از زمانی که مردم شروع کردند به وسیله کیبورد و صفحه نمایش با هم صحبت کنند، از اموتیکونها، اسمایل‌ها و اموجی‌ها نیز استفاده کردند. با توجه به اینکه در یک گفتگوی اینترنتی یا پیامکی خبری از دیدن چهره و تغییر حالت آن یا اشارات دست وجود ندارد، استفاده از شکلک‌هایی با حالات مختلف می‌تواند این خلع را تا حد زیادی پر کند. اما تفاوت بین اموتیکون و ایموجی یا حتی اسمایل چیست؟

آیا اموتیکون و ایموجی هر دو یک چیز هستند؟

اموتیکونها و ایموجی‌ها یک چیز نیستند و نگذارید کسی غیر از این را به شما القا کند. اگر چه هر دو در  گفتگوی متنی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما تفاوت آن‌ها ساده است، اموتیکونها با استفاده از کاراکترهای مختلفی که بر روی تمامی کیبوردها وجود دارند تایپ می‌شوند اما ایموجی‌ها عملا عکس هستند.

اموتیکون چیست؟

همانطور که در بالا گفتیم، برای فرستادن اموتیکون (Emoticon )جز کیبور استاندارد به چیز دیگری احتیاج ندارید. در واقع شما از حروف، علامت‌ها و اعداد شکلک‌هایی می‌سازید که در نهایت شبیه به صورتک‌هایی می‌شوند که حالت‌های مختلف چهره را تداعی می‌کنند. مثلا 😀 به معنای خنده است و :-O به معنای تعجب کردن و <3 شبیه به قلب بوده و برای ابراز احساسات ارسال می‌شود.

اموتیکونها (Emoticon) در روابط مردم شرق و غرب تفاوتی عمده ایجاد کردند. در واقع مردمی که خط نوشتارشان از دو سمت مختلف شروع می‌شود، حالا می‌توانند حتی بدون اینکه حرف هم را بفهمند، احساسات خود را با هم در میان بگذارند.

اموتیکونهای زمانی شکل گرفتند که یک شوخی اشتباهی رخ داد

سال ۱۹۸۲ نیل شوارتز، یک چیستان فیزیکی در دانشگاه منتشر کرد با این مضمون که آسانسور به خاطر یک آزمایش جیوه دچار آلودگی شده و آتش هم گرفته. این چیستان به سرعت جدی گرفته شد و دانشگاه را دچار مشکل کرد. به همین خاطر دکتر اسکات ای فالمن پیشنهاد کرد که در آخر پیغام‌هایی که جدی نیستند 🙂 گذاشته شوند و در آخر پیغام‌هایی که جدی هستند 🙁   گذاشته شود، بعد از آن بود که این شکلک‌ها به سرعت دنیای وب را در هم نوردیدند.

ایموجی‌ها چیستند؟

ایموجی‌ها عکس‌های کوچکی هستند که برای ابراز احساسات یا گفتن چیزی خاص مورد استفاده می‌شوند. این عکس‌ها می‌توانند یک شیء باشند یا اینکه یک شخصیت یا صورتک را شامل شوند. هزاران ایموجی به صورت استاندارد به سیستم یونیکد اضافه شده‌‌اند و برنامه‌های مختلف گفتگو محور آن‌ها را به صورت واحد به نمایش می‌‌گذارند. امکان تفاوت کوچکی بین نمایش آن‌ها وجود دارد، اما در نهایت همه در هر جایی یکی هستند.

اسمایلی چیست

بد نیست یک بخش کاملا جدا هم اینجا باز کنیم و بگوییم اسمایلی‌ها در واقع صورتک‌هایی هستند که به صورت ایموجی ارسال می‌شوند. در گذشته این صورتک‌ها همگی زرد بودند و بخشی از آن‌ها مختص به برنامه‌ی خاصی بود (مثل یاهو مسنجر) و بخشی هم در سیستم استاندارد کلی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اولین اسمایلی در سال ۱۹۶۳ ساخته شد و به مرور به پیام‌رسان‌های مختلف راه پیدا کرد و مدل‌های متفاوتی از آن طراحی شد.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *