تا چند سال پیش قالب های زیادی برای وردپرس وجود نداشتند و اکثر آن ها ساده بودند! دلیل آن هم این بود که در گذشته وردپرس تنها یک وبلاگ محسوب می شد اما به مرور زمان توانست به سایت ساز شماره یک دنیا تبدیل شود. یکی از اصطلاحاتی که هنگام مدیریت و طراحی سایت وردپرسی با آن رو به رو می شویم، قالب فرزند وردپرس است! حتماً این سوال برای شما پیش می آید که قالب فرزند چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل قالب فرزند، مزایا، معایب و در نهایت راه کارهای ایجاد قالب فرزند برای وردپرس بپردازیم! پس اگر یک سایت وردپرسی دارید و می خواهید از قالب فرزند وردپرس استفاده کنید، در این مقاله ما را همراهی کنید.

قالب فرزند وردپرس چیست؟

یکی از مشکلاتی که در گذشته کاربران وردپرس با آن رو به رو بودند، ایجاد تغییرات و بهبود قالب بود! در واقع کاربران برای این کار باید قالب اصلی را ویرایش می کردند و با توجه به این که ممکن است مشکلاتی در بین مسیر پیش بیاید، گاهی اوقات قالب و سایت آن ها با مشکل مواجه می شد. این مشکل باعث شد تا طراحان و توسعه دهندگان قالب وردپرس به این فکر بیفتند که در کنار قالب اصلی، یک قالب فرزند هم ارائه کنند تا اگر کسی نیاز به ویرایش و توسعه قالب وردپرس خود داشت، دیگر نیازی به ویرایش قالب اصلی نداشته باشد! در واقع کاربران در حال حاضر می توانند برای ویرایش قالب سایت، بدون دستکاری قالب اصلی، اقدام به ویرایش قالب فرزند کنند.

همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که در گذشته کاربران با آن رو به رو بودند، این بود که پس از ویرایش قالب و ایجاد تغییرات در آن، هنگامی که توسعه دهنده قالب بروزرسانی برای قالب ارائه می کرد تمام آن تغییرات از بین می رفت و وبمستران باید مجدداً قالب را ویرایش می کردند. در حالی که این روزها اگر شما از قالب فرزند برای ویرایش قالب خود استفاده کرده باشید، هر چقدر هم که برای قالب بروزرسانی ارائه شود، تغییرات شما باقی می مانند و از بین نخواهند رفت. بنابراین قالب فرزند یکی از اتفاقات خوبی است که اکنون در وردپرس وجود دارد و بسیاری از مشکلات را رفع کرده است! در بخش بعدی می خواهیم به بررسی مزایا و معایب قالب فرزند بپردازیم؛ پس اگر به قالب فرزند نیاز دارید، در ادامه همراه ما باشید.

قالب فرزند وردپرس چیست؟

مزایای استفاده از قالب فرزند وردپرس چیست؟

در حال حاضر بسیاری از کاربران سایت خود را با وردپرس راه اندازی می کنند و دلیل آن هم، امکانات بسیار عالی این سیستم مدیریت محتوا است. اگر قصد ویرایش و شخصی سازی سایت خود را دارید، پیشنهاد می کنیم به قالب اصلی دست نزنید و تنها قالب فرزند را ویرایش کنید! این عمل به شما کمک می کند تا قالب اصلی دچار تغییر نشود و با خیالی آسوده بتوانید قالب خود را دچار تغییرات کنید. به طور کلی استفاده از قالب فرزند وردپرس 4 مزیت بسیار مهم دارد که در این بخش مورد بررسی قرار می دهیم:

  • امکان ایجاد تغییرات در قالب بدون ایجاد مشکل در قالب اصلی

هنگامی که شما قصد راه اندازی یک سایت را دارید، باید قالب مناسبی انتخاب کنید! البته هر قالبی هم که انتخاب کنید، باز هم نیازمند تغییر و شخصی سازی است تا بتواند نیاز شما را به خوبی برطرف کند. از طرف دیگر، یکی از نگرانی هایی که برای کاربران وجود دارد، این است که با تغییرات قالب ممکن است قالب اصلی از بین بروند و نیاز به نصب مجدد آن قالب باشد. استفاده از قالب فرزند به شما اجازه می دهد تا هر نوع تغییری را که می خواهید، انجام دهید؛ بدون آن که سایت به هم بریزد یا قالب اصلی از برود. در حال حاضر بسیاری از قالب ها به همراه قالب فرزند ارائه می شوند اما اگر قالب شما دارای قالب فرزند نبود، می توانید خودتان آن را ایجاد کنید.

  • انعطاف پذیری بالای قالب فرزند

هنگامی که بخواهید سایت خود را شخصی سازی کنید، متوجه می شوید که انعطاف پذیری چقدر اهمیت زیادی دارد تا بتوانید سایت خود را به شکل دلخواه در بیاورید. در قالب اصلی اگر بخواهید تغییراتی ایجاد کنید، ممکن است سایت با مشکل مواجه شود و بالا نیاید. این مسئله زمانی پیش می آید که قالب اصلی شما دچار مشکل شده باشد که باید مشکل را رفع یا قالب را دوباره نصب کنید. در قالب فرزند چنین مشکلاتی وجود ندارد و به راحتی می توانید آن را شخصی سازی کنید. البته بهتر است پیش از ویرایش قالب فرزند، از سایت خود بکاپ بگیرید تا اگر مشکلی پیش آمد، تغییرات قبلی شما از بین نرود و همان بکاپ آخر را بازگردانی کنید.

  • امکان توسعه راحت تر قالب فرزند

قالب فرزند امکانات خود را از قالب اصلی می گیرد! در واقع هنگامی که قالب فرزند خود را فعال می کنید، امکانات قالب اصلی روی سایت فعال می شود. هر گونه تغییری که شما روی قالب فرزند ایجاد می کنید، در کنار امکانات قالب اصلی نمایش داده می شود. بنابراین هیچ گونه مشکلی بابت توسعه وجود ندارد و با توجه به این که شما تغییرات را روی قالب اصلی انجام نمی دهید، هیچ مشکل خاصی برای شما به وجود نمی آید. البته توجه داشته باشید که هنگام ویرایش قالب حواستان باشد تا قالب اصلی را ویرایش نکنید! معمولاً جلوی اسم قالب، کلمه فرزند یا Child نوشته شده است تا چنین مشکلاتی برای شما به وجود نیاید.

  • از بین نرفتن تغییرات هنگام بروزرسانی

یکی دیگر از مشکلاتی که قالب های قدیمی (قالب های بدون قالب فرزند) دارند، این است که شما هر چقدر هم که تغییراتی انجام داده باشید، با بروزرسانی قالب همه آن ها از بین می روند! زیرا در قالب اصلی هنگام بروزرسانی همه چیز تغییر می کند و تغییرات شما حذف می شود؛ مگر آن که شما کدهای جدید را به کمک پلاگین به سایت خود اضافه کرده باشید یا امکانات شما به کمک پلاگین در سایت ایجاد شده باشد. در حالی که اگر شما از قالب فرزند استفاده کنید، هنگام بروزرسانی تغییر نمی کند و تغییرات ایجاد شده برای شما باقی خواهد ماند. بنابراین فراموش نکنید که حتماً از قالب فرزند استفاده کنید و تنها قالب اصلی را ویرایش کنید.

با توجه به مزایای بالا، استفاده از قالب فرزند یک گزینه مناسب است تا بتوانید سایت خود را شخصی سازی کنید! البته فراموش نکنید که برخی قالب ها قالب فرزند ندارند و باید خودتان آن را ایجاد کنید. در هر حال استفاده از قالب فرزند را با توجه به مزایایی که برای سایت های وردپرس دارد، پیشنهاد می کنیم.

معایب استفاده از قالب فرزند چیست؟

پیش از آن که بخواهید روی سایت خود قالب فرزند را به دلیل مزایای بسیار خوبی که دارد نصب کنید، بهتر است ابتدا با معایب آن هم آشنا شوید. البته منظور ما این نیست که استفاده از قالب فرزند مناسب نیست، بلکه استفاده از قالب فرزند را پیشنهاد می کنیم! بلکه منظور ما این است که ابتدا با معایب آن هم آشنا شوید و سپس از آن استفاده کنید. معایب استفاده از چایلد تم عبارتند از:

معایب استفاده از قالب فرزند

  • نامناسب بودن قالب والد

یکی از مهم ترین مسائلی که باید در نظر داشته باشید، این است که برای هر نوع قالب والدی می توان قالب چایلد ایجاد کرد! اگر قالب شما از ابتدا دارای قالب فرزند باشد که به راحتی می توانید از آن استفاده کنید؛ اما اگر قالب شما دارای قالب فرزند نباشد و برای ویرایش لازم باشد تا قالب اصلی را ویرایش کنید، بهتر است قالب فرزند برای آن ایجاد کنید. هنگام انتخاب قالب والد باید توجه زیادی داشته باشید که آن قالب بتواند نیازهای شما را رفع کند. در واقع اگر قالب والد نتواند نیازهای شما را رفع کند، قالب فرزند هم کار خاصی برای شما نمی کند و بهتر است از یک قالب بهتر استفاده کنید.

  • محدود بودن قالب فرزند با توجه به قالب والد

یکی دیگر از مسائلی که باید در نظر بگیرید، این است که قالب فرزند از امکانات قالب اصلی استفاده می کند! در واقع شما باید توجه داشته باشید که اگر قالب والد برخی امکانات که شما نیاز دارید را نداشته باشد، قالب فرزند هم ندارد. بنابراین برای توسعه قالب نیاز به کد نویسی وردپرس دارید که این مسئله هم نیاز به تخصص خاص خود دارد. نباید فراموش کنید که بسیاری از امکانات را می توان با افزونه اضافه کرد اما بهتر است خود قالب آن امکانات را داشته باشد تا استفاده از افزونه ها سایت شما را سنگین نکند.

چگونه قالب فرزند در وردپرس ایجاد کنیم؟

اکنون با قالب فرزند، مزایا و معایب آن آشنا شدید و زمان آن رسیده که یاد بگیرید چگونه برای قالب وردپرس خود، قالب فرزند ایجاد کنید. ایجاد قالب فرزند وردپرس با استفاده از راه های مختلفی امکان پذیر است که بستگی به توانایی شما دارد! مثلاً اگر با کدنویسی وردپرس آشنا هستید، به راحتی و بدون نیاز به پلاگین اضافی می توانید این کار را انجام دهید اما اگر به کدنویسی مسلط نیستید، بهتر است از روش ایجاد قالب فرزند با افزونه وردپرس استفاده کنید. در این بخش می خواهیم به بررسی 3 روش بسیار مناس برای ایجاد قالب وردپرس به کمک کدنویسی و پلاگین بپردازیم! پس اگر نیاز به ایجاد قالب فرزند دارید، در این بخش ما را همراهی کنید:

  1. ایجاد پوسته فرزند با استفاده از کدنویسی

اولین و ساده ترین راه کار برای ایجاد پوسته فرزند در وردپرس استفاده از کدنویسی است! آشنایی با کدنویسی لازمه این روش است اما ما در این بخش کدهایی که برای ایجاد قالب فرزند به آن نیاز دارید را در اختیار شما قرار می دهیم تا به راحتی این کار را انجام دهید. از کجا شروع کنیم؟ در ادامه همراه ما باشید.

برای ایجاد قالب فرزند با استفاده از کدنویسی کافی است وارد هاست خود شده و از طریق مسیر public_html/wp-content/themes قالب فعلی خود را پیدا کنید. قالب فعلی شما داخل یک پوشه قرار دارد که باید نام آن را کپی کرده و یک پوشه جدید با این نام ایجاد کنید. البته باید توجه داشته باشید که کلمه Child را جلوی آن قرار دهید! مثلاً اگر نام پوشه شما Persiantools است، نام پوشه جدید Persiantools-child می شود. در این مورد کوچک یا بزرگ بودن حروف هم مهم است؛ بنابراین سعی کنید همه حروف را به صورت کوچک انتخاب کنید یا در صورت انتخاب حروف بزرگ، در مراحل بعدی به آن دقت زیادی داشته باشید.

ایجاد پوسته فرزند با استفاده از کدنویسی

در پوشه ایجاد شده باید یک فایل با نام style.css ایجاد کنید! البته برای این کار می توانید آن را در سیستم خود با استفاده از Note ایجاد کرده و سپس با انتخاب نام و پسوندی که گفتیم، آن را در هاست آپلود کنید. پس از ایجاد پوشه در بالای کافی است کدهای زیر را درون آن قرار دهید تا قابل خود را معرفی کنید.
/*

Theme Name: Name

Theme URL: URL

Description: Description

Author: Author

Author URL: Author URL

Version: Version

*/
در بخش بالا باید اطلاعات قالب خود را بر اساس سلیقه خود وارد کنید:

  • Name: در این بخش می توانید نامی را برای قالب خود انتخاب کنید.
  • URL: در این بخش باید آدرس سایت خود را که قالب در آن استفاده می شود، وارد کنید.
  • Description: در این بخش می توانید توضیحات مربوط به قالب خود را وارد کنید.
  • Author: در این بخش می توانید نام طراح یا نویسنده قالب را وارد کنید.
  • Author URL: در این بخش می توانید لینک طراح قالب را وارد کنید.
  • Version: در این بخش می توانید ورژن قالب را وارد کنید.

البته باید توجه داشته باشید که این موارد ضروری نیستند و می توانید هر کدام را که نیاز نداشتید، حذف کنید. البته اگر نیاز دارید، باز هم ضروری نیست که حتماً مشخصات دقیق درج کنید؛ مثلاً می توانید به جای لینک طراح قالب، لینک سایت خود را قرار دهید.

پس از آن که فایل CSS خود را ایجاد کردید، زمان ایجاد فایل توابع رسیده است! در همین محلی که فایل سی اس اس خود را ایجاد کرده اید، فایل Function.php را وارد کنید و سپس کدهای زیر را درون آن قرار دهید:

<?php

add_action( 'wp_enqueue_scripts', 'my_theme_enqueue_styles' );

function my_theme_enqueue_styles() {

wp_enqueue_style( 'parent-style', get_template_directory_uri() . '/style.css' );

}

?>

با قرار دادن این کدها درون قالب، تمام اطلاعات قالب اصلی فراخوانی می شود و با فعال سازی قالب فرزند تمام اطلاعات قالب اصلی در سایت نمایش داده می شود.

یک نکته! اگر قالب شما راستچین شده است، می توانید همان را استفاده کنید؛ اما اگر قالب شما راست چین نباشد، باید آن را راستچین کنید. برای این کار کافی است دقیقاً مانند فایل Style.css یک فایل دیگر ایجاد کنید و نام آن را rtl.css قرار دهید. سپس با استفاده از سی اس اس قالب خود را راستچین کنید تا به درستی در سایت نمایش داده شود. همچنین شما می توانید فایل های دیگری نظیر Header و Footer را هم درون قالب خود درج کنید.

پس از انجام این مواردی که در بالا گفتیم، کافی است وارد پیشخوان وردپرس شوید؛ سپس نمایش> پوسته ها را باز کنید و سپس قالب فرزند را فعال کنید. اکنون قالب فرزند روی سایت شما فعال شده است و می توانید هر گونه تغییراتی که نیاز دارید روی آن اعمال کنید.

  1. ایجاد قالب فرزند با استفاده از افزونه Child Themify

افزونه Child Themify یکی از افزونه های کاربردی وردپرس است که با استفاده از آن می توانید قالب فرزند خود را در وردپرس ایجاد کنید. این پلاگین از محبوبیت بالایی در میان کاربران برخوردار است! تا جایی که توانسته از میان 10.000 نصب امتیاز 4.1 را به خود اختصاص دهد. اگر یک قالب اصلی دارید که نمی خواهید آن را تغییر دهید، با کمک این افزونه می توانید یک قالب فرزند ایجاد و تغییرات دلخواه خود را روی قالب فرزند اعمال کنید.

برای استفاده از این افزونه ابتدا آن را از طریق پیشخوان یا مخزن وردپرس دانلود، نصب و فعال سازی کنید. پس از نصب این پلاگین بخش به نام Create a Child Theme در وردپرس ظاهر می شود که با استفاده از آن می توانید شروع به ساخت قالب فرزند وردپرس کنید. با ورود به این بخش گزینه های مختلفی به شما نمایش داده می شود که در این بخش به بررسی بیشتر آن می پردازیم:

آموزش افزونه Child Themify

  • Select a parent theme: قالب فرزند از روی یک قالب والد ساخته می شود! در این بخش باید قالبی را که می خواهید برای آن قالب فرزند ایجاد شود را انتخاب کنید. در این بخش باید نام قالب را انتخاب کنید!
  • Name your child theme: قالب فرزند شما دقیقاً مانند قالب والد باید یک اسم داشته باشد! برای این کار کافی است در ای بخش نامی را وارد کنید. اگر نیاز به تنظیمات بیشتری برای این بخش دارید، کافی است روی گزینه Show advanced fields کلیک کنید تا تنظیمات بیشتری مشابه تصویر نمایش داده شوند.
  • Author Name: در این بخش باید نام نویسنده یا کدنویس قالب را وارد کنید تا در بخش قالب نمایش داده شود.
  • Extra Theme Files: علاوه بر ایجاد قالب، شما می توانید فایل هایی را هم به آن اضافه کنید و به جای فایل قالب اصلی، تغییرات را روی قالب فرزند ایجاد کنید. در این بخش کافی است تیک فایل های مختلف که نیاز به ایجاد آن را دارید، انتخاب کنید.
  • چگونه می‌توان صفحات پیوست وردپرس را به فایل اصلی منتقل کرد؟

پس از پر کردن اطلاعات بالا، کافی است بر روی گزینه Create Child Theme کلیک کرده تا قالب فرزند شما ایجاد شود. هنگامی که با پیغام Your theme has been created. Go check it out! مواجه شدید، قالب شما ساخته شده است و می توانید از طریق بهش نمایش> پوسته ها به آن دسترسی داشته باشید. اکنون می توانید از طریق بخش ویرایش پوسته آن را شخصی سازی کنید و متناسب با نیاز خود آن را تنظیم کنید.

  1. ایجاد قالب فرزند با افزونه Child Theme Configurator

یکی دیگر از پلاگین های بسیار کاربردی و حرفه ای که در زمینه ایجاد قالب فرزند به شما کمک می کند، افزونه Child Theme Configurator است. با استفاده از این پلاگین می توانید برای هر یک از قالب های سایت خود که نیاز دارید، قالب فرزند ایجاد کنید و تغییرات سایت خود را در آن اعمال کنید. این پلاگین به شما کمک می کند تا هر تعداد قالب فرزند که نیاز داشتید، ایجاد کنید. همچنین امکان شخصی سازی قالب فرزند متناسب با نیاز شما وجود دارد؛ مثلاً می توانید نام دلخواه خود را روی آن قرار دهید تا هنگام پیدا کردن قالب فرزند با مشکل مواجه نشوید. از مهم ترین ویژگی های این پلاگین حرفه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایجاد قالب فرزند با افزونه Child Theme Configurator

  • امکان بروزرسانی پلاگین بدون از دست رفتن تنظیمات
  • امکان از بین بردن مشکلات قالب فرزند و والد
  • امکان کپی کردن از ابزارها، منوها و سفارش سازی قالب فرزند
  • امکان لینک دادن به فایل استایل به جای قابلیت ایمپورت
  • امکان ویرایش سریع سی اس اس قالب
  • امکان سفارش سازی کوئری های رسانه برای طرح ریسپانسیو

این افزونه به صورت رایگان در مخزن وردپرس وجود دارد اما اگر نیاز به امکانات بیشتر نظیر سفارش سازی حرفه ای تر داشته باشید، می توانید از نسخه تجاری (Pro) آن استفاده کنید. پس از نصب و فعال سازی این افزونه، در بخش ابزارها گزینه ای به نام Child Themes به وجود می آید که می توانید تنظیمات آن را مانند گزینه های زیر انجام دهید:

  • Name the new theme directory: در این بخش باید یک نام جدید برای پوشه قالب فرزند خود انتخاب کنید تا با این نام در دسترس باشد.
  • Select where to save new styles: در این بخش نحوه ذخیره سازی استایل قالب وجود دارد که می توانید نوع آن را مشخص کنید! با انتخاب گزینه Separate Stylesheet استایل قالب داخل قالب فرزند کپی می شود که می توانید آن را شخصی سازی کنید.
  • Select Parent Theme Stylesheet Handling: در این بخش می توانید استایل مربوط به قالب اصلی را انتخاب کنید.

در نهایت کافی است پس از انجام تنظیمات روی Click to run the Configurator کلیک کنید تا قالب فرزند ایجاد شود.

نتیجه گیری

قالب فرزند یکی از بخش های بسیار مهم هر سایت وردپرسی به شمار می آید که امکان ویرایش قالب بدون دست زدن به قالب اصلی را می دهد! در این مقاله به بررسی قالب فرزند، مزایا و معایب، راه های ایجاد قالب فرزند و در نهایت آموزش افزونه هایی که در زمینه ایجاد قالب فرزند به شما کمک می کنند، پرداختیم. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *