اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد آموزش گوگل سرچ کنسول را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این ابزار و بهینه‌سازی سایت با استفاده از آن، سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و ترافیک ورودی سایت خود را افزایش دهید.

استفاده از راهنمای مسیر در سایت

به طور معمول سایت های بزرگ از یکسری برنامه های کاربردی خاص از بردکرامب برای نشان دادن مسیر به کاربران خود استفاده می کنند. نقش تاثیرگذار نشانه گذاری breadcrumbs سایت را می توان در وب سایت هایی که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت دارند را بیش از سایت دیگری مشاهده نمود. این وب سایت ها معمولا طیف گسترده ای از محصولات دسته بندی شده را دارند که باید بتوانند با استفاده از یک راهنمای مسیر مناسب آن را به کاربران خود نشان دهند.

وب سایت هایی که دارای یک سطح بوده و در آنها از سلسله مراتب یا گروه بندی خبری نیست، نیازی به استفاده از مسیر راهنما ندارند. چرا که کاربران به راحتی می تواند در زمانی کوتاه به صفحه ای که به دنبال آن است دست پیدا کند.

یک راه بسیار مناسب برای اینکه تعیین کنید که آیا وب سایت شما به یک داده ساخت یافته breadcrumbs یا راهنمای مسیر نیاز دارد یا نه، ایجاد نقشه سایت است که در آن معماری درونی سایت به خوبی نشان داده می شود. این کار باعث می شود تا شما متوجه شوید که آیا وجود یک بردکرامب می تواند به تجربه کاربری جذاب تر منجر شود یا تاثیری روی آن ندارد.

لازم است در نظر داشته باشید که بردکرامب باید به عنوان یک ایده جانبی مورد استفاده قرار بگیرد و به هیچ عنوان جایگزین منوهای اصلی سایت نشود. قرار است با استفاده از این ویژگی تجربه کاربری بهتری را برای بازدیدکنندگان خود فراهم آورید. به همین دلیل نیز باید در خصوص استفاده از آن محتاط‌تر پیش بروید.

مسیر راهنما سایت و نقش آن بر سئو

به همان میزان که داشتن گزارش breadcrumbs سایت برای ایجاد یک تجربه کاربری ایده آل مناسب است، برای موتورهای جستجو نیز مفید می باشد. استفاده از این ویژگی سبب می شود که به تمامی صفحات داخلی و خارجی سایت دسترسی منطقی و دقیقی پیدا شود و این موضوع دقیقا همان چیزی است که موتورهای جستجو به آن علاقه مند هستند. برخی از مهم ترین ویژگی های بردکرامب که روی سئو سایت به شدت تاثیر می گذارند، به شرح ذیل است:

  • صفحات دارای کلمات کلیدی نزدیک به هم را در یک دسته بندی قرار می دهند؛ این موضوع به موتورهای جستجو کمک می کند تا بتوانند به شکل بهتری بفهمند که کدام یک از صفحات به یکدیگر لینک داده شده اند. این امر سبب می شود تا سئو پیج های قرار گرفته در یک دسته بندی و همچنین صفحات درونی شما بهبود پیدا کند.
  • مسیر راهنما سایت ساختار لینک سازی داخلی وب سایت شما را بهبود می‌بخشند؛ مطمئنا اگر در کنار لینک سازی متنی به صفحات مرتبط از راهنمای مسیر هم استفاده کنید، می توانید تاثیر بسیار مناسب تری را سئو خارجی مشاهده نمایید.
  • برای توصیف راهنمای مسیر از اسکیماها استفاده کنید؛ این کار باعث می شود که گوگل و دیگر موتورهای جستجو موجود بفهمند که چیزی که در حال بررسی آن هستند یک بردکرامب است. این امر سبب می شود تا مسیر سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) نیز نمایش داده شود. در نتیجه آن کاربران بیشتری می توانند در صفحات داخلی وب سایت شما حرکت کنند.
  • هفت قدم ساده و کارآمد برای بهینه سازی سئو

انواع نشانه گذاری breadcrumbs سایت چیست؟

به طور کلی مسیر سایت را می توان با توجه به مکان (location)، مسیر (path) و ویژگی (attribute) دسته بندی کرد. در ادامه هر یک از این دسته های بردکرامب را به صورت دقیق تر برای شما توضیح خواهیم داد.

  1. تعیین مسیر سایت بر اساس موقعیت (location) چیست؟

آن دسته از بردکرامب ها که بر اساس موقعیت مشخص می شوند در واقع نشان دهنده ساختار سایت هستند. این نوع از راهنمای سایت به بازدیدکنندگان کمک می کنند تا سایت را به صورت سلسله مراتبی مشاهده نمایند. در چنین حالتی شما با چندین سطح (معمولا سطوح قرار گرفته بیشتر از ۲ می باشد) رو به رو می شوید.

استفاده از این گزارش Breadcrumbs صفحات برای بازدیدکنندگانی که از طریق یک منبع خارجی مثل موتورهای جستجو وارد سطوح عمیق تر وبسایت شما می شوند می تواند بسیار مناسب باشد. از این طریق آنها می توانند متوجه شوند که در حال حاضر در کدام سطح از وبسایت قرار گرفته اند و چگونه می توانند به سطوح بالاتر بروند.

  1. ایجاد راهنمای سایت مبتنی بر مسیر (path) به چه شکل است؟

بردکرامب هایی که بر اساس مسیر شکل می گیرند معمولا با نام history trail یا تاریخچه مسیر سایت نیز شناخته می شوند. در آنها تمام مسیری که یک کاربر طی کرده تا به یک صفحه مشخص دسترسی پیدا کند، نمایش داده می شود. لینک های این نوع از مسیر راهنما معمولا به صورت پویا ایجاد می شوند. این نوع از مسیر سایت گاهی اوقات می تواند کمک کننده باشد اما در بسیاری مواقع نیز گیج کننده است. در نشانه گذاری بردکرامب مبتنی بر مسیر تنها تاریخچه حرکات کاربر در سایت به صورت پویا ذخیره می‌شود. به همین دلیل مسیر موجود برای کاربر پیچیده و گنگ به نظر می‌رسد. اکثر مواقع بازدیدکنندگان از یک صفحه به صفحه دیگر می روند که شاید چندان از نظر محتوا به یکدیگر مرتبط نمی باشند. این امر باعث می شود که نشانه گذاری breadcrumbs سایت نمایش داده شده خیلی منطقی و قابل فهم نباشد. به همین دلیل کاربر ترجیح می دهد که به جای استفاده از این مسیر سایت، روی دکمه بازگشت مرورگر خود کلیک کند. به طور کلی باید بدانید که history trail برای کسانی که به صورت مستقیم به سطوح داخلی یک وبسایت وارد می شوند، کاملا بلا استفاده است.

  1. بردکرامب بر پایه ویژگی (attribute) چیست؟

مردم از گم شدن می ترسند. وقتی پا به جایی ناشناخته می گذارند، دنبال علائم و نشانه هستند. دنبال تابلوها و مسیرهای راهنما می گردند تا مسیر خود را پیدا کرده یا راه بازگشت را ببینند – و همین مسئله هم برای سایت ها صحت دارد. کاربران از مسیر راهنمایی چون بردکرامب ها استفاده می کنند تا مکانی که در آن هستند را پیدا کنند و آدرس برگه را بررسی می کنند. یکی از اصول تجربه کاربری خوشحال کردن کاربران و کسب رضایت آنها در مواجه با سایت و محصولات است. اگر المان های ناوبری درون سایت شما به خوبی نمایش داده شوند، کاربران کمتر از دکمه بازگشت در مرورگر استفاده می کنند. همینطور با بهبود تجربه کاربری کاربران بیشتر در سایت می مانند و بازدید سایت کاهش پیدا نمی کند! این نوع از مسیر راهنما برای وبسایت های فعال در حوزه تجارت الکترونیک مناسب است. چرا که در این حالت دسته بندی ها به یک صفحه خاص یا محصولات پرفروش لیست می شوند. این نوع از گزارش breadcrumbs در نتایج گوگل به بازدیدکنندگان کمک می کند تا ارتباط بین محصولات را درک کنند و یک رویکرد کامل متفاوت داشته باشند. راه اندازی مسیر راهنما سایت می تواند در این راستا کمک شایانی نماید تا کاربر دقیقا بداند چه مسیری را طی نموده است.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *