت اضافی، وب سایت شما را ترک می کنند. اما نکته مهم در نرخ فرار این است که کاری کنید که کاربران پس از وارد شدن، حرکت دیگری انجام دهند و سریعاً به صفحه نتایج جستجو عقب گرد نکنند یا این که برگه را رها نکنند.

آیا نرخ پرش وبسایت شما واقعا بد است؟ قبل از اینکه کاملا درگیر شوید، می خواهیم بدانید که آیا میزان پرش وب سایت شما، که به نظر شما بالاست آیا در حوزه کسب و کار آنلاین شما معمولی است یا این که نه واقعا شرایط بد است؟ گوگل از نرخ پرش در رتبه بندی وب سایت استفاده می کند. خب تفاوت در اینجا است که شما در مورد راه های بهبود تجربه کاربری وبسایت و همچنین خرید یک پیرهن جدید در گوگل جستجو می کنید حال گوگل می خواهد برای عبارت اول، بهترین متنی که کاربران بیشتر آن را مطالعه کرده اند را پیشنهاد کند، اما برای خرید پیرهن به نظر شما بین دیجی کالا، بامیلو و تخفیفان کدام را انتخاب می کند؟ به عبارت دیگر، نرخ پرش با نرخ تبدیل رابطه ای وابسته دارد، یعنی: نرخ پرش برای یک وبمستر وقتی مهم است که بخواهد کاربر را در وبسایت خود نگه دارد ولی نرخ پرش برای کسی که می خواهد چیزی بفروشد شاید زیاد مهم نباشد برای خرید پیرهن کاربر به وبسایت بامیلو وارد می شود، قیمت آن را می بیند و فکر می کند سپس برگشته و به وب سایت دیگری چون تخفیفان وارد می شود این به این معنی نیست که پیرهن به درد کاربر نمی خورد (و گوگل نباید آن را پیشنهاد کند) بلکه کاربر می خواهد پیرهن دیگری را ببیند.

اینجا است که گوگل که برای جستجوی اولی، نرخ پرش را در رتبه بندی موثر می کند اما در نتیجه ی دومی نرخ پرش، اهمیتی تعیین کننده در رتبه بندی گوگل نخواهد داشت (البته این یکی از مواردی است که به Rank Brain مربوط است که طبق گفته سایت بک لینکو گوگل رنک برین را سومین فاکتور رتبه بندی قرار داده است.). حال این جا مشخص میشود که نرخ پرش +/- نرخ تبدیل (تبدیل کاربر به مشتری واقعی که خرید میکند) بستگی به نوع فعالیت شما دارد. شاید شما بخواهید برای وبسایت خود محتوای خوبی منتشر کرده تا کاربران را جذب کرده سپس به آن ها محصولات خود را بفروشید. هدف شما از بازدید کاربران میتواند هدف نرخ پرش را تعیین کند. در واقع دلیل پیگیری نرخ پرش این است که بدانید چرا کاربر وبسایت شما را ترک کرده است حال چرا می خواهید کاربر به وب سایت شما وارد شود سپس در آن بماند؟

شما می توانید بهترین کلمات  کلیدی را در بخش Organic Search Traffic یا Campaign > Keyword بیابید، کلماتی که از طریق آنها بیشترین ترافیک را کسب کرده اید، در کنار بد ترین کلمات قرار دهید، همین کار را برای بانس ریت انجام دهید و خوب و بد را جدا کنید.

شاید محتوای مطالب شما کافی یا مناسب نبوده اند که کاربران آنها را ترک کرده اند. این کلمات را باید با کلماتی مقایسه کنید که اصلا بازدیدی کسب نکرده اند. به این ترتیب شما متوجه می شوید که کار ساده ای دارید.

  • برگه هایی که نرخ فرار بالا و بازدید بالا دارند را شناسایی کنید.
  • برای محتوایی که بازدیدی کسب نکرده اند از روی محتوای پر بازدید، یک الگو برداری کرده و محتوای جدید تولید کنید.
  • اکنون محتوای پر بازدید با نرخ بانس ریت بالا را تغییر دهید تا تاثیر آن را در نرخ بانس ریت ببینید.
  • حال شما به یک چیز جدیدی دست یافته اید، اینکه چه چیزی باعث می شود بانس ریت کاهش پیدا کند، اکنون آن را برای محتوای جدید خود به کار ببرید.
  • این کار ها را تکرار کنید، این چرخه باعث می شود شما بهترین استفاده از آمار بانس ریت را داشته باشید.

تاثیر طراحی سایت در رفتار کاربران

پس از اتصال به گوگل آنالیتیکس کل برگه های وبسایت شما توسط این آنالیز گر پایش می شود.

اگر هنوز نرخ بالای فرار را تجربه میکنید به این موراد رسیدگی کنید:

  • دستی به طراحی وبسایت خود بکشید (یا برگه های فرود)
  • این برگه ها را با قوانین جستجو بهینه سازی و سئو کنید
  • از کلمات کلیدی در بهینه سازی و تبلیغات برای کلیک بیشتر میتوانید استفاده کنید
  • همچنین میتوانید روی کلمات کلیدی برای محتوای بهتر تمرکز کنید.
  • تجربه کاربر در وبسایت را بهبود ببخشید،
  • بهتر است کل وبسایت را در اختیار کاربر قرار دهید تا به راحتی بتواند محتوا را مطالعه کند.
  • معایب طراحی بد وب‌سایت؟ – بخش اول

رفتار کاربران در نرخ پرش

گاهی اوقات دلایل فرار کاربر و نرخ پرش بالا میتواند به رفتار کاربر وابسته باشد. مثلا، وقتی کاربری برگه ای از برگه های وبسایت شما را بوکمارک میکند و آن را باز میکند سپس آن را مجددا میبندد، این کاربر یک پرش انجام داده است. پس این موارد همیشه میتوانند درصد خطای سایت شما و آمارها باشند، پس همانقدر که اعداد بانس ریت به شما نمایش داده می شوند، نیازی نیست نگرانی حادی در رابطه با آنها داشته باشید.

بهبود نرخ پرش و سئو سایت

اقدامات اولیه – طراحی و رابط کاربری و تجربه کاربری در وبسایت شما، میتواند روی نرخ پرش کاربران تاثیر گذار باشد. برای بهبود نرخ پرش میتوانید اقدامات مختلفی انجام دهید. تغییرات سفارشی در وبسایت خود ایجاد کنید. سپس تغییرات نرخ پرش کاربران را ثبت کنید و با نرخ پرش قبل از تغییرات مقایسه کنید سپس تغییرات را به طوری محسوس و سفارشی انجام دهید؛ تا بتوانید به بهترین نتیجه در ثبت آمار نرخ پرش کاربران دست پیدا کنید. این کار کمک میکند تا ضعف وبسایت خود را پیدا کرده سپس به سرعت به بهبود نرخ پرش وبسایت خود بپردازید.

گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای آنالیز دیجیتال است، از آن میتوانید استفاده های گسترده ای در بررسی سایت داشته باشید. نرخ پرش برای یک وب سایت در حوزه دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی با یک وبسایت که در حوزه تولید برنامه های تلفن همراه فعالیت دارد یا یک وبسایت دانلود و موزیک، بسیار متفاوت است.

به نرخ فرار از ورودی ها و مراجع مختلف توجه کنید. از زوایای دیگری هم به قضیه نگاه کنید، از طریق فیسبوک، تلگرام، کمپین هایی که راه اندازی کرده اید، برگه های فرود و … تا بهتر از قبل متوجه شوید که چگونه میتوانید نرخ پرش بالای وب سایت خود را به حالت معمولی بازگردانید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *